Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Sykerö-kerhon mukana perheenne pääsee mukaan muun muassa liikunta- ja harrastustoimintaan, tiedekerhoon, lastenhoitopäiville, virkistysleireille ja elokuvanäytöksiin. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi
Lataa Sykerön toimisääntö (pdf)
Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Tapahtumia

Lue lisää tapahtumasta klikkaamalla tapahtuman nimeä.

Ammatilliset palvelut

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää muun muassa maksuttomia kuntoutuskursseja ja Tunteet verkkoon -ryhmiä.

Lue lisää ammatillisista palveluista.

Toimintaa koko perheelle

Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot).

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Valtakunnallinen Sylva ry järjestää monipuolista toimintaa lapsisyöpäpotilasperheille verkossa. Tutustu ja lähde mukaan toimintaan!

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Sisarusten Majakkaseikkailu

Turun yliopistollinen keskussairaala ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestävät Turun yliopistollisessa keskussairaalassa päivän syöpää sairastavien lasten sisaruksille keskiviikkona 19.4 klo 11–15. Päivä on tarkoitettu lapsille, joiden sisarukset ovat hoidossa tai seurannassa lasten ja nuorten veri- ja syöpäsairauksien osastolla ja poliklinikalla.

Päivän aikana vieraillaan paikoissa, jotka ovat sisaruksen hoidon kannalta merkittäviä, kuten esimerkiksi heräämössä, verikeskuksessa ja sädehoidossa. Päivä sisältää myös tunnetyöskentelyä ja lounaan. Päivää ohjaavat Tyksin sairaanhoitajat Mari Holmberg ja Johanna Viitanen sekä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Ruut Ketola.

Ohjelma soveltuu esikouluikäisille ja sitä vanhemmille.

Ilmoittautuminen sairaalaseikkailuun sähköpostitse osoitteeseen sykero@lssy.fi viimeistään tiistaina 11.4. Kirjoita viestin aiheeksi sisaruspäivä ja ilmoita viestissä seuraavat tiedot:

1. lapsen nimi / lasten nimet
2. lapsen ikä / lasten iät
3. milloin sisaruksen syöpä on diagnosoitu?
4. mahdolliset lisätiedot, kuten allergiat ja erityisruokavaliot

Tarkemmat lisätiedot päivästä ilmoittautuneille perheille lähetetään 14.4. mennessä.

Lisätietoja: sykero@lssy.fi tai Mari Holmbergilta (mari.holmberg@varha.fi) tai Johanna Viitaselta (johanna.viitanen@varha.fi).

Kysely Kelan perhekuntoutuksesta

Nyt voit vaikuttaa Kelan järjestämän lasten perhekuntoutuksen kehittämiseen! Kela on julkaissut asiakkailleen suunnatun kyselyn uuden lasten perhekuntoutuksen kehittämiseksi. Kyselyllä kerätään tietoa asiakkaiden toiveista ja mielipiteistä lasten perhekuntoutuksen kehittämistä varten.

Vastauksia toivotaan niiltä vanhemmilta tai huoltajilta, joiden lapsi sairastaa syöpää. Vastaa kyselyyn viimeistään 16.4. Kyselyyn vastaaminen vie aikaa noin 15 minuuttia, ja vastaukset ovat anonyymeja.

Vastaa kyselyyn

Uintivuorot

Tule polskimaan Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen yhdessä perheen kanssa! Infektioeristyksessä oleville perheille tarkoitetut uintivuorot järjestetään sunnuntaina 8.1., 22.1., 19.2., 5.3., 19.3., 2.4., 16.4., 30.4. ja 14.5. klo 11–14 osoitteessa Seiskarinkatu 35, Turku.

Ilmoittautuminen osoitteeseen sykero@lssy.fi Jokaiselle uintivuorolle otetaan mukaan enintään 5 perhettä. Korjaattehan uimisen jälkeen lelut pois ja viettehän roskat roskikseen. Jotta uiminen olisi turvallista kaikille, uinteihin osallistutaan vain täysin terveinä. Varmistathan tarvittaessa luvan osallistumiseenne lääkäriltä.

Liikuntakerho

Infektioriskitön liikuntakerho on tarkoitettu 4–12-vuotiaille liikunnasta pitäville lapsille. Kerho on tarkoitettu ensisijaisesti infektioriskissä oleville lapsille, mutta myös lapset, joiden hoidot ovat vastikään päättyneet voivat matalalla kynnyksellä tulla kerhoon mukaan, jos ryhmässä on tilaa. Mitään ei tarvitse osata etukäteen! Lapset huomioidaan yksilöllisesti esimerkiksi mahdollisten liikuntarajoitteiden osalta. Liikuntakerhon ohjaajina toimivat kokeneet liikuttajat Ella Hytönen ja Sofia Varjo.

Liikuntakerho pidetään Meri-Karinan Airisto-salissa tiistaina 24.1., 7.2., 21.2., 7.3., 21.3., 4.4. ja 18.4. klo 17.15–18.30. Meri-Karina sijaitsee osoitteessa Seiskarinkatu 35. Osallistuminen vain osaan kerhokerroista on myös mahdollista.

Ilmoittautumiset osoitteeseen sykero@lssy.fi. Kerro viestissä:

• lapsen nimi ja ikä
  • onko lapsella erityistarpeita
  • toiveet liikuntakerholle
  • vanhemman puhelinnumero, josta vanhemman saa tarvittaessa kiinni tunnin aikana

Lisätiedot: ruut.ketola@lssy.fi, 044 451 5655

Elokuvanäytökset

Tervetuloa katsomaan elokuvia Turun Kinopalatsiin! Elokuviin voivat tulla sekä infektioriskissä olevat perheet että infektioriskin ohittaneet. Muistattehan, että näytös tulee jättää väliin, jos on lieviäkin infektion oireita. Elokuvanäytös on perheille maksuton. Elokuvista sekä niihin ilmoittautumisesta tiedotetetaan etukäteen verkkosivulla sekä Sykerön sähköpostilistalla oleville.

Sairaalaklovnit tekevät kotikäyntejä

Kutsu klovnit kylään! Sairaalaklovnit tekevät kotikäyntejä Turun ja lähikuntien alueella. Tyksin lasten ja nuorten hematologisen osaston perheet voivat ilmoittautua kotikäynteihin lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tyks@sairaalaklovnit.fi. Sairaalaklovnit vierailevat perheiden kotona tai omalla pihalla yhdestä neljään kertaan. Tilanteesta riippuen klovnit voi kohdata myös etänä videopuhelun avulla. Lisätietoja kotikäynneistä voi tiedustella Sairaalaklovnit ry:n Kaisa Koululta numerosta 050 329 2494.

Sykerö näkyy MJ5-osastolla

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija vierailee Majakkasairaalan lasten ja nuorten hematologisella osastolla torstaisin klo 10–11. Häneltä saa tietoa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ja lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön toiminnasta. Sykerö-kerho toimittaa osaston olohuoneeseen kahvia ja teetä. Myös perinteiset pitsaperjantait pidetään joka toinen viikko.

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen mahdollisuuden hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa perhetyön asiantuntija Ruut Ketola, ruut.ketola@lssy.fi tai 044 451 5655.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset. Perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa. Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (pdf)
Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä peruskoulusta tai toiselta asteelta valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 euroa, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 euroa. Stipendejä myönnetään Lounais-Suomen syöpäyhdistyksen toiminta-alueella asuville lapsisyöpäpotilasperheille, jotka ovat yhdistyksen jäseniä.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhetyön asiantuntija Ruut Ketolalle, ruut.ketola@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija, ruut.ketola@lssy.fi, 044 451 5655
  • Maria Tiira, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.