Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen?

• Liikunta edistää syövästä kuntoutumista, sillä yleiskunnon pysyessä hyvänä hoidot saadaan käytyä suunnitellusti.
  • Liikunta myös nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen.
  • Liikunta vähentää syövän uusiutumisen todennäköisyyttä ja se saattaa myös pidentää elinaikaa.

Tule liikkumaan yhdessä kanssamme! Tarjoamme ohjattuja liikuntatuokioita, joihin osallistutaan kätevästi etäyhteyden välityksellä. Tuokiot kestävät noin puoli tuntia, joten liikunnan harrastamista saa lisättyä arkeen lähes huomaamatta harjoittele kotiaskareiden välissä tai pidä töissä taukojumppa. Liikuntatuokioihin osallistumalla saavutat myös liikuntasuositusten mukaisen liikuntamäärän vaivattomasti. Liikuntatuokiot ovat maksuttomia, ja voit ottaa myös läheisesi mukaan liikkumaan.

Aikataulu

Etäliikuntatuokioita järjestetään 26.11.2021 saakka. Tarjolla on monipuolista liikuntaa lähes joka arkipäivä. Osallistumislinkit löydät alempaa tältä sivulta.

• maanantaisin klo 16.30–17.00 Lihasvoimaharjoittelu vaihtuvin teemoin. Katso teemat ja välineet täältä.
  • joka toinen tiistai (parittomat viikot) klo 17.00–17.30 Lymfajumppa.
  • keskiviikkoisin klo 18.15–19.00 FasciaMethod. Huom! 17.11. ei tuokiota.
  • torstaisin klo 17.15–18.00 Rentoutus vaihtuvin teemoin. Katso teemat ja välineet täältä.
  • perjantaisin Lihasvoimaharjoittelu vaihtuvin teemoin. Katso teemat ja välineet täältä. Perjantain lihasvoimaharjoittelua ei lähetetä Teamsin kautta, vaan tuokion tallenne on katsottavissa YouTubessa. Linkki tallenteeseen on kohdassa ”Osallistuminen”. Tallenne on katsottavissa viikon ajan.

Osallistuminen

Liikuntatuokioihin osallistutaan etänä Teams-ohjelman välityksellä lukuun ottamatta perjantain lihasvoimatuokioita, joiden tallenteet ovat katsottavissa YouTubessa. Klikkaa alla olevaa linkkiä osallistuessasi maanantain lihasvoimaharjoitteluun, keskiviikon FasciaMethodiin tai torstain rentoutukseen. Lymfajumppaan on oma osallistumislinkkinsä, jonka myös löydät alta.

Osallistu maanantain lihasvoimaharjoitteluun, keskiviikon FasciaMethodiin ja torstain rentoutustuokioon klikkaamalla tästä.

Osallistu tiistain lymfajumppaan klikkaamalla tästä.

Osallistu perjantain 15.10. lihasvoimaharjoitteluun klikkaamalla tästä. Tallenne on katsottavissa perjantaihin 22.10. saakka.

Tutustu alla olevaan Teams-ohjeeseen. Saavuthan paikalle noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden.

Teams-ohjeet (pdf)

Motionspass för cancerpatienter

Österbottens Cancerförening ordnar motionspass på distans för cancerpatiente tillsammans med Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Satakunnan Syöpäyhdistys och västra cancercentret FICAN West.

Motionspasset streamas via zoom, du kan själv välja den tidpunkt som passar dig bäst. Det blir totalt 4 pass som kommer med två veckors mellanrum. Passet finns tillgänligt en vecka framåt, nästa pass dyker upp om två veckor.

Sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat. Teemoina on muun muassa pilates eli kehonhallintatekniikka, ylä- ja alavartalon sekä keskivartalon lihasten vahvistaminen.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, ja sitä ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Teemoina ovat jooga, syvärentoutus ja äänimaljarentoutus. Varaa itsellesi rauhallinen tila, jossa voit asettautua mukavasti istumaan tai makuulle.

• Jooga on yhdistelmä lempeää liikettä ja rentoutumista, jolla vahvistetaan kehon kuuntelua jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden.
  • Syvärentoutus helpottaa kehon ja mielen jännitteitä, ja sen tarkoituksena on vahvistaa omaa sisäistä keho-mieliyhteyttä. Syvärentoutuksessa käsitellään vaihtuvia aiheita, kuten ahdistusta, toivoa, kipua ja nukahtamista.
  • Äänimaljarentoutus poistaa jännitystä sekä rauhoittaa ja tasapainottaa hermostoa. Äänimaljojen ääniaallot johdattelevat kehon ja mielen syvärentoutukseen, ja ne saavat kehon nesteet värähtelemään.

Kommentteja kevään tuokioista

Lymfajumppa

”Mukavaa tehdä liikkeitä ohjatusti.”
”Liikkeet olivat hyviä.”
”Selkeä puhe, hyvin näytetyt liikkeet.”
”Tulee tehtyä liikkeet. Ilman ohjausta jää helposti tekemättä. Selkeitä liikkeitä, jotka kaikki osaavat tehdä.”
”Tulee tehtyä, kun on ohjattu tuokio. Kiitos siitä!”
”Rentoutunut olo. Yksin ei tule tehtyä.”

FasciaMethod

”Monipuolinen.”
”Todella hyvä liikuntatuokio. Teki hyvää sekä kropalle että mielelle. Kiitos.”
”Mukavaa liikkumista kotona.”
”Yksin ei tule jumpattua. Tämä on oikein hyvä tapa kannustaa liikkumaan.”
”Kävimme koko kehon läpi ja lopun rentoutus oli ihana yllätys.”
”Innosti harjoittamaan tasapainoa ja venyttelemään.”
”Hyvää herättelyä kotioloihin.”
”Selkeä opastus, hyvät liikkeet ja kuuluva aääni. Oikein virkistävää ja sopii sohvaperunasta aktiivikuntoilijaan. Kiitos, kun järjestätte!”
”Kiitos, olipa ihana sessio. Pakaralihakset löytyivät pitkästä aikaa.”
”Kiitos! Tätä voisi olla jatkuvasti tarjolla.”
”Oli oikein onnistunut jumppahetki, kyllä fasciat sai kyytiä!”

Lihasvoimaharjoittelu

”Oli mukavan tuntuista ja tehokasta.”
”Oikein hyvä jumppa ja ohjaaja.”
”Kiitos, oli mukava tuokio!”
”Hyvä ohjaus ja sopivat liikkeet.”
”Kiitos, nyt treenaamaan!”
”Kiitos, hyvin esitelty!”
”Tosi hyvä kokonaisuus. Erinomainen ulosanti terapeutilla.”
”Kiitos, erittäin ammattitaitoista!”
”Ammattitaitoinen ohjaaja. Oikein hyvä ja selkeä esitys.”
”Osaavat henkilöt ohjaavat.”

Jenni Vaskelainen
Terveydenedistämisen asiantuntija
044 4515553, jenni.vaskelainen@lssy.fi

Marianne Himberg
Fysio- ja lymfaterapeutti
marianne.himberg@tyks.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala ja Pohjanmaan Syöpäyhdistys sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.

Muuta liikuntaa

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.