Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, virkistystä ja vertaistukea. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Tutustu Sykerön toimisääntöön

Toimintaa koko perheelle

Sykerö järjestää monipuolista toimintaa jäsenperheilleen. Tapahtumien tarkempi ohjelma ja aikataulu ilmoitetaan aina lähempänä ajankohtaa ja ilmoittautumiset tapahtumiin lähetetään pyydettyyn päivään mennessä osoitteeseen sykero@lssy.fi. Muistathan, että Sykerön järjestämiin tapahtumiin voi osallistua vain täysin terveenä.

Syyskuu

Go Gold -tietoisuuskuukausi

Perinteisesti maailmalla vietetään syyskuussa Go Gold -kuukautta, johon liittyy tietoisuus- ja varainhankintakampanjointia lasten syöpäsairauksiin liittyen. Voit tukea Sykerön toimintaa ostamalla virallisia Kultanauhoja. Kultanauhoja (5 €/kpl) voit ostaa Meri-Karinasta tai lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselta osastokäyntien yhteydessä. Ilves vierailee syyskuussa osastolla perjantaina 13.9. klo 10–11, torstaina 19.9. klo 10–11 ja torstaina 26.9. klo 10–11. Varaathan tasarahan. Mikäli haluaisit ostaa nauhoja, mutta et ole osastolla näinä päivinä, etkä pääse Meri-Karinaan, ole yhteydessä Ilvekseen, p. 044 451 5655.

Perhekursseilta keinoja arjessa selviytymiseen

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa Turun Hirvensalossa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville lapsille ja heidän perheilleen. Sopeutumisvalmennuskurssit lisäävät perheen voimavaroja ja toimintakykyä muuttuneessa elämäntilanteessa. Lapsille tarjotaan onnistumisen kokemuksia ja leikkejä turvallisessa ympäristössä sekä lisätään heidän sosiaalisia taitojaan, itsetuntemustaan ja luovuuttaan. Kurssit auttavat myös sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille.

Kurssit on tarkoitettu perheille, joissa on syöpää sairastava alle kouluikäinen, alakoululainen tai yläk­ouluikäinen lapsi. Kurssien tavoitteena on antaa ajankohtaista tietoa lapsen syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa mahdollisuus koko perheelle tunteiden käsittelyyn. Kurssit soveltuvat infektioeristyksissä oleville, ja ne ovat osanottajille maksuttomia.

Haku vuoden 2020 Kelan perhekursseille on käynnissä. Vuonna 2020 järjestetään seuraavat Kelan rahoittamat kurssit:

• Leukemia, yläkoululaisille 29.6.–3.7.2020 (KELA nro 75507)
  • Leukemia, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille 6.7.–10.7.2020 (KELA nro 75506)
  • Kaikki syöpäsairaudet, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille  22.6.–26.6.2020 (KELA nro 75504)
  • Kaikki syöpäsairaudet, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille 13.7.–17.7.2020 (KELA nro 75505)

Hakeminen

• Jos haet Kelan rahoittamalle kurssille, täytä Kelan hakemuslomake KU132. Hakemukseen tulee liittää lääkärinlausunto B tai vastaava lääkärinlausunto. Lääkärinlausunto ei saa olla vuotta vanhempi. Palauta hakemuslomake liitteineen suoraan Kelalle. Lomakkeita saa myös Kelan toimipisteestä, Kelan verkkosivuilta, syöpäyhdistyksen toimipisteistä sekä sairaaloiden sosiaalityöntekijöiltä, syöpähoitajilta ja kuntoutusohjaajilta.
  • Mikäli haet Veikkauksen tukemalle kurssille, täytä Syöpäjärjestöjen hakulomake ja lähetä hakemuksesi Meri-Karinaan, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Hakemuslomakkeita on saatavana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen verkkosivulta sekä Meri-Karinan kurssitoimistosta
  • Haku Kelan kursseille on käynnissä niin kauan kuin paikkoja on jäljellä. Voit katso Kelan verkkosivuilta osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku, onko kursseilla tilaa. Mahdollisia peruutuspaikkoja voi tiedustella suoraan Kelalta numerosta 020 692 205.  Kurssin perässä on suluissa kelan kurssinumero, jonka avulla kurssi löytyy lisätietoineen Kelan verkkosivuilta.

Syksyn 2019 infektioriskitön liikuntakerho

Sykerö aloittaa infektioriskittömän liikuntakerhon sykerölapsille syyskuussa. Liikuntakerhoa pidetään syksyllä 2019 kuusi kertaa (12.9., 26.9., 10.10., 24.10., 7.11. ja 21.11.). Liikuntakerho järjestetään Fight Back Empowering -salilla osoitteessa Linnankatu 49a, 20100 Turku. Kerhoa vetävät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lastenohjaajat.

Liikuntakerho jakautuu kahteen ryhmään:

• klo 17–18 alle kouluikäiset
  • klo 18–19 kouluikäiset

Liikuntakerho on tarkoitettu kaikille liikunnasta pitäville, mitään ei tarvitse osata etukäteen. Kerho sopii kaikille halukkaille ja lasten erityistarpeet otetaan huomioon. Liikuntakerhossa on mm. temppuilua, palloilua, sirkustelua ja musiikkiliikuntaa. Mukaan tarvitaan juomapullo ja mukavat vaatteet.

Toivomme, että ilmoitatte lapsenne liikuntakerhoon sunnuntaihin 8.9. mennessä sähköpostitse sykero@lssy.fi. Ilmoittautumisviestissä ilmoita:

• keitä osallistuu (nimi ja ikä)
  • onko lapsella jotain erityistarpeita
  • toiveet liikuntakerholle
  • vanhemman puhelinnumero, josta vanhemman saa kiinni tunnin aikana, jos tarvetta

Ilmoittautuminen ei ole sitova ja lapsi voi osallistua mukaan esimerkiksi vain kerran tai kaikkina kertoina. Ilmoitathan kuitenkin aina, mikäli et pääse paikalle. Näin ohjaajien on helpompi suunnitella tunnin sisältöä. Mukaan voi tulla myös myöhemmin, ilmoitathan silloin tulostasi. Lisätietoa kerhosta saat sähköpostitse osoitteesta sykero@lssy.fi tai lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekseltä sähköpostitse pia.ilves@lssy.fi tai puhelimitse 044 451 5655.

Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoja sähköpostitse maanantain 9.9.

Syksyn 2019 uimaopetus ja uintikerrat

Syksyn uinnit alkavat syyskuussa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, 20900 Turku). Uinteja on perjantaisin ja sunnuntaisin lokakuun loppuun ja joulukuun alkuun saakka.

Infektioriskissä oleville uimaopetusta järjestetään viisi kertaa sunnuntaisin. Tänä syksynä myös sisaruksille ja infektioriskin ohittaneille järjestetään uimaopetusta viisi kertaa perjantaisin. Infektioriskissä olevien uintipäivinä leikkihuoneet ovat avoinna. Uintiopettajana toimii Linda Saari. Uimaopetukseen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Sisarusten ja infektioriskin ohittaneiden uimaopetus (Huom! Ei sovi infektioriskissä oleville)

• pe 20.9. klo 18–19
  • pe 4.10. klo 18–19
  • pe 11.10. klo 18–19
  • pe 18.10. klo 18–19
  • pe 25.10. klo 18–19

Infektioriskissä olevien uimaopetus / uintikerrat

• su 8.9. klo 11–14
  • su 22.9. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 6.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 13.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 20.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 27.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 24.11. klo 11–14
  • su 1.12. klo 11–14

Jos ette osallistu uimaopetukseen, tulettehan tällöin uimaan vasta uimaopetuksen päätyttyä klo 12, jotta opetus ei häiriinny.

Infektioriskissä olevien uimaopetus-/uintikertoja varten uimatilat on siivottu, joten uinnit sopivat infektioriskissä oleville lapsille, mutta varmistathan kuitenkin luvan lääkäriltä. Uinteihin voivat osallistua myös infektioriskin ohittaneet perheet, mutta suosittelemme heitä käyttämään omaa perjantaisin järjestettävää uimaopetusvuoroa. Muistattehan korjata uimalelut pois ja viedä roskat roskikseen. Muistakaa myös, että infektioriskissä olevien uinteihin osallistutaan ainoastaan täysin terveenä.

Infektioriskin ohittaneiden crossfit-treenit

Infektioriskin ohittaneiden koululaisten ja nuorten liikkumista halutaan tukea syksyllä 2019 crossfit-treenien muodossa. Treenaamme joka keskiviikko klo 19–20 Reebok Crossfit -salilla. Ohjaajana kerran kuukaudessa salin oma ohjaaja, Sykerö-äiti Minna Suuronen ja välillä Team Rynkeby Turku. Ilmoittaudu rohkeasti sykero@lssy.fi. Facebook-sivujen tapahtumista löydät tarkempaa tietoa.

Lastenhoitopäivät

Sykerön infektioriskittömät lastenhoitopäivät jatkuvat syksyllä 2019. Lastenhoitopäiviä järjestetään syksyllä neljä kertaa: 7.9., 19.10., 23.11. ja 14.12. klo 11–17. Sykerön lastenohjaajat vastaavat lapsista päivän ajan. Jokaisesta lastenhoitopäivästä lähetetään erikseen tiedote, jossa kerrotaan lisätiedot päivästä ja ilmoittautumisohjeet.

Sykerö näkyy UC10-osastolla

Sykerö näkyy osastolla syksyllä 2019. Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves käy osastolla torstaisin klo 10–11 ja Sykerön puheenjohtaja Taina Ylenius pääsääntöisesti joka toinen viikko. Kokemusasiantatuntija Laura Leppäsen ajat löytyvät kahvihuoneen seinältä. Sykerön pitsaperjantait jatkuvat normaalisti osastolla myös syksyllä. Myös Sykerön lastenohjaajat vierailevat osastolla, käyntipäivät löytyvät kahvihuoneesta.

Infektioriskittömät elokuvat Kinopalatsissa

Sykerö-kerho järjestää infektioriskittömiä elokuvanäytöksiä yhteistyössä Kinopalatsin kanssa. Tarkemmat ajankohdat tiedotetaan tällä sivulla ja sähköpostitse.

Ruokailut Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa

Lapsisyöpäpotilasperheillä on mahdollisuus ruokailla Meri-Karinassa jäsenhintaan. Juhlapyhinä pöytävarauksen voi tehdä etukäteen Meri-Karinan infosta, 02 2657 666.

Yöpyminen

Lapsisyöpäpotilaan ollessa hoidettavana Tyksissä voivat hänen vanhempansa yöpyä Meri-Karinassa maksutta. Lue lisää!

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Harkinnanvaraisen tuen anomuslomake

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä eri oppilaitoksista valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 €, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 €.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Lue lisää!