Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut avoinna osittain

Koronavirusepidemian vuoksi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvonta-asemien neuvontapalveluja jouduttiin kevään aikana supistamaan. Palveluja on avattu Turussa ja Salossa, Loimaan asema on toistaiseksi kiinni.

Rintaproteesit

• Turun neuvonta-asema palvelee rintaproteesiasiakkaita heinäkuussa maanantaista perjantaihin. Ajan vastaanotolle voi varata numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Turun asema sijaitsee osoitteeessa Seiskarinkatu 35.
  • Salon neuvonta-asema palvelee rintaproteesiasiakkaita keskiviikkona 15.7. ja keskiviikkona 29.7. Ajan vastaanotolle voi varata numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Salon asema sijaitsee osoitteessa Helsingintie 52.
  • Loimaan neuvonta-asemalla ei toistaiseksi ole palvelua.

Luomitarkastukset

• Luomitarkastukset ovat käynnissä Turun neuvonta-asemalla. Ajan luomitarkastukseen voi varata numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Turun asema sijaitsee osoitteeessa Seiskarinkatu 35.
  • Salon ja Loimaan neuvonta-asemilla luomitarkastuksia ei toistaiseksi tehdä.

Lapset puheeksi -keskustelu

• Palvelu on käynnissä Turun neuvonta-asemalla. Ajan keskusteluun voi varata numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Turun asema sijaitsee osoitteeessa Seiskarinkatu 35.

Vertaistukihenkilövälitys

• Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15).

Psykososiaalinen tuki

• Psykososiaalista tukea antaa erikoissairaanhoitaja numerossa 02 2657 649 ja sähköpostitse osoitteessa tiina.hvitfelt@lssy.fi.

Kurssit ja kuntoutus

• Kursseihin liittyvissä asioissa voit soittaa numeroon 02 2657 610 tai lähettää viestiä osoitteeseen kurssi@lssy.fi.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien tarjoamista neuvontapalveluista.

Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Tutustu koronavirustilannetta koskeviin julkaisuihin

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä myös kesällä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi oleva chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. Neuvontaa saa numerosta 050 369 6707 arkisin klo 9–12.

Lapset puheeksi -keskustelu

Varaa aika keskusteluun numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11).

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, joita on kohdannut syöpä. Lapset puheeksi -menetelmä on tarkoitettu avuksi vanhemmille tai lapsen ja nuoren muille tärkeille läheisille tukemaan lasta ja nuorta eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Menetelmän avulla pyritään tukemaan lasten ja nuorten suotuisaa kehitystä ja ehkäisemään mahdollisia ongelmia räätälöimällä lapsen ja nuoren arkipäivä juuri häntä tukevaksi.

Keskustelu toteutetaan vanhempien tai vanhemman sekä Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen käyneen työntekijän kanssa. Keskustelussa kartoitetaan lapsen arki kaikissa kehysympäristöissä, tunnistetaan vahvuudet ja haavoittuvuudet ja tehdään toimintasuunnitelma, jota perhe lähtee toteuttamaan arjessaan. Ajanvaraus Lapset puheeksi -keskusteluun numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelu käydään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa, joka sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku.

Neuvontapiste Tyksissä

Koronavirustilanteen vuoksi Tyksin neuvontapisteellä ei ole Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajapäivystystä toistaiseksi eikä hoitopäiväkorvaushakemuksia voi toistaiseksi jättää infopisteen postilaatikkoon.

Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Olemme tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12. Tule vaihtamaan kuulumisia tai kysymään syöpäyhdistyksen toiminnasta!

Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Informationsdisk, Sydvästra Finlands Cancerförening

• ger tid för mötet och hälsovårdstjänst,
  • information om canceroförenings aktiviteter,
  • information om rehabilitering och peer support

Informationdisken ligger på första våningen i T-sjukhuset, i lobbyn mellan cancerkliniken och radioterapikliniken. Vi är på plats på onsdagar kl. 9–12.

Information Desk, Cancer Society of South-West Finland

• provides time to discuss with a healthcare professional,
  • emotional support,
  • information on Cancer Society activities,
  • information on rehabilitation,
  • information on the availability of peer support

The information desk is located in T-Hospital, 1st floor, in the lobby between the cancer clinic and the radiotherapy clinic. We are reachable on Wednesdays at 9 am – 12 am.

Viikonlopputapahtuma perheenjäsenen menettäneille nuorille

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää viikonlopputapahtuman 16–22-vuotiaille nuorille, joiden vanhempi tai sisarus on menehtynyt syöpään. Tapahtuma järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 25.–27. syyskuuta.

Tapahtuma tarjoaa nuorille mahdollisuuden kohdata muita saman kokeneita nuoria ja päästä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Tapahtumassa pääsee myös keskustelemaan kavereiden ja ystävien roolista sekä tulevaisuudesta. Tarkoituksena on myös viettää aikaa yhdessä.

Tapahtuman vetäjinä toimivat vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves. Tapahtumassa on mukana myös nuortenohjaaja sekä yövalvoja. Schmitt on tehnyt uransa psykoterapeuttina Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian klinikalla. Hän on myös hoitanut onkologian klinikalla syöpään sairastuneita aikuisia ja heidän alaikäisiä lapsiaan.

Osallistuminen tapahtumaan sekä majoittuminen Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on täysin maksutonta. Tapahtumaan haetaan täyttämällä sähköinen hakulomake. Haku päättyy 3.9.

Siirry täyttämään lomake.

Tapahtuman ohjelma

Perjantai 25.9.
Klo 17.00 päivällinen
Klo 18.00–20.00 tutustuminen
Klo 20.00–20.30 iltapala
Klo 20.30–22.00 iltauinti ja sauna

Lauantai 26.9.
Klo 8.00–9.30 aamupala
Klo 10.00–12.00 ryhmähetki
Klo 12.00–13.00 lounas
Klo 13.00–14.00 ulkoilua
Klo 14.00–15.30 ryhmähetki
Klo 15.30–16.00 välipala
Klo 16.00–18.00 ryhmähetki
Klo 19.00–22.00 illanvietto

Sunnuntai 27.9.
Klo 10.00–11.00 brunssi ja viikonlopun päätös

Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen uudet keskusteluryhmät aloittavat syksyllä

Molempien kevään Takaisin elämään -ryhmien kokoontumiset jouduttiin perumaan koronaviruksen vuoksi. Aloitamme syksyllä kaksi uutta keskusteluryhmää. Mukaan ryhmiin ovat tervetulleita niin kevään ryhmiin ilmoittautuneet kuin uudet aiheesta kiinnostuneet.

Ryhmissä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia siitä, millaista on ollut palata takaisin tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen. Keskusteluissa käydään läpi, miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat sujuneet. Molempia ryhmiä vetää psykoterapeutti Florence Schmitt. Hän on tehnyt uransa psykoterapeuttina Turun yliopistollisen keskussairaalan lastenpsykiatrian klinikalla. Hän on myös hoitanut onkologian klinikalla syöpään sairastuneita aikuisia ja heidän alaikäisiä lapsiaan.

Ryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Toinen ryhmä on suunnattu alle 60-vuotiaille, joiden lapset asuvat kotona. Toinen ryhmä on suunnattu yli 60-vuotiaille, joilla ei ole kotona asuvia lapsia. Ryhmän kokoontuvat Turun Hirvensalossa sijaitsevassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa seuraavasti:

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• 2.9., 16.9., 30.9., 14.10. ja 21.10. klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• 2.9., 16.9., 30.9., 14.10. ja 21.10. klo 14.45–16.15

Ilmoittaudu mukaan ryhmään. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: kurssitoimisto, p. 02 2657 610 tai kurssi@lssy.fi

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuus

Mitä syöpähoitojen jälkeen? Askarruttaako paluu arkeen? Minkälaisissa asioissa toivoisit tukea Lounais-Suomen Syöpäyhdistykseltä?

Tule syöpäkuntoutujille ja heidän läheisilleen suunnattuun tilaisuuteen kuuntelemaan ja keskustelemaan. Tilaisuus pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 19.11. klo 15–19. Luvassa on asiantuntija-alustuksia sekä tutustumista yhdistyksen palveluihin. Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, ja sen järjestävät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen syöpäkeskus. Ilmoittaudu 12.11. mennessä osoitteeseen kurssi@lssy.fi tai numeroon 02 2657 610.

Tilaisuuden ohjelmasta tiedotetaan myöhemmin.

Ensitietopäivät

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät Selviytyminen arjessa syöpähoitojen keskellä -tilaisuuksia hiljattain sairastuneille ja syöpähoitojen alkuvaiheessa oleville aikuisille potilaille läheisineen. Tilaisuudessa saat ajankohtaista tietoa sekä uusia näkökulmia sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Tilaisuudet järjestetään vuonna 2020 seuraavasti:

• syksyllä 8.9. ja 24.11.

Tilaisuudet järjestetään Tyksin T-sairaalassa (Hämeentie 11, Risto Lahesmaa -sali). Vapaa pääsy. Ilmoita mahdollinen erikoisruokavaliotoiveesi ennen tilaisuuden alkua kuntoutusohjaajalle. Tilaisuudet ovat maksuttomia, ja osallistuminen on vapaaehtoista. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

Tilaisuuksien ohjelma

12.00–13.45

• Tilaisuuden avaus, kuntoutusohjaaja
  • Syövän hoitokäytännöt, lääkäri
  • Mistä löytäisin luotettavaa tietoa? sairaanhoitaja
  • Syöpäpotilaan hoitoa tukeva ravitsemus, ravitsemusterapeutti
  • Liikunta tukemaan hyvinvointia,fysioterapeutti

13.45–14.15

Kahvi/teetarjoilu, keskustelua ja ajatusten vaihtamista T-sairaalan kahviossa. Wc:t sijaitsevat lähellä luentosalin sisäänkäyntejä 1. ja 2. kerroksessa.

14.15–16.00

• Sairastuneen sosiaaliturva, sosiaalityöntekijä
  • Jaksamisen tukeminen, vertaistuki ja kuntoutuminen, seksuaalineuvoja/-terapeutti, perheterapeutti, kriisityöntekijä/sairaalapappi, LSSY:n edustaja, vertaistukihenkilö
  • Tilaisuuden päätös, kuntoutusohjaaja