Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemat

Syöpäneuvonta-asemien maksuttomat* palvelut Turussa, Forssassa, Loimaalla, Salossa ja Uudessakaupungissa palvelevat oireetonta väestönosaa sekä syöpäpotilaita ja heidän läheisiään.

Neuvonta-asemat tarjoavat yleisen syöpäneuvonnan ohella muun muassa terveyskasvatusta ja elämäntapaneuvontaa. Lisäksi ne palvelevat syöpäpotilaita välittämällä apuvälineitä ja tukihenkilöitä sekä tarjoamalla keskusteluapua ja henkistä tukea.

* Luomitarkastukset 22 €:n toimistomaksulla, jäsenille maksuton.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa. Neuvontapalvelu on auki koko kesän.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. neuvontaa saa numerosta 050 369 6707  arkisin klo 9–12.

Vertaistuki

Vertaistuki on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista samassa elämäntilanteessa olevien tai samoja ongelmia käsittelevien kesken. Vertaistukihenkilöllä omakohtainen sairauden kokemus mahdollistaa yhteisen kielen ja kokemusmaailman jakamisen tuettavan kanssa. Toiminnan periaatteena on tasavertaisuus ja keskinäinen luottamus. Vertaistukihenkilö kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta.

Vertaistukihenkilö voi olla merkittävä voimavara vastasairastuneelle. Vertaistuen myötä tämä näkee, miten sairauden kanssa voi selvitä ja omien tuntemusten kanssa elää. Vertaistukihenkilö on sairauden kokemisen ja siitä aiheutuneiden tunteiden ja arkielämän asiantuntija. Vertaistukihenkilö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssin käynyt vapaaehtoinen, jonka kanssa voi jutella kahden kesken.

Pirkko-Liisa Santala, neuvontahoitaja
02 2657 619 (ti-ke 10–15), pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Syöpäyhdistyksen neuvontapiste palvelee Tyksin T-sairaalassa

Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Olemme tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12. Huom! Pisteellä ei ole päivystäjää heinäkuussa. Tule vaihtamaan kuulumisia tai kysymään syöpäyhdistyksen toiminnasta!

Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610. Soittoaika ma–pe klo 9–11.

Informationsdisk, Sydvästra Finlands Cancerförening

• ger tid för mötet och hälsovårdstjänst,
  • information om canceroförenings aktiviteter,
  • information om rehabilitering och peer support

Informationdisken ligger på första våningen i T-sjukhuset, i lobbyn mellan cancerkliniken och radioterapikliniken. Vi är på plats på onsdagar kl. 9–12. Obs! Vi är inte på plats i juli.

Information Desk, Cancer Society of South-West Finland

• provides time to discuss with a healthcare professional,
  • emotional support,
  • information on Cancer Society activities,
  • information on rehabilitation,
  • information on the availability of peer support

The information desk is located in T-Hospital, 1st floor, in the lobby between the cancer clinic and the radiotherapy clinic. We are reachable on Wednesdays at 9 am – 12 am. Our healthcare professional cannot be reached on July.

Ensitietopäivät

Ajankohtaista tietoa sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät ”Selviytyminen arjessa syöpähoitojen keskellä” -tilaisuuksia hiljattain sairastuneille ja syöpähoitojen alkuvaiheessa oleville aikuisille potilaille läheisineen. Tilaisuudessa saat ajankohtaista tietoa sekä uusia näkökulmia sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

• Syksyllä 2019: 4.9. klo 12–16 ja 27.11. klo 12–16

Tilaisuudet järjestetään Tyksin T-sairaalassa (Hämeentie 11, Risto Lahesmaa -sali). Vapaa pääsy. Ilmoita mahdollinen erikoisruokavaliotoiveesi ennen tilaisuuden alkua kuntoutusohjaajalle. Tilaisuudet ovat maksuttomia, ja osallistuminen on vapaaehtoista. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

OHJELMA

12.00–13.45

• Tilaisuuden avaus, kuntoutusohjaaja
  • Syövän hoitokäytännöt, lääkäri
  • Mistä löytäisin luotettavaa tietoa? sairaanhoitaja
  • Syöpäpotilaan hoitoa tukeva ravitsemus, ravitsemusterapeutti
  • Liikunta tukemaan hyvinvointia,fysioterapeutti

13.45–14.15

Kahvi/teetarjoilu, keskustelua ja ajatusten vaihtamista T-sairaalan kahviossa. Wc:t sijaitsevat lähellä luentosalin sisäänkäyntejä 1. ja 2. kerroksessa.

14.15–16.00

• Sairastuneen sosiaaliturva, sosiaalityöntekijä
  • Jaksamisen tukeminen, vertaistuki ja kuntoutuminen, seksuaalineuvoja/-terapeutti, perheterapeutti, kriisityöntekijä/sairaalapappi, LSSY:n edustaja, vertaistukihenkilö
  • Tilaisuuden päätös, kuntoutusohjaaja