Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen? Liikunta esimerkiksi nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, kuten uupuneisuutta.

Etäliikunta

Etäliikuntatuokiot ovat siirtyneet kesätauolle. Syyskausi alkaa 19.9. ja jatkuu 27.11. asti. Tarjolla on monipuolista, maksutonta ja ohjattua liikuntaa lähes jokaisena arkipäivänä. Muistathan harrastaa liikuntaa säännöllisesti myös ennen syksyn etäliikuntakauden alkamista. Vinkkejä lihasvoima- ja tasapainoharjoitteluun löytyy esimerkiksi Ikäinstituutin jumppavideoilta sekä Terveyskylän Kuntoutumistalon kotikuntopiiri-videolta.

Siirry katsomaan Ikäinstituutin videoita
Siirry katsomaan Terveyskylän videota

Arkisto

Jäikö jokin kevään rentoutustuokio- tai treenihaastetallenne katsomatta? Voit katsoa ne koska tahansa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen YouTube-kanavalla.

Siirry YouTube-kanavalle

Etsitkö tietoa syöpää sairastavien kuntosalivuoroista? Niistä kerrotaan tämän sivun lopussa.

Etäliikunnan syyskauden aikataulu

19.9.–27.11.2022

Lihasvoimaharjoittelu maanantaisin klo 16.30–17.00
Lymfajumppa parillisten viikkojen tiistaina klo 17.00–17.30
FasciaMethod keskiviikkoisin klo 18.15–19.00
Rentoutus torstaisin julkaistava video
Motionspass på svenska ny film läggs ut på fredagar

Sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat. Teemoina on muun muassa pilates eli kehonhallintatekniikka, ylä- ja alavartalon sekä keskivartalon lihasten vahvistaminen.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, ja sitä ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Liikettä ja rentoutumista joogan ja tanssi-liiketerapian keinoin. Varaa itsellesi mukavat vaatteet ja rauhallinen tila, jossa pääset pysähtymään kehon ja mielen hellimisen pariin.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Kommentteja

Lymfajumppa

”Mukavaa tehdä liikkeitä ohjatusti.”
”Liikkeet olivat hyviä.”
”Selkeä puhe, hyvin näytetyt liikkeet.”
”Tulee tehtyä liikkeet. Ilman ohjausta jää helposti tekemättä. Selkeitä liikkeitä, jotka kaikki osaavat tehdä.”
”Tulee tehtyä, kun on ohjattu tuokio. Kiitos siitä!”
”Rentoutunut olo. Yksin ei tule tehtyä.”

FasciaMethod

”Monipuolinen.”
”Todella hyvä liikuntatuokio. Teki hyvää sekä kropalle että mielelle. Kiitos.”
”Mukavaa liikkumista kotona.”
”Yksin ei tule jumpattua. Tämä on oikein hyvä tapa kannustaa liikkumaan.”
”Kävimme koko kehon läpi ja lopun rentoutus oli ihana yllätys.”
”Innosti harjoittamaan tasapainoa ja venyttelemään.”
”Hyvää herättelyä kotioloihin.”
”Selkeä opastus, hyvät liikkeet ja kuuluva aääni. Oikein virkistävää ja sopii sohvaperunasta aktiivikuntoilijaan. Kiitos, kun järjestätte!”
”Kiitos, olipa ihana sessio. Pakaralihakset löytyivät pitkästä aikaa.”
”Kiitos! Tätä voisi olla jatkuvasti tarjolla.”
”Oli oikein onnistunut jumppahetki, kyllä fasciat sai kyytiä!”

Lihasvoimaharjoittelu

”Oli mukavan tuntuista ja tehokasta.”
”Oikein hyvä jumppa ja ohjaaja.”
”Kiitos, oli mukava tuokio!”
”Hyvä ohjaus ja sopivat liikkeet.”
”Kiitos, nyt treenaamaan!”
”Kiitos, hyvin esitelty!”
”Tosi hyvä kokonaisuus. Erinomainen ulosanti terapeutilla.”
”Kiitos, erittäin ammattitaitoista!”
”Ammattitaitoinen ohjaaja. Oikein hyvä ja selkeä esitys.”
”Osaavat henkilöt ohjaavat.”

Jenni Vaskelainen
Terveyden edistämisen asiantuntija
jenni.vaskelainen@lssy.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala ja Pohjanmaan Syöpäyhdistys sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.

Kuntosalivuorot

Treenaa omatoimisesti avoimella ja maksuttomalla kuntosalivuorolla Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Keskus sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Ilmoittaudu tullessasi Meri-Karinan infoon. Kuntosalivuoroja ei ole 19.–23.6. ja 4.–8.7.

Kuntosalivuorot

• Maanantaisin klo 7.00–8.00