Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Sykerö-kerhon mukana perheenne pääsee mukaan muun muassa liikunta- ja harrastustoimintaan, tiedekerhoon, lastenhoitopäiville, virkistysleireille ja elokuvanäytöksiin. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi
Lataa Sykerön toimisääntö (pdf)
Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Toimintaa koko perheelle

Sykerön toiminta on toistaiseksi tauolla. Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot). Koronaviruksesta huolimatta järjestämme kuitenkin etätapahtumia ja -ryhmiä. Tutustu niihin ja lähde mukaan!

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Sylva palvelee virtuaalisena valtakunnallisesti. Sylva tarjoaa muun muassa omia chatteja eri-ikäisille lapsille ja nuorille, vertaisryhmächatin syöpään sairastuneen lapsen vanhemmille sekä myös verkkokurssin syöpää sairastavien lasten vanhemmille.

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Verkkopalvelussa toimii ryhmächat 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää. 7–12-vuotiaille lapsille suunnattu ryhmächat järjestetään keskiviikkona 21.4. ja keskiviikkona 26.5. klo 16.30–17.30. 13–17-vuotiaille nuorille suunnattu ryhmächat järjestetään puolestaan keskiviikkona 21.4. ja keskiviikkona 26.5. klo 18.00–19.00.

Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä. Päivystyschat on avoinna tiistaisin klo 16–18.

Syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä käytettävissä on chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalveluista

Alakouluikäisten syöpää sairastavien lasten verkkotreffit

Tervetuloa kaikki alakouluikäiset syöpää sairastavat lapset verkkotreffeille maanantaina 5.5. klo 17–19. Mukavan kaksituntisen aikana pääset tapaamaan muita sekä tekemään yhdessä kivoja harjoituksia! Tarvitset vain tyhjää paperia ja värikyniä. Voit pyytää vanhempaasi alkuun mukaan, jos sinua jännittää.

Verkkotreffit järjestetään yhteistyössä Sylvan ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa. Ohjaajina toimivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Pia Ilves ja Sylvan lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta. Tapaaminen järjestetään Webex-alustalla ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse 5.5. aamupäivällä. Ilmoittaudu mukaan viimeistään sunnuntaina sunnuntaina 2.5.

Siirry ilmoittautumiseen

Lisätietoja:
Perhetyön asiantuntija Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi ja 044 451 5655
Lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta, riikka.ranta@sylva.fi ja 050 3130 725

Suomen Karva-Kaverien etävierailu

Suomen Karva-Kaverit ilahduttavat Sykerö-perheitä kotisohvilla etävierailun kautta tiistaina 11.5. klo 17. Vierailu kestää 30–60 minuuttia. Vierailun aikana eläimen kanssa voidaan tehdä osallistavia temppuja ja jutella eläimen luonteesta. Osallistujat voivat myös kysyä kysymyksiä lemmikeistä. Lisätietoa toiminnasta:

Ilmoittaudu mukaan etävierailuun viimeistään sunnuntaina 9.5. sähköpostitse sykero@lssy.fi. Etävierailu tapahtuu Teams-sovelluksen kautta. Osallistumislinkki ja lisätiedot lähetetään ilmoittautuneille maanantain 10.5. aikana.

Lue lisää Suomen Karva-Kavereista

Perhekurssit

Perheille, joissa on syöpää sairastava lapsi, järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa omia kursseja. Kurssien kohderyhmänä ovat alle kouluikäiset sekä ala- ja yläkouluikäiset, joiden sairaudesta aiheutuu kuntoutuksen tarve. Kurssit soveltuvat myös infektioeristyksessä oleville lapsille. Osallistujille maksuttomat kurssit ovat Kelan tukemia, ja niille haetaan Kelan lomakkeella. Kurssit ovat myös valtakunnallisia. Koko perhe majoittuu kurssin ajaksi Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen. Majoittumiseen sisältyy täysihoito.

Kurssien tavoitteena on muun muassa antaa ajankohtaista tietoa lasten syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa koko perheelle mahdollisuus tunteiden käsittelyyn. Kurssit myös auttavat sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille. Kurssiohjelmaan kuuluu esimerkiksi asiantuntijoiden ohjaamaa ryhmätoimintaa ja keskusteluryhmiä aikuisille, ohjattua toimintaa ja tunnetyöskentelyä lapsille heidän ikätasonsa huomioiden ja koko perheen mukavaa yhdessä tekemistä.

Perhetyön asiantuntija Pia Ilves
044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi

Esite

Lataa esite (pdf)

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on tukea lapsia tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Jokaista ryhmää varten on oma sähköinen hakulomake, jonka avulla ryhmään haetaan. Lisätietoja ryhmän tavoitteista, työskentelymenetelmistä sekä hakemisesta ryhmään löydät kunkin ryhmän tiedoista.

Ryhmät

Ryhmä 7–9-vuotiaille lapsille, jotka ovat sairastaneet syövän
Kokoontuminen torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00. Haku päättyy 2.8.
Lue lisää ryhmästä

Ryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
Kokoontuminen torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00. Haku päättyy 28.9.
Lue lisää ryhmästä

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves
044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi

Esite

Lataa esite (pdf)

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Ryhmät lapsille ja nuorille

• Ryhmä 13–15-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 27.9.–1.11.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 6.9.

Lisätietoja ryhmistä sekä ilmoittautumislomakkeet löydät Kaikki syövästä -sivustolta.

Siirry Kaikki syövästä -sivustolle

Ryhmät toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Suomen nuoret lesket ry

Virtuaalinen Fuck Cancer Run

Vallitsevan koronavirustilanteen ja mahdollisten liikkumisrajoitusten vuoksi vuoden 2021 Fuck Cancer Run juostaan huhtikuun sijaan viime vuoden tapaan syyskuussa. Uusi päivämäärä on lauantai 4.9.2021.

Tapahtumaan pystyy osallistumaan seuraamalla suoraa lähetystä verkossa sekä juoksemalla missä tahansa itse valitsemallaan lenkkipolulla tai reitillä. Lähetyksessä on vieraana mielenkiintoisia henkilöitä, syövän sairastaneita Fuck Cancer Run -osallistujia ja vapaaehtoisia. Ohjelmassa on lisäksi musiikkia ja yhteinen alkulämmittely sekä maaliin tulon fiilistelyä.

Ilmoittaudu tapahtumaan

Fuck Cancer Run -tapahtumia on järjestetty vuodesta 2017. Sylva ry järjesti Fuck Cancer Run -tapahtuman vuonna 2020 ensimmäistä kertaa virtuaalisena. Koska tapahtuma järjestettiin verkon välityksellä, se oli aidosti valtakunnallinen.

Fuck Cancer Run on osa valtakunnallista Fuck Cancer -toimintaa. Tapahtuman tuotoilla tuetaan Sylva ry:n työtä syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten hyväksi. Tämän vuoden tapahtuma järjestetään yhdessä Sylva ry:n, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sekä Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kanssa.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Mielessä risteilee kysymyksiä siitä, miten lapset reagoivat muuttuneeseen tilanteeseen, miten sairastuminen vaikuttaa heihin ja miten vanhempana olisi hyvä toimia.

Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta.

Lapset puheeksi -keskustelu antaa
• tietoa, miten tukea lasta syövän muuttamassa elämäntilanteessa.
• tukea koko perheelle käsitellä syöpään liittyviä ajatuksia ja tunteita.
• keinoja ja rohkeutta, miten keskustella lapsen kanssa syöpään liittyvistä asioista.
• tukea vanhemman omaan jaksamiseen sekä vanhemmuuteen.

Varaa aika

Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten Meri-Karinassa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Yhdessä selviydytään -verkkosivusto

Yhdessä selviydytään -verkkosivusto on tarkoitettu tueksi vanhemmille, jotka kaipaavat työkaluja huolten hallintaan ja lasten psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen koronapandemian aikana.

Sivustolle on koottu tietoa ahdistuneisuudesta, neuvoja hankalien tunteiden läpikäymiseen lapsen kanssa sekä yksinkertaisia keinoja ja harjoituksia, joilla helpottaa lapsen ja myös vanhemman omaa ahdistusta. Menetelmät perustuvat käyttäytymisterapiaan, jonka tiedetään olevan tehokas keino vähentää lasten ahdistus- ja pelko-oireita.

Sivustolle rekisteröidytään keksityillä tunnuksilla. Sivuston käyttöön liittyy alku- ja seurantakysely, joiden täyttämiseen kuluu noin 2–3 minuuttia. Vastauksia käytetään mielenterveyttä ylläpitävien ja psyykkisiä ongelmia ennaltaehkäisevien verkkopalvelujen jatkokehittämisessä. Sivuston on toteuttanut Turun yliopiston Voimaperheet-tutkimusryhmä. Sivusto on maksuton. Sivusto on tällä hetkellä käytettävissä suomeksi ja ruotsiksi.

Siirry Yhdessä selviydytään -verkkosivustolle

Sairaalaklovnit tekevät kotikäyntejä

Viime syksynä käynnistynyt Sairaalaklovnien kotikäynti-projekti saa jatkoa. Tyksin lasten ja nuorten hematologisen osaston perheet voivat ilmoittautua kotikäynteihin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tyks@sairaalaklovnit.fi. Lisätietoja kotikäynneistä voi tiedustella Sairaalaklovnit ry:n Kaisa Koululta numerosta 050 329 2494.

Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajaksi

Haluaisitko tietää, mitä toimintaa Sykerö järjestää nuorille? Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajien listalle! Olemme ottaneet nuorten (13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret) tavoittamiseksi käyttöömme WhatsApp-uutiskirjeen, jonka vastaanottajiksi voivat liittyä nuori itse sekä hänen vanhempansa.

Uutiskirjeen kautta tieto tulevista tapahtumista lähetään suoraan vastaanottajille. Mikäli sinä tai nuori haluatte liittyä uutiskirjeen saajaksi, ilmoita nimet ja puhelinnumerot perhetyön asiantuntija Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655.

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (doc)

Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä peruskoulusta tai toiselta asteelta valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 euroa, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 euroa.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Pia Ilves, perhetyön asiantuntija, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
  • Maria Tiira, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.