Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut: ajankohtaista

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita, Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Koronavirustilanteen vuoksi kasvokkaisia luomitarkastuksia ei tehdä. Palvelemme kasvokkain ainoastaan proteesiasiakkaita. Yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa, psykososiaalista tukea sekä Lapset puheeksi -keskustelua on mahdollista saada puhelimitse. Yleinen syöpäneuvonta sekä Lapset puheeksi -keskustelu on mahdollista toteuttaa myös Teams-ohjelman kautta.

Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu (Turussa, myös etänä).

Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut luomitarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille luomitarkastus on maksuton, ei-jäsenille se maksaa 22 euroa.

Varaa aika

Varaa aika rintaproteesisovitukseen tai etävastaanotolle neuvonta-aseman hoitajalta. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin

Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 044 451 5511 (ti-ke klo 10–15). Koronaepidemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana. Käytäthän maskia tullessasi vastaanotolle.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien tarjoamista neuvontapalveluista.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Ryhmät lapsille ja nuorille

• Ryhmä 10–12-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 19.4.–24.5.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 29.3.
  • Ryhmä 13–15-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 27.9.–1.11.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 6.9.

Lisätietoja ryhmistä sekä ilmoittautumislomakkeet löydät Kaikki syövästä -sivustolta.

Siirry Kaikki syövästä -sivustolle

Ryhmät toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Suomen nuoret lesket ry

Fuck Cancer -kahvit verkossa

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Tänä vuonna Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 16.3., 13.4. ja 18.5.2021 klo 17.00–18.30. Tervetuloa mukaan! Tapaamme toistaiseksi verkossa Teams-ohjelman välityksellä, mutta koronatilanteen salliessa siirrymme kahvilaan. Osallistumislinkki seuraavaan tapaamiseen julkaistaan tällä sivulla viimeistään viikkoa ennen tapaamista.

Et tarvitse Teams-ohjelmaa osallistuaksesi kahveille, sillä voit tulla mukaan verkkoselaimen kautta. Sinun ei myöskään tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Keitä itsellesi kuppi kahvia tai teetä, avaa verkkoyhteys ja tule mukaan! Koska kahvittelut järjestetään verkossa, mukaan voi tulla mistä päin Suomea tahansa.

Tutustu liittymisohjeisiin

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Esite

Lataa esite (pdf)

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Verkkopalvelussa toimii syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä sekä ryhmächat 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalvelun palveluista

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Vähäisen osallistujamäärän vuoksi kevään ryhmät järjestetään syksyllä. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10. Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin!

Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet. Ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 14.45–16.15

Ilmoittautuminen ja lisätiedot

Vastaava hoitaja Teija Kemppainen 02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Lyhytterapia

Syöpäjärjestöt tarjoavat etämuotoista lyhytterapiaa syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea syövän aiheuttamassa kuormittavassa elämäntilanteesessa.

Terapiaan voi osallistua yksin tai läheisen kanssa. Palvelussa terapeutit keskustelevat asiakkaiden kanssa joko Microsoft Teams -ohjelman välityksellä tai puhelimitse. Palvelu perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Tapaamisia on yksilöllisen tarpeen mukaan 1–5. Palvelu on  maksuton.

Jos kiinnostuit lyhytterapiasta, ota yhtettä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemalle, p. 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11.) Neuvontahoitajamme kertoo palvelusta tarkemmin ja ohjaa sinut lyhytterapiaan.

Vertaistapaaminen syöpää sairastavien läheisille

Miltä horisontti näyttää, kun rakkaasi sairastaa syöpää? Vertaistapaaminen verkossa syöpää sairastavien läheisille on kanava juuri sinulle, joka tunnet tarvetta eritellä ajatuksiasi, jakaa niitä ja kuulla muiden kokemuksia.

Avoimeen, verkossa kokoontuvaan ryhmään voit ilmoittautua mistä päin Suomea tahansa. Ilmoittaudu mukaan lähettämällä sähköpostia osoitteeseen syopayhdistys@kessy.fi tai ilmoita sähköpostiosoitteesi ja osallistumiskertasi soittamalla numeroon 014 3330 220. Ryhmään otetaan korkeintaan 10 osallistujaa.

Ryhmä toteutetaan 18.3. ja 15.4. kello 17.00–18.30. Ohjaajana toimii neuvontahoitaja Marika Raitio.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi oleva chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. Neuvontaa saa numerosta 050 369 6707 arkisin klo 9–12.

Yhdistyksen neuvontapiste

Koronavirustilanteen vuoksi Tyksin neuvontapisteellä ei ole Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajapäivystystä toistaiseksi eikä hoitopäiväkorvaushakemuksia voi toistaiseksi jättää infopisteen postilaatikkoon.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea. Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita