Varhaiskasvatuksen ammattilaiset saavat koulutusta auringolta suojautumisesta

Kuvassa on Aurinkoagenttien tunnus eli aurinko, jolla on aurinkolasit päässä.

(16.2.2021)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Aurinkoagentti 2.0 -toiminta käynnistyy jälleen maaliskuussa. Toiminnan tavoitteena on lisätä lasten, vanhempien sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietämystä auringon riskeistä ja auringolta suojautumisesta.

Auringon UV-säteily on vaarallista lapsen iholle, joten lasten suojaaminen auringolta on erittäin tärkeää. Mitä nuorempana iho altistuu UV-säteilylle, sitä pidemmän aikaa ihovaurioilla on aikaa kehittyä pahimmillaan ihosyöväksi. Jopa 95 prosenttia ihosyövistä voidaan ennaltaehkäistä oikeanlaisen aurinkokäyttäytymisen avulla.

Aurinkoagentti 2.0 -toiminta on kohdennettu varhaiskasvatukseen, jotta lapsille opetetaan oikeanlainen aurinkokäyttäytyminen jo pienenä. Näin varjossa oleskelusta, aurinkorasvan levittämisestä sekä päähineen, suojaavan vaatetuksen ja aurinkolasien käytöstä tulee totuttu tapa jo lapsena.

Aurinkoagentit kouluttavat ammattilaisia etänä

Kevään 2021 Aurinkoagentti-toiminta käynnistyy varhaiskasvatuksen ammattilaisten etäkoulutuksilla, jotka pidetään maaliskuussa. Aurinkoagentti-koulutusten tavoitteena on lisätä lasten parissa toimivien ammattilaisten tietämystä auringon haitoista ja oikeanlaisesta aurinkosuojauksesta päivähoidon aikana.

– Tarkoituksena on, että koulutuksiin osallistuneet ammattilaiset vievät saamaansa tietoa eteenpäin omiin toimipisteisiinsä, aurinkoagentit Jenni Vaskelainen, Annamari Rivero ja Pia Ilves kertovat.

Tänä vuonna koulutukset järjestetään etänä, ja koulutuksiin ovat tervetulleita kaikki Lounais-Suomen alueen varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Koulutukset ovat osallistujille maksuttomia, samoin kaikki materiaalit, joita koulutuksiin osallistuneet voivat maksutta tilata toimipisteisiinsä.

– Lapsi viettää päivähoidossa suuren osan arkipäivästään, joten on erittäin tärkeää, että päivähoidossa huolehditaan aurinkosuojauksesta, Jenni Vaskelainen muistuttaa.

Etäkoulutukset järjestetään tiistaina 2.3. kello 9–10, keskiviikkona 3.3. kello 18–19 ja perjantaina 5.3. kello 12.30–13.30. Varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat valita sopivimman koulutuspäivän kolmesta vaihtoehdosta ja ilmoittautua koulutukseen viimeistään 22. helmikuuta joko osoitteessa www.aurinkoagentti.fi tai tämän sivun lopussa olevan linkin kautta.

Aurinkoagentit ohjaavat lapsia päiväkodeissa ja leikkipuistoissa

Aurinkoagentit toteuttavat myös toimintahetkiä päiväkodeissa ja leikkipuistoissa. Toimintahetkissä lapsia opetetaan suojautumaan auringolta toiminnallisten menetelmien avulla.

– Lasten kanssa luetaan, täytetään puuhakirjaa ja heidän kanssaan harjoitellaan aurinkorasvausta. Myös vanhemmat saavat tietoa ja materiaalia aurinkosuojauksesta, Pia Ilves kuvailee.

Tänä keväänä toimintahetket toteutetaan tarvittaessa etänä riippuen senhetkisistä koronaohjeistuksista. Toimintahetkiä on suunnitelmissa toteuttaa 26 päiväkodissa ja leikkipuistossa.

Vapaaehtoiset mukaan toimintaan

Syksyllä 2020 Turun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijat työstivät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa opintoihinsa liittyvänä projektityönään Aurinkoagentti-vapaaehtoisten rekrytoinnin ja koulutuksen.

Jatkossa koulutetut vapaaehtoiset ohjaavat Aurinkoagentti-toimintaa yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen terveydenedistämisen asiantuntijan kanssa.

– Vapaaehtoisina toimivat aurinkoagentit ovat tärkeä lisä toimintaamme. Heidän avullaan voimme toteuttaa toimintahetkiä yhä useammassa päiväkodissa, Annamari Rivero iloitsee.

Aurinkoagentti-koulutukset

Varhaiskasvatuksen ammattilaisten maksuttomat Aurinkoagentti-etäkoulutukset järjestetään seuraavasti:

• tiistaina 2.3. klo 9–10
  • keskiviikkona 3.3. klo 18–19
  • perjantaina 5.3. klo 12.30–13.30

Varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat valita heille sopivan koulutusajan yllä olevista vaihtoehdoista ja ilmoittautua koulutukseen viimeistään 22.2. alla olevasta linkistä.

Ilmoittaudu koulutukseen

Lisätietoja: