Kevään ensisäteet polttavat lapsen herkkää ihoa – muista suojautua auringolta ajoissa!

(8.4.2020)

Aurinkoagentti 2.0 -toiminta on osa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ennaltaehkäisevää terveydenedistämistoimintaa. Toiminnan tavoitteena on lisätä lasten ja vanhempien tietoisuutta auringon riskeistä, auringolta suojautumisesta ja edistää lasten omatoimista aurinkorasvausta. Aurinkoagentit vierailevat päiväkodeissa ja järjestävät päivähoidon ammattilaisille Aurinkoaamiainen-koulutuksia.

Tämän kevään Aurinkoagentti-toimintaa on jouduttu perumaan ja siirtämään elokuulle vallitsevien poikkeusolosuhteiden vuoksi – lähikontaktia lapsiin ja päivähoidon ammattilaisiin on vältettävä. Aurinkoagentit muistuttavat kuitenkin aurinkosuojauksen tärkeydestä ja toimittavat materiaalia päivähoitoyksikköihin kevään aikana.

– Suojautuminen auringolta tulee aloittaa jo varhain keväällä, maalis-huhtikuussa, kun polttava kevätaurinko alkaa lämmittää. Erityisesti lasten kasvot, korvat ja kämmenet tulee suojata rasvauksella. Silmät suojataan aurinkolaseilla, Aurinkoagentit opastavat.

UV-indeksi kertoo ultraviolettisäteilyn määrästä. Yläilmakehän otsonimäärä on vähentynyt viime vuosina Suomen ja koko Skandinavian alueella. Otsonin vähentyminen taas lisää UV-säteilyä maan pinnalla. UV-indeksi nousee jo huhtikuussa Suomessa tasolle 3, mikä tarkoittaa kohtalaista UV-säteilyä.

– Aurinkoaltistuksen vähentäminen pienentää tehokkaasti UV-säteilyn haittavaikutuksia. UV-säteilyltä on syytä suojautua, kun indeksi on 3 tai korkeampi.

Lasten aurinkosuojaamisella vaikutetaan merkittävästi ihosyövän syntyyn

Mitä useammin lapsi altistuu UV-säteilylle, sitä herkemmin ihovauriot kehittyvät ihosyöväksi. Erityisesti lapselle auringon UV-säteily on vaarallista, koska lapsen iho on ohuempi kuin aikuisilla. Lisäksi lapsen ihon suojamekanismit ovat vielä kehittymättömiä.

Lapset tulee suojata huolellisesti jo varhain alkukeväästä alkaen. Ihosyöpä johtuu miltei aina auringon UV-säteilystä, ja 95 % ihosyövistä voidaan ennaltaehkäistä oikeanlaisen aurinkokäyttäytymisen avulla.

– Lapsille kannattaa opettaa auringolta suojautuminen jo pienenä niin, että varjossa oleskelusta, suojaavasta, kevyestä vaatetuksesta ja aurinkolaseista sekä aurinkorasvan levittämisestä tulee arkinen tapa, Aurinkoagentit painottavat.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys on laatinut suosituksen lasten aurinkosuojauksesta alueelliseen päivähoitotoimintaan. Suosituksen tarkoituksena on varmistaa yhteneväinen toimintapa ja sekä lasten että ammattilaisten oikea-aikainen aurinkosuojautuminen päivähoito- ja työaikana.

– Olennaista on muistaa, että aurinkosuojausta tarvitaan myös varjoisina päivinä!

Aurinkoagentti-toimintaa tukevat Eschner-säätiö ja Orion.

Päiväkoteihin, joihin Aurinkoagentit eivät pääse vierailemaan peruutuksien vuoksi, toimitetaan aurinkorasvat ja infomateriaalia huhtikuun aikana.

Lue lisää Aurinkoagentti-toiminnasta
Seuraa UV-indeksiä
Tilaa maksuton kirjallinen suositus aurinkosuojauksesta päivähoitotoimintaan: jenni.vaskelainen@lssy.fi