NIKO-projekti sai aurinkoisen kesätyöntekijän – Liisi Jokinen aloittaa työt kesäkuussa

(28.5.2020)

Kesäkuussa NIKO-projektin some-agenttina aloittava Liisi Jokinen on 16-vuotias lukion ensimmäistä vuosiluokkaa käyvä nuori. Liisi asuu Raisiossa yhdessä perheensä kanssa. Hän on viisihenkisen perheen kuopus. Liisi sai tiedon avoinna olevasta kesätyöpaikasta Turun Sanomien ilmoituksesta, jossa kerrottiin Osuuspankin tarjoavan kesätöitä nuorille. NIKO-projekti kiinnosti häntä, sillä työkuvauksessa painotettiin kesätyöntekijänuoren omien ideoiden toteuttamista nuorten hyvinvointia tukevassa hankkeessa.

– Hain projektiin kesätöihin, sillä kuvaus kesätyöntekijästä oli kuin sanoiksi kirjoitettu luonteeni. Pidän nuorten parissa toimimisesta ja työstä, jossa saan toteuttaa itseäni luovasti, Liisi kuvaa hakupäätöstään.

Myös aito kiinnostus kuvalliseen ja tekstin tuottamiseen sai nuoren naisen hakemaan työpaikkaa. Liisi kertoo olevansa kiinnostunut monista asioista: kouluaineiden ykkösiksi nousevat kemia, biologia ja äidinkieli.

– Pidän siis luonnontieteistä, mutta samalla siitä, että saan ilmaista itseäni tekstin kautta. Toiveammatteja on ollut jo kymmeniä, mutta tällä hetkellä sen suurempaa suunnitelmaa tulevaisuuden varalle ei ole.

Liisi mainitsee tämän hetken tärkeimpänä tavoitteenaan pärjätä koulussa ja kirjoittaa hyvin ylioppilaskokeissa. Unelmana on päästä hyvään yliopistoon, jossa hän saisi opiskella itselleen mieluisia opintoja. Kaukaisempana unelmana on matkustaa maailmalla ja ehkä myöhemmin muuttaa ulkomaille.

Some-agentti yrittää pitää negatiivisuuden loitolla

Sosiaalisessa mediassa tulevaa kesätyöntekijää kiinnostaa erityisesti vuorovaikutus: korona-poikkeusajan takia vuorovaikutus muiden nuorten kanssa voi olla vaikeaa, mutta sosiaalinen media sen sijaan pelaa mukavasti. Nuorille some on tuttu ja turvallinen paikka.

– Somea käytetään nyt varsin aktiivisesti, ja nuoret ovat hereillä. Pienillä muistutuksilla nuoria voidaan huomauttaa omasta terveydestä huolehtimisesta, ja pienillä teoilla nuori voi parantaa omaa ja kaverin fiilistä.

Työnkuvaansa ajatellen Liisi pohtii, että some-agentti huolehtii erityisesti sosiaalisen median profiilista ja ylläpitää ja päivittää sosiaalista mediaa uusien tapahtumien ja haasteiden osalta. Some-agentti yrittää myös pitää somea irti kielteisyydenkierteestä ja pysyä ajan tasalla uusista trendeistä.

Nuorten terveyden edistäminen on yhteinen juttu

Liisin mukaan nuorten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä tärkeällä sijalla ovat on tieto ja ymmärrys. Nuoren terveyttä voidaan edistää antamalla oikeaa tietoa ja lisäämällä ymmärrystä.

– Tämä duo luo täydellisen toimintasyklin nuorelle ja aikuiselle. Siinä molemmat tulevat toisiaan puoleenväliin vastaan! Liisi toteaa.

Nuorten tasolla nuorten hyvinvointia voivat parantaa myös vertaiset: nuoret ottavat mallia erityisesti ikätovereiltaan, ja ikätovereiden antama tieto vakuuttaa heidän paremmin kuin aikuisilta tai auktoriteeteilta tuleva tieto.

– Tapahtumat tai nuorisotalot, joissa nuoret saisivat viettää aikaa ja jutella muiden nuorten kanssa, lisäävät varmasti osaltaan nuoren hyvinvointia.

Liisi on iloinen ja äänekäs papukaija

Liisi kertoo olevansa aurinkoinen ja energinen kuusitoistavuotias. Jos hän olisi eläin, hän olisi papukaija.

– Olen todella puhelias ja äänekäs, ihan kuten papukaijat, Liisi toteaa.

Tukea tekemisilleen ja unelmilleen hän saa perheeltään. Äidin ja isän lisäksi Liisia tietämättään ovat tukeneet isotveljet, joilta Liisi on myös ottanut monessa mallia. Idoleita Liisillä ei ole, mutta esikuvanaan hän pitää juuri perhettään.

– He ovat kaikki omalla tavallaan hyviä monessa, ja jokaisella heistä on myös omat heikot kohtansa. Ottamalla mallia hyvistä puolista luon itselleni persoonaa, joka on minulle mieluinen.

Nuorille Liisi haluaisi sanoa, että kannattaa katsoa pidemmälle tulevaisuuteen aina välillä – mitä siellä näet? Näkymän ei tarvitse olla mitään suurta. Kunhan on jotain, mitä odottaa.

Liisin valinnat

Lempiväri: ”Vaaleanpunainen, musta ja valkoinen.”

Lempivuodenaika: ”Kevät. Kevät on kuin uusi alku. Kaikki alkaa alusta, kun auringonvalo viimein pitkän syksyn ja talven jälkeen paistaa poskille.”

Vuorokaudenaika: ”Pidän paljon rauhallisista aamuista, jolloin saan nauttia hyvän aamupalan perheen kanssa ja jutella päivän menoista. ”

Lempipaikka: ”Merenranta. Merenranta auringon laskiessa. Silloin saan vain lukea hyvää kirjaa ja kuunnella aaltojen loisketta kiviin.”

Motto: ”En ikinä ole miettinyt, mikä mottoni mahtaisi olla. Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu oikealta sanoa elämänohjeeksi itseni ikäisille nuorille, että aina pitää yrittää parhaansa ja jos se ei riitä on silti yrittänyt.”

NIKO-projektin kesätyöpesti on osa Kesäduuni OP:n piikkiin 2020 -kampanjaa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry on mukana Kesäduuni OP:n piikkiin 2020 -kampanjassa, jonka avulla tuetaan nuorten työllistymistä ja työelämään tutustumista. Kampanjassa OP Turun Seutu lahjoittaa kampanjassa mukana oleville yhdistyksille nuoren palkan. Yhdistys vastaa kesätyöntekijän valintaprosessista, perehdytyksestä, työnohjauksesta, käytännön palkanmaksusta sekä muista työnantajavelvoitteista.

Valtakunnallisesti OP tarjoaa kesällä 2020 yli 2100 kesätyöpaikkaa 15–17-vuotialle nuorille OP:n piikkiin yleishyödyllisissä yhdistyksissä. Kyseessä on seitsemäs kesä, jolloin Osuuspankit ympäri Suomen tarjoavat nuorille mahdollisuuden tutustua työelämään.

Kuva: Liisi Jokinen