Nuuska ei kuulu urheiluun

(26.6.2018)

Nikotiinituotteiden käyttö on monipuolistunut. Erityisesti nuuskaaminen on yleistynyt viimeisen kymmenen vuoden aikana sekä tyttöjen että poikien keskuudessa.

– Yleisesti ajatellaan, että urheilua harrastavat nuoret elävät terveellisemmin ja käyttävät vähemmän päihteitä kuin nuoret yleensä. Tutkimusten mukaan liikunta- tai urheiluseuraan kuuluvien nuorten nuuskan käyttö on kuitenkin selvästi yleisempää kuin muilla nuorilla, kertoo Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin projektipäällikkö Minna Salakari.

Nuuskan käytöstä on vahvoja myönteisiä mielikuvia joukkuelajeja harrastavien nuorten parissa. Salakarin mukaan nuuska koetaan “tavaramerkiksi” ja sopii paremmin urheilijan imagoon kuin perinteinen tupakka. Nuuskaavien nuorten mielestä nuuska myös rauhoittaa, ja sen koetaan antavan mielihyvää ja tuovan fyysisen hyvän olon tunteen.

Aikuiset roolimallit ovat kaveripaineen jälkeen merkittävin syy nuorten päihteiden käytölle. Urheilun parissa tarvitaankin asennemuutosta – nuuska on päihde, joka aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden, eikä se kuulu nuoruuteen eikä urheiluun.

– Huolestuttavinta on, että suurin osa nuorista kertoo vanhempiensa, opettajiensa ja urheiluvalmentajiensa käyttävän nuuskaa, Salakari toteaa.

– Nuorella on oikeus terveyteen, hyvinvointiin sekä päihteettömyyttä edistävään elinympäristöön. Urheiluseurat ovat tärkeä toimintaympäristö, kun puhutaan nuorten nikotiinin käytön vähentämisestä.

» Lue koko juttu Turun Pallokerhon tuoreimmasta Pallokerholainen-lehdestä (s. 8–9)

Jätä nuuskakiekko ja ota pallo haltuun!

Turun Pallokerhon Soccer Cup 2018 pelattiin Kupittaan nurmikentillä 15.–17.6. Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja NIKO-projekti olivat mukana nuuskimassa, mitä nuoret ajattelevat nuuskasta. Yhdistyksen ständillä pääsi tutustumaan muun muassa nuuskanäyttelyyn.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projekti pyrkii ennaltaehkäisemään nuorten nikotiinituotteiden käyttöä. Tarkoituksena on kehittää toiminnallisia ja osallistavia terveyden edistämisen malleja nuorille ja heidän lähiaikuisilleen.

NIKO oli kannustamassa junnufutaajia kentän laidalla…

… ja kertomassa nikotiinin terveyshaitoista. Selvitysten mukaan tupakkatuotteita käyttävät nuoret sisäistävät hyvin tupakan haitat terveydelle, mutta nuuskaamista ei yleisesti pidetä terveydelle haitallisena tekijänä.

Nikotiinituotteet aiheuttavat voimakkaan riippuvuuden ja sisältävät runsaasti elimistölle haitallisia ja myrkyllisiä aineita.