Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Sykerö-kerhon mukana perheenne pääsee mukaan muun muassa liikunta- ja harrastustoimintaan, tiedekerhoon, lastenhoitopäiville, virkistysleireille ja elokuvanäytöksiin. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi
Lataa Sykerön toimisääntö (pdf)
Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Tapahtumia

Lue lisää tapahtumasta klikkaamalla tapahtuman nimeä. Lisää tapahtumia on tulossa!

Infektioriskitön uintivuoro 12.6.
Infektioriskitön uintivuoro 17.7.
Sykerö Beach -rantalentopalloturnaus 13.–14.8.

Ammatilliset palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää muun muassa maksuttomia kuntoutuskursseja ja tunnetaitoryhmiä.

Lue lisää ammatillisista palveluista.

Toimintaa koko perheelle

Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot).

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Valtakunnallinen Sylva ry järjestää monipuolista toimintaa lapsisyöpäpotilasperheille verkossa. Tutustu ja lähde mukaan toimintaan!

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Sairaalaklovnit tekevät kotikäyntejä

Kutsu klovnit kylään! Sairaalaklovnit tekevät kotikäyntejä Turun ja lähikuntien alueella. Tyksin lasten ja nuorten hematologisen osaston perheet voivat ilmoittautua kotikäynteihin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tyks@sairaalaklovnit.fi. Sairaalaklovnit vierailevat perheiden kotona tai omalla pihalla yhdestä neljään kertaan. Tilanteesta riippuen klovnit voi kohdata myös etänä videopuhelun avulla. Lisätietoja kotikäynneistä voi tiedustella Sairaalaklovnit ry:n Kaisa Koululta numerosta 050 329 2494.

Sykerö näkyy UC10-osastolla

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija vierailee Turun yliopistollisen keskussairaalan lasten ja nuorten hematologisella osastolla torstaisin klo 10–11. Häneltä saa tietoa Lounais-Suomen Syhdistyksen ja lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön toiminnasta. Sykerö-kerho toimittaa osastolle herkkuja ja kahvia. Myös perinteiset pitsaperjantait jatkuvat joka toinen viikko.

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen mahdollisuuden hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa perhetyön asiantuntija Ruut Ketola, ruut.ketola@lssy.fi tai 044 451 5655.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (pdf)

Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä peruskoulusta tai toiselta asteelta valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 euroa, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 euroa. Stipendejä myönnetään Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen toiminta-alueella asuville lapsisyöpäpotilasperheille, jotka ovat yhdistyksen jäseniä.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Ruut Ketolalle, ruut.ketola@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija, ruut.ketola@lssy.fi, 044 451 5655
  • Maria Tiira, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.