Apurahat

Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt myöntää apurahoja tieteelliseen tutkimustyöhön sekä kansainväliseen opiskeluun.

Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt jakoi tänä vuonna kaikkiaan 159 700 euroa apurahoja syöpätautien ja saattohoidon tieteelliseen tutkimukseen ja koulutukseen. Apurahoja myönnettiin 23 tutkijalle. Väitöskirja-apurahoja jaettiin kahdeksalle tutkijalle, tutkimusapurahoja kahdelletoista tutkijalle ja matka-apurahoja kolmelle tutkijalle. Väitöskirja-apurahat ovat suuruudeltaan 5 000 euroa, tutkimusapurahat 5000 euroa tai 10 000 euroa ja matka-apurahat 1 000 euroa.

Lisäksi jaettiin 1 700 euron suuruinen koulutusapuraha Turun yliopistollisen keskussairaalan Naistenklinikalla gynekologisen syövän hoitoon osallistuville lääkäreille ja henkilökunnalle.

Kaiken kaikkiaan Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt jakoi tänä vuonna apurahoja 159 700 euroa. Katso tästä lista apurahan saajista sekä heidän tutkimus- ja matkakohteistaan sekä apurahan myöntäneistä rahastoista.

Osmo Järvi -mitali Kähärille

Apurahat jaettiin Meri-Karinassa joulukuun 7. päivänä järjestetyssä Lounaissuomalaisen Syöväntorjuntapäivän tilaisuudessa, jossa jaettiin myös tunnustukset syöväntorjuntatyössä ansioituneille henkilöille ja tahoille. Tilaisuudessa on perinteisesti kuultu Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perustajajäsenen ja syöväntorjuntatyön uranuurtajan, professori Osmo Järven mukaan nimetty juhlaesitelmä. Tänä vuonna esitelmän piti professori Veli-Matti Kähäri tutkimusaiheestaan Ihosyövät lisääntyvät – auttaako tutkimus potilasta? Kähäri palkittiin tilaisuudessa Osmo Järven nimikkomitalilla.

Matti Koivurinta -mitali Suonpäälle

Tilaisuudessa muistettiin myös muita syövänvastaisessa työssä ansioituneita. Vuodesta 2001 lähtien jaetun Matti Koivurinta -mitalin vastaanotti tänä vuonna professori Jouko Suonpää, joka on toiminut vuosina 2005–2014 Lounais-Suomen Saattohoitosäätiön varapuheenjohtajana ja vuodesta 2015 alkaen säätiön puheenjohtajana. Suonpää on ollut aktiivisesti vaikuttamassa säätiön tulevaisuuden toimintaan.

Suonpää on toiminut myös Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen apuraha-asiantuntijatyöryhmässä vuodesta 1995 lähtien. Kuluva vuonna Suonpää on ollut merkittävänä myötävaikuttajana Turun yliopistolle lahjoitetussa palliatiivisen lääketieteen osa-aikaisessa professuurissa. Tämän lisäksi Suonpää on toiminut Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen yhteisen talousvaliokunnan jäsenenä vuodesta 2015.

Vapaaehtoistyön mitali Öhrnbergille

Kolmannentoista kerran jaettu Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen yhteinen vapaaehtoistyön mitali myönnettiin Marjo Öhrnbergille, joka on toiminut useita vuosia Vakka-Suomen paikallisosaston johtokunnan jäsenenä ja sen sihteerinä. Öhrnberg on tarkka, luotettava, yhteistyökykyinen, helposti lähestyttävä ja hän on sitoutunut tehtäväänsä. Hän on myös aina valmis osallistumaan paikallisosaston järjestämään toimintaan ja tuo syöpäyhdistystä myönteisessä mielessä esille Vakka-Suomen alueella.

Viirit yhdelletoista ansioituneelle

Tilaisuudessa jaettiin Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen viirit peräti yhdelletoista syöväntorjuntatyössä ansioituneelle henkilölle ja taholle. Viiri myönnettiin vapaaehtoistyöntekijä Pertti Raitalalle, Läntisen Syöpäkeskuksen kehittämispäällikkö Mervi Siekkiselle, Turun seudun paikallisosaston Ahkerat Kertut -käsityöpiirin vetäjä Irmeli Raitaselle, lääkintöneuvos Ritva Vastamäelle, apulaisosastonhoitaja Terhi Uusitalolle, päätoimittaja Pekka Remekselle, filosofian tohtori ja psykoterapeutti Florence Schmittille, Forssan paikallisosaston sihteeri Elina Kaislasalolle, vapaaehtoistyöntekijä Erkki Fromholzille ja Pirkko-Liisa Fromholzille, vapaaehtoistyöntekijä Leena Suomiselle sekä Salon paikallisosaston palveluasemalle ja sen toiminnalle.

Lahjoitus Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle

Tilaisuudessa Lounais-Suomen Syöpäyhdistys vastaanotti lahjoituksen yhdistyksen Turun paikallisosastolta. Lahjoituksen luovutti paikallisosaston puheenjohtaja Seija Hummelin-Uusilehto.

Lisätiedot

Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen rahastojen asiamies Ville Viitanen: ville.viitanen@lssy.fi tai 0400 953 835

Tutustu Moikoisten syöväntutkimussäätiöön.
Tutustu Lounais-Suomen Saattohoitosäätiöön.