Lapin valloitus 17.–23.9.2022

Suomen Lapissa voi kokea ruskan kaikissa väreissään ja nauttia Lapin luonnosta ja herkuista. Ivalo on matkakohde, joka kuuluu Inarin kuntaan ja sijaitsee kauniiden tunturien, järvien ja jokien keskellä. Tutustutaan Inariin ja uudistettuun Siida-luontokeskukseen Inarissa. Tehdään ikimuistoinen retki jäämerelle Norjan Neideniin ja Pykeijaan. Kolmas retki suuntautuu Lemmenjoelle ja Taatsijärvelle. Nähdään myös Saariselän maisemat ja Tankavaaran Kultakylä. Päivittäisiin ajomatkoihin kertyy Lapin kilometrejä, mutta taukoja pidetään sopivasti.

Matkaohjelma

Lauantai 17.9.

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 8.00. Aamupäiväkahvit nautitaan Wanhalla Asemalla, Valkeakosken Metsäkansassa sijaitsevalla Ilolan maatilalla. Matka jatkuu Tampereen ja Jämsän kautta Jyväskylään. Lounastarjoilu Jyväskylän lähellä sijaitsevassa Vaajakosken Naissaaressa ravintola Koskenhengessä. Ajetaan edelleen Kuopion ja Iisalmen kautta Kajaaniin, jossa majoitutaan hotelli Scandic Kajanukseen.

Sunnuntai 18.9.

Aamiaisen jälkeen matka kohti pohjoista jatkuu. Ajetaan Suomussalmen kautta Kuusamon keskustan ohitse Rukalle. Rukahovin ravintolassa nautitun lounaan ja jaloittelutuokion jälkeen matka jatkuu kohti Ivaloa Kemijärven ja Sodankylän kautta Saariselälle. Ajetaan Saariselän kupeessa olevan Kaunispään tunturin huipulle, josta sään suosiessa on mainio näkyvyys ympäristöön sekä Saariselän turistikeskukseen. Jäljellä on noin puolen tunnin matka Ivaloon, jossa majoitutaan hotelli Ivaloon neljäksi yöksi. Illallinen hotellin ravintolassa.

Maanantai 19.9.

Aamiainen hotellissa. Päivän retki suuntautuu Inariin. Ajetaan Juutuan luontopolulle, joka on helppokulkuinen ja pituudeltaan 500 metriä suuntaansa. Polku päättyy Jäniskosken riippusillalle, jonka kauneuden sanotaan olevan lumoava. Nautitaan nuotiomakkarat Metsähallituksen laavulla. Matka jatkuu Siida-luontokeskukseen, jossa kahvitarjoilu. Paluumatkalla Ivaloon pysähdytään Karhunpesäkivellä, joka on mainio matkamuistojen ostospaikka. Retken kesto noin 7 tuntia. Tunnelmallinen kotapäivällinen hotellin omassa kammissa.

Tiistai 20.9.

Varhaisen aamiaisen jälkeen lähdetään päivän retkelle jäämerelle. Ajoreitti kulkee Inarijärven kauniita rantoja myötäillen kohti Näätämöä, jossa ylitetään Suomen ja Norjan raja. Jatketaan Nejdeniin, jossa pysähdytään ihastelemaan paikkakunnan kuuluisaa koskea. Reitti jatkuu Varangin vuonojen rantoja pitkin Pykeijaan. Suomalaisten 1800-luvun nälkävuosina asuttamaa Pykeijan kaunista, jäämeren tuulien ja tuiskujen hopeoimaa kylää kutsutaan satumaaksi. Matkalaisille kerrotaan kylän historiaa. Kahvit ja retkieväät nautitaan sopivassa vaiheessa luonnon helmassa. Paluumatka kulkee jäämeren rantoja pitkin Nuorgamiin ja sieltä Tenojoen vartta Utsjoelle, jossa pysähdytään hetkeksi historiallisille kirkkotuville. Päivän aikana nähdään upeita maisemia, ja retkiopas kertoo eri alueiden historiasta, nykypäivästä ja kulttuurista. Iltamyöhään palataan takaisin Ivaloon ja hotellin, jossa nautitaan illallinen. Kokopäiväretken kesto noin 11 tuntia.

Keskiviikko 21.9.

Aamiaisen jälkeen lähdetään ajamaan kohti Lemmenjokea ja Juntinojaa, jossa kerrotaan nykyaikaisista poroerotuksista ja aita-alueesta. Matka jatkuu Pokan kylästä Taatsijärvelle, jonka rotkomaisessa luoteisosassa kohoavat mahtava Taatsin seitakivi ja lähes pystysuora kallioseinämä, Taatsinkirkko. Autiotuvan pihassa keitetään nokipannukahvit ja nautitaan retkieväät. Kotimatkalla pysähdytään vanhalla asuinkentällä sijaitsevalla Pokan kotiseutumuseolla, jossa päästään tutustumaan 1920-luvulta saakka keräiltyihin esineisiin. Paluu hotelliin ja päivällinen. Retken kesto noin 8 tuntia.

Torstai 22.9.

Aamiaisen jälkeen huoneiden luovutus. Alkumatkasta pysähdytään hetkeksi Tankavaaraan, jossa tutustutaan Kultamuseossa kullankaivuun historiaan Lapissa. Matka jatkuu Sodankylän kautta Napapiirille, jossa nautitaan lounas Joulutalon ravintolassa. Mahdollisuus ottaa kuva virallisen Napapiirin kyltin alla. Matka jatkuu edelleen Kemin kautta Ouluun, jossa majoitutaan hotelli Scandic Oulu Cityyn.

Perjantai 23.9.

Aamiainen hotellissa. Matka jatkuu kohti etelää Pohjanlahden rannikkotietä myöten. Ohitetaan Raahe, Kalajoki ja Kokkola ennen kuin käännytään sisämaahan päin. Jatketaan edelleen Kauhavan ja Lapuan kautta Seinäjoelle, jossa lounas hotelli Sorsanpesässä. Lounaan jälkeen lähdetään kotimatkan viimeiselle osuudelle, joka vie Kauhajoen, Kankaanpään ja Huittisten kautta Turkuun, jonne saavutaan noin klo 19.00.

Matkan hinta:

• jäsen 995 €
  • ei-jäsen 1015 €

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 230 €

Matkan hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset ohjelman mukaan
  • hotellimajoitukset kahden hengen huoneessa aamiaisineen
  • iltasaunamahdollisuus hotelli Ivalossa neljänä iltana
  • opastetut retket ja tutustumiskohteet
  • retkieväät kolmena päivänä ja kahvitarjoilu matkan ensimmäisenä päivänä
  • 4 päivällistä hotelli Ivalossa
  • 4 lounasta matkan aikana