Liikunta

Liikunta edistää syövästä kuntoutumista ja nopeuttaa hoidoista toipumista. Se vähentää hoitojen haittoja ja lisää arjen hyvinvointia. Lähde liikkumaan!

Etäliikunta

Etäliikuntaa järjestetään 5.2.–26.4.2024. Maksuttomat etäliikuntatuokiot ovat ammattilaisten ohjaamia ja suunniteltu syöpään sairastuneille ja syövästä toipuville. Voit osallistua tuokioihin vaivattomasti ja turvallisesti kotoa käsin. Valitse itsellesi sopivat tuokiot ja kokeile rohkeasti eri lajeja. Kaikkiin tuokioihin voi tulla mukaan missä kohtaa kautta tahansa! Osa tuokioista on tallenteita, joita voit hyödyntää itsellesi sopivaan aikaan.

5.2.–26.4.2024

Saavuthan paikalle Teams- ja Zoom-tuokioon noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Tutustu tarvittaessa alla oleviin ohjeisiin.
Avaa Teams-ohje (pdf)
Avaa Zoom-ohje (pdf)

Sisältö

Tanssillinen tunti
Tuokiossa tehdään alkulämmittely sekä helppoja, kehoa avaavia ja liikuttavia tanssisarjoja. Vaikutteita otetaan eri rytmeistä sekä nykytanssin ja lyyrisen tanssin maailmasta. Liikkeet voi tehdä itselle sopivalta tuntuvalla tavalla, myös tuolilla istuen. Halutessasi voit avata tästä linkistä Spotify-soittolistan ja laittaa sen soimaan toiselta laitteelta tuokion taustalle. Tuokiot ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.

Venyttely ja rentoutuminen
Rauhallisessa tuokiossa rauhoitutaan ja avataan kehoa venytellen sekä pysähdytään pitkään kehotietoisuutta vahvistavaan loppurentoutukseen. Halutessasi voit avata tästä linkistä Spotify-soittolistan ja laittaa sen soimaan toiselta laitteelta tuokion taustalle. Venyttelyn ja rentoutumisen ohjaa tanssi-liiketerapeutti ja joogaopettaja Kaisa Selin.

FasciaMethod
Tuokio sisältää dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille. Varaa itsellesi vesipullo ja jumppamatto. Tuokiot ohjaa fysioterapeutti, lymfaterapeutti ja osteopaatti Minna Karvinen.

Rentoutus
Lempeä rentoutusharjoitus rauhoittaa kehoa ja mieltä. Tuokiossa käytetään erilaisia menetelmiä, joista jokainen voi löytää itselleen sopivimman muodon. Rentoutus kestää noin 30–45 minuuttia, minkä jälkeen on aikaa kysymyksille ja kommenteille. Rentoutukset ohjaa ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti, kliininen hypnoterapeutti ja rentoutusvalmentaja Mervi Kaartoaho.

Jooga
Keskeisintä tuokioissa ovat hengitys, hellittäminen ja rentoutuminen sekä oman kehon kuuntelu ja mielen hiljentäminen. Joogan avulla voi kuunnella itseään ja kehoaan lempeästi ja hyväksyen. Joogatuokiot on rauhallista, joten se sopii hyvin myös aloittelijoille. Halutessasi voit varata tyynyn ja viltin loppurentoutusta varten. Tuokiot ohjaa Sanna Kullberg.

Pilates
Tuokio sisältää alkulämmittelyn, lihaksia vahvistavia, toiminnallisia liikkeitä, dynaamisia, virtaavia venytyksiä, tasapainoharjoituksia sekä yinjooga-venytyksiä. Tuokiot ohjaa Ritva Kuha.

Videot

Löydät aikaisempien kausien lihasvoimaharjoittelu- ja rentoutustuokiot Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen YouTube-kanavalta. Lihasvoimaharjoitukset on toteutettu yhteistyössä Turun AMK:n opiskelijoiden kanssa. Alla svenskspråkiga motionsvideon hittar du på Österbottens Cancerföreningens Youtubekanal. Motionspassen har olika teman, bland annat Core, rörlighet och yoga. Motionspassen lämpar sig för cancerpatienter i vårdens olika skeden.

Jenni Vaskelainen, terveyden edistämisen asiantuntija
jenni.vaskelainen@lssy.fi

Palvelun tarjoavat Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Satakunnan Syöpäyhdistys, Pohjanmaan Syöpäyhdistys, Rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ja Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys ry.

Mindful Body -tunnit

Mindful Body on kotimainen liikuntalaji, joka yhdistää kehon ja mielen hyvinvoinnin. Tunneilla opitaan tulkitsemaan oman kehon viestejä, tunnistamaan kireyksiä ja kiputiloja sekä työstämään niitä pois. Ohjaajana toimii Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Mia Kuusisto.

Tunnit pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaisin klo 16.00–17.00 torstaihin 30.5. saakka. Tuntia ei ole torstaina 25.4. eikä 9.5. Sairastumisen vuoksi myös torstain 21.3. ja 28.3. tunti on peruttu! Hinta: 10 €/kerta, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenet 5 €/kerta. Tunneille on hyvä pukeutua rentoihin jumppavaatteisiin. Myös villasukat, vesipullo ja jumppamatto on suositeltava ottaa mukaan.

Tule mukaan myös Mindful Body -tunnin jälkeen alkavaan äänimaljarentoutukseen, joka johdattaa kehosi ja mielesi syvään rentoutumiseen. Äänimaljarentous pidetään torstaina 11.4., 16.5. ja 13.6. klo 17.15–18.00. Mindful Body ja äänimaljarentoutus 18 €/kerta, yhdistyksen jäsenet 9 €/kerta.

Keskus sijaitsee Turun Hirvensalossa, osoitteessa Seiskarinkatu 35, 20900 Turku.

Lue lisää Mindful Body -tunneista.

Äänimaljarentoutus

Haluatko päästää irti jännityksestä, huolista ja arjen kiireestä? Äänimaljojen lempeä värähtely johdattaa kehosi ja mielesi syvään rentoutumiseen. Unohda hetkeksi kaikki muu, tule äänimaljarentoutukseen ja voit vain olla ja keskittyä itseesi. Ohjaajana toimii Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Teija Kemppainen.

Äänimaljarentoutus pidetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa torstaina 11.4., 16.5. ja 13.6. klo 17.15–18.00. Hinta: 10 €/kerta, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenet 5 €/kerta. Pukeudu lämpimästi ja ota villasukat ja juomapullo mukaan. Patjat, tyynyt sekä huovat ovat valmiina, mutta halutessasi voit ottaa omat mukaan.

Tule mukaan myös rentoutusta edeltävälle Mindful Body -tunnille, jolla opitaan tulkitsemaan oman kehon viestejä, tunnistamaan kireyksiä ja kiputiloja sekä työstämään niitä pois. Mindful Body -tunti pidetään torstaisin klo 16.00–17.00. Kevään viimeinen tunti on torstaina 30.5. Tuntia ei ole torstaina 25.4. eikä 9.5. Mindful Body ja äänimaljarentoutus 18 €/kerta, yhdistyksen jäsenet 9 €/kerta.

Lue lisää äänimaljarentoutuksesta.

Kuntosalivuorot

Haluisitko kehittää lihaskuntoa? Treenaa omatoimisesti kuntosalivuorolla Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa!

Kuntosalivuoro maanantaisin kello 9–10 ja keskiviikkoisin kello 18.30–20.00 yhdistyksen jäsenille ja lauantaisin kello 9.00–12.00 syöpään sairastuneille.

Hinta 4 euroa/kerta. Saapuessasi kuntosalille ilmoittaudu ja maksa maksu Meri-Karinan infoon. Voimassa olevaa jäsenkorttia näyttämällä vuoro on maksuton. Meri-Karina sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku.

Nuorten aikuisten kuntosalivuorot

Lähde treenaaman kuntosalille yhdessä muiden syöpää sairastavien nuorten aikuisten kanssa! Kuntosalilla on mukana ohjaaja Matias ja vertainen Sara. Voit osallistua oman aikataulusi mukaisesti yhdelle tai useammalle vuorolle. Kaikki vuorot ovat maksuttomia.

Kuntosalivuorot

• 30.3. klo 14–16 Kupittaan palloiluhalli
  • 13.4. klo 14–16 Meri-Karinan kuntosali
  • 27.4. klo 14–16 Meri-Karinan kuntosali
  • 11.5. klo 14–16 Meri-Karinan kuntosali
  • 18.5. klo 14–16 Meri-Karinan kuntosali

Ilmoittaudu tästä täyttämällä lomake. Kupittaan palloiluhallin oheisharjoittelutilan kuntosalin osoite on Lemminkäisenkatu 32 A, 20520 Turku ja Meri-Karinan kuntosalin osoite on Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Pidätämme oikeuden mahdollisiin aikataulumuutoksiin.

Allasjumppa

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenet voivat osallistua Turun Seudun Nivelyhdistyksen allasjumppiin jäsenhintaan. Kausi on alkanut, mutta mikäli ryhmässä on tilaa, voi siihen ilmoittautua myös kesken kauden.

Allasjumppa kylpylähotelli Caribiassa keskiviikkoisin 10.1.–29.5. klo 19.00–19.45. Jumppaa ei ole keskiviikkona 21.2. ja 1.5. Koko kauden hinta 138,70 euroa. Tiedustele mahdollisia vapaita paikkoja sähköpostitse toimisto@nivelposti.fi tai puhelimitse 040 351 3833.

Lue lisää allasjumpista.

Muuta liikuntaa