Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla.

Asemien palveluihin kuuluu muun muassa yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomitarkastukset, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää asemien palveluista ja varaa aika

Heroes Golf Sykerö-kerhon hyväksi

Mies golffaa golfkentällä.

Heroes Golf -hyväntekeväisyystapahtuma järjestetään Harjattula Golf & Country Clubilla torstaina 4.8. klo 8 alkaen.

Yrityksille suunnatulla golfturnauksella kerätään varoja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimivalle lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerölle. Ilmoittautumiset 15.7. mennessä.

Lue lisää tapahtumasta ja ilmoittaudu.

Syksyn keskusteluryhmät

Nainen juoksee unikkopellossa.

Toisilta samankaltaisessa tilanteessa olevilta saatava vertaistuki on tärkeä osa sairastuneen tukemista. Tietyissä tilanteissa vain toinen saman kokenut voi täysin ymmärtää vakavan sairauden kanssa elävää. Tämän vuoksi järjestämme syksyllä kaksi vertaistukiryhmää, joissa on mahdollista jakaa luottamuksellisesti kokemuksia ja ajatuksia. Ryhmien vetäjänä toimii vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt. Ilmoittautuminen ryhmiin on käynnissä.

Takaisin elämään -ryhmä

• Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoidot ovat päättyneet enintään puoli vuotta sitten. Ryhmässä jaetaan kokemuksia henkisestä ja fyysisestä toipumisesta muiden saman kokeneiden kanssa.
  • Ryhmä kokoontuu Meri-Karinassa maanantaina 22.8., 5.9., 19.9., 3.10. ja 17.10.2022 klo 17.00–18.30.

Elämä, jätä ovi auki -ryhmä

• Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden aktiiviset syöpähoidot ovat päättyneet ja he ovat siirtyneet palliatiiviseen hoitoon. Ryhmässä jaetaan kokemuksia ja ajatuksia muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.
  • Ryhmä kokoontuu Meri-Karinassa maanantaina 22.8., 5.9., 19.9., 3.10. ja 17.10.2022 klo 14.45–16.15.

Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Ryhmät kokoontuvat Meri-Karina hyvinvointikeskuksessa, joka sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Syksyn Fuck Cancer -kahvit

Kuvassa on kaksi kahvikuppia ja kahden kahvittelijan kädet.

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Fuck Cancer -kahvit järjestetään Café Art -kahvilan kabinetissa tiistaina 23.8., 27.9., 25.10., 22.11. ja 13.12. klo 17.00–18.30. Kahvila sijaitsee Aurajokirannalla, osoitteessa Läntinen Rantakatu 5. Tervetuloa mukaan!

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, ruut.ketola@lssy.fi

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen syöpään sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta: 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Avoinna koko kesän.
  • Sähköpostineuvonta: neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana. Avoinna koko kesän.
  • Etuusneuvonta: 0800 411 303 keskiviikkoisin klo 15–17. Avoinna koko kesän.
  • Kipulinja: 050 369 6707 arkisin klo 9–12. Avoinna koko kesän.
  • LiveChat: Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa kesä- ja elokuussa.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

• Yhdistyksen sairaanhoitaja on tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12 (kesätauko 1.–31.7.)
  • Yhdistyksen perhetyön asiantuntija on tavattavissa torstaina 30.6., 4.8. ja 25.8. klo 12–14. Perhetyön asiantuntijalta saa tietoa erityisesti perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta.
  • Yhdistyksen eturauhassyöpäpotilaiden Etuset-ryhmän vapaaehtoiset ovat tavattavissa tiistaisin klo 9–12 (kesätauko 31.5.–6.9.)

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita