Tältä sivulta löydät tietoa tulevista tapahtumista ja yleisötilaisuuksista.

Lisää tapahtumia löydät täältä.

Tervetuloa meille -tapahtumat

4.10. Kauppakeskus Hansan Akateemisen kirjakaupan edustalla klo 14.00–17.00
4.10. Uudenkaupungin Tyks Vakka-Suomen sairaalassa klo 12.00–15.30

Tervetuloa tutustumaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen toimintaan! Molemmissa tapahtumissa yhdistyksen asiantuntijat ovat paikalla kertomassa monipuolisesta palvelutarjonnastamme. Kauppakeskus Hansan tapahtumassa on mukana myös yhdistyksemme toimitusjohtaja. Tule kuulemaan jäseneduistamme, kurssitarjonnasta, vapaaehtoistoiminnasta sekä muista ajankohtaisista asioista. Voit myös ostaa mukaasi tuoreen Roosa nauhan ja näin tukea syöpätutkimusta! Kauppakeskus Hansa sijaitsee osoitteessa Yliopistonkatu 20, Turku ja Vakka-Suomen sairaala osoitteessa Terveystie 2, Uusikaupunki. Tervetuloa!

Molemmat tapahtumat ovat osa Suomalaisen Työn Liiton Tervetuloa meille -viikkoa, jota vietetään 3.–9.10.2022. Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeuden. Merkin voi saada organisaatio, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen ongelman ratkaisemiseen.

Roosa nauha -tapahtumat

Kuvassa on vuoden 2022 Roosa nauha -suunnittelija Maria Veitola ja hänen sunnittelemansa Roosa nauha.

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräyksen tuotoilla tuetaan rintasyöpätutkimuksen lisäksi myös muiden syöpien tutkimusta. Keräykseen voi osallistua muun muassa ostamalla Roosa nauhan tai keräystuotteita tai tekemällä lahjoituksen. Tämän vuoden Roosa nauhan on suunnitellut Maria Veitola. Lue lisää keräyksestä täällä. Roosa nauha -kampanjan aikana Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää roosansävyisiä tapahtumia. Tervetuloa mukaan!

4.10. Roosa nauha -kampanja Kauppakeskus Hansassa
Yhdistyksen toiminnan esittelyä, lipaskeräystä ja Roosa nauha -myyntiä.

7.10. Roosa nauha -kampanja Kauppakeskus Myllyssä
Lipaskeräystä ja Roosa nauha -myyntiä.

7.10. Turun Kirjastosillan valaisu klo 18.30 alkaen
Turun kaupunki ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys valaisevat Kirjastosillan vaaleanpunaiseksi Roosa nauha -päivän kunniaksi.

7.10. Roosa nauha -ottelu Gatorade Centerissä klo 18.30 alkaen

11.10. Naisten ilta Meri-Karinassa klo 17.45 alkaen
Luento hyvästä unesta, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja muiden eri yhdistysten ja yritysten palveluihin ja tuotteisiin tutustumista, tuolijoogaa, musiikkia, arpajaiset ja paljon muuta! Lue lisää täältä.

18.10. Shoppailupäivä Meri-Karinassa klo 11.00 alkaen
Myynnissä kauniita ja laadukkaita rintaliivejä ja uima-asuja kaikille naisille, myös rintaproteeseja käyttäville! Shoppailupäivänä huikeita alennuksia: rintaliivit –10 prosenttia, loput tankinit –50 prosenttia ja ALE-korista kaikki rintaliivit –50 prosenttia. Lisäksi arvonta, jossa voit voittaa valitsemasi Anita-merkkiset rintaliivit. Lue lisää täältä.

Tukihenkilöiden peruskoulutus

Oletko sairastanut syövän tai oletko ollut läheisesi tukena syöpäsairauden aikana? Haluaisitko auttaa syöpään sairastuneita? Ilmoittaudu vapaaehtoisten vertaistukihenkilöiden koulutukseen! Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää vertaistukihenkilöille peruskoulutuksen Meri-Karinassa 14.–16.10. Mikäli kiinnostuit koulutuksesta, ilmoittauduthan 30.9. mennessä vastaava hoitaja Teija Kemppaiselle, 02 2657 609 tai teija.kemppainen@lssy.fi.

Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta.

Nuorten aikuisten päivä

Hei sinä nuori aikuinen, tule mukaan nuorten aikuisten päivään Meri-Karinaan 15.10. Maksuton tapahtuma on tarkoitettu Lounais-Suomen alueella asuville, noin 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille ja sen sairastaneille sekä heidän läheisilleen. Ohjelmassa on muun muassa vertaiskeskustelua, vesiliikuntaa, saunomista ja uintia. Läsnäoloa omassa kehossa tarkastellaan psykofyysisin menetelmin fysioterapeutin johdolla. Ilmoittaudu verkossa 3.10. mennessä.

Lue lisää nuorten aikuisten päivästä ja ilmoittaudu mukaan.

Toivekonsertti

Suuren suosion saavuttanut Toivekonsertti tuo Meri-Karinaan huikean määrän upeita solisteja sunnuntaina 6. marraskuuta kello 15 alkaen. Lavalle nousevat Arto Nuotio, Kike Elomaa, Tino Ahlgren, Tutta Carpelan, Kapa Ahonen, Merja Lehtinen, Aulis Kotaviita, Minna Ranta, Jouni Haapaniemi, Harry Lindström, Seppo Helenius, Leila Marttila, Pia Nummila, Terttu Honkaranta ja Kati Jussila yhdessä Timo Rautalan Atlas-orkesterin säestyksellä. Tänä vuonna konsertin tuotto lahjoitetaan eturauhassyöpäpotilaiden hyväksi. Liput 20 euroa Meri-Karinasta ja Matkarista. Tervetuloa myös lounaalle ennen konserttia! Pöytävaraukset ennakkoon.

Lue lisää Toivekonsertista.

Matkalla mukana -ilta

Nykyisille Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille ja jäsenyydestä kiinnostuneille tarkoitettu Matkalla mukana -ilta järjestetään Meri-Karinassa 22.11. klo 18–20. Ohjelmassa on yrittäjä Pauli Aalto-Setälän luento ”Kuinka pärjätä kriisissä?” sekä yhdistyksen ja Meri-Karinan palvelujen esittelyä, kahvitarjoilu sekä arpajaiset. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin. Ilmoittaudu 13.11. mennessä.

Lue lisää ja ilmoittaudu jäseniltaan.

Suomen suurimmat joulumyyjäiset

Suomen suurimmat joulumyyjäiset järjestetään Turun Messukuksessa lauantaina 3.12. klo 11–16. Myynnissä on muun muassa käsitöitä, koristeita ja leivonnaisia. Suurmyyjäiset järjestetään jo 30. kerran, minkä kunniaksi luvassa on erikoisohjelmaa! Tapahtuma on maksuton.

Kurssit ja muu toistuva toiminta

Etäliikuntatuokiot

Syöpää sairastavien ja heidän läheistensä ohjatut etäliikuntatuokiot ovat käynnissä 27.11. saakka. Teams-ohjelman välityksellä maanantaisin on lihasvoimaharjoittelua klo 16.30–17.00, parittomien viikkojen tiistaina lymfajumppaa klo 17.00–17.30 ja keskiviikkoisin FasciaMethod klo 18.15–19.00. Torstaisin julkaistaan rentoutustallenne ja perjantaisin ruotsinkielinen liikuntatuokiotallenne. Maksuttomia, ei ennakkoilmoittautumista.

Lue lisää etäliikuntatuokioista ja tule mukaan.

Liikuntatutkimus

Turussa käynnistyy syksyllä liikuntaharjoittelututkimus, jonka tavoitteena on selvittää syövästä kuntoutuvien fyysisen aktiivisuuden yhteyttä elämänlaatuun, yksilölliseen fyysiseen toimintakykyyn sekä kestävyys-, liikkuvuus- ja lihasvoimatasoihin. Etsimme henkilöitä mukaan tähän tutkimukseen. Tutkimukseen osallistuvat tekevät liikuntaharjoituksia sekä Meri-Karinassa että etänä kotona. Ilmoittautuminen päättyy 4.10. Lue lisää tutkimuksesta ja soveltuvuudestasi siihen alla olevasta linkistä.

Lue lisää liikuntatutkimuksesta ja ilmoittaudu mukaan.

Fuck Cancer -kahvit

Kahvittelut pidetään Café Art -kahvilan kabinetissa tiistaina 25.10., 22.11. ja 13.12. klo 17.00–18.30. Kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja syövän sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia. Mukana myös yhdistyksen työntekijä sekä vertaistukihenkilö. Maksuton, ei ennakkoilmoittautumista. Kahvila sijaitsee osoitteessa Läntinen Rantakatu 5, Turku.

Tunteet verkkoon -etäryhmä

Iältään 7–12-vuotiaille sisaruksensa menettäneille lapsille järjestetään maksuton Tunteet verkkoon -etäryhmä, jonka tavoitteena on auttaa ryhmäläisiä tunnistamaan ja vahvistamaan omia voimavarojaan ja selviytymiskeinojaan. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa, joissa suru on läsnä. Ryhmä kokoontuu verkossa maanantaisin 31.10.–5.12. klo 17–18. Ilmoittautuminen päättyy 10.10.

Lue lisää Tunteet verkkoon -etäryhmistä ja täytä ilmoittautumislomake.

Kuntosalivuorot

Syöpää sairastavien maksuton kuntosalivuoro Meri-Karinassa omatoimiseen harjoitteluun maanantaisin klo 7–8, keskiviikkoisin klo 18–20 ja lauantaisin klo 8–11. Ilmoittaudu saapuessasi Meri-Karinan infoon.

Kurssit syöpää sairastaville

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää ympäri vuoden maksuttomia kursseja kaikenikäisille syöpää sairastaville ja heidän läheisilleen. Osa kursseista on suunnattu kaikille syöpää sairastaville syöpäsairaudesta riippumatta, osa puolestaan tiettyä syöpää sairastaville. Kursseja on tarjolla eturauhassyöpää, rintasyöpää, hematologista syöpää, ruoansulatuskanavan syöpää, gynekologista syöpää sekä suolistosyöpää sairastaville. Läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille järjestetään oma kurssinsa.

Lue lisää kursseista ja hae mukaan.

Omaishoitajien kuntoutuskurssit

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää maksuttomia omaishoitajien kuntoutuskursseja omaishoitajan ja hänen läheisensä tueksi ja virkistykseksi. Kuntoutuksen tavoitteena on tukea omaishoitajan elämäntilanteen hallintaa sekä tarjota apua omaishoitajuudesta aiheutuvien haasteiden ymmärtämiseen ja niistä selviytymiseen. Tärkeänä osana kuntoutusta on vertaistuki.

Lue lisää omaishoitajien kuntoutuskursseista ja hae mukaan.

Seuraa yhdistystä sosiaalisessa mediassa

Löydät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen seuraavista kanavista:

• Facebook: Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt
  • Instagram: @lssyopajarjestot