Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen? Liikunta esimerkiksi nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, kuten uupuneisuutta.

Etäliikunta

Tarjolla on monipuolista, maksutonta ja ohjattua liikuntaa lähes jokaisena arkipäivänä. Tule mukaan liikkumaan!

Etäliikunnan syyskauden aikataulu

19.9.–27.11.2022

• Lihasvoimaharjoittelu maanantaisin klo 16.30–17.00. Katso teemat ja välineet.
  • Lymfajumppa parittomien viikkojen tiistaina klo 17.00–17.30.
  • FasciaMethod keskiviikkoisin klo 18.15–19.00.
  • Rentoutus torstaisin julkaistava video.
  • Motionspass på svenska ny film läggs ut på fredagar.

Osallistuminen

Maanantain, tiistain ja keskiviikon tuokiot ovat live-lähetyksiä, jotka lähetetään Teams-ohjelma kautta. Jokaiselle näistä kolmesta tuokiosta on oma osallistumislinkkinsä, jotka löydät alta. Osallistu tuokioon klikkaamalla sen osallistumislinkkiä. Torstain ja perjantain tuokioita ei lähetetä livenä Teams-ohjelman kautta, vaan niiden tallenteet ovat katsottavissa YouTubessa. Linkit tallenteisiin löydät alta. Katso tallenne klikkaamalla sen linkkiä.

Saavuthan paikalle noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Tutustu alla olevaan Teams-ohjeeseen.

Avaa Teams-ohjeet (pdf)

Onko sinulla vaikeuksia liittyä tuokioon? Soita numeroon 044 451 5553.

Sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat. Teemoina on muun muassa pilates eli kehonhallintatekniikka, ylä- ja alavartalon sekä keskivartalon lihasten vahvistaminen.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, ja sitä ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Liikettä ja rentoutumista joogan ja tanssi-liiketerapian keinoin. Varaa itsellesi mukavat vaatteet ja rauhallinen tila, jossa pääset pysähtymään kehon ja mielen hellimisen pariin.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Tuokiot YouTubessa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen YouTube-kanavalla julkaistaan torstaisin rentoutustuokio. Löydät kanavalta myös kaikki keväällä julkaistut rentoutustuokiotallenteet sekä treenihaasteet. Pääset katsomaan tallenteita klikkaamalla alla olevaa linkkiä.

Siirry YouTube-kanavalle

Kommentteja

Lymfajumppa

”Mukavaa tehdä liikkeitä ohjatusti.”
”Liikkeet olivat hyviä.”
”Selkeä puhe, hyvin näytetyt liikkeet.”
”Tulee tehtyä liikkeet. Ilman ohjausta jää helposti tekemättä. Selkeitä liikkeitä, jotka kaikki osaavat tehdä.”
”Tulee tehtyä, kun on ohjattu tuokio. Kiitos siitä!”
”Rentoutunut olo. Yksin ei tule tehtyä.”

”Monipuolinen.”
”Todella hyvä liikuntatuokio. Teki hyvää sekä kropalle että mielelle. Kiitos.”
”Mukavaa liikkumista kotona.”
”Yksin ei tule jumpattua. Tämä on oikein hyvä tapa kannustaa liikkumaan.”
”Kävimme koko kehon läpi ja lopun rentoutus oli ihana yllätys.”
”Innosti harjoittamaan tasapainoa ja venyttelemään.”
”Hyvää herättelyä kotioloihin.”
”Selkeä opastus, hyvät liikkeet ja kuuluva aääni. Oikein virkistävää ja sopii sohvaperunasta aktiivikuntoilijaan. Kiitos, kun järjestätte!”
”Kiitos, olipa ihana sessio. Pakaralihakset löytyivät pitkästä aikaa.”
”Kiitos! Tätä voisi olla jatkuvasti tarjolla.”
”Oli oikein onnistunut jumppahetki, kyllä fasciat sai kyytiä!”

Lihasvoimaharjoittelu

”Oli mukavan tuntuista ja tehokasta.”
”Oikein hyvä jumppa ja ohjaaja.”
”Kiitos, oli mukava tuokio!”
”Hyvä ohjaus ja sopivat liikkeet.”
”Kiitos, nyt treenaamaan!”
”Kiitos, hyvin esitelty!”
”Tosi hyvä kokonaisuus. Erinomainen ulosanti terapeutilla.”
”Kiitos, erittäin ammattitaitoista!”
”Ammattitaitoinen ohjaaja. Oikein hyvä ja selkeä esitys.”
”Osaavat henkilöt ohjaavat.”

Jenni Vaskelainen
Terveyden edistämisen asiantuntija
jenni.vaskelainen@lssy.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala ja Pohjanmaan Syöpäyhdistys sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.

Kuntosalivuorot

Treenaa omatoimisesti avoimella ja maksuttomalla kuntosalivuorolla Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Keskus sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Ilmoittaudu tullessasi Meri-Karinan infoon.

Kuntosalivuorot

• Maanantaisin klo 7.00–8.00
  • Keskiviikkoisin klo 18.00–20.00
  • Lauantaisin klo 8.00–11.00

Motionspass på distans

Visste du att regelbunden och mångsidig motion är nyttigt både under- och efter cancerbehandlingar? Träning främjar cancerrehabilitering, minskar nackdelarna med behandlingar och påskyndar återhämtningen från behandlingar. Träning kan förlänga livet. Börja röra på dig! Vi erbjuder träningsvideor och motionspass på distans från 19.9.–27.11.2022. Videor och motionsstunder är gratis och handledda.

Tidtabell

19.9.–27.11.2022

• Styrketräning måndagar kl 16.30–17.00 (på finska)
  • Lymfagympa varannan tisdag kl 17.00–17.30 (på finska)
  • FasciaMethod onsdagar kl 18.15–19.00 (på finska)
  • Avslappning filmen ges ut på torsdagar (på finska)
  • Motionspass på svenska ny film läggs ut på fredagar (på svenska)

Deltagande

Innehåll

Styrketräning
Träningen görs främst med egen kroppsvikt som motstånd. Motionspassens tema varierar.

Lymfagympa
Lätt träning främjar lymfcirkulationen och minskar svullnad. Rörelserna görs sittandes. Ibland används enkäpp eller en boll som hjälpmedel.

FasciaMethod
Dynamisk rörlighetsträning, rörelsestyrning och balansövningar och precisionstöjning ur ett muskelrehabiliterande perspektiv.

Avslappning
Rörelse och avslappning genom yoga och dans rörelseterapi. Ha bekväma kläder och en lugn plats.

Motionspass
Varannan vecka är temat Core och rörlighet och varannan är det Yoga.

Jenni Vaskelainen
jenni.vaskelainen@lssy.fi

Motionspassen organiseras samarbete med Sydvästra Finlands Cancerförening, Västra Cancercentret, Åbo universitetscentralsjukhus, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vasa centralsjukhus, Österbottens Cancerförening och Bröstcancerföreningen – Europa Donna Finland rf.