(23.9.2021)

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki, vertaistukihenkilöiden välitys sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista ja varaa aika.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee

Jäsentoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Voit liittyä yhdistyksen jäseneksi tai ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen.

Lue lisää jäsenyydestä.
Liity jäseneksi.
Ilmoita jäsentietojen muutoksista.
Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutuskurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kuntoutuskursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa. Ensi vuonna järjestettävien Kelan kuntoutuskurssien kurssiaikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki. Vuosina 2022–2023 järjestettävien kurssien aikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta.

Lue ryhmästä, joka on suunnattu 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck cancer -kahvit pidetään koronatilanteesta riippuen etänä tai kahvilassa tiistaina 19.10., 16.11. ja 14.12. klo 17.0018.30. Kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista.

Chat-palvelu

Hyvä Kysymys -verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta. Palvelussa toimii myös ryhmächatit 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Lue lisää chateistä.

Etäliikuntatuokiot

Keväällä alkaneet ohjatut ja maksuttomat etäliikuntatuokiot ovat jälleen käynnissä! Tarjolla on monipuolista liikuntaa lähes joka arkipäivä. Syksyn uutuus on rentoutustunti, jonka teemoina ovat jooga, syvärentoutus ja äänimaljarentoutus. Luvassa on myös lihasvoima- ja liikkuvuusharjoittelua sekä lymfajumppaa. Tuokiot on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille. Myös läheiset ovat tervetulleita mukaan!

Lue lisää etäliikuntatuokioista.

Roosa nauha -tapahtumat

Tule mukaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen roosansävyisiin tapahtumiin! Muistathan myös osallistua Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräykseen, jonka tuotoilla tuetaan rintasyöpätutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta. Keräysvaroilla tuetaan syöpätutkimuksen lisäksi myös syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarjottavaa maksutonta neuvontapalvelua. Keräykseen voi osallistua esimerkiksi ostamalla Roosa nauhan, jonka on tänä vuonna suunnitellut Eva Wahlström.

Lue lisää tapahtumista.

Nuorten aikuista oma päivä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa oman päivän nuorille aikuisille lauantaina 30.10. Päivä on tarkoitettu Lounais-Suomen alueella asuville, noin 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja sen sairastaneille sekä heidän läheisilleen. Päivän ohjelmaan sisältyy muun muassa luento vakavan sairauden aiheuttamista tunteista, vertaiskeskustelua sekä lempeää liikkuvuusharjoittelua. Ilmoittaudu mukaan!

Lue lisää nuorten aikuisten omasta päivästä

Toivekonsertti

Suuren suosion saavuttanat Toivekonsertti kokoaa Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen sunnuntaina 31.10. huikean määrä upeita solisteja! Lavalle nousevat muun muassa Harry Lindström,  Juhani Virta, Ola Mikola, Janina Soinranta, Arto Nuotio, Kike Elomaa, Tino Ahlgren, Tutta Carpelan, Merja Lehtinen, Aulis Kotaviita ja Taina Laiho Timo Rautalan Atlas-orkesterin säestyksellä. Lippu 15 euoroa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksesta ja Matkatoimisto Matkarista. Konsertin tuotto suunnataan hematologisten syöpäpotilaiden hyväksi.

Lue lisää Toivekonsertista.

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run -juoksutapahtuma järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan! Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme!

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille monenlaisia toimintamahdollisuuksia. Vapaaehtoistoimintaan voi osallistua oman aikataulun ja voimavarojen mukaan.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Yhdistyksen verkkokauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma verkkokauppa, joka palvelee osoitteessa www.tassasinuavarten.fi. Verkkokaupassa on myynnissä lahjakortteja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevaan Turun Kuntokolmion fysioterapiapalveluihin, Meri-Karinan kauneus- ja jalkahoitolaan, parturi-kampaamo Tutta Carpelaniin sekä alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopiin. Verkkokauppaan lisätään koko ajan uusia tuotteita, seuraa täydentyvää valikoimaa!

Tutustu verkkokauppaan.

Yhdistyksen lahjakauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on 70 hyvää tekoa -niminen lahjoitusalusta, jonka kautta yhdistys kerää lahjoituksia yleishyödylliseen toimintaansa. Eettisessä lahjakaupassa on voi esimerkiksi tukea nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahveja, lasten ja nuorten chat-palvelua, lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon vertais- ja virkistystoimintaa, englannin- ja ruotsinkielisten palvelujen kehittämistä sekä yhdistyksen ammattilaisten vierailuja sairaalan osastoilla.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on avoinna kaikille ruokailijoille arkisin klo 11.00–13.30.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Matkatoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Tämän vuoden kotimaan- ja ulkomaanmatkoista kertova esite on luettavissa verkkosivulla.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkaesitteeseen.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle