Euroopan Syöpäviikko kannustaa liikkumaan

Henkilö kävelee luonnossa.

(25.5.2020)

Euroopan syöpäviikkoa vietetään 25.31.5.2020. Kampanjan teemana on tänä vuonna liikunta, jonka myönteisistä vaikutuksista syöpää sairastavilla on saatu viime vuosina runsaasti tutkimustuloksia.

”Perinteisesti syöpäpotilaita on kehotettu ottamaan rauhallisesti rankkojen hoitojen aikana. Viime vuosina saatujen tutkimustulosten valossa vaikuttaa kuitenkin siltä, että liikunta ja jopa kova fyysinen harjoittelu saattavatkin edistää syövästä parantumista. Fyysinen harjoittelu vähentää syövän uusiutumisen riskiä ja sairastumista muihin sairauksiin, mutta myös auttaa selviytymään paremmin syöpähoitojen haittavaikutuksista”, kertoo liikunta- ja verenkiertofysiologian dosentti Ilkka Heinonen Turun yliopistosta.

Lue Ilkka Heinosen haastattelu kokonaisuudessaan Syöpäjärjestöjen julkaisemasta Syöpä-lehden jutusta Liikunnalla parempaan hoitotulokseeen. Lehdessä on myös useita muita artikkeleita, jotka kannustavat liikkumaan.

Seuraa yhdistyksemme sosiaalisen median kanavia, joissa julkaisemme liikuntateemaisia videoita ja vinkkejä pitkin syöpäviikkoa. Haastamme kaikki jäsenemme ja myös kaikki muut liikkumaan!

Kuva: www.pexels.com