Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Sykerö järjestää muun muassa asiantuntijaluentoja, virkistystä ja vertaistukea. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Tutustu Sykerön toimisääntöön

Toimintaa koko perheelle

Sykerön toiminta on toistaiseksi tauolla. Tiedotamme tilanteen muuttumisesta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot).

Haku kesän perhekurssille ja syksyn tunnetaitoryhmiin on käynnissä. Lue lisää kurssista ja ryhmistä alempaa tältä sivulta!

Sykerö Beach -rantalentopalloturnaus järjestetään 15.–16.8.2020. Ottelun kautta saatavat tulot menevät lyhentämättömänä Sykerön toimintaan. Lähde katsomaan ja kannustamaan pelaajia!

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Sylva palvelee virtuaalisena valtakunnallisesti. Sylva tarjoaa muun muassa chat-palvelun, luentoja sekä Voima-kahvitteluja, joihin voi osallistua.

Sykerö Beach XVIII

Sykerö Beach -rantalentopalloturnaus järjestetään tänä vuonna 18. kerran! Ottelu käydään 15.–16.8.2020. Pelipaikkana on Sorttamäen uimaranta Turun Hirvensalossa, Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen (Seiskarinkatu 35) vieressä.

Lauantaina 15.8. pelataan naisten ja miesten kilpa-, yleis- ja harrastesarjat kolmen pelaajan joukkuein. Myös sekasarja järjestään, mikäli joukkueita on riittävästä. Vaihtopelaajat ovat sallittuja kaikissa sarjoissa.

Sunnuntaina 16.8. pelataan naisten ja miesten A- ja B-sarja kahden pelaajan joukkuein. Myös seka- ja juniorisarjat järjestetään, mikäli ilmoittautuneita joukkueita on riittävästi.

Osallistumismaksu (25 €/hlö) sisältää pelipaidan. Maksu suoritetaan Sykerön tilille FI51 5713 4520 013052. Tulot menevät lyhentämättömänä Sykerön toimintaan. Ilmoittautuminen vahvistetaan turnausviikolla (sis. ottelu-ohjelman ja muita mahdollisia tietoja).

Ilmoittautumiset 7.8. mennessä: Pia Kakko (pia.kakko@gmail.com) tai Ville Kakko (p. 040 839 7576).

Tervetuloa katsomaan ja kannustamaan pelaajia!

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille ja nuorille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on lisätä lapsen tai nuoren tietoisuutta itsestään ja omista tunteistaan sekä tukea tunnetaitojen oppimisessa. Tunnetaitoryhmiin osallistuvia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Ryhmään otetaan 8 kohderyhmään kuuluvaa lasta tai nuorta. Ryhmät kokoontuvat Turun Hirvensalossa sijaitsevassa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa.

Lasten ja nuorten tunnetaitoryhmät

4–6-vuotiaat lapset, joiden sisarus sairastaa syöpää

• ryhmä kokoontuu torstaisin 3.9.–22.10. klo 17.30–19.00 (yhteensa 8 kertaa)
  • haku ryhmään päättyy 3.8.

13–15-vuotiaat nuoret, joiden vanhempi sairastaa syöpää

• ryhmä kokoontuu torstaisin 29.10.–17.12. klo 17.30–19.00 (yhteensä 8 kertaa)
  • haku ryhmään päättyy 29.9.

Työskentely ryhmässä

Tunnetaitoryhmissä lapset ja nuoret harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen ja nuoren itsetunto vahvistuu ja heidän  vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyvät. Tavoitteena myös on, että lapset ja nuoret uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Menetelminä käytössä on muun muassa satuja, draamaharjoituksia, luovaa tunnetysökentelyä, hengitysharjoituksia ja kehon kuuntelua, toiminnallisuutta ja liikkeellisyyttä, satuhierontaa ja myönteistä kosketusta, keskustelua sekä tilanne- ja pohdintaharjoituksia. Menetelmiä sovelletaan ryhmästä riippuen. Tunnetaitoryhmän tapaamiskertoihin sisältyy aina alkuvirittäytyminen, toimintaosuus, purkukeskustelu sekä taitojen linkittäminen arkeen ja lopettamisosuus.

Ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa vanhempien kanssa keskustellaan perheen tilanteesta puhelimitse. Jokaisen tapaamiskerran jälkeen vanhemmalle lähetetään sähköpostitse tietoa käsitellyistä teemoista. Tunnetaitoryhmien kokoontumisten puolivälissä vanhemmille järjestetään oma tapaamiskerta, jonka aikana käsitellään sitä, miten vanhempi voi tukea omaa lastaan tunnetaidoissa. Viimeinen kokoontumiskerta järjestetään niin, että toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat ovat mukana.

Hakeminen tunnetaitoryhmään

Täytä lomake nimeltä hakemus lasten ja nuorten tunnetaitoryhmiin ja palaute se postitse osoitteella Meri-Karinan hyvintointikeskus / kurssitoimisto, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Hakuaika päättyy kuukautta ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa.

Hakemuslomake

• Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves, p. 044 451 5655 tai pia.ilves@lssy.fi

Perhekursseilta keinoja arjessa selviytymiseen

Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa Turun Hirvensalossa järjestetään sopeutumisvalmennuskursseja syöpää sairastaville lapsille ja heidän perheilleen. Kurssit lisäävät perheen voimavaroja ja toimintakykyä muuttuneessa elämäntilanteessa. Lapsille tarjotaan onnistumisen kokemuksia ja leikkejä turvallisessa ympäristössä sekä lisätään heidän sosiaalisia taitojaan, itsetuntemustaan ja luovuuttaan. Kurssit auttavat myös sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille.

Kurssien tavoitteena on antaa ajankohtaista tietoa lapsen syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa mahdollisuus koko perheelle tunteiden käsittelyyn. Kurssiohjelmaan kuuluu esimerkiksi asiantuntijoiden ohjaamaa ryhmätoimintaa ja keskusteluryhmiä aikuisille, ohjattua toimintaa ja tunnetyöskentelyä lapsille heidän ikätasonsa huomioiden ja koko perheen mukavaa yhdessä tekemistä. Kurssit on tarkoitettu perheille, joissa on syöpää sairastava alle kouluikäinen, koulunsa aloittava tai alak­ouluikäinen lapsi. Kurssit soveltuvat infektioeristyksissä oleville, ja ne ovat osanottajille maksuttomia. Kurssit ovat myös valtakunnallisia. Koko perhe majoittuu kurssin ajaksi Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen. Majoittumiseen sisältyy täysihoito.

Kesällä 2020 järjestetetään seuraava Kelan rahoittama kurssi:

Leukemiaa sairastavien lasten perhekurssi

• Ajankohta: 6.–10.7.2020 (Kela nro 75506)
  • Kurssi on tarkoitettu alle kouluikäisille, koulunsa aloittaville sekä alakoululaisille, jotka sairastavat leukemiaa.

Leukemiaa sairastavien nuorten perhekurssi (Kela nro 75507) sekä syöpää sairastavien alle kouluikäisten, koulunsa aloittavien ja alakoululaisten perhekurssi (Kela nro 75505) ja (Kela nro 75504) on valitettavasti jouduttu perumaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Hakeminen kurssille

Täytä Kelan hakemuslomake KU132. Liitä hakemukseen alle vuoden vanha B-lääkärilausunto tai vastaavat tiedot sisältävä muu lääketiteellinen selvitys. Palauta hakemuslomake liitteineen suoraan Kelaan. Lomakkeita saa myös Kelan toimipisteestä, Kelan verkkosivuilta, syöpäyhdistyksen toimipisteistä sekä sairaaloiden sosiaalityöntekijöiltä, syöpähoitajilta ja kuntoutusohjaajilta.

Hakemuslomake

Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajaksi

Haluaisitko tietää, mitä toimintaa Sykerö järjestää nuorille? Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajien listalle! Olemme ottaneet nuorten (13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret) tavoittamiseksi käyttöömme WhatsApp-uutiskirjeen, jonka vastaanottajiksi voivat liittyä nuori itse sekä hänen vanhempansa. Uutiskirjeen kautta tieto tulevista tapahtumista lähetään suoraan vastaanottajille. Mikäli sinä tai nuori haluatte liittyä uutiskirjeen saajaksi, ilmoita nimet ja puhelinnumerot lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655.

Agility-vuoro Vanton tilalla

Sykeröllä on oma agility-vuoro Vanton tilan agility-hallissa. Mahdollisista tulevista agility-vuoroista tiedotetaan myöhemmin.

Uintivuorot ja uimaopetus

Sykeröllä on Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa oma uintivuoro. Tulevista uintivuoroista ja uimaopetuksesta tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskin ohittaneiden crossfit-treenit

Infektioriskin ohittaneiden koululaisten ja nuorten liikkumista halutaan tukea crossfit-treenien muodossa. Tulevista treeneistä tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskitön liikuntakerho

Sykerö järjestää infektioriskittömän liikuntakerhon, jonka järjestämisestä ja aikataulusta tiedotetaan myöhemmin.

Infektioriskitön tiedekerho

Infektioriskitön tiedekerho vie lapsen tutkimusmatkalle mysteeriseen Superlaaksoon. Tiedeseikkailun aikana lapsi oppii uutta tieteellisistä ilmiöistä. Tiedekerhosta tiedotetaan myöhemmin.

Lastenhoitopäivät

Sykerö järjestää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa infektioriskittömiä lastenhoitopäiviä. Tulevista lastenhoitopäivistä tiedotetaan myöhemmin.

Virkistysleiri

Elokuun alussa järjestettäväksi suunniteltu virkistysleiri on valitettavasti peruttu.

Sykerön 40-vuotisjuhla Meri-Karinassa

Sykerö viettää tänä vuonna 40-vuotisjuhlavuottaan. Valitettavasti elokuun alkuun suunniteltu juhlatilaisuus on peruttu.

Sykerö näkyy UC10-osastolla

Vierailut osastolla ovat toistaiseksi keskeytetty. Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves käy osastolla torstaisin klo 10–11, ja Sykerön puheenjohtaja Taina Ylenius keittelee kahvia vaihtelevasti joka toinen viikko. Kokemusasiantuntija Laura Leppäsen yhteystiedot löytyvät kahvihuoneen seinältä. Myös Sykerön lastenohjaajat käyvät osastolla kuukausittain.

Infektioriskittömät elokuvat Kinopalatsissa

Sykerö-kerho järjestää infektioriskittömiä elokuvanäytöksiä yhteistyössä Kinopalatsin kanssa. Tulevista elokuvanäytöksistä tiedotetaan myöhemmin.

Ruokailut Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa

Lapsisyöpäpotilasperheillä on mahdollisuus ruokailla Meri-Karinassa jäsenhintaan. Juhlapyhinä pöytävarauksen voi tehdä etukäteen Meri-Karinan infosta, 02 2657 666. Meri-Karinan ravintola on toistaiseksi suljettu.

Yöpyminen

Lapsisyöpäpotilaan ollessa hoidettavana Tyksissä voivat hänen vanhempansa yöpyä Meri-Karinassa maksutta. Lue lisää!

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Harkinnanvaraisen tuen anomuslomake

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä eri oppilaitoksista valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 €, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 €.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen vastaavalle hoitajalle Teija Kemppaiselle, teija.kemppainen@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Lue lisää!