(22.2.2021)

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita, Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaisia luomitarkastuksia ei tehdä. Palvelemme kasvokkain ainoastaan proteesiasiakkaita. Yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa, psykososiaalista tukea sekä Lapset puheeksi -keskustelua on mahdollista saada puhelimitse. Yleinen syöpäneuvonta sekä Lapset puheeksi -keskustelu on mahdollista toteuttaa myös Teams-ohjelman kautta.

Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu. Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut luomitarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä.

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana. Käytäthän maskia tullessasi vastaanotolle.

Varaa aika rintaproteesisovitukseen tai etävastaanotolle neuvonta-aseman hoitajalta. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin

Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15). Koronaepidemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista.

Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee puhelimitse ja sähköpostitse

Turun keskustan tuntumassa sijaitseva jäsentoimisto palvelee puhelimitse ja sähköpostitse maanantaista torstaihin klo 9.0016.30 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Voit liittyä yhdistyksen jäseneksi tai ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen.

Lue lisää jäsenyydestä.

Liity jäseneksi.

Ilmoita jäsentietojen muutoksista.

Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutustoiminta on käynnissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on jatkanut koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kuntoutustoimintaa. Kurssien järjestämisessä noudetaan Suomen hallituksen linjaamia kokoontumisrajoituksia ja viranomaisten ohjeita riskiryhmistä, tehostetusta hygieniasta, turvaetäisyyksistä sekä muista tarpeellisista suosituksista.

Kurssikeskuksena toimivassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on muun muassa useita käsienpesupisteitä ja mahdollisuuksia käsien desinfiointiin, tilojen puhtaudesta huolehditaan tehostetusti ja henkilökunnalla on käytössä tarvittavat suojavarusteet. Ohjeiden avulla pyritään välttämään koronaviruksen leviämistä ja toteuttamaan kurssitoimintaa turvallisesti.

On ymmärrettävää ja aiheellista pohtia, uskaltaako lähteä kuntoutukseen, ja jokainen kuntoutuja tekee päätöksen oman henkilökohtaisen tilanteeseensa pohjalta. Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa, onko kurssille osallistuminen mahdollista.

Haku tänä vuonna järjestettäville kursseille on käynnissä. Lisätietoja syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitetuista kursseistamme voit tiedustella myös numerosta 02 2657 610 tai osoitteesta kurssi@lssy.fi.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä. Lisäksi palvelussa on ryhmächatit 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalvelun palveluista.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääsee tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Kevään aikana Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 16.3., 13.4. ja 18.5. klo 17.00–18.30. Tapaamiset järjestetään toistaiseksi verkossa Teams-ohjelman välityksellä, mutta koronatilanteen salliessa siirrytään kahvilaan. Tarkistathan osallistumistavan verkkosivulta.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Tutustu tänä vuonna järjestettäviin ryhmiin.

Tutustu tunnetaitoryhmiin ja hae paikkaa lapsellesi.

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Tutustu Tunteet verkkoon -etäryhmiin.

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Vähäisen osallistujamäärän vuoksi kevään ryhmät järjestetään syksyllä. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10. Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin. Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet.

Lue lisää keskusteluryhmistä ja ilmoittaudu mukaan

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko saman kokenutta tukihenkilöä jakamaan kokemuksia syöpään sairastumisesta? Yhdistyksen kautta voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija ja keskustelija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse. Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 tiistaina ja keskiviikkona klo 10–15.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Koronavirusepidemian vuoksi vapaaehtoistoiminta lukuun ottamatta vertaistukihenkilötoimintaa on toistaiseksi lähes kokonaan tauolla. Järjestämme kuitenkin vapaaehtoisten koulutuksia. Etsimme uusia ryhmänohjaajia eturauhassyöpään sairastuneiden ryhmiin Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alueelle. Maksuton ryhmänohjaajien koulutuspäivä järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 18.3. Lue lisää ja ilmoittaudu koulutukseen 23.2. mennessä.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Maksuttomat etäliikuntatuokiot

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen? Liikunta muun muassa nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää niistä aiheutuvia haittavaikutuksia, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen.

Tule mukaan maksuttomiin ja ohjattuihin etäliikuntatuokioihimme! Joka viikko tarjolla on lymfajumppaa, liikkuvuusharjoittelua, tuolijoogaa sekä lihasvoimaharjoittelua vaihtuvin teemoin. Tuokiot käynnistyvät tiistaina 9. maaliskuuta.

Lue lisää etäliikuntatuokioista ja osallistu.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö. Paikallisosastojen ja kerhojen toiminta on vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi joko kokonaan tai osittain tauolla. Tarkemmat tiedot toiminnasta löydät kunkin osaston ja kerhon verkkosivulta.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Oma Loki -lehti on ilmestynyt

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen julkaisema Oma Loki -niminen lehti on ilmestynyt, ja se on jaettu kaikille yhdistyksen jäsenille postitse. Lehden mukana on toimitettu vuoden 2021 jäsenmaksulasku sekä jäsenkortti. Matkatoimisto Matkarin vuoden 2021 kotimaan- ja ulkomaanmatkat esitellään lehden välissä jaetussa liitteessä.

Lue lisää yhdistyksen julkaisuista ja tutustu digitaalisiin näköislehtiin.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on toistaiseksi kiinni.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Voit olla yhteydessä matkatoimistoon puhelimitse soittamalla numeroon 044 451 5565 (ma-to klo 9.00–16.30) tai lähettämällä viestiä osoitteeseen matkari@lssy.fi. Tämän vuoden kotimaan- ja ulkomaanmatkoista kertova esite on julkaistu ja sen digitaalinen versio on luettavissa verkkosivulla. Matkat esitellään myös matkaliitteessä, joka on jaettu Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille helmikuun toisella viikolla ilmestyneen Oma Loki -lehden välissä.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkaesitteeseen.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle