Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen? Liikunta esimerkiksi nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, kuten uupuneisuutta.

Hyvinvoinnin joulukalenteri

Syöpää sairastavien miesten hyvinvoinnin joulukalenteri tarjoaa webinaareja, jotka sisältävät asiantuntijaluennon ja ohjatun liikuntatuokion. Webinaarit tarjoavat tietoa, neuvoa ja tukea hyvinvoinnin edistämiseen. Webinaarit ovat maksuttomia, ja niihin osallistutaan etänä Teams-ohjelma kautta. Osallistujien kesken arvotaan palkintoja. Viikolla 50 luvassa jouluyllätys!

Osallistu webinaarin tästä

Tutustu alla olevaan Teams-ohjeeseen. Saavuthan paikalle noin 5–10 minuuttia ennen webinaarin alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden.

Teams-ohjeet (pdf)

Aikataulu

1.12. klo 18.00–19.00 liikeharjoitukset virtsa- ja seksuaaliongelmien hallinnassa
Liikuntafysiologi, fysioterapeutti, dosentti Esko Mälkiä. Teoriaa ja harjoitusta.

9.12. klo 18.00–18.30 Miehisyys koetuksella
Seksuaalineuvoja, sairaanhoitaja Kristiina Annila, Vaasan keskussairaala.

klo 18.30–19.00 Pilates
Ohjaajana fysioterapeutti Jukka Keisala, Fysios Vaasa.

16.12. klo 18.00–18.20 Vertaisen puheenvuoro
Seppo Lehtinen.

klo 18.20–19.00 Rentouttava jooga
Ohjaajana tanssi-liiketerapeutti, joogaopettaja Kaisa Selin, Tanssiterapia Piuma.

Webinaarit järjestää yhteistyössä Läntinen Syöpäkeskus, Satakunnan Syöpäyhdistys, Pohjanmaan Syöpäyhdistys, Lounais-Suomen Syöpäyhdistys sekä Suomen Syöpäyhdistys.

Etäliikunta

Ohjatut etäliikuntatuokiot ovat jääneet joulutauolle ja jatkuvat tammikuun lopulla. Nauti joululomasta monipuolisesti ja säännöllisesti liikkuen. Vinkkejä lihasvoima- ja tasapainoharjoitteluun löytyy esimerkiksi Ikäinstituutin jumppavideoilta sekä Terveyskylän Kuntoutumistalon kotikuntopiiri-videolta.

Siirry katsomaan Ikäinstituutin videoita
Siirry katsomaan Terveyskylän videota

Etätuokioiden sisältö

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat. Teemoina on muun muassa pilates eli kehonhallintatekniikka, ylä- ja alavartalon sekä keskivartalon lihasten vahvistaminen.

Lymfajumppa
Kevyet harjoitukset edistävät lymfakierron toimintaa ja vähentävät turvotusta. Liikkeet tehdään istuen käsinojattomalla tuolilla. Välillä harjoituksissa käytetään apuna keppiä ja palloa. Lymfajumpan järjestää rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland ry, ja sitä ohjaavat yhdistyksen vapaaehtoiset vertaistukihenkilöt.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Rentoutus
Teemoina ovat jooga, syvärentoutus ja äänimaljarentoutus. Varaa itsellesi rauhallinen tila, jossa voit asettautua mukavasti istumaan tai makuulle.

• Jooga on yhdistelmä lempeää liikettä ja rentoutumista, jolla vahvistetaan kehon kuuntelua jokaisen yksilölliset tarpeet huomioiden.
  • Syvärentoutus helpottaa kehon ja mielen jännitteitä, ja sen tarkoituksena on vahvistaa omaa sisäistä keho-mieliyhteyttä. Syvärentoutuksessa käsitellään vaihtuvia aiheita, kuten ahdistusta, toivoa, kipua ja nukahtamista.
  • Äänimaljarentoutus poistaa jännitystä sekä rauhoittaa ja tasapainottaa hermostoa. Äänimaljojen ääniaallot johdattelevat kehon ja mielen syvärentoutukseen, ja ne saavat kehon nesteet värähtelemään.

Kommentteja kevään tuokioista

Lymfajumppa

”Mukavaa tehdä liikkeitä ohjatusti.”
”Liikkeet olivat hyviä.”
”Selkeä puhe, hyvin näytetyt liikkeet.”
”Tulee tehtyä liikkeet. Ilman ohjausta jää helposti tekemättä. Selkeitä liikkeitä, jotka kaikki osaavat tehdä.”
”Tulee tehtyä, kun on ohjattu tuokio. Kiitos siitä!”
”Rentoutunut olo. Yksin ei tule tehtyä.”

FasciaMethod

”Monipuolinen.”
”Todella hyvä liikuntatuokio. Teki hyvää sekä kropalle että mielelle. Kiitos.”
”Mukavaa liikkumista kotona.”
”Yksin ei tule jumpattua. Tämä on oikein hyvä tapa kannustaa liikkumaan.”
”Kävimme koko kehon läpi ja lopun rentoutus oli ihana yllätys.”
”Innosti harjoittamaan tasapainoa ja venyttelemään.”
”Hyvää herättelyä kotioloihin.”
”Selkeä opastus, hyvät liikkeet ja kuuluva aääni. Oikein virkistävää ja sopii sohvaperunasta aktiivikuntoilijaan. Kiitos, kun järjestätte!”
”Kiitos, olipa ihana sessio. Pakaralihakset löytyivät pitkästä aikaa.”
”Kiitos! Tätä voisi olla jatkuvasti tarjolla.”
”Oli oikein onnistunut jumppahetki, kyllä fasciat sai kyytiä!”

Lihasvoimaharjoittelu

”Oli mukavan tuntuista ja tehokasta.”
”Oikein hyvä jumppa ja ohjaaja.”
”Kiitos, oli mukava tuokio!”
”Hyvä ohjaus ja sopivat liikkeet.”
”Kiitos, nyt treenaamaan!”
”Kiitos, hyvin esitelty!”
”Tosi hyvä kokonaisuus. Erinomainen ulosanti terapeutilla.”
”Kiitos, erittäin ammattitaitoista!”
”Ammattitaitoinen ohjaaja. Oikein hyvä ja selkeä esitys.”
”Osaavat henkilöt ohjaavat.”

Jenni Vaskelainen
Terveydenedistämisen asiantuntija
044 4515553, jenni.vaskelainen@lssy.fi

Marianne Himberg
Fysio- ja lymfaterapeutti
marianne.himberg@tyks.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus, Turun yliopistollinen keskussairaala, Satasairaala, Satakunnan Syöpäyhdistys, Vaasan keskussairaala ja Pohjanmaan Syöpäyhdistys sekä rintasyöpäyhdistys Europa Donna Finland.

Muuta liikuntaa

Fuck Cancer Run Turussa

Fuck Cancer Run järjestetään Turussa lauantaina 23.4.2022. Merkitse päivä kalenteriisi ja tule mukaan hyvänmielen juoksutapahtumaan!

Voit juosta kilometrin, viisi tai kymmenen kilometriä. Tapahtumassa on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, ja ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi. Ilmoittautuminen avautuu myöhemmin. Seuraa tiedotustamme täällä sekä somessa!

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Vastaavanlainen juoksutapahtuma on järjestetty aikaisemmin Turussa ja Helsingissä.