Vertaistuesta voimaa suruun – kurssi puolisonsa menettäneille

(12.6.2020)

Vertaistuesta voimaa suruun -kurssi on tarkoitettu syöpäkuoleman kokeneille leskille ja heidän lapsilleen. Kurssi järjestetään 4.–6. syyskuuta Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa, joka sijaitsee Turun Hirvensalossa. Kurssin tavoitteena on auttaa löytämään voimavaroja, jotka kannattelevat elämässä eteenpäin. Kurssi tarjoaa myös vertaistukea sekä työkaluja surun käsittelyyn. Haku kurssille on käynnissä.

Ammattilaiset auttavat osallistujia tunnistamaan, ymmärtämään, käsittelemään ja käymään läpi surun vaiheita. Lisäksi aikuiset saavat tietoa tunteiden tunnistamisesta, niiden käsittelystä ja tilanteen vaikutuksista erityisesti lasten käyttäytymiseen. Kurssiin sisältyy asiantuntija-alustuksia, ryhmäkeskusteluja sekä aikuisten ja lasten yhteistä toimintaa.

Lasten ja nuorten osalta kurssin tavoitteena on ryhmäytyminen, vertaistuen saaminen sekä tunnetyöskentely. Lapsia ja nuoria autetaan tunnistamaan, käsittelemään ja ilmaisemaan tunteitaan. Kurssi tarjoaa työkaluja, joilla tunteita voi käsitellä myös kurssin jälkeen. Menetelminä käytetään leikkiä, askartelua, keskustelua, tunnetyöskentelyn eri menetelmiä sekä aikuisten ja lasten yhteistä toimintaa.

Kurssin ohjaajina toimivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksessä työskentelevä sairaanhoitaja Annamari Rivero sekä lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves. Kurssilla on mukana myös vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt.

Osallistuminen kurssille on maksutonta, samoin majoittuminen Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Majoittumiseen sisältyy täysiylläpito. Kurssi on Veikkauksen tukema.

Kurssin ohjelma

Perjantai 4.9.
16.00–17.00 Saapuminen ja majoittuminen
17.00–18.00 Päivällinen
18.00–20.00 Tutustumme toisiimme, vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt, syöpäsairaanhoitaja Annamari Rivero, lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves sekä lastenohjaajat
20.00 Iltapala

Lauantai 5.9.
8.00–9.30 Aamupala
10.00–12.00 Suruprosessi, vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt
12.00–13.30 Lounastauko
13.30–15.00 Suruprosessin eteneminen, vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt
15.00–15.30 Välipala
Tauko
17.00–18.00 Päivällinen
18.00–19.30 Perheiden yhteinen illanvietto, työryhmä
19.30 Iltapala
19.30–21.00 Sauna ja uintimahdollisuus

Sunnuntai 6.9.
8.00 Fysioterapeutin ohjaama allasjumppa
8.00–9.30 Aamupala
9.30–11.00 Voimavarojen löytäminen tulevaisuuteen, syöpäsairaanhoitaja Annamari Rivero ja lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves
11.00–12.00 Lounas
12.00–13.00 Yhteinen kurssin päätös, syöpäsairaanhoitaja Annamari Rivero, lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves sekä lastenohjaajat

Aikuisten ryhmätoimintojen aikana lapsilla on omaa ohjattua toimintaa sekä mahdollisuus käsitellä leikin kautta vanhemman menetystä. Lasten ikä ja kehitystaso huomioidaan toiminnassa. Ohjaajina lapsiperhekoordinaattori sekä lastenohjaajat.

Hakuohjeet

Hakuaika päättyy 4.8. Kurssille haetaan täyttämällä paperinen hakulomake, joka on ladattavissa alapuolelta. Täytetty lomake postitetaan osoitteella Lounais-Suomen Syöpäyhdistys / kurssitoimisto, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Kurssille valitaan hakemusten perusteella kahdeksan leskeä ja heidän lapsensa. Lomakkeita on saatavilla myös Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssitoimistosta.

Lisätietoa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys
kurssi@lssy.fi, 02 2657 610
Seiskarinkatu 35, 20900 Turku
www.lounais-suomensyopayhdistys.fi

Lataa kurssiesite (pdf)

Hyvinvointikeskus Meri-Karina

Hyvinvointikeskus Meri-Karina sijaitsee luonnonkauniissa ja merellisessä ympäristössä Turun Hirvensalossa. Keskus tarjoaa ravintola-, kokous- ja juhlapalveluja, ja se toimii Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssikeskuksena.

Tutustu hyvinvointikeskus Meri-Karinaan

Kuva: www.pexels.com