Haluaisitko alkaa vertais- tai läheistukihenkilöksi? Hae koulutukseen!

(13.6.2024)

Oletko sairastanut syövän tai oletko ollut läheisesi tukena ja vierellä kulkijana syövän aikana? Haluaisitko auttaa muita samassa tilanteessa olevia? Jos sinulla on aikaa, auttamisen halua ja hyvää tahtoa, hae mukaan koulutukseen!

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys etsii uusia vapaaehtoisia syöpää sairastavien ja heidän läheistensä tukijoiksi. Vertaistukija on itse sairastanut syövän, kun taas läheistukijalla ei ole omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta, vaan hän on ollut sairastuneen läheisen tukena.

Maksuton vertais- ja läheistukijoiden koulutus järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja etänä Teams-ohjelman välityksellä. Koulutukseen osallistuvat valitaan alkuhaastattelun perusteella. Haastatteluajan sopimiseksi ota yhteyttä vertaistukitoiminnan koordinaattori Annamari Riveroon viimeistään 2.8.2024. Voit joko lähettää sähköpostia osoitteeseen annamari.rivero@lssy.fi tai soittaa numeroon 044 055 1583.

Koulutuspäivät ja -paikka sekä -aiheet

• Torstai 29.8. klo 17.00–19.00 Syöpäjärjestöt ja tukihenkilötoiminta, Teams
  • Lauantai 7.9. klo 8.00–16.00 Minun tarinani sekä sairastuneen kohtaaminen, Meri-Karina
  • Torstai 12.9. klo 17.00–19.00 Vapaaehtoisen jaksaminen, Teams

Koulutus toteutetaan, mikäli osallistujia on vähintään kuusi. Mikäli osallistujia ei ole riittävästi, ilmoittautuneet suorittavat valtakunnallisen koulutuksen, joka järjestetään Teamsin välityksellä 3.9., 10.9., 17.9. ja 24.9.2024.

Vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa

Vertais- ja läheistuki perustuu haluun auttaa syöpään sairastunutta ja hänen läheisiään. Toiminta on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista saman elämäntilanteen kohdanneiden kesken. Tukija kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa vertais- ja läheistukijoille säännöllisesti toiminnanohjausta, täydennyskoulutuksia sekä virkistystapahtumia. Tervetuloa joukkoon mukaan tekemään arvokasta vapaaehtoistoimintaa!

Yhdistyksessä on mahdollista tehdä monenlaista vapaaehtoistoimintaa oman jaksamisen mukaan. Vapaaehtoiset voivat toimia muun muassa lipaskerääjinä, talkoolaisina ja liikenteenohjaajina. Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta täältä.