Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla.

Asemien palveluihin kuuluu muun muassa yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää asemien palveluista ja varaa aika

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta. Palvelussa on myös ryhmächat 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille ja nuorille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalvelun palveluista

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Loppuvuonna kahvit järjestetään tiistaina 16.11. ja 14.12. Café Art -kahvilan kabinetissa klo 17.0018.30. Kahvila sijaitsee osoitteessa Läntinen Rantakatu 5, 20100 Turku. Tervetuloa mukaan!

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Nuorten aikuisten päivä

Kaksi nuorta naista seisoo vierekkäin ja katselee pellon taakse lakeutuvaa aurinkoa.

Hei sinä nuori aikuinen, tule mukaan nuorten aikuisten päivään tapaamaan muita saman kokeneita! Maksuton tapahtuma on tarkoitettu Lounais-Suomen alueella asuville, noin 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja sen sairastaneille sekä heidän läheisilleen.

Nuorten aikuisten päivä järjestetetään Meri-Karinassa 30. lokakuuta. Mukana päivässä ovat Fuck Cancer -kahveilta tutut Annamari Rivero ja Pia Ilves. Päivä on ruokailuineen on osallistujille täysin maksuton.

Klo 9.45 Saapuminen Meri-Karinaan
Klo 10.00–12.00 Ryhmänohjaus: vakavan sairauden herättämät tunteet, sairaanhoitaja Annamari Rivero ja perhetyön asiantuntija Pia Ilves
Klo 12.00–13.00 Lounas
Klo 13.00–15.00 Vertaistukikeskustelu, vertaistukihenkilöt
Klo 15.00–16.00 Tauko
Klo 16.00–17.00 Lempeää liikkuvuusharjoittelua, fysioterapeutti Marianne Himberg
Klo 17.00–17.15 Päivän lopetus

Ilmoittautuminen
Tapahtumaan ilmoittaudutaan täyttämällä verkossa oleva lomake viimeistään 24.10. Mukaan otetaan maksimissaan 20 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoa ja hygieniaohjeistuksia ilmoittautumisajan päätyttyä.

Ilmoittaudu tapahtumaan tästä

Syöpäsairaanhoitaja Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi / 044 0551 583
Perhetyön asiantuntija Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi / 044 451 5655

Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tapahtuma

Askarruttaako paluu arkeen syöpähoitojen päätyttyä? Minkälaisissa asioissa toivoisit tukea Lounais-Suomen Syöpäyhdistykseltä? Tule syöpäkuntoutujille ja heidän läheisilleen suunnattuun tilaisuuteen kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Maksuton tapahtuma järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa 18.11. klo 15–19. Luvassa on asiantuntija-alustuksia sekä tutustumista yhdistyksen palveluihin.

Ohjelma
Klo 15 Tervetuloatervehdys, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen
Klo 15.10–16.40 Asiantuntija-alustukset
klo 15.05–15.35 Sosionomi Reetta Lahti
klo 15.35–16.05 Fysio- ja lymfaterapeutti Marianne Himberg
Taukojumppa
klo 16.10–16.45 Syöpälääkäri Mira Huhtala
Kysymykset & kommentit
Välipalatarjoilu
Noin klo 17.15–19.00 Tutustumista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluihin
– Kurssitarjonta: erikoissairaanhoitaja Tiina Hvitfelt, vastaava hoitaja Teija Kemppainen
– Neuvontapalvelut: sairaanhoitajat Eija Säteri ja Christina Berger
– Terveyden edistäminen: sairaanhoitaja Jenni Vaskelainen
– Vertaistuki: sairaanhoitaja Pirkko-Liisa Peltonen-Santala

Ilmoittautuminen
Tapahtumaan ilmoittaudutaan viimeistään 5.11. lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kurssi@lssy.fi tai soittamalla numeroon 02 2657 610.

Kurssitoimisto
kurssi@lssy.fi, 02 2657 610

Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen Syöpäkeskus. Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Hoitojen jälkeen -tapahtuma

Millaisia myöhäisvaikutuksia lasten syöpähoidoilla on? Miten lapsi käsittelee tunteitaan? Miten tukea syöpää sairastavan lapsen sisaruksia? Älä jää kysymysten kanssa yksin!

Tervetuloa lapsisyöpäpotilaiden vanhemmille ja heidän läheisilleen suunnattuun tapahtumaan Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen 1.12. klo 16–20. Maksuton tapahtuma on suunnattu perheille, joissa lapsen syöpähoidot ovat päättyneet.

Ohjelma
Klo 16.00–16.20 Tervetulosanat, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen
Klo 16.20–17.20 Hoitojen myöhäisvaikutukset, oyl Päivi Lähteenmäki
Klo 17.20–17.45 Kahvitauko
Klo 17.45–20.00 Työpaja
– Lasten ja nuorten tunnetaidot: perhetyön asiantuntija Pia Ilves ja sairaanhoitaja Mari Holmberg
– Sisarusten tukeminen: sairaanhoitaja Johanna Viitanen
– Järjestöpaja: Sylvan Riikka Ranta ja Sykerön Maria Tiira

Ilmoittautuminen
Tapahtumaan ilmoittaudutaan täyttämällä verkossa oleva lomake viimeistään 23.11. Tapahtumassa järjestetään lastenhoito.

Ilmoittaudu tapahtumaan tästä

Perhetyön asiantuntija Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi / 044 451 5655

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiiri. Pidätämme oikeuden ohjelmamuutoksiin.

Lyhytterapia

Syöpäjärjestöt tarjoavat etämuotoista lyhytterapiaa syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea syövän aiheuttamassa kuormittavassa elämäntilanteesessa.

Terapiaan voi osallistua yksin tai läheisen kanssa. Palvelussa terapeutit keskustelevat asiakkaiden kanssa joko Microsoft Teams -ohjelman välityksellä tai puhelimitse. Palvelu perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Tapaamisia on yksilöllisen tarpeen mukaan 1–5. Palvelu on  maksuton.

Jos kiinnostuit lyhytterapiasta, ota yhtettä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemalle, p. 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11.) Neuvontahoitajamme kertoo palvelusta tarkemmin ja ohjaa sinut lyhytterapiaan.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa. Kysymyksesi voi koskea syöpää, sen hoitoa, kuntoutusta tai tuen mahdollisuutta. Neuvontapalvelu auttaa myös silloin, jos epäileet sairastavasi syöpää, haluat tietoa syövän ehkäisystä, syövän perinnöllisyydestä tai syövän seulonnoista. Neuvontapalvelussa työskentelee syöpään erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia. Neuvoa voi kysyä joko omalla nimellään tai nimettömänä.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15.
  • LiveChat. Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa klo 9–15 välillä.
  • Sähköpostineuvonta. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen tai jättää soitopyynnön osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi tai soittavat takaisin neuvontapalvelun aukioloaikana. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi on myös lomake, jonka kautta hoitajalle voi jättää kysymyksen tai soittopyynnön.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa.

Yhdistyksen sairaanhoitaja on tavattavissa neuvontapisteellä keskiviikkoisin klo 9–12 ja yhdistyksen perhetyön asiantuntija torstaisin klo 12–14 torstaista 21.10. alkaen (perhetyön asiantuntija ei paikalla torstaina 4.11., 11.11. ja 2.12.). Perhetyön asiantuntijalta saa tietoa erityisesti perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta.

Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely.

Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita