Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut ovat avoinna

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat palvelevat asiakkaita normaalisti. Loimaan asema on toistaiseksi kiinni. Neuvonta-asemien palveluihin kuuluu yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, luomien tarkastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu (Turussa, myös etänä).

Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut luomitarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille luomitarkastus on maksuton, ei-jäsenille se maksaa 22 euroa.

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana. Käytäthän maskia tullessasi vastaanotolle.

Varaa aika

Varaa aika neuvonta-aseman hoitajalle. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin

Vertaistukihenkilövälitys palvelee numerossa 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15). Koronaepidemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Lue lisää syöpäneuvonta-asemien tarjoamista neuvontapalveluista.
Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Fuck Cancer -kahvit verkossa

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Vuoden viimeinen tapaamiset järjestetään verkossa Teams-ohjelman välityksellä 15.12. klo 17.00–18.30.

Et tarvitse Teams-ohjelmaa osallistuaksesi kahveille, sillä voit tulla mukaan verkkoselaimen kautta. Sinun ei myöskään tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Keitä itsellesi kuppi kahvia tai teetä, avaa verkkoyhteys ja tule mukaan! Koska kahvittelut järjestetään verkossa, mukaan voi tulla mistä päin Suomea tahansa.

Linkki vuoden viimeiseen tapaamiseen julkaistaan tällä sivulla noin viikkoa ennen kahvitusta.

Tutustu liittymisohjeisiin

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Lyhytterapia

Syöpäjärjestöt tarjoavat etämuotoista lyhytterapiaa syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, jotka kokevat tarvitsevansa tukea syövän aiheuttamassa kuormittavassa elämäntilanteesessa.

Terapiaan voi osallistua yksin tai läheisen kanssa. Palvelussa terapeutit keskustelevat asiakkaiden kanssa joko Microsoft Teams -ohjelman välityksellä tai puhelimitse. Palvelu perustuu voimavara- ja ratkaisukeskeiseen lyhytterapiaan. Tapaamisia on yksilöllisen tarpeen mukaan 1–5. Palvelu on  maksuton.

Jos kiinnostuit lyhytterapiasta, ota yhtettä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemalle, p. 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11.) Neuvontahoitajamme kertoo palvelusta tarkemmin ja ohjaa sinut lyhytterapiaan.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Tai kaipaatko tukea selviytymiseen vaikeassa elämäntilanteessa, joka liittyy omaan tai läheisen sairastumiseen? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15. Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • LiveChat. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi oleva chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa tai lähettää LiveChatin kautta sähköpostia. Kysymyksiisi vastaavat Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat, jotka ovat syöpään erikoistuneita terveyden- ja sairaanhoitajia.
  • Sähköpostineuvonta. Potilaille on myös tarjolla sähköpostineuvontaa. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi neuvontapalvelun aukioloaikana. Voit lähettää sähköpostitse myös toiveen soittopyynnöstä, jolloin hoitajat soittavat takaisin sinulle neuvonnan aukioloaikana.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa maksutonta neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.
  • Syöpäkipulinja. Syöpäkipulinjalta potilaat ja omaiset voivat kysyä neuvoa syöpäkipuun liittyviin asioihin. Neuvontaa saa numerosta 050 369 6707 arkisin klo 9–12.

Yhdistyksen neuvontapiste

Koronavirustilanteen vuoksi Tyksin neuvontapisteellä ei ole Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hoitajapäivystystä toistaiseksi eikä hoitopäiväkorvaushakemuksia voi toistaiseksi jättää infopisteen postilaatikkoon.

Tyksin neuvontapisteestä saat tietoa muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen järjestämästä kurssitoiminnasta ja vertaistuen saatavuudesta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa. Olemme tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12. Tule vaihtamaan kuulumisia tai kysymään syöpäyhdistyksen toiminnasta!

Kurssi- ja neuvontapalveluidemme puhelinnumero on 02 2657 610.

Peruuntuneet tapahtumat

Koronavirustilanteen vuoksi seuraavat tapahtumat on valitettavasti peruttu:

• Virkistysloma 14.–18.12.2020

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa