Ajankohtaista

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki, vertaistukihenkilöiden välitys sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista ja varaa aika.
Katso kesän aukioloajat.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee

Jäsentoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Voit liittyä yhdistyksen jäseneksi tai ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen.

Lue lisää jäsenyydestä.
Liity jäseneksi.
Ilmoita jäsentietojen muutoksista.
Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutuskurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kuntoutuskursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa. Ensi vuonna järjestettävien Kelan kuntoutuskurssien kurssiaikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki. Vuosina 2022–2023 järjestettävien kurssien aikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta.

Lue ryhmästä, joka on suunnattu syövän sairastaneille 7–9-vuotiaille lapsille.
Lue ryhmästä, joka on suunnattu 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Tunteet verkkoon -etäryhmä

Vanhempansa syöpään menettäneille 13–15-vuotiaille nuorille järjestetään maksuton ja valtakunnallinen Tunteet verkkoon -etäryhmä. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Tutustu Tunteet verkkoon -etäryhmään.

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Ilmoittaudu ryhmään, jossa käydään läpi syöpähoitojen jälkeistä fyysistä ja henkistä toipumista yhdessä vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10. Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta.

Lue lisää keskusteluryhmistä ja ilmoittaudu mukaan.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 21.9., 19.10., 16.11. ja 14.12. klo 17.0018.30. Kahvit pyritään järjestämään kahvilassa, mikäli koronatilanne sallii tämän. Tarvittaessa kahvit pidetään Teams-ohjelman välityksellä. Tiedotamme tästä syyskuussa. Kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista.

Vertaistukihenkilötoiminta

Vertaistukihenkilövälitys on tauolla heinäkuun. Mikäli tarvitset tukea ja keskusteluapua syöpään liittyvissä kysymyksissä, otathan tarvittaessa yhteyttä valtakunnalliseen neuvontapalveluun. Neuvontaan voi soittaa, lähettää sähköpostia tai ottaa yhteyttä chatissa. Vertaistukihenkilövälitys jatkuu elokuussa normaalisti, jolloin tukihenkilöä voi tiedustella numerosta 02 2657 619 tiistaina ja keskiviikkona klo 10–15. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Katso valtakunnallisen neuvontapalvelun yhteystiedot.

Vapaaehtoistoiminta

Järjestämme täydennyskoulutuksena Parisuhde voimavarana -verkkoluennon, joka tarjoaa näkökulmia suhteen vahvistamiseen ja suhteen hyvinvoinnin ylläpitämiseen niin omassa arjessa kuin vapaaehtoistoiminnassakin. Lue lisää koulutuksesta ja ilmoittaudu mukaan! Etkö ole vapaaehtoisemme, mutta haluaisit ryhtyä sellaiseksi? Lue lisää toiminnasta ja lähde rohkeasti mukaan.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Yhdistyksen verkkokauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma verkkokauppa, joka palvelee osoitteessa www.tassasinuavarten.fi. Verkkokaupassa on myynnissä lahjakortteja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevaan Turun Kuntokolmion fysioterapiapalveluihin, Meri-Karinan kauneus- ja jalkahoitolaan, parturi-kampaamo Tutta Carpelaniin sekä alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopiin. Verkkokauppaan lisätään koko ajan uusia tuotteita, seuraa täydentyvää valikoimaa!

Tutustu verkkokauppaan.

Yhdistyksen lahjakauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on 70 hyvää tekoa -niminen lahjoitusalusta, jonka kautta yhdistys kerää lahjoituksia yleishyödylliseen toimintaansa. Eettisessä lahjakaupassa on voi esimerkiksi tukea nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahveja, lasten ja nuorten chat-palvelua, lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon vertais- ja virkistystoimintaa, englannin- ja ruotsinkielisten palvelujen kehittämistä sekä yhdistyksen ammattilaisten vierailuja sairaalan osastoilla.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä myös kesällä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on toistaiseksi kiinni.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Matkatoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Tämän vuoden kotimaan- ja ulkomaanmatkoista kertova esite on luettavissa verkkosivulla.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkaesitteeseen.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle