Syöpäjärjestöt: ”Tupakointi on tyhmää” – tutkimus nuorison asenteista

(Syöpäjärjestöt 11.12.2017)

Tupakan terveyshaitat ovat nuorilla laajalti tiedossa, myös tupakoivilla. Tutkimus nuorison tupakkatuotteisiin liittyvistä asenteista toteutettiin Nuorisotutkimusseuran ja Syöpäjärjestöjen yhteistyönä.

Tuore tutkimus paljastaa, että tupakkakokeiluiden keskeiset syyt ovat kaveriporukka ja kokeilunhalu. Tupakkaa ei pidetä coolina, vaan pikemminkin tyhmänä tapana. Tutkimuksessa selvitettiin yläkouluikäisten asenteita ja mielikuvia tupakointiin liittyen. Lisäksi tutkittiin tupakkatuotteiden käytön sosiaalisia ja nuorisokulttuurisia kytköksiä. Tutkimus tehtiin keväällä 2017.

Tupakoimattomille keskeisiä syitä savuttomuuteen olivat muun muassa tupakan paha haju, vaikutus urheilusuorituksiin sekä vakavammat terveyshaitat. Tupakoiville keskeisiä syitä vähentää tai lopettaa olivat niin ikään tupakan heikentävä vaikutus urheilusuoritukseen, paha haju, riippuvuus ja vaikutus ulkonäköön, kuten hampaiden kellertyminen. He olivat myös hyvin yksimielisiä siinä, että tupakoimattomat eivät putoa kaveriporukasta, vaikka olisivat itse pelänneet sitä aiemmin.

Toisaalta tupakan koettiin liittyvän jossain määrin myös yleiseen, ehkä epämääräiseenkin ”hengailuun”. Vastaavasti tavoitteellisemmin elämään suhtautuvien nähtiin olevan paremmin suojassa tupakoinnilta. Tupakassa ei kuitenkaan nähty mitään coolia tai suosiota lisäävää. Myöskään nuuskaan tai sähkösavukkeisiin ei yhdistetty cooliutta.

» Lue Syöpäjärjestöjen koko uutinen