TPS:n huippukaksikko nuuskan vastaisen kampanjan keulakuviksi

Kuvassa ovat jääkiekkoilija Juuso Pärssinen ja Eemil Viro.

Jääkiekkoilija Juuso Pärssiselle (vas.) ja Eemil Virolle terveelliset elämäntavat ovat tärkeä elämän perusarvo.

(27.8.2020)

Eemil Viro (18) ja Juuso Pärssinen (19) ovat Turun Palloseuran (TPS) jääkiekkoilijoita. Viro on joukkueen vasen puolustaja, ja hän on pelannut liigassa neljä kautta. Pärssinen on puolestaan pelannut kaksi kautta keskushyökkääjänä.

He toimivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen NIKO-projektin tämänvuotisen Säkitön syyskuu -kampanjan keulakuvina.

Molemmat liigakiekkoilijat ovat elämänmyönteisiä nuoria miehiä, joille hyvinvointi on tärkeä elämän perusarvo ja urheilu-uran perusta.

– Pidämme tärkeänä riittävää ja monipuolista ravintoa sekä selkeitä arjen rytmejä ja rutiineja. Nukumme tarpeeksi, treenaamme paljon, teemme lihashuollon iltaisin ja huolehdimme riittävästä levosta, Pärssinen ja Viro listaavat.

– Unelmani on aina ollut NHL ja tavoitteenani on elää pitkä, hyvä elämä – terveenä, Pärssinen kiteyttää tärkeimmän päämääränsä.

”Nuuskaaja ei ole kova äijä!”

Säkitön syyskuu -kampanjan keulakuvilta kysyttiin, mikä on heidän suhteensa nuuskaan. Pärssinen ja Viro ovat tässä asiassa ihanteellisia esimerkkejä: he eivät ole koskaan käyttäneet nuuskaa eivätkä tule sitä koskaan käyttämään. Kiekkoilijat kertovat seuranneensa vanhempien pelaajien nuuskan käyttöä vuosien varrella ja toteavat sen lisääntyneen huomattavasti.

Urheilevien nuorten nuuskan käyttöön vaikuttaa ensisijaisesti vertais- eli kaveripaine. Pärssisen ja Viron mukaan nuuskasta erossa pysyminen on kuitenkin helppoa. He pystyvät olemaan kokeilematta, vaikka lähipiiri käyttäisikin tuotetta.

– Nuuska ällöttää! Emme ole vielä keksineet yhtään syytä, miksi käyttäisimme nuuskaa ja siksi emme ole edes kokeilleet sitä.

Virolla on vahva itsekuri, minkä ansiosta hän voi sanoa päihteille ”ei”. Hänellä ei myöskään ole koskaan ollut mielenkiintoa päihteisiin.

– Jos minulle tarjotaan nuuskaa, sanon suoraan, että en halua. Tarvittaessa toistan sen. Olen päättänyt olla kokeilematta, Viro sanoo.

– En ole ikinä kokenut tarpeelliseksi todistella olevani ”kova äijä” nuuskaamalla, Pärssinen lisää.

Kampanjakasvot kertovat oppineensa sen, ettei päihteitä tule käyttää. He tiedostavat alkoholin, nikotiinituotteiden ja huumausaineiden haittavaikutukset. Myös perhe, ystävät ja urheilu kannattelevat. Ne ovat nuorille jääkiekonpelaajille tärkeitä voimavaroja.

Positiivinen vertaispaine tehoaa

Teoriatieto ei niinkään nuuskan käyttöä estä, mutta konkreettiset esimerkit esimerkiksi huonoista urheilusuorituksista ja kehnosta palautumisesta voivat saada nuoret miettimään valintojaan.

Pärssisen ja Viron mukaan nuorten nuuskan käyttöön voidaan yrittää vaikuttaa myös positiivisella vertaispaineella: nuuskattomuus on helpompi valinta, kun mahdollisimman moni ystäväpiiristä tai joukkueesta kieltäytyy käyttämästä nuuskaa.

– Sana ”yhdessä” voi olla todella toimiva juttu! Porukassa toimiminen luo nuorille turvallisen olon ja uskalluksen kieltäytyä, Pärssinen arvioi.

Molemmat Säkitön syyskuu -kampanjan keulakuvat toteavat, että kaikki lähtee kuitenkin itsestä.

– Pysy omassa päätöksessäsi olla käyttämättä ja pidä pää kylmänä – sä pystyt kyllä!

Lisätietoja:

• Kampanjavastaava, projektipäällikkö Minna Salakari