Etuset

Etuset-ryhmä on eturauhassyöpää sairastaville ja heidän läheisilleen tarkoitettu ryhmä, joka tarjoaa tietoa eturauhassyövästä, sen hoidosta ja sairauden vaikutuksesta elämään sekä luo mahdollisuuden tavata muita saman sairauden kokeneita.

Ryhmällä on oma toimikunta, joka suunnittelee ja ohjaa ryhmän toimintaa ryhmäläisten toiveiden, tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Liittyäksesi Etuset-ryhmään ja saadaksesi ryhmän postia, ilmoita nimesi ja osoitetietosi Etuset-ryhmän yhteyshenkilö Kati Tillille joko puhelimitse 02 2657 841 tai sähköpostitse kati.tilli@lssy.fi.

Ryhmässä ei ole erillistä jäsenmaksua, mutta edellytämme ryhmäläisten olevan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseniä. Yhdistyksen jäsenmaksu vuonna 2024 on 25 euroa. Jäsenenä olet oikeutettu moniin jäsenetuihin.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi

Luento- ja keskustelutilaisuudet

Luento- ja keskustelutilaisuudet pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Tilaisuudet alkavat kahvitarjoilulla klo 17.30. Jokaisessa tilaisuudessa järjestetään myös arpajaiset.

20.3.2024 Huijaukset, turvallisuuskouluttaja Raimo Erkkilä
17.4.2024 Aivo- ja sydänterveys, Riitta Leino
Toukokuu Kevätretki
10.9.2024 Grilli-ilta Meri-Karinassa
16.10.2024 Propo Suomen eturauhassyöpäyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Järvinen
20.11.2024 Seksuaalineuvonta, sairaanhoitaja Kaisa Reunanen
11.12.2024 Joulujuhla
15.1.2025 Vuosikokous

Vuoden aikana Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Etuset-ryhmä saattavat järjestää muutakin toimintaa luentojen lisäksi. Näistä tapahtumista Etuset-ryhmä ilmoittaa erikseen kotiin lähetettävällä kirjeellä.

Vertaistukipuhelin

Etuset-ryhmällä on oma vertaistukipuhelin, joka tukee ja neuvoo eturauhassyöpää sairastavia eteenpäin elämässä sairauden kanssa ja sen jälkeen. Voit keskustella eturauhassyövästä, mieltä painavista asioista sekä saada neuvoa ja ohjausta mieltä painaviin kysymyksiisi. Vertaistuessa ei kuitenkaan oteta kantaa lääketieteellisiin asioihin. Voit soittaa täysin anonyymisti, ja keskustelut ovat luottamuksellisia. Vastaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukimiehet. Vertaistukipuhelin palvelee arkipäivisin klo 12.00–17.00 numerossa 044 451 5510. Vertaistukilinja palvelee viikolta 4 viikolle 20. Kesätauon jälkeen linja avataan jälleen viikolla 35.

Liikuntakerho miehille ja naisille

Eturauhassyöpäpotilaiden liikuntakerho kokoontuu Meri-Karinassa maanantaisin klo 12.00. Jumppa kestää noin 45 minuuttia, minkä jälkeen sauna- ja uima-allasosasto on varattu jumppaajille klo 15.00 saakka. Ohjelmassa on muun muassa mattojumppaa, kuntopiiriä ja kuntosaliharjoittelua jokaisen oman kunnon mukaan. Et tarvita aikaisempaa jumppa- tai liikuntakokemusta.

Liikuntakerholaisille 10 kerran maksu on 35 € tai kertamaksuna 4 €. Maksu Meri-Karinan infoon. Liikuntakerhon ohjaajana toimii Turun Kuntokolmion fysioterapeutti tai kuntohoitaja. Liikuntakerho on tarkoitettu sekä miehille että naisille. Mukaan voi tulla kesken kaudenkin.

Yhdistyksen neuvontapiste

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea. Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa.

Etuset-ryhmän vapaaehtoiset ovat tavattavissa tiistaisin klo 9–12, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitaja keskiviikkoisin klo 9–12 ja tukihenkilöt torstaisin klo 9–12. Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

Kurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää kursseja eturauhassyöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Kurssit antavat vertaistukea, tietoa syövästä sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen.

Lue lisää kursseista

• Matti Kanniainen, Etuset-ryhmän puheenjohtaja, 044 451 5510
  • Kati Tilli, Etuset-ryhmän yhteyshenkilö, 02 2657 841, kati.tilli@lssy.fi

Siirry Etuset-ryhmän Facebook-sivulle

Kuvassa on Etuset-ryhmän logo.