Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemat

Syöpäneuvonta-asemien maksuttomat* palvelut Turussa, Forssassa, Loimaalla, Salossa ja Uudessakaupungissa palvelevat oireetonta väestönosaa sekä syöpäpotilaita ja heidän läheisiään.

Neuvonta-asemat tarjoavat yleisen syöpäneuvonnan ohella muun muassa terveyskasvatusta ja elämäntapaneuvontaa. Lisäksi ne palvelevat syöpäpotilaita välittämällä apuvälineitä ja tukihenkilöitä sekä tarjoamalla keskusteluapua ja henkistä tukea.

* Luomitarkastukset 22 €:n toimistomaksulla, jäsenille maksuton.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. neuvontaa saa numerosta 050 369 6707  arkisin klo 9–12.

Vertaistuki

Vertaistuki on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista samassa elämäntilanteessa olevien tai samoja ongelmia käsittelevien kesken. Vertaistukihenkilöllä omakohtainen sairauden kokemus mahdollistaa yhteisen kielen ja kokemusmaailman jakamisen tuettavan kanssa. Toiminnan periaatteena on tasavertaisuus ja keskinäinen luottamus. Vertaistukihenkilö kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta.

Vertaistukihenkilö voi olla merkittävä voimavara vastasairastuneelle. Vertaistuen myötä tämä näkee, miten sairauden kanssa voi selvitä ja omien tuntemusten kanssa elää. Vertaistukihenkilö on sairauden kokemisen ja siitä aiheutuneiden tunteiden ja arkielämän asiantuntija. Vertaistukihenkilö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssin käynyt vapaaehtoinen, jonka kanssa voi jutella kahden kesken.

Pirkko-Liisa Santala, neuvontahoitaja
02 2657 619 (ti-ke 10–15), pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Neuvontapiste Tyksin T-sairaalassa

Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Olemme tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12. Tule vaihtamaan kuulumisia tai kysymään syöpäyhdistyksen toiminnasta!

Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Informationsdisk, Sydvästra Finlands Cancerförening

• ger tid för mötet och hälsovårdstjänst,
  • information om canceroförenings aktiviteter,
  • information om rehabilitering och peer support

Informationdisken ligger på första våningen i T-sjukhuset, i lobbyn mellan cancerkliniken och radioterapikliniken. Vi är på plats på onsdagar kl. 9–12.

Information Desk, Cancer Society of South-West Finland

• provides time to discuss with a healthcare professional,
  • emotional support,
  • information on Cancer Society activities,
  • information on rehabilitation,
  • information on the availability of peer support

The information desk is located in T-Hospital, 1st floor, in the lobby between the cancer clinic and the radiotherapy clinic. We are reachable on Wednesdays at 9 am – 12 am.

Takaisin elämään -keskusteluryhmät

Millaista on ollut paluu tavalliseen elämään syöpähoitojen päättymisen jälkeen? Miten fyysinen ja henkinen toipuminen ovat sujuneet? Tule jakamaan kokemuksiasi keskusteluryhmään muiden saman kokeneiden sekä psykoterapeutti Florence Schmittin kanssa.

Ryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Toinen ryhmä on suunnattu alle 60-vuotiaille, joiden lapset asuvat kotona. Ryhmä kokoontuu keskiviikkona 4.3., 18.3., 1.4., 15.4. ja 29.4. klo 17.00–18.30. Toinen ryhmä on suunnattu yli 60-vuotiaille, joilla ei ole kotona asuvia lapsia. Ryhmä kokoontuu keskiviikkona 4.3., 18.3., 1.4., 15.4. ja 29.4. klo 14.45–16.15. Kokoontumiset pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa Turun Hirvensalossa.

Ilmoittaudu mukaan ryhmään. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Ilmoittautumiset ja lisätiedot: vastaava hoitaja Teija Kemppainen, p. 02 2657 609 tai teija.kemppainen@lssy.fi

Ensitietopäivät

Ajankohtaista tietoa sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät Selviytyminen arjessa syöpähoitojen keskellä -tilaisuuksia hiljattain sairastuneille ja syöpähoitojen alkuvaiheessa oleville aikuisille potilaille läheisineen. Tilaisuudessa saat ajankohtaista tietoa sekä uusia näkökulmia sairastumisen aiheuttamassa muuttuneessa elämäntilanteessa.

Tilaisuudet järjestetään vuonna 2020 seuraavasti:

• keväällä 3.3. ja 12.5.
  • syksyllä 8.9. ja 24.11.

Tilaisuudet järjestetään Tyksin T-sairaalassa (Hämeentie 11, Risto Lahesmaa -sali). Vapaa pääsy. Ilmoita mahdollinen erikoisruokavaliotoiveesi ennen tilaisuuden alkua kuntoutusohjaajalle. Tilaisuudet ovat maksuttomia, ja osallistuminen on vapaaehtoista. Muutokset ohjelmaan ovat mahdollisia.

OHJELMA

12.00–13.45

• Tilaisuuden avaus, kuntoutusohjaaja
  • Syövän hoitokäytännöt, lääkäri
  • Mistä löytäisin luotettavaa tietoa? sairaanhoitaja
  • Syöpäpotilaan hoitoa tukeva ravitsemus, ravitsemusterapeutti
  • Liikunta tukemaan hyvinvointia,fysioterapeutti

13.45–14.15

Kahvi/teetarjoilu, keskustelua ja ajatusten vaihtamista T-sairaalan kahviossa. Wc:t sijaitsevat lähellä luentosalin sisäänkäyntejä 1. ja 2. kerroksessa.

14.15–16.00

• Sairastuneen sosiaaliturva, sosiaalityöntekijä
  • Jaksamisen tukeminen, vertaistuki ja kuntoutuminen, seksuaalineuvoja/-terapeutti, perheterapeutti, kriisityöntekijä/sairaalapappi, LSSY:n edustaja, vertaistukihenkilö
  • Tilaisuuden päätös, kuntoutusohjaaja

Tyks tutkii ja hoitaa -yleisöluennot

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa järjestetään torstaina 13.2.2020 klo 18–20 yleisöluento Elämä syövän jälkeen. Tilaisuuteen on vapaa sisäänpääsy, ja se pidetään T-sairaalan Johan Haartman -salissa (Hämeentie 11).

Ohjelma

• klo 18.00–18.10 Tilaisuuden avaus dosentti, toimialuejohtaja Sirkku Jyrkkiö
  • klo 18.10–18.35 Pään ja kaulan alueen syöpien seuranta, dosentti Heikki Irjala
  • klo 18.35–19.00 Liikkuminen on tärkeää syöpäpotilaalle sekä hoidoissa että hoitojen jälkeen, akatemiatutkija, liikunta- ja verenkiertofysiologian dosentti Ilkka Heinonen, Valtakunnallinen PET-keskus
  • klo 19.00–19.25 Suun terveys syöpähoitojen jälkeen, vastuualuejohtaja, dosentti Tero Soukka
  • klo 19.25–19.50 Olenko aina syöpäpotilas? Reijo Rantala
  • klo 19.50–20.00 Kysymyksiä ja keskustelua

Luento taltioidaan ja se on myöhemmin katsottavissa osoitteessa vsshp.fi. Tilaisuuden järjestävät Tyksin tutkimuspalvelut yhteistyössä toimialueiden ja TYKS-säätiön kanssa.

Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuudet

Mitä syöpähoitojen jälkeen? Askarruttaako paluu arkeen? Minkälaisissa asioissa toivoisit tukea Lounais-Suomen Syöpäyhdistykseltä? Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan maksuttomaan ja kaikille avoimeen tilaisuuteen!

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Läntinen syöpäkeskus järjestävät Tukea arkeen ja elämään syöpähoitojen jälkeen -tilaisuuden, joka on suunnattu syöpäkuntoutujille ja heidän läheisilleen sekä muille aiheesta kiinnostuneille. Tilaisuus järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 19.3.2020 klo 1519. Ilmoittaudu tilaisuuteen 12.3. mennessä lähettämällä sähköpostia osoitteeseen kurssi@lssy.fi tai soita numeroon 02 2657 610.

Ohjelma

• klo 15.00–15.20 tilaisuuden avaus, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimitusjohtaja Ville Viitanen
  • klo 15.20–16.20 asiantuntija-alustukset:
    – klo 15.20–15.40 onkologi Outi Hirvonen
    – klo 15.40–16.00 sosionomi Reetta Lahti
    – klo 16.00–16.20 seksuaalineuvoja Pirkko Annunen
  • klo 16.20–17.00 kahvit ja voileipätarjoilu
  • klo 17.00–19.00 tutustuminen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluihin eri pisteillä:
    – neuvontapalvelut
    – kurssitoiminta
    – vertaistukivälitys
    – asiantuntijat
  • Liikunta- ja ravitsemusteemaiset ständit sekä asiantuntijat ravitsemusterapeutti Satu Niemisalo ja fysioterapeutti Marianne Himberg

Hoitojen jälkeen -tilaisuus lapsisyöpäpotilaiden vanhemmille

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ja Varsinais-Suomen Sairaanhoitopiiri järjestävät Hoitojen jälkeen -tilaisuuden, joka on suunnattu lapsisyöpäpotilaiden vanhemmille ja heidän läheisilleen. Tilaisuus on tarkoitettu perheille, joissa lapsen syöpähoidot ovat päättyneet. Tilaisuus järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 5.3. klo 16–20.

Tilaisuudessa saat ajankohtaista tietoa hoitojen myöhäisvaikutuksista, lapsen liikunnasta ja vanhempien jaksamisesta. Lisäksi työpajoissa pääset perehtymään tunnetaitoihin, sisarusten huomiointiin ja Sylvan sekä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen palveluihin. Tilaisuudessa järjestetään lastenhoito. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan maksuttomaan tilaisuuteen!

Ilmoittaudu 27.2. mennessä osoitteeseen kurssi@lssy.fi tai numeroon 02 2657 610. Ilmoittautuessasi kerro osallistujat, erityisruokavaliot sekä mahdollinen lastenhoidon tarve.

Tilaisuuden ohjelma

• Klo 16 Tilaisuuden aloitus, toimitusjohtaja Ville Viitanen
  • Klo 16.20–17.20 Asiantuntija-alustukset:
    Myöhäisvaikutukset, oyl Päivi Lähteenmäki
    Vanhempien jaksaminen, psykologi Heidi Joutsiniemi
    Lapsen liikunta, fysioterapeutti Mia Vuopio
  • Kahvitarjoilu
  • Klo 17.40–20 Työpajat:
    Lasten ja nuorten tunnetaitojen tukeminen, Pia Ilves ja sh Mari Holmberg
    Sisarusten huomioiminen, sh Johanna Viitanen
    Vanhempien jaksaminen, psykologi Heidi Joutsiniemi
    Järjestöpaja, Sylva: Riikka Ranta, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys: Tiina Hvitfelt ja Taina Ylenius