NIKO-projekti ja FC Inter laativat kyselyn nikotiinituotteiden käytöstä

Aurinko laskee jalkapallokentän ylle.

(27.5.2020)

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen luotsaama NIKO-projekti käynnisti yhteistyössä FC Interin kanssa nikotiinituotteiden käyttöön liittyvän kyselyn.

Kyselyn tarkoituksena on selvittää FC Interin pelaajien (yli 12-vuotiaat), valmentajien, joukkuejohtajien ja huoltajien nikotiinituotteiden käyttöä ja käyttöön liittyviä asenteita. Kysely käynnistyi 18.5., ja se on käynnissä 7.6. saakka. Kyselyn tulokset raportoidaan kesän aikana Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen, NIKO-projektin ja Interin kanavissa.

Vaikka tupakointi on vähentynyt 2000-luvulla, nikotiinituotteiden käyttö on monipuolistunut. Huolestuttavaa on nuuskan käytön lisääntyminen: yhä useampi nuori haluaa kokeilla nuuskaa. Nuuskaamiseen liittyviä riskit tunnistetaan, mutta suurella osalla nuorista tiedoissa on paljon puutteita.

Nuuskan käyttö on jo vuosikymmenien ajan liitetty urheiluun ja joukkuelajeihin, etenkin jääkiekkoon. Viime vuosina nuuskan käytön tiedetään yleistyneen myös muissa urheilulajeissa, kuten salibandyssa ja jalkapallossa.

Nuoren nikotiinituotteiden käyttöön ja nikotiinituotteisiin kohdistuviin asenteisiin vaikuttavat perhe, kaveripiiri, roolimallit ja harrastukset. Urheiluseuralla ja joukkueella on merkittävä rooli nuoren kasvuympäristönä, sillä ne toimivat nuorelle kodin ulkopuolisena kasvattajana. Jotta nuori omaksuisi urheilullisen elämäntavan, kasvattamiseen kuuluu päihteettömyyteen kannustaminen ja sitä tulisi tukea vanhempien, urheiluseuran ja joukkueen välisellä yhteistyöllä.

Lähtökohtana päihteettömyystyössä voidaan pitää nykytilan kartoitusta. Jotta terveydenedistäminen ja päihteettömyystyö kohdentuisivat selkeästi nuoren ja nuoren lähiaikuisten tarpeisiin, tarvitaan tietoa nikotiinituotteiden käytöstä ja käyttöön liittyvistä asenteista.

Kuvituskuva: www.pexels.com