Espoon kartanokierros 13.5.2023

Espoon alueella on runsaasti kartanoita ja huviloita. Suuri osa kartanoista on noussut Kuninkaantien läheisyyteen, ja niillä onkin usein pitkä historia. Joihinkin kartanoista pääsee myös sisätiloihin tutustumaan, mutta suurin osa on yksityiskäytössä. Topeliuksen sanojen mukaan ”jokainen kartano on kuin muistomerkki”.

Matkaohjelma
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 8.30. Ajetaan Espooseen ja nautitaan ensin aamukahvit Bembölen kahvituvalla 1700-luvun ympäristössä. Tehdään lyhyt opastettu Uutta ja vanhaa -kaupunkikierros Espoon keskustassa. Metron viimeisin vaihe Matinkylän Isosta Omenasta noin 10 kilometriä länteen, Espoon ja Kirkkonummen rajalle, avautui joulukuussa. Metroasemat jo sinänsä ovat hieno taidenäyttely, sillä jokainen Espoon metroasema on omanlaisensa. Matkalla nähdään myös muun muassa Albergan kartano, Hagalundin kartano, Träskändan kartano, Oittaan ja Bodumin kartano sekä Espoon kartano ja vanha kiviholvisilta. Nautitaan lounas kauniissa, tunnelmallisessa Backbyn kartanossa. Kartanolla on hyvin vaiherikas historia, jonka käänteisiin on mielenkiintoista uppoutua. Lounaan jälkeen vieraillaan arkkitehtikolmikko Geselliuksen, Lindgrenin ja Saarisen rakentamassa ateljeekodissa, Hvitträskin kartanossa. Vuonna 1903 valmistunut Hvitträsk on todellinen helmi ja täysin ainutlaatuinen kokonaistaideteos, joka houkuttelee vuosittain niin kotimaisia kuin ulkomaisia designin ja arkkitehtuurin ystäviä. Ajetaan takaisin Turkuun, jonne saavutaan noin klo 18.00.

Matkan hinta

• jäsenet115 €
  • ei-jäsenet 135 €

Hintaan sisältyy