Sykerö

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, virkistystä ja vertaistukea. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi

Toimintaa koko perheelle

Sykerön toiminta on toistaiseksi tauolla. Infektioriskiläisille järjestettävät tapahtumat ovat pääosin tauolla lokakuulle saakka, jolloin tilannetta katsotaan uudestaan. Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot). Koronaviruksesta huolimatta järjestämme kuitenkin etätapahtumia ja -ryhmiä. Tutustu niihin ja lähde mukaan!

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Sylva palvelee virtuaalisena valtakunnallisesti. Sylva tarjoaa muun muassa chat-palvelun, luentoja sekä Voima-kahvitteluja, joihin voi osallistua. Sylva jatkaa etätuen ja -toiminnan tarjoamista perheille tämän vuoden loppuun saakka.

Syyskuu on kultakuu! Syyskuu on kansainvälinen lasten syöpien tietoisuuskuukausi. Syyskuussa 2020 Kultanauha-kuukauden teemana on liikunta. Kampanjalla nostetaan esiin sitä, että liikunta ja arkiaktiivisuus tuovat sairastuneelle ja koko perheelle voimaa muuttuneeseen arkeen. Sylva ry haastaa mukaan Liikunta on kultaa -kampanjaan somekanavilla! Lue lisää Sylvan verkkosivuilta ja ota Sylvan somekanavat seurantaan!

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Etätapahtumat ja -ryhmät

Tunteet verkkoon -ryhmä sisaruksensa syöpään menettäneille alakouluikäisille lapsille

Sisaruksensa syöpään menettäneille alakouluikäisille lapsille kohdennettu Tunteet verkkoon -etäryhmä alkaa maanantaina 2.11. klo 17–18. Etäryhmä tapaa seitsemän kertaa, ja ryhmässä tehdään erilaisia harjoitteita, askartelua ja tehtäviä. Hakuaika ryhmään päättyy sunnuntaina 18.10. Ryhmä järjestetään yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry:n, Sylva ry:n, KÄPY – Lapsikuolemaperheet ry:n ja Suomen Syöpäyhdistys ry:n kanssa.

Lue lisää ja tutustu hakuohjeisiin Sylvan verkkosivulla

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille ja nuorille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tai nuoren tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Haku syksyn 2020 ryhmiin on päättynyt. Alla on alustavaa ennakkotietoa vuoden 2021 ryhmistä. Huomaathan, että ryhmien tiedot ovat alustavia ja muutokset ovat mahdollisia.

Ennakkotietoa vuoden 2021 ryhmistä

• Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, jotka sairastavat syöpää tai joiden sisarus sairastaa syöpää
    Viikoittaiset verkkokokoontumiset 8 kertaa torstaisin 4.3.–22.4.2021 klo 18.00–19.00. Yhteistyökurssi Sylva ry:n kanssa. Kurssi on valtakunnallinen.
  • Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 29.4.–17.6.2021 klo 17.30–19.00
  • Ryhmä 7–9-vuotiaille lapsille, jotka ovat sairastaneet syövän
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00
  • Ryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
    Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00

Sylvan ry:n kanssa toteutettavaa valtakunnallista ryhmää lukuun ottamatta ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa.

Työskentely ryhmässä

Tunnetaitoryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen ja nuoren itsetunto vahvistuu ja heidän  vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyvät. Tavoitteena myös on, että lapset ja nuoret uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Menetelminä käytössä on muun muassa satuja, draamaharjoituksia, luovaa tunnetysökentelyä, hengitysharjoituksia ja kehon kuuntelua, toiminnallisuutta ja liikkeellisyyttä, satuhierontaa ja myönteistä kosketusta, keskustelua sekä tilanne- ja pohdintaharjoituksia. Menetelmiä sovelletaan ryhmästä riippuen. Tunnetaitoryhmän tapaamiskertoihin sisältyy aina alkuvirittäytyminen, toimintaosuus, purkukeskustelu sekä taitojen linkittäminen arkeen ja lopettamisosuus.

Ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa vanhempien kanssa keskustellaan perheen tilanteesta puhelimitse. Jokaisen tapaamiskerran jälkeen vanhemmalle lähetetään sähköpostitse tietoa käsitellyistä teemoista. Tunnetaitoryhmien kokoontumisten puolivälissä vanhemmille järjestetään oma tapaamiskerta, jonka aikana käsitellään sitä, miten vanhempi voi tukea omaa lastaan tunnetaidoissa. Viimeinen kokoontumiskerta järjestetään niin, että toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat mukana.

Hakeminen tunnetaitoryhmään

Päivitämme hakutapaa. Tiedotamme uudesta hakutavasta mahdollisimman pian tällä verkkosivulla.

Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves, p. 044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi

Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajaksi

Haluaisitko tietää, mitä toimintaa Sykerö järjestää nuorille? Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajien listalle! Olemme ottaneet nuorten (13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret) tavoittamiseksi käyttöömme WhatsApp-uutiskirjeen, jonka vastaanottajiksi voivat liittyä nuori itse sekä hänen vanhempansa. Uutiskirjeen kautta tieto tulevista tapahtumista lähetään suoraan vastaanottajille. Mikäli sinä tai nuori haluatte liittyä uutiskirjeen saajaksi, ilmoita nimet ja puhelinnumerot lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655.

Agility-vuoro Vanton tilalla

Sykeröllä on oma agility-vuoro Vanton tilan agility-hallissa. Mahdollisista tulevista agility-vuoroista tiedotetaan myöhemmin.

Uintivuorot ja uimaopetus

Sykeröllä on Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa oma uintivuoro. Tulevista uintivuoroista ja uimaopetuksesta tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskin ohittaneiden crossfit-treenit

Infektioriskin ohittaneiden koululaisten ja nuorten liikkumista halutaan tukea crossfit-treenien muodossa. Tulevista treeneistä tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskitön liikuntakerho

Sykerö järjestää infektioriskittömän liikuntakerhon, jonka järjestämisestä ja aikataulusta tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskitön tiedekerho

Infektioriskitön tiedekerho vie lapsen tutkimusmatkalle mysteeriseen Superlaaksoon. Tiedeseikkailun aikana lapsi oppii uutta tieteellisistä ilmiöistä. Tiedekerhosta tiedotetaan myöhemmin.

Lastenhoitopäivät

Sykerö järjestää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa infektioriskittömiä lastenhoitopäiviä. Tulevista lastenhoitopäivistä tiedotetaan myöhemmin.

Virkistysleiri

Elokuun alussa järjestettäväksi suunniteltu virkistysleiri on valitettavasti peruttu.

Sykerön 40-vuotisjuhla Meri-Karinassa

Sykerö viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan. Valitettavasti elokuun alkuun suunniteltu juhlatilaisuus on peruttu.

Sykerö näkyy UC10-osastolla

Vierailut osastolla ovat toistaiseksi keskeytetty. Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves käy osastolla torstaisin klo 10–11, ja Sykerön puheenjohtaja Taina Ylenius keittelee kahvia vaihtelevasti joka toinen viikko. Kokemusasiantuntija Laura Leppäsen yhteystiedot löytyvät kahvihuoneen seinältä. Myös Sykerön lastenohjaajat käyvät osastolla kuukausittain.

Infektioriskittömät elokuvat Kinopalatsissa

Sykerö-kerho järjestää infektioriskittömiä elokuvanäytöksiä yhteistyössä Kinopalatsin kanssa. Tulevista elokuvanäytöksistä tiedotetaan myöhemmin.

Ruokailut Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa

Lapsisyöpäpotilasperheillä on mahdollisuus ruokailla Meri-Karinassa jäsenhintaan. Juhlapyhinä pöytävarauksen voi tehdä etukäteen Meri-Karinan infosta, 02 2657 666. Meri-Karinan ravintola on toistaiseksi suljettu.

Yöpyminen

Lapsisyöpäpotilaan ollessa hoidettavana Tyksissä voivat hänen vanhempansa yöpyä Meri-Karinassa maksutta.

Lue lisää majoituspalveluista hoitojen aikana

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (doc)

Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä eri oppilaitoksista valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 €, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 €.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vastaavalle hoitajalle Teija Kemppaiselle, teija.kemppainen@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Pia Ilves, lapsiperhekoordinaattori, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
  • Taina Ylenius, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa @sykero ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.