Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen?

• Liikunta edistää syövästä kuntoutumista, sillä yleiskunnon pysyessä hyvänä hoidot saadaan käytyä suunnitellusti.
  • Liikunta myös nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen.
  • Liikunta vähentää syövän uusiutumisen todennäköisyyttä ja se saattaa myös pidentää elinaikaa.

Tule liikkumaan yhdessä kanssamme! Tarjoamme ohjattuja liikuntatuokioita, joihin osallistutaan kätevästi Teams-ohjelman välityksellä. Tuokiot kestävät noin puoli tuntia, joten liikunnan harrastamista saa lisättyä arkeen lähes huomaamatta harjoittele kotiaskareiden välissä tai pidä töissä taukojumppa. Liikuntatuokioihin osallistumalla saavutat myös liikuntasuositusten mukaisen liikuntamäärän vaivattomasti. Liikuntatuokiot ovat maksuttomia. Ota myös läheisesi mukaan liikkumaan!

Aikataulu

Etäliikuntatuokiot ovat jääneet kesätauolle ja jatkuvat syyskuussa. Nauti kesästä monipuolisesti ja säännöllisesti liikkuen. Vinkkejä lihasvoima- ja tasapainoharjoitteluun löytyy esimerkiksi Ikäinstituutin Voimaa vanhuuteen jumppavideoilta sekä Terveyskylän Kuntoutumistalon kotikuntopiirivideolta.

Siirry katsomaan Voimaa vanhuuteen jumppavideoita
Siirry katsomaan kotikuntopiirivideoita

Sisältö

Lymfajumppa
Lymfajumppa aktivoi ylävartalon lymfa-aineenvaihduntaa. Jumppa sopii lymfaturvotuksen itsehoidoksi ja ennaltaehkäisyksi, taukojumpaksi tai leikkausten jälkeen vilkastuttamaan lymfa-aineenvaihduntaa. Rauhalliset liikkeet voi tehdä istuen tai seisten. Jumpan lomassa on mahdollisuus keskustella muiden osallistujien kanssa. Vetäjänä toimii vertaishenkilö.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat viikoittain. Teemoina on muun muassa ylä- ja alavartalon, keskivartalon ja lantionpohjan lihasten vahvistamista hengityslihaksistoa unohtamatta.  Tuokioiden aikana saa tietoa myös siitä, miksi lihasten voimaharjoittelu on tärkeää ja miten sitä voi tehdä yksinkertaisesti mutta tehokkaasti.

Tuolijooga
Tuolijooga on lempeä, mutta tehokas kehoa ja mieltä tasapainottava menetelmä, jossa yksinkertaiset ja helpot joogaliikkeet yhdistetään oman hengityksen luonnolliseen rytmiin. Joogaliikkeet lisäävät joustavuutta ja liikkuvuutta sekä parantavat ryhtiä. Joogaharjoitus rentouttaa, antaa elinvoimaa ja uudistaa – kun keho rentoutuu myös mieli rahoittuu. Harjoituksessa liikkeet tehdään omaa kehoa kuunnellen – kipua ei saa tuntua. Tuoliksi sopii ryhdikäs selkänojallinen tuoli ilman käsinojia.

Kommentteja tuokioista

Lymfajumppa

”Mukavaa tehdä liikkeitä ohjatusti.”
”Liikkeet olivat hyviä.”
”Selkeä puhe, hyvin näytetyt liikkeet.”
”Tulee tehtyä liikkeet. Ilman ohjausta jää helposti tekemättä. Selkeitä liikkeitä, jotka kaikki osaavat tehdä.”
”Tulee tehtyä, kun on ohjattu tuokio. Kiitos siitä!”
”Rentoutunut olo. Yksin ei tule tehtyä.”

FasciaMethod

”Monipuolinen.”
”Todella hyvä liikuntatuokio. Teki hyvää sekä kropalle että mielelle. Kiitos.”
”Mukavaa liikkumista kotona.”
”Yksin ei tule jumpattua. Tämä on oikein hyvä tapa kannustaa liikkumaan.”
”Kävimme koko kehon läpi ja lopun rentoutus oli ihana yllätys.”
”Innosti harjoittamaan tasapainoa ja venyttelemään.”
”Hyvää herättelyä kotioloihin.”
”Selkeä opastus, hyvät liikkeet ja kuuluva aääni. Oikein virkistävää ja sopii sohvaperunasta aktiivikuntoilijaan. Kiitos, kun järjestätte!”
”Kiitos, olipa ihana sessio. Pakaralihakset löytyivät pitkästä aikaa.”
”Kiitos! Tätä voisi olla jatkuvasti tarjolla.”
”Oli oikein onnistunut jumppahetki, kyllä fasciat sai kyytiä!”

Lihasvoimaharjoittelu

”Oli mukavan tuntuista ja tehokasta.”
”Oikein hyvä jumppa ja ohjaaja.”
”Kiitos, oli mukava tuokio!”
”Hyvä ohjaus ja sopivat liikkeet.”
”Kiitos, nyt treenaamaan!”
”Kiitos, hyvin esitelty!”
”Tosi hyvä kokonaisuus. Erinomainen ulosanti terapeutilla.”
”Kiitos, erittäin ammattitaitoista!”
”Ammattitaitoinen ohjaaja. Oikein hyvä ja selkeä esitys.”
”Osaavat henkilöt ohjaavat.”

Tuolijooga

”Onnistunut kokonaisuudessaan.”
”Rauhallinen, helppo.”
”Selkeä ohjaus, hyvin näytetyt liikkeet. Sopii varmasti kaikille.”
”Ihanan rentouttava ja meditatiivinen liikuntatuokio. Hyvä, rauhallinen ohjaaja.”

Jenni Vaskelainen
Terveydenedistämisen asiantuntija
044 4515553, jenni.vaskelainen@lssy.fi

Marianne Himberg
Fysio- ja lymfaterapeutti
marianne.himberg@tyks.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus ja Turun yliopistollinen keskussairaala.

Muuta

Lue liikuntatuokioista kertova verkkouutinen

Virtuaalinen Fuck Cancer Run

Vuoden 2021 Fuck Cancer Run juostaan lauantai 4.9. Tule mukaan seuraamaan lähetystä ja juoksemaan itse valitsemallasi reitillä yksin, kaverin kanssa tai porukalla.

Lähetyksessä on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, syövän sairastaneita Fuck Cancer Run -osallistujia ja vapaaehtoisia. Ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely sekä maaliin tulon fiilistelyä.

Tapahtuman tuotoilla tuetaan Sylva ry:n työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten hyväksi, ja sen järjestävät yhteistyössä Sylva ry, Lounais-Suomen Syöpähdistys ja Pirkanmaan Syöpäyhdistys.

Lue lisää Fuck Cancer Run -tapahtumasta ja ilmoittaudu mukaan

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.