Takaisin elämään syövän jälkeen – tule mukaan keskustelemaan

Leppäkerttu kävelee lehdellä

(6.8.2020)

Syöpä ei ole vain fyysinen sairaus. Se on myös henkinen kriisi, joka ei välttämättä pääty, kun hoidot päättyvät. Monet kaipaavat tukea myös sen jälkeen, kun hoidot ovat ohitse. Syyskuun 2. päivänä käynnistyville keskusteluryhmille on tarvetta.

Psykoterapeutti Florence Schmitt kantaa huolta heistä, jotka on syöpäleikkauksen ja lääke- ja sädehoitojen jälkeen lähetetty takaisin entiseen elämään. Perhe- ja työelämä jatkuvat samalla tavalla kuin ennen sairastumista: syöpään sairastunut ja siitä parantunut vie lapset aamulla päiväkotiin ja lähtee töihin kuten ennenkin.

Ihminen nähdään Schmittin mukaan koneiston osana, joka sairastuttuaan on mennyt rikki ja joka täytyy palauttaa takaisin tuotantoketjuun. Yhteiskunta hoitaa kehon muttei psyykettä. Syövän hoitoketjuun ei kuulu terapia, joka olennaisesti helpottaisi paranemista.

– Syöpä ei ole vain fyysinen sairaus. Se on myös henkinen kriisi, joka ei välttämättä pääty, kun hoidot päättyvät. Monet kaipaavat tukea myös sen jälkeen, kun hoidot ovat ohitse, kertoo Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vastaava hoitaja Teija Kemppainen.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää syksyllä kaksi Takaisin elämään -nimistä keskusteluryhmää heille, joiden syöpähoidot ovat päättyneet. Ryhmissä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, millaista on ollut palata takaisin tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Keskusteluissa käydään läpi, miten niin henkinen kuin fyysinenkin toipuminen ovat edistyneet. Osallistuminen on maksutonta.

Ryhmiä ohjaa psykoterapeutti Florence Schmitt

Ryhmiä vetää yksilöterapiakoulutuksen ja vaativan erityistason perheterapeuttikoulutuksen käynyt psykoterapeutti Florence Schmitt. Hän on tehnyt uran psykoterapeuttina Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian klinikalla. Hän on myös hoitanut onkologian klinikalla syöpään sairastuneita aikuisia ja heidän alaikäisiä lapsiaan.

Toinen keskusteluryhmä on suunnattu alle 60-vuotiaille, joiden lapset asuvat kotona, ja toinen puolestaan yli 60-vuotiaille, joilla ei ole kotona asuvia lapsia. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Molemmat ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 2.9., 16.9., 30.9., 14.10. ja 21.10. Alle 60-vuotiaiden ryhmä tapaa klo 17.00–18.30 ja yli 60-vuotiaiden ryhmä hieman aikaisemmin klo 14.45–16.15.

Ilmoittaudu mukaan jakamaan kokemuksia

Oletko kiinnostunut osallistumaan? Mukaan ryhmiin ovat tervetulleita niin kevään peruuntuneisiin keskusteluryhmiin ilmoittautuneet kuin uudet aiheesta kiinnostuneet. Ilmoittaudu vastaavalle hoitajalle Teija Kemppaiselle soittamalla numeroon 02 2657 609 tai lähettämällä sähköpostiviestiä osoitteeseen teija.kemppainen@lssy.fi. Teija vastaa mielellään myös kysymyksiisi. Molempiin ryhmiin otetaan kahdeksasta kymmeneen osallistujaa. Ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Hyvinvointikeskus Meri-Karina

Hyvinvointikeskus Meri-Karina sijaitsee luonnonkauniissa ja merellisessä ympäristössä Turun Hirvensalossa (Seiskarinkatu 35). Keskus tarjoaa ravintola-, kokous- ja juhlapalveluja, ja se toimii Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssikeskuksena.

Tutustu hyvinvointikeskus Meri-Karinaan

Kuva: Adobe Stock