Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kuntoutustoiminta palaa tauolta 6. heinäkuuta

Kuvassa on kajakki, jonka keula osoittaa kohti auringonlaskua.

Yhdistys järjestää myös melontateemaisia kuntoutuskursseja.

(25.6.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys jatkaa koronaviruksen vuoksi tauolla ollutta kuntoutustoimintaa 6. heinäkuuta alkaen.

Kurssien järjestämisessä noudetaan Suomen hallituksen linjaamia kokoontumisrajoituksia ja viranomaisten ohjeita riskiryhmistä, tehostetusta hygieniasta, turvaetäisyyksistä sekä muista tarpeellisista suosituksista.

Kurssikeskuksena toimivassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on muun muassa useita käsienpesupisteitä ja mahdollisuuksia käsien desinfiointiin, tilojen puhtaudesta huolehditaan tehostetusti ja henkilökunnalla on käytössä tarvittavat suojavarusteet. Ohjeiden avulla pyritään välttämään koronaviruksen leviämistä ja toteuttamaan kurssitoimintaa turvallisesti.

On ymmärrettävää ja aiheellista pohtia, uskaltaako lähteä kuntoutukseen, ja jokainen kuntoutuja tekee päätöksen oman henkilökohtaisen tilanteeseensa pohjalta. Keskustele hoitavan lääkärisi kanssa, onko kurssille osallistuminen mahdollista. Yhdistyksen henkilökunta tekee Meri-Karinassa kaikkensa, jotta tartuntojen ja taudin leviämisen riski kuntoutuksessa on mahdollisimman pieni.

Voimavaroja melonnasta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää monenlaisia kursseja syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen. Kurssit antavat vertaistukea, tietoa syövästä sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen. Kursseja ohjaavat terveydenhuollon ammattilaiset, ja ne ovat osallistujille maksuttomia ja myös valtakunnallisia. Haku kaikille kursseille on käynnissä.

Kurssit on tarkoitettu joko tiettyä syöpää sairastaville tai kaikille syöpäpotilaille syöpäsairaudesta riippumatta. Osaan kursseista voi osallistua yhdessä puolison tai läheisen tai koko perheen kanssa. Koko perheen kurssi on esimerkiksi levinnyttä rintasyöpää sairastaville tarkoitettu kurssi, joka järjestetään 27.–31.7.

Muutamat kurssit ovat teemakursseja, joilla painottuu liikunta, kuvataide tai melonta. Näillä kursseilla opetellaan löytämään voimavaroja liikunnasta ja taiteesta ja sen tekemisestä.

Kaikki kurssit järjestetään Turun Hirvensalossa sijaitsevassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa pääsääntöisesti viiden vuorokauden mittaisina jaksoina. Kuntoutujat sekä kurssille mahdollisesti osallistuva puoliso tai perhe yöpyvät Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Majoittumiseen sisältyy täysiylläpito. Kursseihin sisältyy muun muassa yksilö- ja ryhmäkeskusteluja, asiantuntijaluentoja, kyselytunteja sekä toiminnallisia menetelmiä.

Kehon ja mielen yhteys

Uudenlainen kurssi on tanssi-liiketerapiapainotteinen kurssi, jossa käsitellään liikkeen ja keskustelun avulla ajatuksia ja kokemuksia, opetellaan ymmärtämään kehon ja mielen yhteyttä, tutkitaan omia voimavaroja sekä opetellaan lepäämään ja rentoutumaan omassa kehossa. Osallistuminen ei vaadi tanssitaitoa, eikä kurssilla opeteta tanssia.

Kurssi osallistujat kokoontuvat kerran viikossa kymmenen viikon ajan. Ensimmäinen tapaaminen pidetään keskiviikkona 30. syyskuuta ja viimeinen 2. joulukuuta.

Lue lisää tanssi-liiketerapiapainotteisesta kurssista ja hae kurssille.

Gluteenitonta ruoanlaittoa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää yhteistyössä Keliakialiiton kanssa kurssin syöpää sairastaville tai sen sairastaneille keliaakikoille. Kurssilla paneudutaan terveelliseen, gluteenittomaan ruokavalioon ja itsehoidon merkitykseen oman toipumisen ja hyvinvoinnin kannalta sekä tehdään leivontaharjoituksia. Kurssi pidetään 10.–13.8.

Lue lisää syöpää sairastaville tai sen sairastaneille keliaakikoille tarkoitetusta kurssista ja hae kurssille.

Kun suru koskettaa

Yhdistys järjestää läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja heidän lapsilleen oman kurssin nimeltä Vertaistuesta voimaan suruun. Kurssin tavoitteena on auttaa löytämään voimavaroja, jotka kannattelevat elämässä eteenpäin. Kurssi tarjoaa myös vertaistukea sekä työkaluja surun käsittelyyn.

Ammattilaiset auttavat osallistujia tunnistamaan, ymmärtämään, käsittelemään ja käymään läpi surun vaiheita. Lisäksi aikuiset saavat tietoa tunteiden tunnistamisesta, niiden käsittelystä ja tilanteen vaikutuksista erityisesti lasten käyttäytymiseen. Lapsia ja nuoria autetaan tunnistamaan, käsittelemään ja ilmaisemaan tunteitaan. Kurssi toteutetaan viikonloppukurssina 4.–6.9.

Lue lisää Vertaistuesta voimaa suruun -kurssista ja hae kurssille.

Hae mukaan kurssille

Kurssille haetaan tietyllä lomakkeella. Käytettävä hakulomake riippuu haettavasta kurssista. Kelan rahoittamalla kurssille haettaessa käytetään Kelan omaa lomaketta, samoin Veikkauksen tukemalle kurssille ja Syöpäsäätiön tukemalle kurssille haettaessa käytetään tiettyä lomaketta. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille suunnatulla kurssilla ja tanssi-liiketerapiapainotteisella kurssilla on molemmissa käytössä omat lomakkeensa. Myös hakuajat vaihtelevat kursseittain. Hakulomakkeet ja yksityiskohtaiset ohjeet ja löydät yhdistyksen verkkosivulta.

Tutustu koko kurssivalikoimaan ja hae mukaan!