På svenska

Sydvästra Finlands Cancerförenings kärnverksamhet i korthet.

Ekonomiskt stöd

Sydvästra Finlands Cancerförening beviljar vårddygnsersättningar och startbidrag för utgifter som orsakats av cancerbehandlingen. De ekonomiska stöden är riktade till medlemmar som bor inom verksamhetsområdet.

Ersättningsformer

• Vårddygnsersättning 5 €/dygn eller besök utbetalas för cancerpatienters vårddygn på sjukhus, poliklinikbesök, cellgifts- eller strålbehandling (seriebehandling) och för lymfterapi Ersättning ges för högst 100 vårddygn eller besök per kalenderår.
  • Startbidrag vid insjuknandet eller om cancern förnyas.
    • Barn: skild ansökningsblankett både för vårddygnsersättning och för startbidrag. (se slutet av sidan)
    • 18–40-åringar: 200 € engångssumma
    • över 41-åringar: 50 € engångssumma

Läs mer om ekonomiskt stöd här

Rådgivning och stöd

Sydvästra Finlands Cancerförening erbjuder avgiftsfria cancerrådgivningstjänster för den symtomfria befolkningen samt för cancerpatienter och deras närstående i Åbo, Salo och Loimaa. Rådgivning och stöd ges också i Forssa och Nystad. Boka tid till rådgivningsbyråns skötare på tel. 02 2657 927 (vardagar 9–11). Svensk service erbjuds endast på byrån i Åbo. Tjänster på rådgivningsbyråerna i Åbo, Salo och Loimaa:

• Allmän cancerrådgivning
  • Samtalshjälp
  • Ärftlighetsrådgivning
  • Förmedling av bröstproteser
  • Handledning i egenundersökning av brösten
  • Kontroll av hudförändringar
  • Föra barnen på tal -diskussion
  • Förmedling av kamratstöd

Rehabiliteringskurser

Sydvästra Finlands Cancerförening erbjuder ett mångsidigt utbud av avgiftsfria kurser för insjuknade och närstående i alla åldrar. Kurserna ger kamratstöd, information om cancer, och stöd för att orka på arbetet och i vardagen. Kurserna kan vara ämnade antingen för patienter med en viss cancerdiagnos, eller för alla cancerpatienter, oberoende av diagnos.

Det ordnas individ-, par- och familjekurser. En del av familjekurserna är riktade till familjer där den insjuknade är en vuxen, och en del är riktade till dem där den insjuknade är ett barn. För dem som förlorat en anhörig i cancer ordnas egna kurser.

Största delen av kurserna ordnas som femdagarskurser i Meri-Karina i Hirvensalo i Åbo, där deltagarna och eventuell partner, anhörig eller familj bor på helpension. Alla kurser är nationella och ansökningen sker med blankett. Bekanta dig med kurserna och ansök! Tyvärr finns kursinformationen och ansökningsblanketterna för närvarande endast på finska. Även kurserna ordnas bara på finska.

Läs om Österbottens Cancerföreningskurser här

Grupper för emotionella färdigheter för barn och unga

Sydvästra Finlands Cancerförening ordnar avgiftsfria grupper för emotionella färdigheter för barn och unga, där målsättningen är att stöda de unga i sin emotionella utveckling. I grupperna övar man sig att identifiera, utstå, reglera, hantera och uttrycka olika känslor.

Målet är att öka barn och ungas kännedom om sig själv och de egna känslorna, att stärka självkänslan och utveckla möjligheterna att påverka hur man själv mår. Ett annat mål är att barn och unga skulle bli modigare då det gäller att våga uttrycka känslor, och att de bättre skulle kunna ta hänsyn till andras känslor. I gruppen förenas man av liknande erfarenheter av att familjen drabbats av en allvarlig sjukdom.

Bortsett från den nationella distansgruppen träffas grupperna i Meri-Karina i Hirvensalo i Åbo. Läs mer och ansök om en plats i grupperna här. Tyvärr finns informationen och ansökningsblanketterna för närvarande endast på finska. Grupperna ordnas också bara på finska.

Medlemskap
Genom att bli medlem i Sydvästra Finlands Cancerförening är du berättigad till många förmåner. Du kan bli medlem genom att:

• Ringa medlemskontoret på tel 044 451 5565
  • Fylla i webblanketten

Medlemsavgifter år 2022

• Personmedlemmar (patient- och understödsmedlemmar) 22 €
  • Familjemedlemskap (barncancerfamiljer, omfattar föräldrarna och barn i samma hushåll) 32 €
  • Föreningsmedlemsavgift 50 €
  • Kommunmedlemsavgift 0,025 € / kommuninv

Inkvartering under behandlingar i Meri-Karina

Under behandlingar kan cancerpatienter övernatta i Meri-Karinas välmåendecenter avgiftsfri om de är berättigade till FPAs ersättning för övernattning (gäller inte Åbobor).

Andra än cancerpatienter kan också övernatta i Meri-Karina under sina behandlingar, men då är priset 55 €/dygn. I efterhand kan patienten själv ansöka om övernattersättning hos FPA. Då är självkostnadspriset 35 €/dygn.

FPA ersätter övernattningskostnader när patienter eller den rehabiliterade måste övernatta på behandlings- eller rehabiliteringsorten för att hinna till undersökning, behandling eller rehabilitering när det finns ingen kollektivtrafik eller för att undvika dagliga resor mellan hem och behandlingsorten. Om personen är på sjukhusets eller vårdcentralens bäddavdelning eller på rehabiliteringskliniken, ersätter FPA inte övernattningsersättning.

Rummet ska reserveras på förhand i Meri-Karinas reception. Patienten måste fylla i FPAs ansökan om rese-ersättning. Dessutom undertecknas en fullmakt som berättigar Sydvästra Finlands Cancerförening att ansöka om övernattningsersättning hos FPA. Övernattning inkluderar inte frukost.

Meri-Karinas välmåendecenter
02 2657 666, meri-karina@lssy.fi

Informationsdisk i T-sjukhuset

• ger tid för mötet och hälsovårdstjänst
  • information om canceroförenings aktiviteter
  • information om rehabilitering och peer support

Informationdisken ligger på första våningen i T-sjukhuset, i lobbyn mellan cancerkliniken och radioterapikliniken.

Solagent 2.0

Målet med Solagent 2.0-verksamheten är att öka barns kännedom om solens risker, och att främja barns egna användning av solkräm, och öka föräldrarnas kunskap i hur de ska skydda sina barn från solen. Solagenterna handleder barn och vuxna i daghemsgrupper genom sagor och lekar.

Utöver det får daghemmens personal och barnens föräldrar informationsmaterial om solskydd, och för daghemspersonalen ordnas Solfrukost-utbildning. Utbildningen ska öka kunskapen om solens risker hos dem som arbetar med barn, och lära ut hur man skyddar barn mot solen på rätt sätt. Om du vill ha agenter på besök till ditt daghem, kontakta Pia Ilves, 044 451 5655.

NIKO-projektet

Sydvästra Finlands Cancerförenings NIKO-projekt strävar till att förebygga ungas användning av nikotinprodukter. Det hälsofrämjande arbetet utförs i samarbete med de unga och föreningar i deras närhet.

Donationer

Stöd arbetet för cancersjuka och deras närstående genom en donation. Sydvästra Finlands Cancerförening rf:s donationskonto: FI96 5713 4520 0005 05