Juhannusmatka Utön majakkasaarelle 25.–27.6.2021

Utö on Suomen eteläisin asuttu saari ja sijaitsee Saaristomeren eteläosassa, noin 88 kilometriä Turusta lounaaseen. Saari tunnetaan Utön majakasta, luotsiasemasta, linnustosta, haaksirikoista ja merisäätiedotuksista. Karu mutta lajistoltaan yllättävän monimuotoinen luonto ja toimiva kyläyhteisö tekevät saaresta ainutlaatuisen. 1900-luvun alussa saarella asui vielä noin 110 asukasta. Viime vuosina vakituisesti asuvien määrä saarella on vaihdellut kolmestakymmenestä neljäänkymmeneen. Utö toimi puolustusvoimien tukikohtana vuoteen 2005 saakka.

Matkaohjelma

Perjantai 25.6.

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 9.00. Ajetaan Nauvon Pärnäisiin, josta yhteysalus M/S Baldur lähtee kohti Utöä. Laivamatkan kesto on noin 5 tuntia. Laivalla on kahvila-ravintola ja lepotuoleja. Maihinnousun jälkeen majoittuminen Utö Havshotelliin, joka on saneerattu entiseen kasarmirakennukseen. Päivällinen nautitaan hotellin noutopöydästä. Perinteistä juhannusaaton viettoa Hembygdsgårdenilla kylän asukkaiden kanssa. Nostetaan juhannussalko, poltetaan tulia ja juhlistetaan yötöntä yötä.

Lauantai 26.6.

Aamiainen hotellissa. Tehdään paikallisopas Martinin johdolla kävelykierros, jonka aikana tutustutaan saaren nykyelämään sekä historiaan ja merenkulkuun. Käydään majakalla ja kirkossa sekä kuullaan traagisiakin tarinoita lukuisista saaren lähistöllä tapahtuneista haaksirikoista. Tunnetuimmat ovat S/S Park Victoryn tragedia jouluyönä 1947 ja Estonian uppoaminen vuonna 1994. Lounas hotellin noutopöydästä. Juhannuspäivän iltapäivää voi viettää saarella kävellen ja pikkukylään tutustuen. Kylän raitilta löytyy kauppa, Hannas Horisont -kahvila ja pari putiikkia, joissa on myynnissä paikallisia käsitöitä ja taidetta. Etäisyydet saarella eivät ole pitkiä. Ruokailu joko hotellin noutopöydästä tai á la carte -listalta (omakustanteinen).

Sunnuntai 27.6.

Aamiainen hotellissa. Lounas nautitaan noutopöydästä ennen laivan lähtöä klo 13.30. Pärnäisiin saavutaan klo 18.30. Ajetaan Turkuun, jonne saavutaan noin klo 19.45.

Matkan hinta:

• jäsenet 315 €
  • ei-jäsenet 335 €

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 85 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • laivamatka Pärnäinen-Utö-Pärnäinen
  • majoitus Utö Havshotellissa
  • 2 aamiaista, 2 lounasta, 1 päivällinen
  • opastukset ja matkanjohtajan palvelut

Liikuntarajoitteista tulee ilmoittaa matkavarauksen yhteydessä. Yhteysaluksella on paljon portaita. Pidätämme oikeuden mahdollisiin muutoksiin laivan aikatauluissa.