(29.11.2021)

Tältä sivulta löydät kootusti ajankohtaista tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminnasta, neuvonta-asemien palveluista, vapaaehtoistoiminnasta sekä tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomitarkastukset, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki, vertaistukihenkilöiden välitys sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien palveluista ja varaa aika.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Jäsentoimisto palvelee

Jäsentoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi.

Lue lisää jäsenyydestä.
Liity jäseneksi.
Ilmoita jäsentietojen muutoksista.
Lue lisää hoitopäiväkorvauksista.

Kuntoutuskurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kuntoutuskursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa. Ensi vuonna järjestettävien Kelan sekä Veikkauksen kuntoutuskurssien kurssiaikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki. Vuosina 2022–2023 järjestettävien kurssien aikataulu on julkaistu ja kurssit ovat haettavissa.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Lasten tunnetaitoryhmät

Alakouluikäisille lapsille järjestetään ensi vuonna kaksi tunnetaitoryhmää, joiden tavoitteena on tukea lapsia tunnetaitojen oppimisessa. Toinen ryhmä on suunnattu lapsille, joiden sisarus sairastaa syöpää ja toinen lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää. Ryhmissä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista erilaisten harjoitusten avulla yhdessä tunnetaito-ohjaajan kanssa. Molemmat ryhmät ovat maksuttomia, ja haku niihin on käynnissä.

Lue lisää ryhmästä, joka on suunnattu lapsille, joiden sisarus sairastaa.
Lue lisää ryhmästä, joka on suunnattu lapsille, joiden vanhempi sairastaa.

Fuck Cancer -kahvit

Vuoden viimeinen Fuck Cancer -kahvittelu pidetään tiistaina 14.12. Café Art -kahvilan kabinetissa klo 17.0018.30. Kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia.

Lue lisää Fuck Cancer -kahveista.

Hyvinvoinnin joulukalenteri

Hyvinvoinnin joulukalenteri tarjoaa syöpää sairastaville miehille tietoa, neuvoa ja tukea hyvinvoinnin edistämiseen. Tule kuulemaan asiantuntijoiden puheenvuoroja ja osallistu ohjattuihin liikuntatuoikioihin! Maksuttomat tilaisuudet toteutetaan etänä Teams-ohjelman kautta.

Lue lisää hyvinvoinnin joulukalenterista.

Suomen suurimmat joulumyyjäiset

Suomen suurimmat joulumyyjäiset täyttävät Turun Messukeskuksen lauantaina 4.12.2021 klo 11–16! Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämistä suurmyyjäisistä on mahdollista hankkia kaikki yksilölliset lahjatavarat pukinkonttiin. Tapahtumaan on vapaa sisäänpääsy. Myyjäisissä on käytössä koronapassi. Varaudu esittämään koronapassi sekä todistamaan henkilöllisyytesi sisäänpääsyn yhteydessä.

Haluaisitko tulla myyjäksi? Varaa myyntipaikkasi verkossa – suoran linkin varaussivustolle löydät alta. Myyntipaikkojen vuokraamisesta saatava tuotto käytetään Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen tuottamaan toimintaan syöpäpotilaiden ja heidän läheistensä hyväksi. Myyjäisissä on käytössä koronapassi. Varaudu esittämään koronapassi sekä todistamaan henkilöllisyytesi sisääntulon yhteydessä.

Lue lisää Suomen suurimmista joulumyyjäisistä.
Varaa myyntipaikka verkossa.

I Believe – Xmas

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen naapurissa sijaitsevassa Pyhän Henrikin Ekumeenisessa Taidekappelissa kuullaan sunnuntaina 12. joulukuuta Elviksen tunnetuksi tekemää gospelia sekä iloisia joulusäveliä. Esiintyjinä laulaja Inga Sulin, urkuri Jimi Järvinen ja kanttori Alexi Juhanpelto. Konsertin tuotto lahjoitetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon kautta syöpään sairastuneiden lasten ja heidän perheidensä hyväksi. Konsertissa on käytössä koronapassi. Varaudu esittämään koronapassi sekä todistamaan henkilöllisyytesi sisäänpääsyn yhteydessä.

Lue lisää I Believe – Xmas -konsertista.

Merina-Shopin shoppailupäivä

Tervetuloa Meri-Karinassa sijaitsevan alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopin shoppailupäivään 14. joulukuuta! Merina-Shopissa on myynnissä laadukkaita ja kauniita Anita-merkkisiä rintaliivejä ja uima-asuja kaikille naisille, myös rintaproteesia käyttäville. Lisäksi saatavana on liikuntaan ja uimiseen soveltuvia harrasteproteeseja. Shoppailupäivänä käynnissä on jouluale! Tarjolla myös glögiä ja pipareita.

Lue lisää Merina-Shopin shoppailupäivästä.

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run -juoksutapahtuma järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan! Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme!

Vertaistukihenkilötoiminta

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää vertaistukihenkilötoiminnasta.

Vapaaehtoistoiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vapaaehtoistyöstä kiinnostuneille monenlaisia toimintamahdollisuuksia. Vapaaehtoistoimintaan voi osallistua oman aikataulun ja voimavarojen mukaan. Tule mukaan toimintaamme!

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Yhdistyksen verkkokauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on oma verkkokauppa, joka palvelee osoitteessa www.tassasinuavarten.fi. Verkkokaupassa on myynnissä lahjakortteja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa sijaitsevaan Turun Kuntokolmion fysioterapiapalveluihin, Meri-Karinan kauneus- ja jalkahoitolaan, parturi-kampaamo Tutta Carpelaniin sekä alusvaate- ja uima-asuliike Merina-Shopiin. Verkkokauppaan lisätään koko ajan uusia tuotteita, seuraa täydentyvää valikoimaa!

Tutustu verkkokauppaan.

Yhdistyksen lahjakauppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on 70 hyvää tekoa -niminen lahjoitusalusta, jonka kautta yhdistys kerää lahjoituksia yleishyödylliseen toimintaansa. Eettisessä lahjakaupassa on voi esimerkiksi tukea nuorten aikuisten Fuck Cancer -kahveja, lasten ja nuorten chat-palvelua, lapsisyöpäpotilasperheiden Sykerö-kerhon vertais- ja virkistystoimintaa, englannin- ja ruotsinkielisten palvelujen kehittämistä sekä yhdistyksen ammattilaisten vierailuja sairaalan osastoilla.

Yhdistyksen paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on toimialueellaan viisi paikallisosastoa, joita ovat Turun, Salon, Loimaan, Forssan ja Uudenkaupungin osastot. Yhdistyksen alaisuudessa toimii myös eturauhassyöpäpotilaiden ja heidän läheistensä ryhmä Etuset sekä lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö.

Lue lisää paikallisosastojen ja potilaskerhojen toiminnasta.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut

Syöpäjärjestöjen maksuttomat valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Katso neuvontapalvelujen yhteystiedot.

Meri-Karinan hyvinvointikeskus

Meri-Karinan info on avoinna maanantaista perjantaihin klo 7.00–21.30 ja lauantaisin ja sunnuntaisin klo 8.00–16.00. Info palvelee numerossa 02 2657 666 ja sähköpostitse osoitteessa meri-karina@lssy.fi. Meri-Karinan majoituspalvelut ovat avoinna, osittain myös kokous- ja juhlapalvelut. Lounasravintola on avoinna kaikille ruokailijoille arkisin klo 11.00–13.30.

Lue lisää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen palveluista.

Asunnon vuokraus

Etsitkö vuokra-asuntoa? Tiedustele asunnoista asumis- ja kiinteistöpalveluvastaava Camilla Carpelanilta numerosta 050 591 4974 tai sähköpostitse osoitteesta camilla.carpelan@lssy.fi.

Lue lisää vuokra-asunnoista.

Matkatoimisto Matkarin matkat

Matkatoimistomme (Itäinen Pitkäkatu 30, Turku) on avoinna torstaisin klo 9.00–16.00. Palvelemme puhelimitse ja sähköpostitse arkisin klo 9.00–16.00 numerossa 044 451 5565 ja osoitteessa matkari@lssy.fi. Tämän vuoden kotimaan- ja ulkomaanmatkoista kertova esite on luettavissa verkkosivulla.

Tutustu Matkatoimisto Matkarin matkaesitteeseen.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista: Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt, Instagram: @lssyopajarjestot, Twitter: @lssyopajarjesto, LinkedIn: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys – Sydvästra Finlands Cancerförening ja YouTube: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys.

Ajankohtaisin tieto koronavirustilanteesta Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta.

siirry THL:n verkkosivustolle