Kemiönsaari lauantaina 18.6.2022

Kemiönsaari on historiallinen kulttuuriympäristö meren sylissä. Kierroksella nähdään lumoavan saaristoluonnon lisäksi Sagalundin museoalue, Amos Andersonin Söderlångvikin kartano, Taalintehdas ja Westersin puutarha.

Matkaohjelma

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 9.00. Ajetaan Kemiön taajaman lähistöllä Vretassa toimivaan, vuonna 1900 avattuun ulkomuseo Sagalundiin, jonka perustaja Nils Oskar Jansson otti esikuvakseen ruotsalaisen Artur Hazeliuksen Skansenin. Kahvitarjoilu porkkanakakun kera. Nykyään Sagalund on elävä kulttuurikeskus, jossa voi kokea vanhat ajat mielenkiintoisella tavalla. Museopuisto on rakennettu kyläksi kylän sisälle, ja sieltä löytyy muun muassa vanha kyläkoulu, oikeustalo ja maatila.

Jatketaan matkaa Söderlångvikin taide- ja henkilöhistorialliseen museoon Dragsfjärdiin Kemiönsaaren lounaisosaan. Amos Anderssonin kesäpaikkana toiminut entisöity päärakennus on avannut ovensa yleisölle 1930-luvun asussaan. Tutustutaan taidenäyttelyyn ja nautitaan makoisa lounas kartanon navettarakennuksessa.

Ajetaan Taalintehtaan ja sen historiallisen ruukkikylän kautta Westersin puutarhaan, jonka juuret ovat vanhoissa talonpoikien ja merenkävijöiden keittiöpuutarhoissa. Nykyään puutarhaa viljellään täysin ekologisesti. Nautitaan iltapäiväkahvit ja jatketaan matkaa Kokkilan lossilla Salon puolelle. Turkuun saavutaan noin klo 18.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 95 €