Sairastuneelle

Syöpä muuttaa elämää. Et ole kuitenkaan yksin sairauden kanssa, sillä sinun on mahdollista saada monenlaista apua muuttuneessa elämäntilanteessa.

Syöpäneuvonta-asemien palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvonta-asema Turussa, Salossa ja Loimaalla.

Asemien palveluihin kuuluu muun muassa yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus, rintaproteesien sekä proteesitaskullisten rintaliivien ja uimapukujen välitys, psykososiaalinen tuki sekä Lapset puheeksi -keskustelu.

Lue lisää asemien palveluista ja varaa aika

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Tänä vuonna Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 25.1., 22.2., 22.3., 26.4. ja 24.5.2022 klo 17.0018.30. Heikentyneen koronatilanteen vuoksi tiistain 25. tammikuuta kahvit järjestetään etänä Teams-ohjelman välityksellä. Alla on osallistumislinkki, jota klikkaamalla pääset mukaan kahvitteluihin. Koronatilanteen salliessa kahvit pyritään pitämään kasvokkain Turun jokirannassa sijaitsevan Café Art -kahvilan kabinetissa, joka sijaitsee osoitteessa Läntinen Rantakatu 5, 20100 Turku.

Osallistu tiistain 25.1. kahveille

Ohjeita liittymiseen

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Pia Ilves, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Keskusteluryhmät

Keväällä 2022 on tarjolla kaksi eri vertaistukiryhmää, jotka molemmat kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Ryhmien vetäjänä toimii vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa, ja kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Takaisin elämään -ryhmä
Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoidot ovat päättyneet enintään puoli vuotta sitten. Tule jakamaan kokemuksia henkisestä ja fyysisestä toipumisesta muiden saman kokeneiden kanssa. Ryhmä kokoontuu maanantaina 14.2., 28.2., 14.3., 28.3. ja 11.4.2022 klo 17.00–18.30.

Elämä, jätä ovi auki -ryhmä
Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden aktiiviset syöpähoidot ovat päättyneet ja he ovat siirtyneet palliatiiviseen hoitoon. Tule jakamaan kokemuksia vertaisten kanssa ja saamaan tukea tilanteeseesi. Ryhmä kokoontuu maanantaina 14.2., 28.2., 14.3., 28.3. ja 11.4.2022 klo 14.45–16.15.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen ryhmiin
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi.

Syöpäpotilaille tukea ja neuvontaa

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse ja chatissä.

Askarruttaako sinua jokin syöpään liittyvä kysymys? Älä jää kysymysten kanssa yksin. Syöpäjärjestöjen maksuton valtakunnallinen neuvontapalvelu palvelee sinua syöpään liittyvissä asioissa. Kysymyksesi voi koskea syöpää, sen hoitoa, kuntoutusta tai tuen mahdollisuutta. Neuvontapalvelu auttaa myös silloin, jos epäileet sairastavasi syöpää, haluat tietoa syövän ehkäisystä, syövän perinnöllisyydestä tai syövän seulonnoista. Neuvontapalvelussa työskentelee syöpään erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia. Neuvoa voi kysyä joko omalla nimellään tai nimettömänä.

• Puhelinneuvonta. Syöpäjärjestöjen valtakunnallista puhelinneuvontaa saa numerosta 0800 19 414 maanantaisin ja torstaisin klo 10–18 sekä tiistaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 10–15.
  • LiveChat. Chat antaa mahdollisuuden keskustella reaaliaikaisesti sairaanhoitajan kanssa klo 9–15 välillä.
  • Sähköpostineuvonta. Hoitajalle voi lähettää kysymyksen tai jättää soitopyynnön osoitteeseen neuvonta@cancer.fi. Hoitajat vastaavat viestiisi tai soittavat takaisin neuvontapalvelun aukioloaikana. Sivustolla www.kaikkisyovasta.fi on myös lomake, jonka kautta hoitajalle voi jättää kysymyksen tai soittopyynnön.
  • Etuusneuvontapuhelin. Etuusneuvontapuhelin antaa neuvontaa potilaan oikeuksiin ja taloudelliseen asemaan vaikuttavista tekijöistä sairauden kohdatessa. Neuvontapuhelin palvelee keskiviikkoisin klo 15–17 numerossa 0800 411 303.

Yhdistyksen neuvontapiste Tyksissä

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksellä on neuvontapiste Turun yliopistollisessa keskussairaalassa. Neuvontapisteellä saat tietoa muun muassa yhdistyksen tukipalveluista ja kurssitoiminnasta sekä terveydenhuollon ammattilaisen tukea.

Huomioithan! Heikentyneen koronatilanteen vuoksi neuvontapisteen päivystys on toistaiseksi tauolla. Hoitopäiväkorvaushakemuksia voi jättää neuvontapisteen postilaatikkoon.

Neuvontapiste sijaitsee T-sairaalan ensimmäisessä kerroksessa, syöpäpoliklinikan ja sädehoitopoliklinikan välisessä aulassa.

• Yhdistyksen sairaanhoitaja on tavattavissa keskiviikkoisin klo 9–12.
  • Yhdistyksen perhetyön asiantuntija on tavattavissa torstaisin klo 12–14. Perhetyön asiantuntijalta saa tietoa erityisesti perheille suunnatuista palveluista sekä nuorten aikuisten toiminnasta.
  • Yhdistyksen eturauhassyöpäpotilaiden Etuset-ryhmän vapaaehtoiset ovat tavattavissa tiistaisin klo 9–12.

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely.

Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.

Valtakunnalliset potilasjärjestöt

Tutustu valtakunnallisiin potilasjärjestöihin:

Siirry Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland ry:n verkkosivulle
Siirry Suomen eturauhassyöpäyhdistys Propon verkkosivulle
Siirry Suomen Kurkku- ja Suusyöpäyhdistyksen verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n verkkosivulle

Lisää tietoa

Siirry Syöpäjärjestöjen valtakunnallisista neuvontapalveluista kertovalle verkkosivulle
Siirry Suomen Syöpäpotilaiden verkkosivulle, josta voit tilata potilasoppaita