Sykerö

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö järjestää monipuolista toimintaa syöpään sairastuneille lapsille ja heidän vanhemmilleen.

Ensimmäinen kuva vasemmalta: tyttö kantaa poikaa reppuselässään, toinen kuva vasemmalta: lapsi leikkii leikkimökissä, kolmas kuva vasemmalta: lapset ovat uimassa, neljäs kuva vasemmalta: lapsi puhaltaa saippuakuplaa

Sykerö-kerhon mukana perheenne pääsee mukaan muun muassa liikunta- ja harrastustoimintaan, tiedekerhoon, lastenhoitopäiville, virkistysleireille ja elokuvanäytöksiin. Sykerö-toiminnasta perheen vanhemmat ja lapset saavat tukea vertaisiltaan. Tilaisuudet ovat infektioriskittömiä.

Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö on Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alainen osasto. Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti vapaaehtoisvoimin ja lahjoitusvaroin. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi voi liittyä jokainen yhdistyksen toiminta-alueella asuva henkilö. Mikäli perheenne ei vielä ole Sykerön jäsen, ottakaa yhteyttä. Yhteystiedot löytyvät sivun lopusta.

Liity Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäseneksi
Lataa Sykerön toimisääntö (pdf)
Lataa infektioriskittömistä tapahtumista kertova tiedote (pdf)

Toimintaa koko perheelle

Sykerön toiminta on toistaiseksi tauolla. Tiedotamme tapahtumien järjestämisestä ja muusta toiminnasta tällä verkkosivulla, sähköpostitse Sykerön sähköpostilistalla oleville Sykerön jäsenille sekä Sykerön ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Facebook-sivuilla (@sykero ja @lssyopajarjestot). Koronaviruksesta huolimatta järjestämme kuitenkin etätapahtumia ja -ryhmiä. Tutustu niihin ja lähde mukaan!

Oletko tutustunut Sylva ry:n palveluihin? Sylva palvelee virtuaalisena valtakunnallisesti. Sylva tarjoaa muun muassa omia chatteja eri-ikäisille lapsille ja nuorille, vertaisryhmächatin syöpään sairastuneen lapsen vanhemmille sekä myös verkkokurssin syöpää sairastavien lasten vanhemmille.

Siirry Sylva ry:n verkkosivustolle

Alakouluikäisten syöpää sairastavien lasten verkkotreffit

Tervetuloa kaikki alakouluikäiset syöpää sairastavat lapset verkkotreffeille maanantaina 1.2. klo 17–19. Mukavan kaksituntisen aikana pääset tapaamaan muita sekä tekemään yhdessä kivoja harjoituksia! Tarvitset vain tyhjää paperia ja värikyniä. Voit pyytää vanhempaasi alkuun mukaan, jos sinua jännittää.

Verkkotreffit järjestetään yhteistyössä Sylvan ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kanssa. Ohjaajina toimivat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves ja Sylvan lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta. Tapaaminen järjestetään Webex-alustalla ja osallistumislinkki lähetetään ilmoittautuneille sähköpostitse 1.2. aamupäivällä. Ilmoittaudu mukaan viimeistään sunnuntaina 31.1.

Siirry ilmoittautumiseen

Järjestämme alakouluikäisten syöpää sairastavien verkkotreffit myös keskiviikkona 5.5. klo 17–19.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan 5.5. verkkotreffeille

Lisätietoja:
Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi ja 044 451 5655
Lapsiperhetyön asiantuntija Riikka Ranta, riikka.ranta@sylva.fi ja 050 3130 725

Hyvä kysymys -verkkopalvelu

Hyvä kysymys -verkkopalvelu on maksuton, kaikille avoin verkkopalvelu, josta saat tukea ja tietoa mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Verkkopalvelussa toimii ryhmächat 7–12-vuotiaille ja 13–17-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää. Palvelussa on käytössä myös päivystyschat, jossa voi esittää nikotiinituotteisiin ja nuorten terveyden edistämiseen liittyviä kysymyksiä.

Syöpään sairastuneiden ja heidän läheistensä käytettävissä on chat-palvelu, jossa on mahdollista keskustella syöpään liittyvistä asioista Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen sairaanhoitajan kanssa ajanvarauksella tai ilman ajanvarausta.

Lue lisää Hyvä kysymys -verkkopalveluista

Tunteet verkkoon -etäryhmät

Vanhempansa syöpään menettäneille lapsille ja nuorille järjestetään maksuttomia Tunteet verkkoon -etäryhmiä. Ryhmien tavoitteena on auttaa ryhmäläistä tunnistamaan ja vahvistamaan selviytymiskeinoja, voimavaroja ja vahvuuksia. Ryhmässä tehdään yhdessä erilaisia tehtäviä ja pohditaan, miten omaan oloon voi vaikuttaa ja miten omaa oloa voi helpottaa erilaisissa arjen tilanteissa. Ryhmässä on mahdollisuus jakaa omaa kokemusta turvallisesti muiden ryhmäläisten kanssa, joilla on samankaltainen menetystausta.

Ryhmät lapsille ja nuorille

• Ryhmä 7–9-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 15.2.–22.3.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 25.1.
  • Ryhmä 10–12-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 19.4.–24.5.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 29.3.
  • Ryhmä 13–15-vuotiaille kokoontuu verkossa maanantaisin 27.9.–1.11.2021 klo 17–18. Ilmoittautuminen viimeistään 6.9.

Lisätietoja ryhmistä sekä ilmoittautumislomakkeet löydät Kaikki syövästä -sivustolta.

Siirry Kaikki syövästä -sivustolle

Ryhmät toteuttaa yhteistyössä Lounais-Suomen Syöpäyhdistys ry, Suomen Syöpäyhdistys ry ja Suomen nuoret lesket ry

Lapset puheeksi -keskustelu

Tiesitkö, että sinulla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin, jotka tukevat lastesi kehitystä ja koko perheen hyvinvointia?

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys tarjoaa Lapset puheeksi -keskustelua perheille, jotka ovat kohdanneet syövän. Keskustelu on tarkoitettu avuksi vanhemmille tukemaan lasta tai nuorta tämän eri kehitysvaiheissa ja kulloisessakin elämäntilanteessa. Keskustelun avulla vanhempi saa mahdollisuuden pysähtyä tarkastelemaan lapsen arkea.

Lapset puheeksi -keskusteluissa keskitytään juuri sinun perheesi supervoimiin, mutta myös perhearkea kuormittaviin asioihin. Perheessäsi ei tarvitse olla erityisiä huolia tai murheita osallistuaksesi keskusteluun. Keskustelun vetäjä on oman alansa ammattilainen, mutta sinä olet omien perheasioidesi asiantuntija. Yhteinen tavoitteenne on sujuva lasten arki ja koko perheen hyvinvointi.

Keskustelut perustuvat lasten ikätason mukaisiin vahvuuksiin ja haavoittuvuuksiin. Vahvuus on asia, joka sujuu normaalisti, tavalliseen tapaan. Haavoittuvuus on asia, josta voi myöhemmin tulla ongelma.

Varaa aika

Keskustelu on maksuton, ja se voidaan toteuttaa joko etänä tai Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa (Seiskarinkatu 35, Turku). Varaa aika numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Perhekurssit

Perheille, joissa on syöpää sairastava lapsi, järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa omia kursseja. Kurssien kohderyhmänä ovat alle kouluikäiset, koulunsa aloittavat sekä ala- ja yläkouluikäiset, joiden sairaudesta aiheutuu kuntoutuksen tarve. Kurssit soveltuvat myös infektioeristyksessä oleville lapsille. Osallistujille maksuttomat kurssit ovat Kelan tukemia, ja niille haetaan Kelan lomakkeella. Kurssit ovat myös valtakunnallisia. Koko perhe majoittuu kurssin ajaksi Meri-Karinan hyvinvointikeskukseen. Majoittumiseen sisältyy täysihoito.

Kurssien tavoitteena on muun muassa antaa ajankohtaista tietoa lasten syöpäsairauksista ja niiden hoidoista, löytää keinoja arjessa selviytymiseen ja antaa koko perheelle mahdollisuus tunteiden käsittelyyn. Kurssit myös auttavat sisaruksia ymmärtämään arjen tilanteita. Yksi merkittävimmistä kurssien hyödyistä on vanhemmuuden tukeminen ja tukiverkkojen löytäminen perheille. Kurssiohjelmaan kuuluu esimerkiksi asiantuntijoiden ohjaamaa ryhmätoimintaa ja keskusteluryhmiä aikuisille, ohjattua toimintaa ja tunnetyöskentelyä lapsille heidän ikätasonsa huomioiden ja koko perheen mukavaa yhdessä tekemistä.

Ajankohta ja sisältö

Helmikuun 22.–26.2021 järjestettäväksi suunniteltu perhekurssi (Kelanumero 75505) on valitettavasti peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.

Lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves

Nuorten kurssi

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää oma viikonloppukurssin 16–22-vuotiaille, joiden vanhempi tai sisarus on menehtynyt syöpään. Tarkoituksena on jakaa kokemuksia, keskustella kavereiden ja ystävien roolista sekä tulevaisuudesta, kohdata saman kokeneita nuoria sekä viettää aikaa yhdessä.

Vetäjinä toimivat vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilves. Kurssilla on mukana myös nuortenohjaaja sekä yövalvoja. Osallistuminen kurssille sekä majoittuminen Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa on täysin maksutonta.

Kurssi järjestetään 12.–14.3.2021.

Tutustu kurssiohjelmaan
Tutustu esitteeseen (pdf)

Hakeminen

Täytä alla oleva sähköinen hakulomake. Hakuaika päättyy 18.2.2021.

Täytä hakulomake

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves

Lasten tunnetaitoryhmät

Lounais-Suomen Syöpäyhdistys järjestää lapsille maksuttomia tunnetaitoryhmiä, joiden tavoitteena on tukea lapsia tunnetaitojen oppimisessa. Ryhmissä lapset harjoittelevat tunteiden tunnistamista, sietämistä, säätelemistä, ilmaisemista, käsittelemistä ja omaa voimaantumista. Tavoitteena on, että lapsen lapsen tietoisus itsestään ja omista tunteistaan kasvaa ja lapsen itsetunto vahvistuu ja hänen vaikutusmahdollisuutensa omaan oloonsa kehittyy. Tavoitteena myös on, että lapset uskaltavat ilmaista tunteitaan aikaisempaa rohkeammin ja huomioivat muiden tunteet aikaisempaa paremmin.

Tänä vuonna järjestetään neljä ryhmää, joihin osallistuvia lapsia yhdistää samankaltainen kokemus perhettä kohdanneesta vakavasta sairaudesta. Sylvan ry:n kanssa toteutettavaa valtakunnallista verkkoryhmää lukuun ottamatta ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Jokaista ryhmää varten on oma sähköinen hakulomake, jonka avulla ryhmään haetaan. Hakuaika päättyy kuukautta ennen ryhmän ensimmäistä kokoontumiskertaa. Lisätietoja ryhmän tavoitteista, työskentelymenetelmistä sekä hakemisesta ryhmään löydät kunkin ryhmän tiedoista.

Ryhmät

Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, jotka sairastavat syöpää tai joiden sisarus sairastaa syöpää
Verkkokokoontuminen torstaisin 4.3.–22.4.2021 klo 18.00–19.00.
Valtakunnallinen ryhmä järjestetään yhteistyönä Sylva ry:n kanssa.
Lue lisää verkkoryhmästä

Ryhmä 10–12-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
Kokoontuminen torstaisin 29.4.–17.6.2021 klo 17.30–19.00

Ryhmä 7–9-vuotiaille lapsille, jotka ovat sairastaneet syövän
Kokoontuminen torstaisin 2.9.–21.10.2021 klo 17.30–19.00
Lue lisää ryhmästä

Ryhmä 4–6-vuotiaille lapsille, joiden vanhempi sairastaa syöpää tai on sairastanut
Kokoontuminen torstaisin 28.10.–16.12.2021 klo 17.30–19.00

Lasten ja nuorten tunnetaito-ohjaajaMM Pia Ilves

Kansainvälinen lasten syövän päivä

Kansainvälistä lasten syövän päivää vietetään maanantaina 15.2. Turun kirjastosilta ja Naantalin Hautuja-veistos valaistaan päivän kunniaksi. Koronatilanteen vuoksi perinteistä jääkiekko-ottelua ja tuolitapahtumaa ei voida järjestää.

Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajaksi

Haluaisitko tietää, mitä toimintaa Sykerö järjestää nuorille? Liity WhatsApp-uutiskirjeen saajien listalle! Olemme ottaneet nuorten (13-vuotiaat ja sitä vanhemmat nuoret) tavoittamiseksi käyttöömme WhatsApp-uutiskirjeen, jonka vastaanottajiksi voivat liittyä nuori itse sekä hänen vanhempansa.

Uutiskirjeen kautta tieto tulevista tapahtumista lähetään suoraan vastaanottajille. Mikäli sinä tai nuori haluatte liittyä uutiskirjeen saajaksi, ilmoita nimet ja puhelinnumerot lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi tai 044 451 5655.

Sykerö-kerhon tarjoamat harkinnanvaraiset tuet

Sykerö-kerho tarjoaa jäsenperheilleen erilaisia terapiamahdollisuuksia (katso alla). Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheiden on mahdollista hakea siivousapua ja tukea peruukin omavastuuosuuteen. Näiden harkinnanvaraisten tukien haku tapahtuu alla olevalla lomakkeella. Lisätietoa antaa lapsiperhekoordinaattori (yhteystiedot alla).

Taideterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen taideterapiaan, jossa keskustelun ja luovan työskentelyn avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja taideterapeuttina toimii Kaisa Haltia.

Musiikkiterapia

Sykerö-kerhoon kuuluvilla lapsisyöpäpotilailla ja heidän sisaruksillaan on mahdollisuus osallistua yksilölliseen musiikkiterapiaan, jossa keskustelun ja musiikkiterapiassa käytettävien menetelmien avulla käydään läpi lapsen sairauteen liittyviä vaikeita asioita ja tunteita. Terapiaa järjestetään Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa ja musiikkiterapeuttina toimii Virve Niemeläinen.

Lataa harkinnanvaraisen tuen anomuslomake (pdf)

Taloudellista tukea

Alle 18-vuotiaan lapsen sairastuessa syöpään perheet voivat liittyä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perhejäseneksi, joka kattaa vanhemmat ja samassa taloudessa asuvat perheen muut lapset (perhejäsenyyden vuosimaksu on 32 euroa). Jäsenperheet saavat hoitopäiväkorvauksena 5 euroa lapsen sairaalahoitovuorokaudelta tai poliklinikkakäynniltä. Lisäksi lapsisyöpäpotilasperheille myönnetään avustuksena 600 euroa lapsen sairastuessa syöpään, taudin uusiutuessa tai lapsen menehtyessä.

Hakemuslomakkeet

Lataa lapsisyöpäpotilaan hoitopäiväkorvaushakemus (doc)

Lataa lapsisyöpäpotilaan avustusanomus (pdf)

Sykerö-kerhon tsemppistipendit

Sykerö jakaa tsemppistipendejä peruskoulusta tai toiselta asteelta valmistuvien, syöpää sairastavien tai sairastaneiden nuorten muistamiseen. Peruskoulunsa päättävien stipendi on 40 euroa, ammattiin valmistuvien sekä ylioppilastutkinnon suorittaneiden 100 euroa.

Stipendiä voi hakea lähettämällä vapaamuotoisen hakemuksen Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen lapsiperhekoordinaattori Pia Ilvekselle, pia.ilves@lssy.fi

Kirjoita hakemukseen:

• milloin ja mistä oppilaitoksesta nuori valmistuu
  • tilitiedot stipendin maksamiseksi
  • yhteystiedot paperisen tsemppistipendin lähettämiseksi

Hakuaika on jatkuvasti voimassa.

Haluaisitko tehdä Sykerölle lahjoituksen?

Sykerö-kerho toimii pääsääntöisesti lahjoitusvaroin. Voit tehdä Sykerö-kerholle lahjoituksen.

Lue lisää lahjoituksen antamisesta

• Pia Ilves, lapsiperhekoordinaattori, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
  • Taina Ylenius, Sykerö-toimikunnan puheenjohtaja, sykero@lssy.fi
  • Seuraa meitä Facebookissa Lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerö ja Instagramissa @sykerokerho

Sykerön logo, jossa kaksi hahmoa pitää toisiaan kädestä.