(18.5.2022)

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Luomitarkastukset toistaiseksi tauolla

Valitettavasti emme voi ottaa uusia luomitarkastusaikoja. Ilmoitamme verkkosivullamme, kun tilanne muuttuu.

Lue lisää luomitarkastuksista ja muista palveluista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomitarkastukset, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki, vertaistukihenkilöiden välitys sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista ja varaa aika.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee

Jäsentoimisto palvelee Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku) puhelimitse 044 451 5565 ja sähköpostitse jasentoimisto@lssy.fi. Jäsentoimisto on lisäksi avoinna keskiviikkoisin klo 9.00–15.00 osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 30, Turku. Jäsentoimisto on kiinni perjantait 2.9. saakka.

Lue lisää jäsenyydestä.
Liity jäseneksi.
Ilmoita jäsentietojen muutoksista.
Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Fiksusti auringossa

Mikä on riittävä suojakerroin? Suojaako rusketus palamiselta? Valitsenko fysikaalisen vai kemiallisen aurinkosuojavoiteen? Mitä UV-indeksi kertoo?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen asiantuntijat vastaavat kysymyksiisi aurinkosuojauksesta Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen pihalla järjestettävässä Fiksusti auringossa -tapahtumassa tiistaina 24.5. kello 11.30–13.30. Saatavilla myös materiaalia mukaan otettavaksi. Osallistu tapahtumassa pika-arvontaan ja voit voittaa laadukkaan aurinkosuojavoiteen.

Pianorekka konsertoi Meri-Karinan pihalla klo 12.15–12.45. Konsertissa esiintyvät ammattipianistit Anni Collan ja Tuuli Lempa sekä sopraano Kaisa Kraft.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Aurinkoagentti 2.0 -toiminnan asiantuntijat ovat tavattavissa Touko-terveysbussin luona lastenkulttuurikeskus Seikkailupuiston läheisyydessä maanantaina 30.5. kello 10–14.

Kyseessä on erityisesti lapsiperheille suunnattu tapahtuma, jossa on saatavilla tietoa lasten aurinkosuojauksesta ja turvallisesta aurinkokäyttäytymisestä. Tapahtumassa voi osallistu pika-arvontaan ja voittaa laadukkaan aurinkosuojavoiteen.

Lue lisää Fiksusti auringossa -tapahtumasta ja konsertista.

Pianorekka Merina-Karinassa

Tule nauttimaan elävästä musiikista! Pianorekka saapuu konsertoimaan Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen pihalle tiistaina 24.5. klo 12.15–12.45. Konsertissa esiintyvät ammattipianistit Anni Collan ja Tuuli Lempa sekä sopraano Kaisa Kraft. Konsertti on maksuton.

Meri-Karinan pihalla järjestetään Fiksusti auringossa -tapahtuma klo 11.30–13.30. Tapahtumassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen asiantuntijat vastaavat kysymyksiisi aurinkosuojauksesta

Lue lisää konsertista ja Fiksusti auringossa -tapahtumasta.

Shoppailupäivä Merina-Shopissa

Tervetuloa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevan Merina-Shopin shoppailupäivään tekemään löytöjä tiistaina 31.5. klo 11–18. Shoppailupäivänä uimapuvut –20 % ja tankinit –50 %. Merina-Shopissa on myynnissä Anita-merkkisiä rintaliivejä ja uima-asuja kaikille naisille, myös rintaproteesia käyttäville. Lisäksi saatavana on liikuntaan ja uimiseen soveltuvia harrasteproteeseja.

Lue lisää päivästä.

Kuntoutuskurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kuntoutuskursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Kuntosalivuorot

Säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen. Syöpää sairastaville on tarjolla maksuttomia kuntosalivuoroja omatoimiseen harjoitteluun.

Lue lisää kuntosalivuoroista.

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa tai sisaruksensa menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan omia vahvuuksiaan, voimavarojaan ja selviytymiskeinojaan. Ryhmissä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa, joissa suru on läsnä.

Lue lisää Tunteet verkkoon -etäryhmistä ja täytä ilmoittautumislomake.

Fuck Cancer -kahvit

Tämän kevään viimeiset Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 24.5. Kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista.

Syksyn vertaistukiryhmät

Toisilta samankaltaisessa tilanteessa olevilta saatava vertaistuki on tärkeä osa sairastuneen tukemista. Tietyissä tilanteissa vain toinen saman kokenut voi täysin ymmärtää vakavan sairauden kanssa elävää. Tämän vuoksi järjestämme syksyllä kaksi vertaistukiryhmää, joissa on mahdollista jakaa luottamuksellisesti kokemuksia ja ajatuksia. Ryhmien vetäjänä toimii vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt. Ilmoittautuminen ryhmiin on käynnissä.

Lue lisää vertaistukiryhmistä ja ilmoittaudu mukaan.

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija. Tutustu myös Toivo-vertaistukisovellukseen, jota voit käyttää puhelimella tai tietokoneella.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille monenlaisia toimintamahdollisuuksia. Vapaaehtoistoimintaan voi osallistua oman aikataulun ja voimavarojen mukaan. Tule mukaan toimintaamme!

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Yhdistyksen verkkokauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma verkkokauppa, joka palvelee osoitteessa www.tassasinuavarten.fi. Verkkokaupassa on myynnissä lahjakortteja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevaan Turun Kuntokolmion fysioterapiapalveluihin, Meri-Karinan kauneus- ja jalkahoitolaan, parturi-kampaamo Tutta Carpelaniin sekä alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopiin. Verkkokauppaan lisätään koko ajan uusia tuotteita, seuraa täydentyvää valikoimaa!

Tutustu verkkokauppaan.

Yhdistyksen lahjakauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on 70 hyvää tekoa -niminen lahjoitusalusta, jonka kautta yhdistys kerää lahjoituksia yleishyödylliseen toimintaansa. Eettisessä lahjakaupassa on voi esimerkiksi tukea nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahveja, lasten ja nuorten chat-palvelua, lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon vertais- ja virkistystoimintaa, englannin- ja ruotsinkielisten palvelujen kehittämistä sekä yhdistyksen ammattilaisten vierailuja sairaalan osastoilla.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan neljä paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Forssan ja Vakka-Suomen osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut sekä kokous- ja juhlapalvelut ovat avoinna. Lounasravintola on avoinna kaikille ruokailijoille arkisin klo 11.00–13.30.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asuntovastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkarin matkat

Matkatoimisto palvelee Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku) puhelimitse 044 451 5565 ja sähköpostitse matkari@lssy.fi. Matkatoimisto on lisäksi avoinna keskiviikkoisin klo 9.00–15.00 osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 30, Turku. Matkatoimisto on kiinni perjantait 2.9. saakka.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkoihin.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista:

• Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt
  • Instagram: @lssyopajarjestot
  • Twitter: @lssyopajarjesto
  • LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening
  • YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle