Riika – Baltian helmi 27.–30.8.2020

Latvian pääkaupunki Riika on ainutlaatuinen yhdistelmä uutta ja vanhaa. Kaupunki on tärkeä satamakaupunki ja väkiluvultaan Baltian suurin. Matkalla nautitaan upeasta jugendarkkitehtuurista, tunnelmallisesta vanhastakaupungista ja sen kauniista puistoista, museoista ja kirkoista. Kaupungin keskusta tarjoaa vastapainona runsaasti kulttuurielämyksiä ja ostosmahdollisuuksia. Tehdään mielenkiintoiset retket upeaan Rundālen barokkilinnaan ja museoon sekä Jurmalan legendaariseen, pieneen kylpyläkaupunkiin. Paluumatkalla poiketaan myös Pärnun rantakaupungissa.

Matkaohjelma

Torstai 27.8.

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.00. Ajetaan Helsingin Eteläsatamaan, josta M/S Megastar lähtee klo 10.30. Tallinnaan saavutaan klo 12.30 ja jatketaan paikallisoppaan johdolla matkaa kohti Latvian rajaa, jossa mahdollisuus omakustanteiseen ruokailuun. Iltapäivällä saavutaan Riikaan ja majoitutaan Hotelli Hestia Jugendiin. Neljän tähden hotelli sijaitsee Riian jugendtyylisellä alueella kymmenen minuutin kävelymatkan päässä historiallisesta vanhastakaupungista. Yhteinen illallinen hotellissa. Päivän ajomatka noin 310 kilometriä.

Perjantai 28.8.

Aamiainen hotellissa. Tehdään opastettu kaupunkikierros bussilla ja nähdään muun muassa Raatihuoneentorilla sijaitsevat Mustapäiden talo, miehitysmuseo ja Pietarin kirkko sekä vapaudenpatsas ja Riian linna. Kiertoajelun jälkeen tutustutaan vielä kävellen vanhaankaupunkiin. Iltapäivä vapaata aikaa. Yhteinen illallinen hotellissa.

Lauantai 29.8.

Aamiainen hotellissa. Lähdetään oppaan johdolla päiväretkelle kohti Rundālen kuntaa (noin 80 kilometrin päässä). Rundālen linna on yksi Latvian merkittävimmistä barokki- ja rokokootyylisistä taidemuistomerkeistä, ja se on rakennettu vuosina 1736–1740 Johan Bironin, Venäjän keisarinnan Anna Joanovnan suosikkiherttuan kesäasuinpaikaksi. Lopuksi ihastellaan myös upeaa linnanpuistoa. Matkan aikana keittolounas. Paluumatkalla käydään idyllisessä Jurmalan kylpyläkaupungissa ja ihaillaan sen kuuluisaa hiekkarantaa. Palataan hotelliin, jossa nautitaan yhteinen illallinen.

Sunnuntai 30.8.

Aamiainen hotellissa. Huoneiden luovutuksen jälkeen lähdetään oppaan johdolla ajamaan kohti Tallinnaa. Matkalla poiketaan lounaalle Pärnun kylpyläkaupunkiin ja tehdään lyhyt kaupunkikierros. Jatketaan matkaa Tallinnaan, josta M/S Megastar lähtee kohti Helsinkiä klo 16.30. Helsingin Eteläsatamaan saavutaan klo 18.30 ja jatketaan Turkuun, jonne saapuminen noin klo 21.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 595 €
  • ei-jäsenet 615 €
  • Lisämaksu yhden hengen huoneesta 115 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • majoitus Riiassa hotelli Hestia Jugendissa
  • 3 aamiaista, 2 lounasta, 3 illallista
  • retket ja suomenkielisen paikallisoppaan palvelut
  • matkanjohtajan palvelut

Ilmoittautumisen yhteydessä tarvitaan syntymäaika.