Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla.

Asemien palveluihin kuuluu muun muassa yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomitarkastukset, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää asemien palveluista ja varaa aika

Syksyn Fuck Cancer -kahvit

Kuvassa on kaksi kahvikuppia ja kahden kahvittelijan kädet.

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen työntekijä ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Fuck Cancer -kahvit järjestetään Café Art -kahvilan kabinetissa tiistaina 25.10., 22.11. ja 13.12. klo 17.00–18.30. Kahvila sijaitsee Aurajokirannalla, osoitteessa Läntinen Rantakatu 5. Tervetuloa mukaan!

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, ruut.ketola@lssy.fi

Nuorten aikuisten päivä

Kaksi nuorta naista seisoo rinnakkain pellon laidalla ja katselee auringonlaskua.

Hei sinä nuori aikuinen, tule mukaan nuorten aikuisten päivään tapaamaan muita saman kokeneita! Maksuton tapahtuma on tarkoitettu Lounais-Suomen alueella asuville, noin 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja sen sairastaneille sekä heidän läheisilleen.

Nuorten aikuisten päivä järjestetetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 15. lokakuuta. Päivä ruokailuineen on osallistujille täysin maksuton. Meri-Karina sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku.

9.45 Saapuminen Meri-Karinaan
10.00–11.30 Minun kehoni: käsitellään ja tarkastellaan lempeästi omassa kehossa läsnäoloa psykofyysisin menetelmin, fysioterapeutti Marianne Himberg
11.30–12.30 Lounas
12.30–14.00 Vertaiskeskustelu, perhetyön asiantuntija Ruut Ketola
14.00–15.00 Välipala ja tauko
15.00–17.00 Mahdollisuus saunomiseen ja uintiin
15.00–15.30 Ohjattua vesiliikuntaa, kunto-ohjaaja Pasi Vesa

Päivä päättyy klo 17 mennessä.

Ilmoittautuminen

Mukaan otetaan maksimissaan 20 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneille lähetetään vahvistus päivän toteutumisesta ilmoittautumisajan päätyttyä. Ilmoittautuminen päättyy 3.10.

Ilmoittaudu tapahtumaan tästä.

Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, ruut.ketola@lssy.fi

Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen syöpään sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta: 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15.
  • Sähköpostineuvonta: neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvonta: 0800 411 303 keskiviikkoisin klo 15–17.
  • Kipulinja: 050 369 6707 arkisin klo 9–12.
  • LiveChat: Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

• Yhdistyksen sairaanhoitaja on tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12.
  • Yhdistyksen perhetyön asiantuntija on tavattavissa torstaisin klo 12–14 lukuun ottamatta torstaita 29.9., 13.10., 20.10., 17.11., 1.12. ja 8.12. Perhetyön asiantuntijalta saa tietoa erityisesti perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta.
  • Yhdistyksen eturauhassyöpäpotilaiden Etuset-ryhmän vapaaehtoiset ovat tavattavissa tiistaisin klo 9–12.

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita