Lappeenranta ja Saimaan kanava 26.–28.5.2022

Keväinen Lappeenranta on täynnä viehättäviä tutustumiskohteita ja elämyksiä. Lumoava Lappeenrannan linnoitus ja sen museot, puodit ja kahvilat sekä upea satama-alue kutsuvat tutustumaan. Matkan kruunaa iltaristeily Saimaan Suomen puolen kanavalle.

Matkaohjelma

Torstai 26.5.

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 9.00. Lounas nautitaan Lahdessa ravintola Lokissa Vesijärven hienoissa rantamaisemissa. Jatketaan matkaa Lappeenrantaan, jossa majoittuminen Scandic Patria -hotelliin. Tehdään lyhyt kaupunkikiertoajelu ja käydään 1840-luvulla rakennetussa Kanavamuseossa, joka on entinen kanavan piiripäällikön ja kasöörin virkatalo. Museossa esitellään kanavan rakentamisen historiaa aina 1600-luvun Pontuksen kanavasta nykyiseen Saimaan kanavaan. Illalla on aikaa käydä kaupungilla.

Perjantai 27.5.

Aamiaisen jälkeen tutustutaan Lappeenrannan linnoituksen museoihin ja nautitaan lounas Kehruuhuoneella. M/S Carelia lähtee kanavaristeilylle klo 16.00. Iltaristeilyllä nähdään kaikki Suomen puolen kolme sulkua Mälkiä, Mustola ja Soskua. Risteily yltää Venäjän rajalla sijaitsevalle Nuijamaanjärvelle saakka. Venäjän rajalla käännytään ja palataan takaisin Lappeenrantaan. Illallinen nautitaan matkan aikana.

Lauantai 28.5.

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Ajetaan maalaismaisemiin Pulsan asemalle. Alueella sijaitsee vuonna 1869 valmistunut rautatieasemakokonaisuus. Paikallinen yrittäjäperhe on antanut asemalle uuden elämän entisöimällä sen vanhaa rakennusperinnettä kunnioitten. Nykyisin asemalla toimii tunnelmallinen kahvila, sisustusmyymälä ja aamiaismajoitus. Vierailun jälkeen jatketaan kotimatkaa historiallisiin Strömforsin ruukkimaisemiin Ruotsinpyhtäälle, jossa nautitaan lounas ravintola Ruukinmyllyssä. Ruokailun yhteydessä on hetki aikaa tutustua ruukin alueeseen ja siellä sijaitsevaan taidenäyttelyyn, pikkupuoteihin ja museoon, jossa on Suomen ainoa toimiva vesivasara. Turkuun saavutaan noin klo 18.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 455 €
  • ei-jäsenet 475€

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 90 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • majoitus 2 hengen huoneessa aamiaisineen
  • 3 lounasta, 1 päivällinen
  • risteilyliput
  • sisäänpääsyt, kiertoajelut ja suomenkielisen paikallisoppaan palvelut
  • matkanjohtajan palvelut