Siirry suoraan sisältöön

Liikunta

Tiesitkö, että säännöllisestä ja monipuolisesta liikunnasta on hyötyä niin syöpähoitojen aikana kuin niiden jälkeen?

  • Liikunta edistää syövästä kuntoutumista, sillä yleiskunnon pysyessä hyvänä hoidot saadaan käytyä suunnitellusti.
  • Liikunta myös nopeuttaa hoidoista toipumista ja vähentää hoidoista aiheutuvia haittoja, joita ovat esimerkiksi uupuneisuus ja jaksamattomuus sekä luuston ja tasapainon heikentyminen.
  • Liikunta vähentää syövän uusiutumisen todennäköisyyttä ja se saattaa myös pidentää elinaikaa.

Tule liikkumaan yhdessä kanssamme! Tarjoamme ohjattuja liikuntatuokioita, joihin osallistutaan kätevästi Teams-ohjelman välityksellä. Tuokiot kestävät noin puoli tuntia, joten liikunnan harrastamista saa lisättyä arkeen lähes huomaamatta harjoittele kotiaskareiden välissä tai pidä töissä taukojumppa. Liikuntatuokioihin osallistumalla saavutat myös liikuntasuositusten mukaisen liikuntamäärän vaivattomasti. Liikuntatuokiot alkavat maaliskuun toisella viikolla, ja ne ovat maksuttomia. Ota myös läheisesi mukaan liikkumaan!

Aikataulu

Lymfajumppa
Joka toinen maanantai klo 18.00–18.30. Ensimmäinen tuokio 15.3.

Lihasvoimaharjoittelua vaihtuvin teemoin
Tiistaisin klo 14.30–15.00 ja perjantaisin klo 8.30–9.00. Ensimmäinen tuokio 9.3. ja 19.3.

FasciaMethod
Keskiviikkoisin klo 17.15–17.55. Ensimmäinen tuokio 10.3.

Tuolijooga
Joka toinen torstai klo 12.30–13.00. Ensimmäinen tuokio 11.3.

Huom! Pitkänäperjantaina 2.4. ei järjestetä lihasvoimaharjoittelutuokiota.

Osallistuminen

Liikuntatuokioihin osallistutaan Teams-ohjelman välityksellä. Tutustu alla oleviin ohjeisiin ja klikkaa itsesi mukaan liikkumaan!

Teams-ohjeet (pdf)

Osallistu liikuntatuokioon

Saavuthan paikalle noin 5–10 minuuttia ennen tuokion alkamista, jotta ehdit testata yhteyksien toimivuuden. Yllä olevasta linkistä osallistutaan kaikkiin liikuntatuokioihin.

Sisältö

Lymfajumppa
Lymfajumppa aktivoi ylävartalon lymfa-aineenvaihduntaa. Jumppa sopii lymfaturvotuksen itsehoidoksi ja ennaltaehkäisyksi, taukojumpaksi tai leikkausten jälkeen vilkastuttamaan lymfa-aineenvaihduntaa. Rauhalliset liikkeet voi tehdä istuen tai seisten. Jumpan lomassa on mahdollisuus keskustella muiden osallistujien kanssa. Vetäjänä toimii vertaishenkilö.

FasciaMethod
FasciaMethod on kehonhuoltomenetelmä, joka parantaa suorituskykyä ja edistää hyvinvointia. Tunnilla tehdään kuntouttavasta näkökulmasta dynaamista liikkuvuusharjoittelua, liikehallinta- ja tasapainoharjoitteita sekä täsmävenytyksiä kireille lihaksille.

Lihasvoimaharjoittelu
Lihasvoimaharjoittelussa kehitetään ja vahvistetaan lihasvoimaa. Harjoittelu tehdään pääosin oman kehon painolla. Lihasvoimaharjoittelutuokioiden teemat ja ohjaajat vaihtelevat viikoittain. Teemoina on muun muassa ylä- ja alavartalon, keskivartalon ja lantionpohjan lihasten vahvistamista hengityslihaksistoa unohtamatta. Katso teemat täältä. Tuokioiden aikana saa tietoa myös siitä, miksi lihasten voimaharjoittelu on tärkeää ja miten sitä voi tehdä yksinkertaisesti mutta tehokkaasti.

Tuolijooga
Tuolijooga on lempeä, mutta tehokas kehoa ja mieltä tasapainottava menetelmä, jossa yksinkertaiset ja helpot joogaliikkeet yhdistetään oman hengityksen luonnolliseen rytmiin. Joogaliikkeet lisäävät joustavuutta ja liikkuvuutta sekä parantavat ryhtiä. Joogaharjoitus rentouttaa, antaa elinvoimaa ja uudistaa – kun keho rentoutuu myös mieli rahoittuu. Harjoituksessa liikkeet tehdään omaa kehoa kuunnellen – kipua ei saa tuntua. Tuoliksi sopii ryhdikäs selkänojallinen tuoli ilman käsinojia.

Lisätiedot

Jenni Vaskelainen
Projektikoordinaattori
044 4515553, jenni.vaskelainen@lssy.fi

Marianne Himberg
Fysio- ja lymfaterapeutti
marianne.himberg@tyks.fi

Liikuntatuokiot toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Läntinen Syöpäkeskus ja Turun yliopistollinen keskussairaala.

Muuta

Lue liikuntatuokioista kertova verkkouutinen