Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, virkistystä ja vertaistukea. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Tutustu Sykerön toimisääntöön

Toimintaa koko perheelle

Sykerö järjestää monipuolista toimintaa jäsenperheilleen. Tapahtumien tarkempi ohjelma ja aikataulu ilmoitetaan aina lähempänä ajankohtaa ja ilmoittautumiset tapahtumiin lähetetään pyydettyyn päivään mennessä osoitteeseen sykero@lssy.fi. Muistathan, että Sykerön järjestämiin tapahtumiin voi osallistua vain täysin terveenä.

Marraskuu

Joulukuu

Sykerö etsii vapaaehtoisia Suomen suurimpiin joulumyyjäisiin

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää Suomen suurimmat joulumyyjäiset Turun Messukeskuksessa lauantaina 14.12. klo 11–16. Sykerö osallistuu myyjäisiin omalla myyntipöydällään ja järjestää perinteiset arpajaiset, jotka ovat olleet hyvin suosittu osa myyjäisiä.

Sykerö tarvitsee jäsenistön apua joulumyyjäisissä ja arpajaisissa. Haluaisitko tulla järjestämään arpajaisia tai hoitamaan myyntipöytää joulumyyjäisiin? Haluaisitko auttaa arpajaispalkintojen hankinnassa? Voit esimerkiksi pyytää herkkukoreja kaupoilta, hankkia jotain pientä herkkukorin sisään tai tehdä käsitöitä. Mikäli pääset avuksemme, ilmoittauduthan osoitteeseen sykero@lssy.fi 25.11. mennessä. Kiitos, kun autat!

Sykerön lahja Sykerö-isille

Sykerö haluaa toivottaa hyvää tulevaa isänpäivää kaikille Sykerö-isille tarjoamalla lahjaksi valintasi mukaan yhden seuraavista:

• hieronta (60 minuuttia)
  • jalkahoito (noin 1 h 15 min)
  • autopesu (perusteellinen peruspesu)

Autopesu tulee varata marraskuun aikana. Hieronta tai jalkahoito tulee varata marraskuun aikana ja käyttää marras- tai joulukuussa. Tehdessäsi varausta mainitsethan olevasi Sykeröstä.

Yhteystiedot:

• Hieronta: p. 044 976 7750 (Klassinen hieronta Elvira, Itäinen Pitkäkatu 41, Turku)
  • Jalkahoito: p. 040 555 3200 ( diplomikosmetologi Nora Granlund, Meri-Karinan hyvinvointikeskus, Seiskarinkatu 35,  Turku)
  • Autopesu: p.045 671 8224 (Care for Car, Telekatu, 20360 Turku)

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät vuonna 2020

Ensi vuonna järjestetään kolme tunnetaitoryhmää lapsille ja nuorille. Ryhmien tavoitteena on lisätä monimenetelmällisesti lapsen tai nuoren tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Ryhmiin otetaan 8 kohderyhmään kuuluvaa lasta tai nuorta.

Ryhmät vuonna 2020

• 7–9-vuotiaat lapset, joiden vanhempi sairastaa syöpää
  • Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa Meri-Karinassa torstaisin 19.3.–7.5.2020 klo 17.30–19.00
  • 4–6-vuotiaat lapset, joiden sisarus sairastaa syöpää
  • Viikoittaiset kokoontumiset 8 kertaa Meri-Karinassa torstaisin 3.9.–22.10.2020 klo 17.30–19.00
  • 13–15-vuotiaat nuoret, joiden vanhempi sairastaa syöpää
  • Viikoittaiset kokoontumiset  8 kertaa Meri-Karinassa torstaisin 29.10.–17.12.2020 klo 17.30–19.00

Työskentely ryhmässä

Tunnetaitoryhmissä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyvät. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet paremmin. Tunnetaitoryhmästä saa työkaluja siihen, kuinka tunteita voi käsitellä myös sen jälkeen, kun ryhmien tapaamiset ovat ohitse.

Menetelminä käytössä on muun muassa satuja, draamaharjoituksia, luovaa tunnetysökentelyä, hengitysharjoituksia ja kehon kuuntelua, toiminnallisuutta ja liikkeellisyyttä, satuhierontaa ja myönteistä kosketusta, keskustelua sekä tilanne- ja pohdintaharjoituksia. Menetelmiä sovelletaan ryhmästä riippuen. Tunnetaitoryhmän tapaamiskertoihin sisältyy aina alkuvirittäytyminen, toimintaosuus, purkukeskustelu sekä taitojen linkittäminen arkeen ja lopettamisosuus.

Ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa vanhempien kanssa keskustellaan perheen tilanteesta puhelimitse. Jokaisen tapaamiskerran jälkeen vanhemmalle lähetetään sähköpostitse tietoa käsitellyistä teemoista. Tunnetaitoryhmien kokoontumisten puolivälissä vanhemmille järjestetään oma tapaamiskerta, jonka aikana käsitellään sitä, miten vanhempi voi tukea omaa lastaan tunnetaidoissa. Viimeinen kokoontumiskerta järjestetään niin, että toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat mukana

Hakeminen ryhmiin

Ryhmiin haetaan lomakkeella Hakemus lasten ja nuorten tunnetaitoryhmiin. Lähetä täytetty lomake postitse osoitteella Meri-Karinan hyvinvointikeskus / Kurssitoimisto, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Hakuaika päättyy kuukautta ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa. Hakemuslomakkeita on saatavana myös Meri-Karinan kurssitoimistosta ja Tyksin T-sairaalassa sijaitsevalta yhdistyksen infopisteeltä. Mahdollisia peruutuspaikkoja voi tiedustella kurssitoimistosta (02 2657 610).

Lisätietoja tunnetaitoryhmistä voi tiedustella lapsiperhekoordinaattori, lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaaja Pia Ilvekseltä, 044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi.

Perhekursseilta keinoja arjessa selviytymiseen

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa Turun Hirvensalossa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville lapsille ja heidän perheilleen. Kurssit lisäävät perheen voimavaroja ja toimintakykyä muuttuneessa elämäntilanteessa. Lapsille tarjotaan onnistumisen kokemuksia ja leikkejä turvallisessa ympäristössä sekä lisätään heidän sosiaalisia taitojaan, itsetuntemustaan ja luovuuttaan. Kurssit auttavat myös sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille.

Kurssit on tarkoitettu perheille, joissa on syöpää sairastava alle kouluikäinen, koulunsa aloittava, alakoululainen tai yläk­ouluikäinen lapsi. Kurssien tavoitteena on antaa ajankohtaista tietoa lapsen syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa mahdollisuus koko perheelle tunteiden käsittelyyn. Kurssit soveltuvat infektioeristyksissä oleville, ja ne ovat osanottajille maksuttomia.

Haku vuoden 2020 Kelan perhekursseille on käynnissä. Vuonna 2020 järjestetään seuraavat Kelan rahoittamat kurssit:

• Leukemia, yläkoululaisille 29.6.–3.7.2020 (KELA nro 75507)
  • Leukemia, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille 6.7.–10.7.2020 (KELA nro 75506)
  • Kaikki syöpäsairaudet, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille  22.6.–26.6.2020 (KELA nro 75504)
  • Kaikki syöpäsairaudet, alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville ja alakoululaisille 13.7.–17.7.2020 (KELA nro 75505)

Hakeminen

• Täytä Kelan hakemuslomake KU132. Liitä hakemukseen alle vuoden vanha B-lääkärilausunto tai vastaavat tiedot sisältävä muu lääketiteellinen selvitys. Palauta hakemuslomake liitteineen suoraan Kelaan. Lomakkeita saa myös Kelan toimipisteestä, Kelan verkkosivuilta, syöpäyhdistyksen toimipisteistä sekä sairaaloiden sosiaalityöntekijöiltä, syöpähoitajilta ja kuntoutusohjaajilta.
  • Haku Kelan kursseille on käynnissä niin kauan kuin paikkoja on jäljellä. Voit katso Kelan verkkosivuilta osoitteesta www.kela.fi/kuntoutuskurssihaku, onko kursseilla tilaa. Mahdollisia peruutuspaikkoja voi tiedustella suoraan Kelalta numerosta 020 692 205.  Kurssin perässä on suluissa kelan kurssinumero, jonka avulla kurssi löytyy lisätietoineen Kelan verkkosivuilta.

Syksyn 2019 infektioriskitön liikuntakerho

Sykerö aloittaa infektioriskittömän liikuntakerhon sykerölapsille syyskuussa. Liikuntakerhoa pidetään syksyllä 2019 kuusi kertaa (12.9., 26.9., 10.10., 24.10., 7.11. ja 21.11.). Liikuntakerho järjestetään Fight Back Empowering -salilla osoitteessa Linnankatu 49a, 20100 Turku. Kerhoa vetävät Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lastenohjaajat.

Liikuntakerho jakautuu kahteen ryhmään:

• klo 17–18 alle kouluikäiset
  • klo 18–19 kouluikäiset

Liikuntakerho on tarkoitettu kaikille liikunnasta pitäville, mitään ei tarvitse osata etukäteen. Kerho sopii kaikille halukkaille ja lasten erityistarpeet otetaan huomioon. Liikuntakerhossa on mm. temppuilua, palloilua, sirkustelua ja musiikkiliikuntaa. Mukaan tarvitaan juomapullo ja mukavat vaatteet.

Toivomme, että ilmoitatte lapsenne liikuntakerhoon sunnuntaihin 8.9. mennessä sähköpostitse sykero@lssy.fi. Ilmoittautumisviestissä ilmoita:

• keitä osallistuu (nimi ja ikä)
  • onko lapsella jotain erityistarpeita
  • toiveet liikuntakerholle
  • vanhemman puhelinnumero, josta vanhemman saa kiinni tunnin aikana, jos tarvetta

Ilmoittautuminen ei ole sitova ja lapsi voi osallistua mukaan esimerkiksi vain kerran tai kaikkina kertoina. Ilmoitathan kuitenkin aina, mikäli et pääse paikalle. Näin ohjaajien on helpompi suunnitella tunnin sisältöä. Mukaan voi tulla myös myöhemmin, ilmoitathan silloin tulostasi. Lisätietoa kerhosta saat sähköpostitse osoitteesta sykero@lssy.fi tai lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekseltä sähköpostitse pia.ilves@lssy.fi tai puhelimitse 044 451 5655.

Ilmoittautuneille lähetetään lisätietoja sähköpostitse maanantain 9.9.

Syksyn 2019 uimaopetus ja uintikerrat

Syksyn uinnit alkavat syyskuussa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, 20900 Turku). Uinteja on perjantaisin ja sunnuntaisin lokakuun loppuun ja joulukuun alkuun saakka.

Infektioriskissä oleville uimaopetusta järjestetään viisi kertaa sunnuntaisin. Tänä syksynä myös sisaruksille ja infektioriskin ohittaneille järjestetään uimaopetusta viisi kertaa perjantaisin. Infektioriskissä olevien uintipäivinä leikkihuoneet ovat avoinna. Uintiopettajana toimii Linda Saari. Uimaopetukseen ei tarvitse ilmoittautua erikseen.

Sisarusten ja infektioriskin ohittaneiden uimaopetus (Huom! Ei sovi infektioriskissä oleville)

• pe 20.9. klo 18–19
  • pe 4.10. klo 18–19
  • pe 11.10. klo 18–19
  • pe 18.10. klo 18–19
  • pe 25.10. klo 18–19

Infektioriskissä olevien uimaopetus / uintikerrat

• su 8.9. klo 11–14
  • su 22.9. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 6.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 13.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 20.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 27.10. klo 11–14 (uimaopetus klo 11–12)
  • su 24.11. klo 11–14
  • su 1.12. klo 11–14

Jos ette osallistu uimaopetukseen, tulettehan tällöin uimaan vasta uimaopetuksen päätyttyä klo 12, jotta opetus ei häiriinny.

Infektioriskissä olevien uimaopetus-/uintikertoja varten uimatilat on siivottu, joten uinnit sopivat infektioriskissä oleville lapsille, mutta varmistathan kuitenkin luvan lääkäriltä. Uinteihin voivat osallistua myös infektioriskin ohittaneet perheet, mutta suosittelemme heitä käyttämään omaa perjantaisin järjestettävää uimaopetusvuoroa. Muistattehan korjata uimalelut pois ja viedä roskat roskikseen. Muistakaa myös, että infektioriskissä olevien uinteihin osallistutaan ainoastaan täysin terveenä.

Infektioriskin ohittaneiden crossfit-treenit

Infektioriskin ohittaneiden koululaisten ja nuorten liikkumista halutaan tukea syksyllä 2019 crossfit-treenien muodossa. Treenaamme joka keskiviikko (18.9., 25.9., 2.10., 9.10., 16.10., 23.10., 30.10., 6.11., 13.11., 20.11., 27.11., 4.12. ja 11.12.) klo 19–20 Reebok Crossfit -salilla.)Ohjaajana kerran kuukaudessa salin oma ohjaaja, Sykerö-äiti Minna Suuronen ja välillä Team Rynkeby Turku. Ilmoittaudu rohkeasti sykero@lssy.fi. Facebook-sivujen tapahtumista löydät tarkempaa tietoa.

Lastenhoitopäivät

Sykerön infektioriskittömät lastenhoitopäivät jatkuvat syksyllä 2019. Lastenhoitopäiviä järjestetään syksyllä neljä kertaa: 7.9., 19.10., 23.11. ja 14.12. klo 11–17. Sykerön lastenohjaajat vastaavat lapsista päivän ajan. Jokaisesta lastenhoitopäivästä lähetetään erikseen tiedote, jossa kerrotaan lisätiedot päivästä ja ilmoittautumisohjeet.

Sykerö näkyy UC10-osastolla

Sykerö näkyy osastolla syksyllä 2019. Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves käy osastolla torstaisin klo 10–11 ja Sykerön puheenjohtaja Taina Ylenius pääsääntöisesti joka toinen viikko. Kokemusasiantatuntija Laura Leppäsen ajat löytyvät kahvihuoneen seinältä. Sykerön pitsaperjantait jatkuvat normaalisti osastolla myös syksyllä. Myös Sykerön lastenohjaajat vierailevat osastolla, käyntipäivät löytyvät kahvihuoneesta.

Infektioriskittömät elokuvat Kinopalatsissa

Sykerö-kerho järjestää infektioriskittömiä elokuvanäytöksiä yhteistyössä Kinopalatsin kanssa. Tarkemmat ajankohdat tiedotetaan tällä sivulla ja sähköpostitse.

Ruokailut Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa

Lapsisyöpäpotilasperheillä on mahdollisuus ruokailla Meri-Karinassa jäsenhintaan. Juhlapyhinä pöytävarauksen voi tehdä etukäteen Meri-Karinan infosta, 02 2657 666.

Yöpyminen

Lapsisyöpäpotilaan ollessa hoidettavana Tyksissä voivat hänen vanhempansa yöpyä Meri-Karinassa maksutta. Lue lisää!

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Harkinnanvaraisen tuen anomuslomake

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä eri oppilaitoksista valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 €, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 €.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Lue lisää!