Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla.

Asemien palveluihin kuuluu muun muassa yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää asemien palveluista ja varaa aika

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä sekä ryhmächat 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Chat-palvelut ovat kesätauolla ja avoinna jälleen syksyllä.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalvelun palveluista

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Ilmoittaudu mukaan keskusteluryhmään, jossa käydään läpi syöpähoitojen jälkeistä henkistä ja fyysistä toipumista. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.

Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet. Ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 14.45–16.15

Ilmoittautuminen ja lisätiedot

Vastaava hoitaja Teija Kemppainen 02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Virtuaalinen Fuck Cancer Run

Vuoden 2021 Fuck Cancer Run juostaan lauantai 4.9. Tapahtumaan pystyy osallistumaan seuraamalla suoraa lähetystä verkossa sekä juoksemalla missä tahansa itse valitsemallaan lenkkipolulla tai reitillä.

Lähetyksessä on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, syövän sairastaneita Fuck Cancer Run -osallistujia ja vapaaehtoisia. Ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely sekä maaliin tulon fiilistelyä.

Ilmoittaudu tapahtumaan

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Sylva ry:n työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten hyväksi. Tämän vuoden tapahtuma järjestetään yhdessä Sylva ry:n, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sekä Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kanssa.

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Loppuvuonna kahvit järjestetään tiistaina 21.9., 19.10., 16.11. ja 14.12. klo 17.0018.30. Kahvit pyritään järjestämään kahvilassa, mikäli koronatilanne sallii tämän. Tarvittaessa kahvit pidetään Teams-ohjelman välityksellä. Tiedotamme tästä syyskuussa.

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.

Lyhytterapia

Syöpäjärjestöt tarjoavat etämuotoista lyhytterapiaa syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea syövän aiheuttamassa kuormittavassa elämäntilanteesessa.

Terapiaan voi osallistua yksin tai läheisen kanssa. Palvelussa terapeutit keskustelevat asiakkaiden kanssa joko Microsoft Teams -ohjelman välityksellä tai puhelimitse. Palvelu perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Tapaamisia on yksilöllisen tarpeen mukaan 1–5. Palvelu on  maksuton.

Jos kiinnostuit lyhytterapiasta, ota yhtettä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemalle, p. 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11.) Neuvontahoitajamme kertoo palvelusta tarkemmin ja ohjaa sinut lyhytterapiaan.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa. Kysymyksesi voi koskea syöpää, sen hoitoa, kuntoutusta tai tuen mahdollisuutta. Neuvontapalvelu auttaa myös silloin, jos epäileet sairastavasi syöpää, haluat tietoa syövän ehkäisystä, syövän perinnöllisyydestä tai syövän seulonnoista. Neuvontapalvelussa työskentelee syöpään erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia. Neuvoa voi kysyä joko omalla nimellään tai nimettömänä.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15.
  • LiveChat. Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa klo 9–15 välillä.
  • Sähköpostineuvonta. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen tai jättää soitopyynnön osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi tai soittavat takaisin neuvontapalvelun aukioloaikana. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi on myös lomake, jonka kautta hoitajalle voi jättää kysymyksen tai soittopyynnön.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Koronavirustilanteen vuoksi Tyksin neuvontapisteellä ei ole Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajapäivystystä toistaiseksi eikä hoitopäiväkorvaushakemuksia voi toistaiseksi jättää infopisteen postilaatikkoon.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea. Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita