Tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille ja nuorille tunnetaitoryhmiä, jotka tarjoavat työkaluja tunteiden käsittelyyn.

Tunnetaitoryhmien tavoitteena on tukea lapsia ja nuoria tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat erilaisten tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, käsittelemistä, ilmaisemista ja omaa voimaantumista.

Tavoitteena on, että lapsen ja nuoren tietoisuus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa, lapsen ja nuoren itsetunto vahvistuu ja heidän vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyvät. Tavoitteena myös on, että lapset ja nuoret uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Haku syksyn 2020 ryhmiin on päättynyt. Alla on alustavaa ennakkotietoa vuoden 2021 ryhmistä. Huomaathan, että ryhmien tiedot ovat alustavia ja muutokset ovat mahdollisia.

Vuoden 2021 ryhmät

• Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, jotka sairastavat syöpää tai joiden sisarus sairastaa syöpää
    Viikoittaiset verkkokokoontumiset 8 kertaa torstaisin 4.3.–22.4.2021 klo 18.00–19.00 Yhteistyökurssi Sylva ry:n kanssa. Kurssi on valtakunnallinen.
  • Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 29.4.–17.6.2021 klo 17.30–19.00
  • Ryhmä 7–9-vuotiaille lapsille, jotka ovat sairastaneet syövän
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00
  • Ryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00

Sylvan ry:n kanssa toteutettavaa valtakunnallista ryhmää lukuun ottamatta ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa.

Työskentely ryhmässä

Tunnetaitoryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen ja nuoren itsetunto vahvistuu ja heidän  vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyvät. Tavoitteena myös on, että lapset ja nuoret uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Menetelminä käytössä on muun muassa satuja, draamaharjoituksia, luovaa tunnetysökentelyä, hengitysharjoituksia ja kehon kuuntelua, toiminnallisuutta ja liikkeellisyyttä, satuhierontaa ja myönteistä kosketusta, keskustelua sekä tilanne- ja pohdintaharjoituksia. Menetelmiä sovelletaan ryhmästä riippuen. Tunnetaitoryhmän tapaamiskertoihin sisältyy aina alkuvirittäytyminen, toimintaosuus, purkukeskustelu sekä taitojen linkittäminen arkeen ja lopettamisosuus.

Ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa vanhempien kanssa keskustellaan perheen tilanteesta puhelimitse. Jokaisen tapaamiskerran jälkeen vanhemmalle lähetetään sähköpostitse tietoa käsitellyistä teemoista. Tunnetaitoryhmien kokoontumisten puolivälissä vanhemmille järjestetään oma tapaamiskerta, jonka aikana käsitellään sitä, miten vanhempi voi tukea omaa lastaan tunnetaidoissa. Viimeinen kokoontumiskerta järjestetään niin, että toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat mukana.

Hakeminen ryhmään

Päivitämme hakutapaa. Tiedotamme uudesta hakutavasta tällä verkkosivulla mahdollisimman pian.

Lapsiperhekoordinaattori ja lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja Pia Ilves
044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi