Etuset

Etuset-ryhmä on eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarkoitettu ryhmä, joka tarkoituksena on tarjota tietoa eturauhassyövästä, sen hoidosta ja sairauden vaikutuksesta elämään sekä luoda potilaille ja heidän läheisilleen mahdollisuus tavata muita saman sairauden kokeneita ja tarjota virkistystä.

Ryhmällä on oma toimikunta, joka suunnittelee ja ohjaa ryhmän toimintaa ryhmäläisten toiveiden, tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Liittyäksesi Etuset-ryhmään ja saadaksesi ryhmän postia, ilmoita nimesi ja osoitetietosi joko

• puhelimitse Meri-Karinaan, p. 02 2657 666
  • postitse Meri-Karinaan, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku
  • tai sähköpostitse Etuset-ryhmän osoitteeseen etusetpotilaat@gmail.com

Ryhmässä ei ole erillistä jäsenmaksua, mutta edellytämme ryhmäläisten olevan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseniä. Yhdistyksen jäsenmaksu vuonna 2022 on 22 euroa. Jäsenenä olet oikeutettu moniin jäsenetuihin.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi

Luento- ja keskustelutilaisuudet

Luento- ja keskustelutilaisuudet pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, 20900 Turku). Kokoontumisten yhteydessä kahvitarjoilu ja arpajaiset. Aloitamme jokaisen luentotilaisuuden kahvilla klo 17.30 ellei toisin mainita.

• keskiviikko 19.1. klo 17.30 MS-Keskus
  • keskiviikko 16.2. klo 17.30 Propo, Kimmo Järvinen
  • keskiviikko 16.3. klo 17.30 Pirjo Rinne, Aistit ja ikääntyminen
  • keskiviikko 20.4. klo 17.30 Vakuutusyhtiö Turva, Jyri Isotupa
  • keskiviikko 18.5. klo 17.30 Etusetin 25-vuotisjuhlat
  • torstai 22.9. klo 18.00 Perinteinen grilli-ilta
  • keskiviikko 19.10. klo 17.30 Anu Salminen, Istu Kakolassa
  • keskiviikko 16.11. klo 17.30 Urologi Asko Mäkelä
  • keskiviikko 14.12. klo 18.00 Perinteinen joulujuhla Meri-Karinassa

Noudatamme yleisiä koronasuosituksia ja teemme muutoksia tilanteen niin vaatiessa. Tarvittaessa vaadimme koronapassin.

Vuoden aikana Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Etuset-ryhmä saattavat järjestää muutakin toimintaa, jota ei mainita yllä olevassa ohjelmassa. Näistä tapahtumista Etuset-ryhmä ilmoittaa erikseen kotiin lähetettävällä kirjeellä.

Vertaistukipuhelin

Etuset-ryhmällä on oma vertaistukipuhelin, joka tukee ja neuvoo eturauhassyöpäpotilasta eteenpäin elämässä sairauden kanssa ja sen jälkeen. Voit keskustella eturauhassyövästä, mieltä painavista asioista sekä saada neuvoa ja ohjausta mieltä painaviin kysymyksiisi. Vertaistuessa ei kuitenkaan oteta kantaa lääketieteellisiin asioihin. Voit soittaa täysin anonyymisti, ja keskustelut ovat luottamuksellisia. Vastaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukimiehet.

Vertaistukipuhelin palvelee arkipäivisin klo 8.0020.00 numerossa 044 451 5511. Vertaistukilinja palvelee viikolta 4 viikolle 20. Kesätauon jälkeen linja avataan jälleen viikolla 35.

Keskusteluryhmä

Haluaisitko keskustella ja vaihtaa ajatuksia muiden samaa sairautta sairastavien miesten kanssa? Eturauhassyöpäpotilaille perustetaan keskusteluryhmä, tule mukaan! Ryhmässä on mahdollista jakaa luottamuksellisesti kokemuksia ja tuntemuksia eturauhassyövästä. Keskusteluryhmä kokoontuu joka toinen maanantai klo 17.00–19.00 alkaen viikolla 4/2022. Lisätiedot ja ilmoittautumiset: Matti Kanniainen, p. 045 326 9822.

Liikuntakerho miehille ja naisille

Lounais-Suomen aluehallintoviraston määräämien koronarajoituksien vuoksi eturauhassyöpäpotilaiden Etuset-ryhmän kuntopiiri on tauolla 15.1.2022 saakka.

Oletko kiinnostunut yhdessä liikkumisesta? Tule mukaan liikuntakerhoomme! Eturauhassyöpäpotilaiden liikuntakerho kokoontuu Meri-Karinassa maanantaisin klo 12.00. Jumppa kestää noin 45 minuuttia, minkä jälkeen sauna- ja uima-allasosasto on varattu jumppaajille klo 15.00 saakka. Ohjelmassa on muun muassa mattojumppaa, kuntopiiriä ja kuntosaliharjoittelua jokaisen oman kunnon mukaan. Et tarvita aikaisempaa jumppa- tai liikuntakokemusta.

Liikuntakerholaisille 10 kerran maksu on 25 € tai kertamaksuna 3 €. Maksu Meri-Karinan infoon. Liikuntakerhon ohjaajana toimii Turun Kuntokolmion fysioterapeutti tai kuntohoitaja. Liikuntakerho on tarkoitettu sekä miehille että naisille. Mukaan voi tulla kesken kaudenkin.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Heikentyneen koronatilanteen vuoksi neuvontapisteen päivystys on tauolla 14.1.2022 saakka. Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Yhdistyksen sairaanhoitaja on tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12 ja Etuset-ryhmän vapaaehtoiset tiistaisin klo 9–12.

Kurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää kursseja eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Kurssit antavat vertaistukea, tietoa syövästä sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen.

Lue lisää kursseista

Ota yhteyttä

• Janne Tamminen, Etuset-ryhmän puheenjohtaja, 040 963 0026, etusetpotilaat@gmail.com
  • Kati Tilli, Etuset-ryhmän yhteyshenkilö, 02 2657 841, kati.tilli@lssy.fi