(23.9.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita normaalisti. Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Turun keskustan tuntumassa sijaitseva jäsentoimisto on avoinna maanantaista torstaihin. Perjantaisin toimisto on suljettu.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut ovat avoinna

Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana.

Varaa aika neuvonta-aseman hoitajalle. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin

Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15). Koronaepidemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista.

Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto on avoinna

Turun keskustan tuntumassa sijaitseva jäsentoimisto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–16.00. Perjantaisin toimisto on suljettu. Toimisto sijaitsee osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 30, 20700 Turku.

Jäsenyyteen ja hoitopäiväkorvauksiin liittyvissä asioissa yhteyttä voi ottaa myös puhelimitse soittamalla numeroon 02 2657 913 (ma-to klo 9.00–16.00) ja osoitteeseen matkari@lssy.fi.

Voit liittyä yhdistyksen jäseneksi tai ilmoittaa jäsentietojesi muutoksista kätevästi täyttämällä verkossa olevan sähköisen lomakkeen.

Lue lisää jäsenyydestä.

Liity jäseneksi.

Ilmoita jäsentietojen muutoksista.

Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutustoiminta on käynnissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on jatkanut koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kuntoutustoimintaa. Kurssien järjestämisessä noudetaan Suomen hallituksen linjaamia kokoontumisrajoituksia ja viranomaisten ohjeita riskiryhmistä, tehostetusta hygieniasta, turvaetäisyyksistä sekä muista tarpeellisista suosituksista.

Kurssikeskuksena toimivassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on muun muassa useita käsienpesupisteitä ja mahdollisuuksia käsien desinfiointiin, tilojen puhtaudesta huolehditaan tehostetusti ja henkilökunnalla on käytössä tarvittavat suojavarusteet. Ohjeiden avulla pyritään välttämään koronaviruksen leviämistä ja toteuttamaan kurssitoimintaa turvallisesti.

On ymmärrettävää ja aiheellista pohtia, uskaltaako lähteä kuntoutukseen, ja jokainen kuntoutuja tekee päätöksen oman henkilökohtaisen tilanteeseensa pohjalta. Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa, onko kurssille osallistuminen mahdollista.

Lähes kaikki keväältä ja kesäkuulta peruuntuneet syöpäkurssit järjestetään myöhemmin tänä vuonna. Haku kursseille on käynnissä. Lisätietoja syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitetuista kursseistamme voit tiedustella myös numerosta 02 2657 610 tai osoitteesta kurssi@lssy.fi.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät aloittavat syys- ja lokakuussa. Ryhmien tavoitteena on tukea lapsia ja nuoria tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat erilaisten tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, käsittelemistä, ilmaisemista ja omaa voimaantumista. Haku 13–15-vuotiaiden nuorten ryhmään on käynnissä 29.9. saakka.

Lue lisää tunnetaitoryhmistä ja hae paikkaa lapsellesi.

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko saman kokenutta tukihenkilöä jakamaan kokemuksia syöpään sairastumisesta? Yhdistyksen kautta voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija ja keskustelija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse. Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 tiistaina ja keskiviikkona klo 10–15.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Koronavirusepidemian vuoksi vapaaehtoistoiminta lukuun ottamatta vertaistukihenkilötoimintaa on lähes kokonaan tauolla lokakuun loppuun saakka. Muutamia vapaaehtoistehtäviä voidaan toteuttaa, kuten syystalkoot. Perinteiset syystalkoot pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa tiistaina 27.10. klo 915. Talkoopäivän tehtäviin kuuluu Meri-Karinan piha-alueen siistimistä. Ilmoittaudu talkoisiin 20.10. mennnessä.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta ja ilmoittaudu syystalkoisiin.

Merina-Shop

Tervetuloa tutustumaan Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevan Merina-Shopin kauniisiin ja laadukkaisiin rintaliiveihin, uimapukuihin ja kaksiosaisiin tankini-uima-asuihin. Tuotteet sopivat kaikille naisille, myös rintaproteeseja käyttäville. Lisäksi voit hankkia myös harrasteproteesit uintiin ja liikuntaan käytettäväksi. Merina-Shop palvelee yksilöllisellä sovitusajalla. Varaa aika sovitukseen, p. 02 2657 927 (ma–pe klo 9–11). Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö. Paikallisosastojen ja kerhojen toiminta on vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi joko kokonaan tai osittain tauolla. Tarkemmat tiedot toiminnasta löydät kunkin osaston ja kerhon verkkosivulta.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Virkistysloma

Pidä hengähdystauko joulun kiireiden keskellä ja tule virkistyslomalle Meri-Karinaan 14.–18.12.

Lue lisää virkistyslomasta.

Tapahtumat ja yleisötilaisuudet

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus (19.11.), Wellness Weekend for Ladies -tapahtuma (14.–15.11.) sekä Suomen suurimmat joulumyyjäiset (5.12.) on valitettavasti peruttu vallitsevan koronavirustilanteen vuoksi. Suomen suurimmat joulumyyjäiset järjestetään Turun Messukeskuksessa ensi vuonna, 4.12.2021. Myös Selviytyminen arjessa syöpähoitojen keskellä -tilaisuus (24.11.) on peruttu koronatilanteen takia.

Lisäksi Turun yliopistollisessa keskussairaalassa sijaitseva Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen infopiste ovat toistaiseksi poissa käytöstä. Yhdistyksen lapsiperhekoordinaattori ei tee toistaiseksi käyntejä Turun yliopistollisen keskussairaalan UC10-osastolle.

Katso tapahtumakalenterista tulevat tapahtumat.

Hyvän olon tunnit

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen Hyvän olon ei järjestetä tänä syksynä. Tiedotamme ensi kevään hyvän olon tunneista ja niiden aikataulusta loppuvuodesta.

Seuraa tiedotusta kevään tuntien aikataulusta ja sisällöstä.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on toistaiseksi kiinni.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Turun keskustan tuntumassa sijaitseva matkatoimisto Matkari on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–16.00. Perjantaisin toimisto on suljettu. Toimisto sijaitsee osoitteessa Itäinen Pitkäkatu 30, 20700 Turku.

Voit olla yhteydessä matkatoimistoon myös puhelimitse soittamalla numeroon 02 2657 913 (ma-to klo 9.00–16.00.) tai lähettämällä viestiä osoitteeseen matkari@lssy.fi.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkoihin.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: @lssyopajarjestot, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle