Tukea arkeen syöpähoitojen jälkeen

(4.3.2020)

Miten jatkan entistä elämää? Miten toivun hoidoista? Onko jotain, mitä en saa tehdä? Näihin kysymyksiin antoi vastauksia Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa viime marraskuussa järjestetty Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus, jonka järjestivät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen syöpäkeskus.

Tilaisuudessa ensimmäisenä luennoi syöpätautien erikoislääkäri Outi Hirvonen. Hänen mukaansa on tavanomaista miettiä sitä, miten hoitojen jälkeen on mahdollista palata diagnoosia edeltävään aikaan. Hoitojen aikana monella potilaalla on turvattu olo: kalenteri kertoo, missä hoidossa pitää olla ja mihin aikaan. Hoitojen päätyttyä moni tuntee putoavansa tyhjän päälle.

– On myös tavallista, että henkinen väsymys painaa päälle vasta hoitojen jälkeen, sillä monesti tapahtunutta on aikaa käydä läpi vasta hoitojen päätyttyä, Hirvonen sanoo.

Myöskään fyysinen kunto ei välttämättä ole entisellään. Palautumisessa auttaa Hirvosen mukaan aika ja armollisuus itseään kohtaan.

Tukea vertaistukihenkilöltä

Toipuminen hoidosta on yksilöllistä ja siihen kuluva aika riippuu potilaan saamista hoidosta. Toipumiseen vaikuttavat myös potilaan ikä ja fyysinen kunto sekä mahdolliset muut sairaudet. Tätä korostaa tilaisuudessa luennoinut rintasyöpäsairaanhoitaja Christina Berger.

Henkisessä jaksamisessa voi auttaa muistutus siitä, että meillä jokaisella on enemmän selviytymiskeinoja kuin itse uskommekaan.

– Muutoksen kanssa ei myöskään ole heti sinut, vaan siihen tarvitaan aikaa. Jos pelottaa, ajatusten kanssa ei tarvitse jäädä yksin, Berger sanoo.

Ajatuksiaan voi purkaa esimerkiksi koulutuksen saaneelle tukihenkilölle, jolla on omakohtaista kokemusta syövästä tai hänen läheisensä on sairastanut syövän.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen tarjoamaa tukitoimintaa esitteli tilaisuudessa yhdistyksen neuvontahoitaja Pirkko-Liisa Santala.

Liikunta tukee toipumista

Fysioterapeutti, lymfaterapeutti Marianne Himbergin mukaan fyysisellä aktiivisuudella ja passiivisuuden vähentämisellä on tärkeä merkitys hoidosta toipumisessa. Liikunta myös vähentää syövän uusiutumisriskiä sekä hoidoista ilmenneitä haittoja.

Syöpäpotilaiden liikuntasuositukset ovat samat kuin terveiden henkilöiden. Himberg muistuttaa kuitenkin kuuntelemaan omaa kehoa ja lisäämään liikuntaa asteittain.

Fyysistä aktiivisuutta saa lisätty mainiosti arki- ja hyötyliikunnan avulla. Lihaskuntoa voi harjoittaa myös kotona. Esimerkiksi istumasta nousu, kauppakassien kantaminen ja porraskävely harjoittavat lihaksia.

Tietoa jäsennellysti

Tilaisuuteen osallistunut naiskaksikko suosittelee tapahtumaa lämpimästi.

– Saimme hyvän, tiiviin tietopaketin, jossa oli mukana kaikki olennainen, toinen heistä sanoo.

Kaksikko kiittelee myös sitä, että luentojen jälkeen ammattilaisten kanssa oli mahdollista keskustella vapaasti. Myös erään kolmannen naishenkilön mielestä tilaisuus oli tärkeä.

– Sairastuessa informaatiota tulee runsaasti, mutta ei välttämättä niin jäsennellysti kuten tässä tilaisuudessa, hän sanoo.

Tervetuloa Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuuteen 19.3. – ilmoittaudu 12.3. mennessä

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään syöpäkuntoutujille ja heidän läheisilleen suunnattu Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus 19.3. klo 15–19. Tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin. Ilmoittaudu tilaisuuteen 12.3. mennessä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kurssi@lssy.fi tai soittamalla numeroon 02 2657 610. Meri-Karina sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen syöpäkeskus.

Tilaisuuden ohjelma

• klo 15.00–15.20 tilaisuuden avaus, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen
  • klo 15.20–16.20 asiantuntija-alustukset:
    – klo 15.20–15.40 onkologi Outi Hirvonen
    – klo 15.40–16.00 sosionomi Reetta Lahti
    – klo 16.00–16.20 seksuaalineuvoja Pirkko Annunen
  • klo 16.20–17.00 kahvit ja voileipätarjoilu
  • klo 17.00–19.00 tutustuminen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluihin eri pisteillä:
    – neuvontapalvelut
    – kurssitoiminta
    – vertaistukivälitys
    – asiantuntijat