Juhannusmatka Kökariin 23.–25.6.2023

Kökar on Ahvenanmaan saariston uloin saariryhmä, joka koostuu asutusta saaresta ja sitä ympäröivistä tuhansista pienemmistä saarista ja luodoista. Ulkosaariston luonto on karu ja kivinen, mutta sille on tyypillistä myös vehreät metsiköt, kauniit niityt ja suojaavat lahdet. Meri ja jäät ovat miljoonien vuosien ajan muovanneet kallioita ja synnyttäneet niihin kauniita muodostelmia ja kuvioita. Punaiset saaristolaismökit ja kallioilla katajapensaiden suojissa laiduntavat lampaat luovat idyllisen maiseman.

Matkaohjelma
Perjantai 23.6.
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 10.00. Ajetaan Korppoon Galtbyhyn, josta matka jatkuu yhteysaluksella meriteitse Kökarin saarelle klo 12.20. Matka kestää noin 2,5 tuntia. Laivalla on kahvila, josta voi ostaa omakustanteisesti suolaista ja makeaa syötävää. Perillä majoitutaan Karlsbyn Brudhäll-hotelliin. Osallistutaan maistongin pystytykseen sekä juhannusohjelmaan ja nautitaan illallinen hotellin ravintolassa.

Lauantai 24.6.
Aamiainen hotellissa. Tutustutaan Kökarin saareen kävellen ja bussilla. Käydään muun muassa kirkossa ja museossa. Iltapäivän retkikohteena Källskärin ainutlaatuinen saari, jonne matkataan veneellä yhdessä paikallisoppaan kanssa. Saareen on jo vuosisatoja tultu ihailemaan Källskärin kannua, joka on noin kolmen metrin korkuinen jääkauden kannun muotoon muovaama kivi. Saarella on myös kauniita pirunpeltoja. Källskär tunnetaan saareen rakastuneen ruotsalaisen vapaaherra ”kreivi” Göran Åkerhielmin kesäpaikkana, jossa hän asui kesät vuodesta 1958 vuoteen 1983. Hän rakennutti saareen hirsihuvilan piharakennuksineen, sataman ja kauniin puutarhan. Maanmerkkinä saarella seisoo Firenzestä asti rahdattu Hermes-jumalan patsas, joka toivottaa vieraat tervetulleeksi. Myös Tove Jansson on ollut aikanaan yksi saaren kuuluisista vierailijoista. Retken kesto noin 4 tuntia. Paluu Kökariin hotellille, jossa ruokailu. Illalla vapaata ohjelmaa.

Sunnuntai 25.6.
Aamiainen hotellissa. Yhteysalus lähtee paluumatkalle klo 12.30. Korppooseen saavutaan klo 15.00 ja jatketaan matkaa Turkuun, jonne saavutaan noin klo 17.00.

Ota matkalle mukaan hyvät jalkineet ja säänmukainen vaatetus. Emme suosittele matkaa liikuntaesteisille. Källskärin retkellä säävaraus. Pidätämme oikeuden yhteysaluksen aikataulumuutoksiin.

Matkan hinta

• jäsenet 460 €
  • ei-jäsenet 480 €
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 105 €

Hintaan sisältyy

• linja-autokuljetukset
  • yhteysalusmaksut
  • kaksi yötä hotellissa kahden hengen huoneessa aamiaisilla
  • 2 päivällistä
  • suomenkielisen paikallisoppaan palvelut
  • kiertoajelu ja veneretki
  • matkanjohtajan palvelut

Vastuullinen matkanjärjestäjä Matkapojat Oy.