(23.6.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontapalveluja avataan lisää. Salon neuvonta-asema palvelee rintaproteesiasiakkaita heinäkuussa kahtena päivänä ja Turun neuvonta-asema koko heinäkuun. Luomitarkastuksia jatketaan Turun asemalla 1.7. lähtien. Kuntoutustoiminta palaa tauolta 6.7. Välitämme edelleen vertaistukihenkilöitä, annamme psykososiaalista tukea, käsittelemme hoitopäiväkorvaus- ja jäsenhakemuksia ja vastaamme kursseja koskeviin tiedusteluihin ja otamme vastaan ilmoittautumisia.

Neuvontapalveluja avataan lisää

Turun neuvonta-asema palvelee rintaproteesiasiakkaita ajanvarauksella kesä- ja heinäkuussa maanantaista perjantaihin ja Salon neuvonta-asema keskiviikkona 15.7. ja keskiviikkona 29.7. Luomitarkastuksia jatketaan Turun neuvonta-asemalla 1.7. lähtien ajanvarauksella.

Lapset puheeksi -keskustelupalvelua jatketaan Turun neuvonta-asemalla 29.6. lähtien. Palvelu on tarkoitettu perheille, joita on kohdannut syöpä. Keskustelun ja sen pohjalta luotavan toimintasuunnitelman tarkoituksena on tukea lasta ja nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja ehkäistä mahdollisia ongelmia.

Vastaanottoaika rintaproteesikäyntejä, luomitarkastuksia sekä Lapset puheeksi -keskustelua varten varataan numerosta 02 2657 927. Ajanvaraus on avoinna maanantaista perjantaihin klo 9–11. Turun neuvonta-asema sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35 ja Salon neuvonta-asema osoitteessa Helsingintie 52. Loimaan asema on toistaiseksi kiinni.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista.

Kuntoutustoiminta alkaa heinäkuussa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys jatkaa koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kuntoutustoimintaa 6.7. alkaen. Kurssien järjestämisessä noudetaan Suomen hallituksen linjaamia kokoontumisrajoituksia ja viranomaisten ohjeita riskiryhmistä, tehostetusta hygieniasta, turvaetäisyyksistä sekä muista tarpeellisista suosituksista.

Kurssikeskuksena toimivassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on muun muassa useita käsienpesupisteitä ja mahdollisuuksia käsien desinfiointiin, tilojen puhtaudesta huolehditaan tehostetusti ja henkilökunnalla on käytössä tarvittavat suojavarusteet. Ohjeiden avulla pyritään välttämään koronaviruksen leviämistä ja toteuttamaan kurssitoimintaa turvallisesti.

On ymmärrettävää ja aiheellista pohtia, uskaltaako lähteä kuntoutukseen, ja jokainen kuntoutuja tekee päätöksen oman henkilökohtaisen tilanteeseensa pohjalta. Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa, onko kurssille osallistuminen mahdollista.

Lähes kaikki keväältä ja kesäkuulta peruuntuneet syöpäkurssit järjestetään myöhemmin tänä vuonna. Uutena kurssina yhdistys järjestää tanssi-liiketerapiapainotteisen kurssin. Haku kursseille on käynnissä. Lisätietoja syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitetuista kursseistamme voit tiedustella myös numerosta 02 2657 610 tai osoitteesta kurssi@lssy.fi.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Tukihenkilötoiminta ja psykososiaalinen tuki

Kaipaatko saman kokenutta tukihenkilöä jakamaan kokemuksia syöpään sairastumisesta? Yhdistyksen kautta voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija ja keskustelija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse. Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 tiistaina ja keskiviikkona klo 10–15.

Myös psykososiaalista tukea tarjotaan edelleen puhelimitse ja sähköpostitse. Tukea antaa erikoissairaanhoitaja numerossa 02 2657 649 ja sähköpostitse osoitteessa tiina.hvitfelt(at)lssy.fi.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Jäseneksi liittyminen ja muutokset jäsentietoihin

Etkö vielä ole yhdistyksen jäsen tai onko jäsentietoihisi tullut muutoksia? Voit liittyä yhdistyken jäseneksi joko täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen tai soittamalla numeroon 02 2657 913 (ma-pe klo 913). Voit ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkkolomakkeen tai soittamalla numeroon 02 2657 913 (ma-pe klo 913). Itäisellä Pitkäkadulla sijaitseva toimisto on toistaiseksi kiinni, joten palvelemme puhelimitse.

Lue lisää jäsenyydestä.

Liity jäseneksi.

Ilmoita jäsentietojen muutoksista.

Hoitopäiväkorvausten hakeminen

Hoitopäiväkorvaushakemuksia käsitellään normaalisti. Jos haet korvausta ensimmäistä kertaa, täytä korvaushakemus ja postita se Meri-Karinaan.

Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä myös kesällä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät aloittavat syys- ja lokakuussa. Ryhmien tavoitteena on tukea lapsia ja nuoria tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat erilaisten tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, käsittelemistä, ilmaisemista ja omaa voimaantumista. Ryhmiä järjestetään kaksi. Haku 4–6-vuotiaiden lasten ryhmään on käynnissä 3.8. saakka ja haku 13–15-vuotiaiden nuorten ryhmään 29.9. saakka.

Lue lisää tunnetaitoryhmistä ja hae paikkaa lapsellesi.

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus

Syöpäkuntoutujille ja heidän läheisilleen suunnattu tilaisuus jouduttiin perumaan keväältä koronan vuoksi. Uusi tilaisuus järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 19.11. klo 15–19. Luvassa on asiantuntija-alustuksia sekä tutustumista yhdistyksen palveluihin.

Lue lisää tilaisuudesta ja ilmoittaudu mukaan.

Takaisin elämään -ryhmät aloittavat syksyllä

Uudet Takaisin elämään -keskusteluryhmät aloittavat syksyllä. Mukaan ryhmiin ovat tervetulleita sekä kevään ryhmiin ilmoittautuneet että uudet kiinnostuneet. Ryhmissä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, millaista on ollut palata takaisin tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Molempia ryhmiä vetää vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt.

Lue lisää keskusteluryhmistä ja ilmoittaudu mukaan.

Äijäpäivä, Wellness Weekend for Ladies ja virkistysloma

Kevään Äijäpäivä, Wellness-tapahtuma sekä virkistysloma jouduttiin perumaan koronan vuoksi. Wellness Weekend for Ladies -tapahtuma sekä Äijäpäivä järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Vuoden toinen Wellness Weekend for Ladies -tapahtuma pidetään 14.–15.11.2020 ja Äijäpäivä 17.9.2020. Toukokuulta peruttu virkistysloma järjestetään 14.–18.12.2020.

Lue lisää näistä kolmesta tapahtumasta.

Hyvän olon tunnit

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen Hyvän olon tunnit käynnistyvät jälleen syyskuussa.

Seuraa tiedotusta tuntien aikataulusta ja sisällöstä.

Tapahtumat ja yleisötilaisuudet

Tapahtumia ja yleisötilaisuuksia ei toistaiseksi järjestetä.  Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta sekä yhdistyksen vapaaehtoistoiminta ovat myös keskeytettyinä toistaiseksi. Lisäksi Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitseva Merina-Shop ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa sijaitseva Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen infopiste ovat toistaiseksi poissa käytöstä. Yhdistyksen lapsiperhekoordinaattori ei tee toistaiseksi käyntejä Turun yliopistollisen keskussairaalan UC10-osastolle.

Katso tapahtumakalenterista tulevat tapahtumat.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info palvelee numerossa 02 2657 666 maanantaista perjantaihin klo 8–15 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna. Kysy huonetta numerosta 02 2657 666 tai vieraile osoitteessa booking.com. Meri-Karinan ravintola-, kokous- ja juhlapalvelut ovat suljettuna heinäkuun loppuun saakka.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista toimitusjohtaja Ville Viitaselta numerosta 02 2657 601 tai sähköpostitse osoitteesta ville.viitanen@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Vaikka Matkatoimisto Matkarin matkat on peruttu heinäkuulle saakka, matkatoimisto palvelee matka-asioissa. Itäisellä Pitkäkadulla sijaitseva toimisto on toistaiseksi kiinni, mutta voit lähettää viestiä osoitteeseen matkari@lssy.fi.

Turustu Matkatoimisto Matkarin matkoihin.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: @lssyopajarjestot, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Tutustu koronavirustilannetta koskeviin julkaisuihin

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.