Säkitön syyskuu puuttuu nuuskan käyttöön ja välittämiseen

Kuvassa ovat Turun palloseuran jääkiekkoilijat Eemil Viro ja Juuso Pärssinen.

TPS:n kiekkoilijat Eemil Viro (vas.) ja Juuso Pärssinen kannustavat nuoria nuuskattomuuteen. Kuva: Jenni Polttila

Nuorten nuuskattomuutta tavoitteleva Säkitön syyskuu -kampanja käynnistyy toistamiseen Varsinais-Suomessa 1. syyskuuta. Säkitön syyskuu on yksi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin päätuotoksista. Sen avulla pyritään edistämään nuorten terveyttä.

Syyskuisen kampanjan tarkoituksena on nuorten ja heidän lähiyhteisöjensä nuuskatietoisuuden lisääminen ja nuuskattomuuden edistäminen. Kampanjalla halutaan tukea nuorten elintapavalintoja.

Tämän vuoden kampanjakasvoina toimivat Turun palloseuran jääkiekkoilijat Juuso Pärssinen ja Eemil Viro, ja kampanjateemana on ”Jos välität, et välitä!” Säkitön syyskuu pyrkiikin vaikuttamaan erityisesti nuuskan myymiseen ja ostamiseen tarjoamalla oikeaa tietoa ja asiantuntijatukea.

”Nuuskan välittäminen on rikos, johon tulee puuttua”

Nuorten terveydenedistämisen työlle on selkeä tarve: nuorten nuuskan käyttö on lisääntynyt merkittävästi ja yhä nuoremmat altistuvat nikotiinituotteiden terveyshaitoille. Pitkäaikaisen nuuskan käytön haitat ovat nuorilla merkittävästi aikuisia suurempia, sillä nuoren elimistö on herkkä haitallisille aineille.

– Nuuskan käyttöön houkuttelevat erityisesti tuotteiden helppo saatavuus ja kaveripiirissä vallassa olevat asenteet, kampanjavastaavat Minna Salakari ja Jenni Vaskelainen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä kertovat.

Nuuskan myynti on kielletty Ruotsia lukuun ottamatta kaikissa muissa Euroopan unionin jäsenmaissa, myös Suomessa, mutta silti sitä käytetään enemmän kuin koskaan ennen. Nuuskaa saa tuoda täysi-ikäinen vain omaan käyttöönsä, ja sen välittäminen eteenpäin on rikos. Nuuska on alaikäisellä aina laittomasti.

Nuuskan myymisen lisäksi kiellettyä on tuotteen antaminen lahjaksi tai sen tarjoaminen kaverille.

– Laki kieltää myös nuuskan vastaanottamisen: jos kaveri tarjoaa toiselle nuuskaa ja vastaanottaja suostuu tarjoukseen, hän syyllistyy rikokseen. Tästä voi rangaistuksena saada jopa vankeutta, Vaskelainen muistuttaa.

Nuorten nuuskan käyttöön, sen välittämiseen, ostamiseen ja myymiseen puuttuminen vaativat tietoa nuuskasta ja vallalla olevasta ”nuuskakulttuurista”. Kampanjan aikana nuoria, nuorten huoltajia ja heidän parissa toimivia ammattilaisia rohkaistaankin ottamaan nuuska puheeksi.

– Nuorten lähiaikuisella on aina velvollisuus puuttua alle 18-vuotiaan päihteiden – myös nuuskan – käyttöön ja sen välittämiseen! Vaskelainen toteaa.

Kampanja käyntiin etälähetyksellä

Säkitön syyskuu -kampanjan aloitustapahtuma järjestetään tänä vuonna alueen kouluihin poikkeuksellisesti etäyhteyksin tiistaina 1.9. klo 8.30–10.30. Tilaisuudessa nuorille tarjoutuu mahdollisuus saada tietoa nuuskasta sekä siihen liittyvästä lainsäädännöstä kampanjavastaavilta, poliisilta ja tulliviranomaisilta. Molemmat kampanjakasvot esiintyvät tapahtumassa, ja nuoret saavat esittää heille kysymyksiä urheiluun, terveyteen ja elintapoihin liittyen. Järjestö- ja harrastetahot esittelevät toimintaansa tilaisuuden lopuksi.

• Kampanjavastaava, projektipäällikkö Minna Salakari
    minna.salakari@turkuamk.fi, 040 730 7877