Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut ovat avoinna

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita normaalisti. Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu (Turussa, myös etänä).

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana.

Varaa aika neuvonta-aseman hoitajalle. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin

Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15). Koronaepidemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien tarjoamista neuvontapalveluista.

Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Fuck Cancer -kahvit verkossa

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syövän sairastaneille ja syöpää sairastaville nuorille aikuisille (noin 18–40-vuotiaat) ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Keitä itsellesi kuppi kahvia tai teetä, avaa verkkoyhteys ja tule mukaan!

Syksyn tapaamiset järjestetään Teams-ohjelman välityksellä 20.10., 17.11. ja 15.12. klo 17.00–18.30. Ei ennakkoilmoittautumista.

Osallistu seuraavaan, 20.10. pidettävään tapaamiseen alla olevasta linkistä:

Osallistu Fuck Cancer -kahveille 20.10.2020

Linkki tuleviin tapaamisiin julkaistaan tällä sivulla noin viikkoa ennen kahvitusta.

Ohjeita liittymiseen

Liittyminen tietokoneella:
• Tapaamiseen kannattaa liittyä verkkoselaimen kautta. Tällöin voit itse kirjoittaa, millä nimellä tai nimimerkillä liityt tapaamiseen. Tapaamiseen ei kannata liittyä Teams-sovelluksella, koska muutoin sähköpostiosoite näkyy muille osallistujille.
• Jos liityt tapaamiseen jonkun toisen perheenjäsenen tietokoneella, varmista, että liityt tapaamiseen nimenomaan verkkoselaimella. Muutoin voit vahingossa liittyä esimerkiksi toisen henkilön Teams-tilillä.

Liittyminen kännykällä:
• Voit ladata oman puhelimesi sovelluskaupasta maksuttoman Teams-sovelluksen. Liity tapaamiseen vieraana, jolloin sinun ei tarvite rekisteröityä tai kirjautua. Kirjoita oma etunimi tai nimimerkkisi sille varattuun kenttään.

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Tunteet verkkoon -etäryhmä

Sisaruksensa syöpään menettäneille alakouluikäisille lapsille kohdennettu Tunteet verkkoon -etäryhmä alkaa maanantaina 2.11. klo 17–18. Etäryhmä tapaa seitsemän kertaa, ja ryhmässä tehdään erilaisia harjoitteita, askartelua ja tehtäviä. Hakuaika ryhmään päättyy sunnuntaina 18.10. Ryhmä järjestetään yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry:n, Sylva ry:n, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry:n ja Suomen Syöpäyhdistys ry:n kanssa.

Lue lisää ja tutustu hakuohjeisiin Sylvan verkkosivulla

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen

Takaisin elämään -ryhmissä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, millaista on ollut palata takaisin tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Keskusteluissa käydään läpi, miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat sujuneet. Molempia ryhmiä vetää psykoterapeutti Florence Schmitt. Hän on tehnyt uransa psykoterapeuttina Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian klinikalla. Hän on myös hoitanut onkologian klinikalla syöpään sairastuneita aikuisia ja heidän alaikäisiä lapsiaan.

Ryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Toinen ryhmä on suunnattu alle 60-vuotiaille, joiden lapset asuvat kotona. Toinen ryhmä on suunnattu yli 60-vuotiaille, joilla ei ole kotona asuvia lapsia. Ryhmän kokoontuvat Turun Hirvensalossa sijaitsevassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa seuraavasti:

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• 2.9., 16.9., 30.9., 14.10. ja 21.10. klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• 2.9., 16.9., 30.9., 14.10. ja 21.10. klo 14.45–16.15

Ryhmät ovat sulkeutuneet.

Tervetuloa ostoksille

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa palvelee naisten rintaliivi- ja uima-asumyymälä Merina-Shop, jossa on myynnissä kauniita ja laadukkaita rintaliivejä, uimapukuja ja kaksiosaisia tankini-uima-asuja. Tuotteet sopivat kaikille naisille, myös rintaproteeseja käyttäville. Lisäksi myymälästä voi hankkia myös harrasteproteesit uintiin ja liikuntaan.

Varaa aika yksilölliseen sovitukseen numerosta 02 2657 927 (ma–pe klo 9–11). Meri-Karinan hyvinvointikeskus sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35.

Yhdistyksen neuvontapiste

Koronavirustilanteen vuoksi Tyksin neuvontapisteellä ei ole Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajapäivystystä toistaiseksi eikä hoitopäiväkorvaushakemuksia voi toistaiseksi jättää infopisteen postilaatikkoon.

Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Olemme tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12. Tule vaihtamaan kuulumisia tai kysymään syöpäyhdistyksen toiminnasta!

Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Informationsdisk, Sydvästra Finlands Cancerförening

• ger tid för mötet och hälsovårdstjänst,
  • information om canceroförenings aktiviteter,
  • information om rehabilitering och peer support

Informationdisken ligger på första våningen i T-sjukhuset, i lobbyn mellan cancerkliniken och radioterapikliniken. Vi är på plats på onsdagar kl. 9–12.

Information Desk, Cancer Society of South-West Finland

• provides time to discuss with a healthcare professional,
  • emotional support,
  • information on Cancer Society activities,
  • information on rehabilitation,
  • information on the availability of peer support

The information desk is located in T-Hospital, 1st floor, in the lobby between the cancer clinic and the radiotherapy clinic. We are reachable on Wednesdays at 9 am – 12 am.

Nuorten viikonloppu

25.–27.9. pidettäväksi suunniteltu tapahtuma on peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus

19.11. pidettäväksi suunniteltu tilaisuus on peruttu koronatilanteen vuoksi.

Ensitietopäivät

8.9. ja 24.11. pidettäviksi suunnitellut tilaisuudet on peruttu koronatilanteen vuoksi.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi oleva chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. Neuvontaa saa numerosta 050 369 6707 arkisin klo 9–12.

Lisätiedot

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle

Siirry Kaikki syövästä -sivustolle, jolle on koottu luotettavaa tietoa, neuvontaa ja vertaistukea syöpään liittyen

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita