Yhteisötaideteos paljastaa sairauden raakuuden ja kivun

(27.10.2020)

Raision kaupungin matalankynnyksen asiointipiste Olkkari ja Raision kaupungin ikäihmisten palvelut lahjoittivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle yhteisötaideteoksen. Teoksella he haluavat ottaa kantaa rintaterveyden puolesta käynnissä olevan Roosa nauha -kampanjan kunniaksi.

Kantaaottava ja ajatuksia herättelevä taideteos koostuu virkatuista rinnoista, jotka on kiinnitetty piikkilankaan. Rintoja virkkasivat Olkkarin ja ikäihmisten palvelujen raisiolaiset asiakkaat työntekijä Tuuli Tonderin ohjauksessa.

Työssä halutaan tuoda ilmi sairauden raakuus ja kipu yksilön kokemana. Toisaalta laajemmassa mielessä toivon näkökulma, myötätunto sekä vertaistuki, kertoo Raision kaupungin ikäihmisten asiakasohjaaja Tyyne-Maria Malmström (kuvassa vasemmalla) joka veti projektia yhdessä Olkkarin vastaavan ohjaajan Susanne Peltolan (kuvassa oikealla) kanssa.

Työssä myös yhdistyvät kovien ja pehmeiden sekä tummien ja vaaleiden materiaalien sävyt, jotka kuvastavat elämän monimuotoisuutta.