Etuset

Etuset-ryhmä on eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarkoitettu ryhmä, joka tarkoituksena on tarjota tietoa eturauhassyövästä, sen hoidosta ja sairauden vaikutuksesta elämään sekä luoda potilaille ja heidän läheisilleen mahdollisuus tavata muita saman sairauden kokeneita ja tarjota virkistystä.

Ryhmällä on oma toimikunta, joka suunnittelee ja ohjaa ryhmän toimintaa ryhmäläisten toiveiden, tarpeiden ja tavoitteiden mukaisesti. Liittyäksesi Etuset-ryhmään ja saadaksesi ryhmän postia, ilmoita nimesi ja osoitetietosi joko

• puhelimitse Meri-Karinaan, p. 02 2657 666
  • postitse Meri-Karinaan, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku
  • tai sähköpostitse Etuset-ryhmän osoitteeseen etusetpotilaat@gmail.com

Ryhmässä ei ole erillistä jäsenmaksua, mutta edellytämme ryhmäläisten olevan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseniä. Yhdistyksen jäsenmaksu vuonna 2021 on 22 euroa. Jäsenenä olet oikeutettu moniin jäsenetuihin.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi

Ohjelma

Luento- ja keskustelutilaisuudet pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, 20900 Turku). Kokoontumisten yhteydessä kahvitarjoilu ja arpajaiset. Aloitamme jokaisen luentotilaisuuden kahvilla klo 17.30 ellei toisin mainita.

• keskiviikko 21.4. klo 17.30 urologi Asko Mäkelä
  • keskiviikko 19.5. kevätretki Laukon kartanoon, kellonaika ja lisätedot myöhemmin
  • torstai 16.9. klo 18.00 perinteinen grilli-ilta
  • keskiviikko 20.10. klo 17.30 Anu Moilanen, Orion Pharma, lääkkeen elinkaari
  • keskiviikko 17.11. klo 17.30 uusi tieliikennelaki
  • keskiviikko 15.12. klo 18.00 perinteinen joulujuhla Meri-Karinassa

Seuraamme ja noudatamme yleisiä koronasuosituksia ja teemme muutoksia tarvittaessa.

Vuoden aikana Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Etuset-ryhmä saattavat järjestää muutakin toimintaa, jota ei mainita yllä olevassa ohjelmassa. Näistä tapahtumista Etuset-ryhmä ilmoittaa erikseen kotiin lähetettävällä kirjeellä.

Vertaistukipuhelin

Etuset-ryhmällä on oma vertaistukipuhelin, joka tukee ja neuvoo eturauhassyöpäpotilasta eteenpäin elämässä sairauden kanssa ja sen jälkeen. Voit keskustella eturauhassyövästä, mieltä painavista asioista sekä saada neuvoa ja ohjausta mieltä painaviin kysymyksiisi. Vertaistuessa ei kuitenkaan oteta kantaa lääketieteellisiin asioihin. Voit soittaa täysin anonyymisti, ja keskustelut ovat luottamuksellisia. Vastaajina toimivat koulutetut vapaaehtoiset vertaistukimiehet.

Vertaistukipuhelin palvelee arkipäivisin klo 8.0020.00 numerossa 045 326 9822. Vertaistukilinja palvelee viikolta 4 viikolle 20. Kesätauon jälkeen linja avataan jälleen viikolla 35.

Keskusteluryhmä

Tule keskustelemaan eturauhassyövästä muiden saman kokeneiden kanssa! Keskusteluryhmä jatkaa koronavirustilanteen vuoksi tauolla ollutta toimintaansa maanantaista 26.4. lähtien. Ryhmä kokoontuu Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa joka toinen maanantai 26.4. alkaen klo 1719. Myös läheiset ovat tervetulleita! Ilmoittautumiset ja lisätiedot: Matti Kanniainen, p. 045 326 9822.

Liikuntakerho miehille ja naisille

Koronavirustilanteen takia liikuntakerhoa ei toistaiseksi järjestetä.

Oletko kiinnostunut yhdessä liikkumisesta? Tule mukaan liikuntakerhoomme! Eturauhassyöpäpotilaiden liikuntakerho kokoontuu Meri-Karinassa maanantaisin klo 12.00. Jumppa kestää noin 45 minuuttia, minkä jälkeen sauna- ja uima-allasosasto on varattu jumppaajille klo 15.00 saakka. Ohjelmassa on muun muassa mattojumppaa, kuntopiiriä ja kuntosaliharjoittelua jokaisen oman kunnon mukaan. Et tarvita aikaisempaa jumppa- tai liikuntakokemusta.

Liikuntakerholaisille 10 kerran maksu on 25 € tai kertamaksuna 3 €. Maksu Meri-Karinan infoon. Liikuntakerhon ohjaajana toimii Turun Kuntokolmion fysioterapeutti tai kuntohoitaja. Liikuntakerho on tarkoitettu sekä miehille että naisille. Mukaan voi tulla kesken kaudenkin.

Kurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää kursseja eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen. Kurssit antavat vertaistukea, tietoa syövästä sekä tukea työssä ja arjessa jaksamiseen.

Lue lisää kursseista

Ota yhteyttä

• Janne Tamminen, Etuset-ryhmän puheenjohtaja, 040 963 0026, etusetpotilaat@gmail.com
  • Kati Tilli, Etuset-ryhmän yhteyshenkilö, 02 2657 841, kati.tilli@lssy.fi