Kaipaatko kipinää liikunnan aloittamiseen syöpähoitojen jälkeen? Osallistu liikuntatutkimukseen!

Kuvassa mies seisoo jumppakassi olkapäällään.

(13.9.2023, muokattu 23.1.2024)

Liikuntaharjoittelututkimuksen tavoitteena on selvittää syövästä kuntoutuvien fyysisen aktiivisuuden yhteyttä elämänlaatuun, yksilölliseen fyysiseen toimintakykyyn sekä kestävyys-, liikkuvuus- ja lihasvoimatasoihin. Etsimme henkilöitä mukaan tutkimusryhmään. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Liikuntaharjoittelu koostuu ryhmämuotoisesta harjoittelusta ja kotona tehtävistä harjoitteista. Ryhmämuotoisessa liikuntaharjoittelussa tehdään lihasvoima- ja kestävyysharjoittelua Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa kerran viikossa keskiviikkoisin kello 17.00–18.15 kahdeksan viikon ajan. Lisäksi tehdään omatoimisesti kotona kerran viikossa harjoitteita.

Ryhmä aloittaa tammikuussa 2024. Ilmoittautuminen on päättynyt.

Sovellut tutkimukseen, jos

• Syöpähoitosi (esimerkiksi solunsalpaaja- ja sädehoito) ovat päättymässä tai ne ovat päättyneet 12 kuukauden sisällä.
  • Olet iältäsi 18–70-vuotias.
  • Olet suomenkielinen.
  • Liikut ilman apuvälineitä.
  • Kykenet kulkemaan omakustanteisesti Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen (Seiskarinkatu 35, Turku) kerran viikossa kahdeksan viikon ajan.
  • Pystyt osallistumaan etänä liikuntaharjoitteluun esimerkiksi älypuhelimen, tabletin tai tietokoneen välityksellä.

Miten tutkimus etenee?

• Kiinnostun tutkimuksesta ja otan yhteyttä tutkijaan.
  • Tutkija varmistaa soveltuvuuteni ja osallistumiseni tutkimukseen.
  • Saan infon tutkimuksesta kirjallisesti ja suullisesti. Saan vuorokauden aikaa miettiä osallistumistani tutkimukseen.
  • Otan yhteyttä tutkijaan ja vahvistan halukkuuteni osallistua tutkimukseen.
  • Minulle sovitaan yksilöllinen aika alkumittauksiin (kyselyt ja fyysiset testit), jonka aluksi allekirjoitan suostumuksen tutkimukseen.
  • Osallistun ryhmämuotoiseen (mukana noin 10–15 henkilöä) liikuntaharjoitteluun sovittuna ajankohtana Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa.
  • Teen kotona kotiharjoitteita kerran viikossa ja täytän liikuntapäiväkirjaa.
  • Minulle sovitaan yksilöllinen aika loppu- ja seurantamittauksiin (kyselyt ja fyysiset testit).
  • Osallistun tutkimukseen vapaaehtoisesti ja voin keskeyttää osallistumiseni milloin tahansa tutkimuksen aikana.

Mitä hyötyä tutkimukseen osallistumisesta on minulle?

• Tutkimus saattaa vaikuttaa myönteisesti toimintakykyyni ja vähentää syöpähoidoista minulle aiheutuneita mahdollisia sivuoireita.
  • Minulla on mahdollisuus konsultoida fysioterapeuttia ja sairaanhoitajaa sekä terveydenedistämisen asiantuntijaa viikoittaisten tapaamisten yhteydessä.
  • Minulla on mahdollisuus saada vertaistukea viikoittaisissa tapaamisissa.
  • Saan tapaamisissa myös vinkkejä arjessa selviytymiseen ja oman terveyteni edistämiseen.

Tutkimus on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja Läntisen Syöpäkeskuksen yhteistutkimushanke.