(14.5.2021)

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita, Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaisia luomitarkastuksia ei tehdä. Palvelemme kasvokkain ainoastaan proteesiasiakkaita. Yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa, psykososiaalista tukea sekä Lapset puheeksi -keskustelua on mahdollista saada puhelimitse. Myös vertaistuen antaminen järjestyy puhelimitse. Yleinen syöpäneuvonta sekä Lapset puheeksi -keskustelu on mahdollista toteuttaa myös Teams-ohjelman kautta.

Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki, vertaistukihenkilöiden välitys sekä Lapset puheeksi -keskustelu. Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut luomitarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista.
Katso kesän aukioloajat.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee

Turun keskustan tuntumassa sijaitseva jäsentoimisto on avoinna toukokuussa torstaisin klo 9.00–16.00. Toimisto palvelee puhelimitse ja sähköpostitse arkisin maanantaista perjantaihin klo 9.00–16.30 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Voit liittyä yhdistyksen jäseneksi tai ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen.

Lue lisää jäsenyydestä.

Liity jäseneksi.

Ilmoita jäsentietojen muutoksista.

Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutuskurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kuntoutuskursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi palvelussa on ryhmächatit 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalvelun palveluista.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Kevään viimeinen Fuck Cancer -kahvihetki järjestetään tiistaina 18.5. klo 17.00–18.30. Tapaaminen järjestetään koronatilanteesta riippuen joko etänä tai kahvilassa. Tarkistathan osallistumistavan verkkosivulta.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Tutustu tänä vuonna järjestettäviin ryhmiin.

Tutustu tunnetaitoryhmiin ja hae paikkaa lapsellesi.

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Tutustu Tunteet verkkoon -etäryhmiin.

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Vähäisen osallistujamäärän vuoksi kevään ryhmät järjestetään syksyllä. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10. Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin. Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet.

Lue lisää keskusteluryhmistä ja ilmoittaudu mukaan

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko saman kokenutta tukihenkilöä jakamaan kokemuksia syöpään sairastumisesta? Yhdistyksen kautta voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija ja keskustelija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse. Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 tiistaina ja keskiviikkona klo 10–15.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Koronavirusepidemian vuoksi vapaaehtoistoiminta lukuun ottamatta vertaistukihenkilötoimintaa on toistaiseksi lähes kokonaan tauolla. Järjestämme kuitenkin täydennyskoulutuksena Parisuhde voimavarana -verkkoluennon, joka tarjoaa näkökulmia suhteen vahvistamiseen ja suhteen hyvinvoinnin ylläpitämiseen niin omassa arjessa kuin vapaaehtoistoiminnassakin. Lue lisää koulutuksesta ja ilmoittaudu mukaan! Tutustu myös vertaistukihenkilötoimintaan.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Maksuttomat etäliikuntatuokiot

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen? Liikunta muun muassa nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää niistä aiheutuvia haittavaikutuksia, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen. Tule mukaan maksuttomiin ja ohjattuihin etäliikuntatuokioihimme! Tarjolla on lymfajumppaa, liikkuvuusharjoittelua, tuolijoogaa sekä lihasvoimaharjoittelua vaihtuvin teemoin.

Haluaisitko vaikuttaa syksyn liikuntatuokioiden suunnitteluun? Osallistu kyselyyn ja kerro mielipiteesi. Vastaamalla kyselyn kysymyksiin ja jättämällä yhteystietosi osallistut Intersport Hansan lahjoittaman 30 euron arvoisen lahjakortin arvontaan!

Lue lisää etäliikuntatuokioista ja osallistu tuokioihin sekä kyselyyn.

Yhdistyksen verkkokauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma verkkokauppa, joka palvelee osoitteessa www.tassasinuavarten.fi. Verkkokaupassa on myynnissä lahjakortteja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevaan Turun Kuntokolmion fysioterapiapalveluihin, Meri-Karinan kauneus- ja jalkahoitolaan, parturi-kampaamo Tutta Carpelaniin sekä alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopiin. Verkkokauppaan lisätään koko ajan uusia tuotteita.

Tutustu verkkokauppaan.

Yhdistyksen lahjakauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on 70 hyvää tekoa -niminen lahjoitusalusta, jonka kautta yhdistys kerää lahjoituksia yleishyödylliseen toimintaansa. Eettisessä lahjakaupassa on voi esimerkiksi tukea nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahveja, lasten ja nuorten chat-palvelua, lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon vertais- ja virkistystoimintaa, englannin- ja ruotsinkielisten palvelujen kehittämistä sekä yhdistyksen ammattilaisten vierailuja sairaalan osastoilla.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö. Paikallisosastojen ja kerhojen toiminta on vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi joko kokonaan tai osittain tauolla. Tarkemmat tiedot toiminnasta löydät kunkin osaston ja kerhon verkkosivulta.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on toistaiseksi kiinni.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Toimisto on avoinna huhtikuussa torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse maanantaista perjantaihin klo 9.00–16.30 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Tämän vuoden kotimaan- ja ulkomaanmatkoista kertova esite on luettavissa verkkosivulla.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkaesitteeseen.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle