Aurinkoagentti 2.0

Aurinkoagentti 2.0 – lasten aurinkorasvauksen ohjaus päiväkodeissa -toiminnan tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta auringon riskeistä ja edistää lasten omatoimista aurinkorasvausta sekä lisätä vanhempien tietoutta lasten aurinkosuojaamiseen liittyen. Aurinkoagentit ohjaavat lapsia ja aikuisia aurinkorasvauksessa sadun ja leikin menetelmin.

Aurinkokäyttäytymisellä voidaan vaikuttaa ihosyövän syntyyn ja pienentää UV-säteilyn aiheuttamien ihomuutosten riskiä. Auringon UV-säteily on vaarallista erityisesti lapsen herkälle iholle. Siksi lapset on syytä suojata säteilyltä huolellisesti. Mitä nuorempana iho altistuu haitalliselle säteilylle, sitä pidemmän aikaa ihovaurioilla on aikaa kasaantua ja kehittyä pahimmillaan ihosyöväksi.

Lapsille kannattaa opettaa auringolta suojautuminen jo pienenä niin, että varjossa oleskelusta, peittävästä vaatetuksesta ja aurinkolaseista sekä aurinkorasvan levittämisestä tulee normaali tapa. Useissa päiväkodeissa on kuitenkin haasteita lasten aurinkorasvauksessa päivähoidon aikana. Lisäksi monilla piha-alueilla ei ole varjopaikkoja ulkoilun ajaksi.

Ohjausta leikin avulla

Kuvassa Aurinkoagenteiksi pukeutuneet työntekijät kertovat lattialla istuville lapsille aurinkorasvauksesta.

Aurinkoagentti 2.0 -toiminnan tavoitteena on lisätä lasten tietoisuutta auringon riskeistä ja edistää lasten omatoimista aurinkorasvausta sekä lisätä vanhempien tietoutta lasten aurinkosuojaamiseen liittyen. Toiminta perustuu Suomen Syöpäyhdistyksen luomaan toimintakonseptiin, jota on muokattu alueelliseen käyttöön.

Aurinkoagentit ohjaavat lapsia ja aikuisia aurinkorasvauksessa sadun ja leikin menetelmin. Lisäksi varhaiskasvatuksen ammattilaisille ja lasten vanhemmille toimitetaan erillinen ohjemateriaali aurinkosuojauksesta. Toiminnassa käytetään Suomen Syöpäyhdistyksen julkaisemia lasten aurinkosuojaus-materiaaleja sekä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksessä laadittuja Arska Aurinkoagentti -puuhamateriaaleja. Lapsille luetaan, lauletaan ja heidän kanssaan toteutetaan konkreettinen, ohjattu aurinkorasvaus päiväkodin tiloissa ennen ulkoilua. Lapset myös opettavat ja ohjaavat myös toisiaan – esikoululaiset auttavat päiväkodin pienimpiä oman rasvauksensa jälkeen.

Hieman päivitetyssä toimintakonseptissa agentit jalkautuvat 4–6-vuotiaiden päiväkotiryhmiin. Päiväkotilaiset tapaavat Aurinkoagentit pienryhmissä, joissa ovat mukana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen terveydenedistämisen asiantuntijat, Turun ammattikorkeakoulun terveydenhoitajaopiskelijoita sekä päiväkotien lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia.

Aurinkoagentti-koulutukset

Kuvassa poika rakentaa hiekkalinnaa rannalla.

Aurinkoagentti-toiminnassa järjestetään koulutusta Lounais-Suomen alueen varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Koulutusten tavoitteena on
lisätä ammattilaisten tietoisuutta auringon riskeistä ja auringolta suojautumisesta. Koulutukseen osallistujat saavat tietoa turvallisesta aurinkokäyttäytymisestä ja Aurinkoagentti 2.0-toiminnan ohjaamisesta lapsiryhmille. Ilmoitamme tulevista koulutuksista tällä sivulla.

• www.aurinkoagentti.fi
  • Pia Ilves, 044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi
  • Jenni Vaskelainen, 044 451 5553, jenni.vaskelainen@lssy.fi

Aurinkoagentti-toiminnassa käytettävät aurinkorasvat sponsoroi Orion.