Syöpää sairastaville tarjotaan liikuntaa

(25.2.2021)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus ja Turun yliopistollinen keskussairaala tarjoavat maksuttomia matalan kynnyksen liikuntatuokioita syöpään sairastuneille. Tavoitteena on kannustaa harrastamaan liikuntaa, sillä säännöllinen ja monipuolinen liikunta edistää syövästä kuntoutumista.

Syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille suunnatut ohjatut etäliikuntatuokiot alkavat maaliskuun toisella viikolla. Joka viikko tarjolla on monipuolisesti eri liikuntalajeja, kuten tuolijoogaa, liikkuvuusharjoittelua, lymfajumppaa sekä lihasvoimaharjoittelua. Lajit on valittu sen perusteella, millainen liikunta on hyödyllisintä syöpään sairastuneille.

– Syöpähoidot vähentävät lihasvoimaa, jota olisi tärkeä ylläpitää, sillä lihasvoima auttaa suoriutumaan päivittäisistä askareista. Monet syöpäpotilaat saattavat kärsiä leikkauksen jälkeen laaja-alaisista sidekudoskalvojen kiristyksistä ja osa lymfaturvotuksesta, fysioterapeutti Marianne Himberg Läntisestä Syöpäkeskuksesta kertoo.

Liikunnalla on monia suotuisia vaikutuksia

Liikunnasta on hyötyä sekä syöpähoitojen aikana että niiden päätyttyä. Säännöllinen ja monipuolinen liikunta edistää syövästä kuntoutumista.

– Liikunta auttaa muun muassa saattamaan suunnitellut solunsalpaajahoidot loppuun ja toipumaan niistä nopeammin, Himberg sanoo.

Liikunta myös vähentää syövän hoidoista aiheutuvia haittoja, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen. Myös syövän uusiutumisen ehkäisyssä ja elinajan pidentymisessä liikunnalla on merkittävä rooli.

Syöpää sairastavat liikkuvat liian vähän

Vaikka liikunnalla on monia positiivisia vaikutuksia, syöpää sairastavat liikkuvat suosituksiin nähden liian vähän. Vain kymmenen prosenttia sairastuneista jatkaa liikunnan harrastamista normaaliin tapaan syöpädiagnoosin jälkeen.

– Liikunnan harrastamista ei välttämättä myöskään jatketa syöpähoitojen päätyttyä, jolloin passiivinen elämäntapa jää päälle, dosentti, syöpätautien ja sädehoidon erikoislääkäri Pia Vihinen Turun yliopistollisesta keskussairaalasta kertoo.

Suositus viikoittaisesta liikuntamäärästä tulee täyteen

Osallistumalla viikon aikana järjestettäviin liikuntatuokioihin voi varmistaa sen, että liikuntasuositusten mukainen viikoittainen liikuntamäärä tulee saavutettua.

– Etäohjaukset kestävät noin puoli tuntia, joten liikunnan harrastamista ja fyysistä aktiivisuutta saa lisättyä arkeen lähes huomaamatta. Halutessaan liikuntatuokioihin voi ottaa mukaan läheisen, Himberg sanoo.

Liikuntatuokioiden aikataulu

• Lymfajumppa
    Joka toinen maanantai klo 18.00–18.30. Ensimmäinen tuokio 15.3.
  • Lihasvoimaharjoittelua vaihtuvin teemoin
    Tiistaisin klo 14.30–15.00 ja perjantaisin klo 8.30–9.00. Ensimmäinen tuokio 9.3. ja 19.3.
  • FasciaMethod
    Keskiviikkoisin klo 17.15–17.55. Ensimmäinen tuokio 10.3.
  • Tuolijooga
    Joka toinen torstai klo 12.30–13.00. Ensimmäinen tuokio 11.3.

Kaikki tuokiot ovat ohjattuja ja maksuttomia, ja niihin osallistutaan etänä Teams-ohjelman kautta.

Osallistumislinkin sekä tuokioiden sisältökuvaukset ja lihasvoimaharjoittelun teemat löydät osoitteesta www.lounais-suomensyopayhdistys.fi/liikunta