Ahvenanmaa 100 vuotta 8.–10.6.2022

Ahvenanmaan 100-vuotista itsehallintoa on juhlittu jo kokonaisen vuoden ajan! Vielä ehditään mukaan! Matkalla nähdään Ahvenanmaan omintakeista, kaunista luontoa ja nautitaan mukavista laivamatkoista kesäisellä merellä ympäristöystävällisillä LNG-kaasulla kulkevilla laivoilla. Ahvenanmaalla tutustutaan perinteisiin kohteisiin ja käydään upouudessa Bomarsundin vierailukeskuksessa.

Matkaohjelma

Keskiviikko 8.6.

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.30. Ajetaan Turun satamaan, jossa lähtöselvitys. Satamaan suoraan saapuvat saavat maihinnousukorttinsa Matkapojat Oy:n lähtöselvityspisteestä terminaalin 2. kerroksesta. Siirrytään laivaan. Viking Linen uusi Viking Glory lähtee Turusta klo 8.45. Laivalla on vapaata aikaa yhteiseen klo 12.00 nautittavaan buffetlounaaseen asti. Ruokailun aikana laiva lähestyy Maarianhaminaa, jonne saavutaan klo 14.10. Siirrytään laivasta Maarianhaminan satamaterminaalin eteen, jossa Turusta mukaan lähtenyt bussi odottaa. Satamasta lähdön jälkeen Maarianhaminassa tehdään bussilla kiertoajelu, joka päättyy hotelli Pommerniin. Majoitutaan hotelliin. Iltakävelyn voi tehdä esimerkiksi Maarianhaminan kävelykadulla tai halutessaan voi kävellä vierasvenesatamaan saakka.

Torstai 9.6.

Aamiainen hotellissa. Maarianhaminasta suunnataan kohti pohjoista ja käydään Geta-vuorella katsomassa huikeita näköaloja. Matka jatkuu edelleen Saltvikin kautta Sundin kuntaan, jossa nautitaan lounas Micke Björklundin Smakbyssä. Matkalla nähdään samalla alueella sijaitsevat Jan Karlsgårdenin kotiseutumuseo sekä Kastelholman linna. Smakbystä jatketaan edelleen Bomarsundiin, jossa tutustutaan alueeseen ja kuullaan tietoa Oolannin sodasta. Aikaa jää myös alueen kiertelyyn itsenäisesti. Bomarsundista ajetaan Färjsundetin sillan ja Godbyn kautta takaisin Maarianhaminaan. Vapaata aikaa Maarianhaminassa.

Perjantai 10.6.

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Aamupäivällä tehdään retki Ahvenanmaan ja Suomen läntisimpään kuntaan Eckeröön, jossa nähdään muun muassa C.L. Engelin piirtämä Postitalo sekä Käringsundin viehättävä vierasvenesatama vajoineen. Eckeröstä palataan takaisin Maarianhaminaan ja suunnataan suoraan satamaan. Paluumatkan maihinnousukorttien jako ja siirtyminen laivaan. Viking Linen Viking Grace lähtee Maarianhaminasta klo 14.25. Buffetruokailu välittömästi laivan lähdettyä. Ruokailun jälkeen vapaata aikaa laivalla, joka saapuu Turkuun klo 19.50. Tarvittaessa kuljetus satamasta Turun linja-autoasemalle.

Matkan hinta:

• jäsenet 395 €
  • ei-jäsenet 415 €

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 180 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • kahden yön majoitus kahden hengen huoneessa
  • laivamatkat kansipaikoilla
  • 2 aamiaista, 2 lounasta, 1 päivällinen
  • kiertoajelu Maarianhaminassa ja retket Ahvenanmaalla matkanjohtajan opastuksella
  • sisäänpääsymaksut ja opastukset kohteissa
  • matkanjohtajan palvelut

Matkalle mukaan voimassa oleva kuvallinen henkilötodistus.