Sykerö

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, agility- ja uintivuoroja, crossfit-treenejä, liikunta- ja tiedekerhoja, lastenhoitopäiviä, virkistysleirejä ja elokuvanäytöksiä. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi

Lataa Sykerön toimisääntö (pdf)

Toimintaa koko perheelle

Sykerön toiminta on toistaiseksi tauolla vuoden loppuun saakka, jolloin tilannetta katsotaan uudestaan. Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot). Koronaviruksesta huolimatta järjestämme kuitenkin etätapahtumia ja -ryhmiä. Tutustu niihin ja lähde mukaan!

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Sylva palvelee virtuaalisena valtakunnallisesti. Sylva tarjoaa muun muassa chat-palvelun, luentoja sekä Voima-kahvitteluja, joihin voi osallistua. Sylva jatkaa etätuen ja -toiminnan tarjoamista perheille tämän vuoden loppuun saakka.

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Sykerö Skanssin Anna hyvän kiertää -kampanjan kohteena

Kauppakeskus Skanssi tekee tänä jouluna hyväntekeväisyyttä Anna hyvän kiertää -kampanjalla, jolla autetaan paikallisia järjestöjä ja yhdistyksiä monin eri tavoin. Sykerö-kerho on yksi kampanjan kohteista, jolle kerätään lahjoituspottia. Sykerön kampanjakohteeksi on valinnut Lauri Korpikosken luotsaama TPS, jonka kanssa Kauppakeskus Skanssi osallistuu keräykseen. Kampanja on käynnissä 21.11.–24.12.

Kaikki kampanja-aikana Skanssissa asioivat asiakkaat kerryttävät automaattisesti lahjoitussummaa. Keräyssumman karttumista voi seurata Skanssin ensimmäisen kerroksen aukiolla olevasta sylinteristä. Sykerö-kerhoa voi tukea myös tekemällä lahjoituksen suoraan Sykerölle tai jättämällä pullonpalautuskuitin Skanssin K-Citymarketin pullonkeräyspisteessä olevaan Sykerön lippaaseen. Pullonpalautusrahat ohjataan Sykerö-kerhon toimintaan. Laita hyvä kiertämään!

Lahjoita Sykerölle

Voit tukea Sykerö-kerhon toimintaa lahjoittamalla Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry:n rahankeräystilille: FI96 5713 4520 0005 05. Kirjoitathan viestikenttään ”Sykerö”. Voit tehdä lahjoituksen Sykerö-kerholle myös MobilePayn avulla lyhytnumerolla 94488. Kirjoitathan MobilePayn kommenttikenttään ”Sykerö”.

Etäryhmät

Sisarusten verkkotapaaminen

Tervetuloa kaikki Sykerön, Syöpyköiden ja Eppuleiden sisarukset verkkotapaamiseen keskiviikkona 2.12. klo 17–19. Tule mukaan tapaamaan muita sisaruksia ja tekemään kivoja harjoituksia! Tarvitset mukaasi vain tyhjää paperia ja värikyniä.

Tapaaminen on tarkoitettu lapsille, joiden sisarukset ovat hoidossa tai seurannassa lasten ja nuorten veri- ja syöpäsairauksien osastolla ja poliklinikalla. Ohjaajina ovat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves ja Turun yliopistollisen keskussairaalan sairaanhoitaja Mari Holmberg. Tapaaminen järjestetään Teams-alustalla ja tarvittaessa vanhempi voi olla mukana teknisenä tukena.

Ilmoittautuminen verkkotapaamiseen tapahtuu sähköpostitse osoitteeseen sykero@lssy.fi. Kirjoita viestin aiheeksi sisarusten tapaaminen ja ilmoita viestissä lapsen tai lasten nimi sekä lapsen tai lasten iät. Teethän ilmoittautumisen viimeistään sunnuntaina 29.11.

Osallistumislinkki, liittymisohjeet ja lisätiedot lähetetään ilmoittautuneille 1.12. Lisätietoja vetäjiltä: Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655 ja Mari Holmberg, mari.holmberg@tyks.fi.

Vanhempien VOIMA-verkkokahvit

Ota hetki aikaa itsellesi ja tule vanhempien VOIMA-verkkokahveille tiistaina 8.12. klo 17–18! Kahvit on tarkoitettu syöpään sairastuneiden lasten vanhemmille ja isovanhemmille. Kahveilla pääset keskustelemaan saman kokeneiden kanssa mukavassa ilmapiirissä. Paikalla ovat Sykerön Taina Ylenius, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Pia Ilves ja Annamari Rivero sekä Sylvan Riikka Ranta. Kahvit toteutetaan Teams-ohjelmalla. Pääset osallistumaan kahveille alla olevasta linkistä.

Tutustu liittymisohjeisiin

Liity VOIMA-kahveille

VOIMA-kahvit ovat VOIMA-brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden lasten ja heidän läheistensä hyväksi.

Pia Ilves, lapsiperhekoordinaattori
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Sykerön virtuaalinen joulujuhla

Tervetuloa Sykerön virtuaaliseen joulujuhlaan sunnuntaina 13.12. klo 15! Sykerön kuumalinja tarjoaa iloa, valoa ja lämmintä mieltä joulunodotukseen koko perheelle. Kuumaalinjaa isännöi tietysti itse joulupukki ja Sykerön tontut ahertavat pukin apuna, terveisiä välitetään ja lauleskellaan. Juhla kestää noin tunnin verran. Tänäkin vuonna Sykerö muistaa kaikkia juhlaan osallistuvia taatusti mieluisalla joululahjalla!

Ilmoittaudu juhlaan viimeistään sunnuntaina 6.12. lähettämällä viestiä osoitteeseen sykero@lssy.fi. Kerro viestissä perheesi nimi, lasten iät sekä osoitteenne. Halutessasi voit lähettää kuumanlinjan kautta terveiset muille Sykeröläisille, myös kuvan kera. Ilmoittautuneille lähetetään sähköpostitse ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen osallistumislinkki juhlaan sekä ohjeet, jotka koskevat joululahjaa.

Syöpää sairastavien lasten verkkotapaaminen

Tervetuloa kaikki alakouluikäiset syöpää sairastavat lapset verkkotreffeille torstaina 10.12. klo 17–19. Tule tapaamaan muita sekä tekemään yhdessä kivoja harjoituksia! Tarvitset vain tyhjää paperia ja värikyniä. Voit pyytää vanhempaasi alkuun mukaan, jos sinua jännittää.

Verkkotreffit järjestetään yhteistyössä Sylvan ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa. Ohjaajina toimivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves ja Sylvan lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta. Tapaaminen järjestetään Webex-alustalla ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse torstaina 10.12. aamupäivällä. Ilmoittaudu mukaan viimeistään sunnuntaina 6.12.

Siirry ilmoittatumiseen

Lisätietoja:
Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi ja 044 451 5655
Lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta, riikka.ranta@sylva.fi ja 050 3130 725

Lastenklinikoiden Kummien Kummikeskiviikko

Lastenklinikoiden Kummit kutsuu perheet mukaan Kummit Live: Kummikeskiviikot-vierailulle virtuaalisesti keskiviikkona 18.11. ja keskiviikkona 2.12. Kummivierailun aikana pääsee tapaamaan yhtä Kummivaikuttajista. Tapaamisen juontaa Radio Nova, ja siihen osallistuvat potilasperheet ympäri Suomen. Tarkemmat tiedot kellonajoista ja vieraista sekä ilmoittautumisohjeet löydät Lastenklinikoiden Kummien verkkosivulta.

Siirry Lastenklinikoiden Kummien verkkosivulle

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Perhekurssit

Perheille, joissa on syöpää sairastava lapsi, järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa oma kurssi. Kurssin kohderyhmänä ovat alle kouluikäiset, koulunsa aloittavat sekä alakouluikäiset, joiden sairaudesta aiheutuu kuntoutuksen tarve. Kurssi soveltuu myös infektioeristyksessä oleville lapsille. Osallistujille maksuton kurssi ovn Kelan tukema, ja sille haetaan Kelan lomakkeella. Kurssi on myös valtakunnallinen. Koko perhe majoittuu kurssin ajaksi Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen. Majoittumiseen sisältyy täysihoito.

Kurssin tavoitteena on muun muassa antaa ajankohtaista tietoa lasten syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa koko perheelle mahdollisuus tunteiden käsittelyyn. Kurssi myös auttaa sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssin hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille. Kurssiohjelmaan kuuluu esimerkiksi asiantuntijoiden ohjaamaa ryhmätoimintaa ja keskusteluryhmiä aikuisille, ohjattua toimintaa ja tunnetyöskentelyä lapsille heidän ikätasonsa huomioiden ja koko perheen mukavaa yhdessä tekemistä.

Ajankohta ja sisältö

Kurssi järjestetään 22.–26.2.2021. Kurssi on suunnattu syöpää sairastaville alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville sekä alakouluikäisille. Kurssin Kelanumero on 75505.

Tutustu kurssiin

Kesällä 2021 järjestettävät kurssit ilmoitetaan myöhemmin.

Hakeminen

Täytä Kelan hakemuslomake KU 132 tai KU 104. Liitä hakemukseen alle vuoden vanha B-lääkärinlausunto tai vastaavat tiedot sisältävä muu lääketieteellinen selvitys. Palauta täytetty hakemuslomake liitteineen suoraan Kelaan. Lomakkeita on saatavana myös Kelan toimipisteistä ja verkkosivulta, syöpäyhdistyksen toimipisteistä sekä sairaaloiden sosiaalityöntekijöiltä, syöpähoitajilta ja kuntoutusohjaajilta.

Hakemuslomake

Lataa hakemus KU 132 (pdf)
Lataa hakemus KU 104 (pdf)

Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves

Nuorten kurssi

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää oma viikonloppukurssin 16–22-vuotiaille, joiden vanhempi tai sisarus on menehtynyt syöpään. Tarkoituksena on jakaa kokemuksia, keskustella kavereiden ja ystävien roolista sekä tulevaisuudesta, kohdata saman kokeneita nuoria sekä viettää aikaa yhdessä.

Vetäjinä toimivat vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves. Kurssilla on mukana myös nuortenohjaaja sekä yövalvoja. Osallistuminen kurssille sekä majoittuminen Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on täysin maksutonta.

Kurssi järjestetään 12.–14.3.2021.

Tutustu kurssiohjelmaan

Hakeminen

Täytä alla oleva sähköinen hakulomake. Hakuaika päättyy 18.2.2021.

Täyty hakulomake

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on tukea lapsia tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Ensi vuonna järjestetään neljä ryhmää, joihin osallistuvia lapsia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Sylvan ry:n kanssa toteutettavaa valtakunnallista verkkoryhmää lukuun ottamatta ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Jokaista ryhmää varten on oma sähköinen hakulomake, jonka avulla ryhmään haetaan. Hakuaika päättyy kuukautta ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa. Lisätietoja ryhmän tavoitteista, työskentelymenetelmistä sekä hakemisesta ryhmään löydät kunkin ryhmän tiedoista.

Huomioithan, että ryhmien tiedot ovat alustavia ja muutokset ovat mahdollisia.

Vuoden 2021 ryhmät

Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, jotka sairastavat syöpää tai joiden sisarus sairastaa syöpää
Verkkokokoontuminen torstaisin 4.3.–22.4.2021 klo 18.00–19.00.
Valtakunnallinen ryhmä järjestetään yhteistyönä Sylva ry:n kanssa.
Lue lisää verkkoryhmästä

Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
Kokoontuminen torstaisin 29.4.–17.6.2021 klo 17.30–19.00

Ryhmä 7–9-vuotiaille lapsille, jotka ovat sairastaneet syövän
Kokoontuminen torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00
Lue lisää ryhmästä

Ryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
Kokoontuminen torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves

Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajaksi

Haluaisitko tietää, mitä toimintaa Sykerö järjestää nuorille? Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajien listalle! Olemme ottaneet nuorten (13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret) tavoittamiseksi käyttöömme WhatsApp-uutiskirjeen, jonka vastaanottajiksi voivat liittyä nuori itse sekä hänen vanhempansa. Uutiskirjeen kautta tieto tulevista tapahtumista lähetään suoraan vastaanottajille. Mikäli sinä tai nuori haluatte liittyä uutiskirjeen saajaksi, ilmoita nimet ja puhelinnumerot lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655.

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (doc)

Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä eri oppilaitoksista valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 €, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 €.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vastaavalle hoitajalle Teija Kemppaiselle, teija.kemppainen@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Pia Ilves, lapsiperhekoordinaattori, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
  • Taina Ylenius, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa @sykero ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.