Saarenmaa–Hiidenmaa 18.–21.5.2023

Tuulimyllyjen, kiviaitojen ja ruokokattojen Saarenmaa on Viron suurin saari ja sen viehättävä, pieni pääkaupunki Kuressaare oli keskiajalla merkittävä hansakaupunki. Kuressaaren komein nähtävyys on pittoreski Piispanlinna, jossa toimii Saarenmaan museo. Viron toiseksi suurin saari Hiidenmaa tunnetaan historiallisista majakoistaan ja koskemattomasta luonnostaan. Tällä matkalla päästään tutustumaan näihin molempiin saariin.

Matkaohjelma
Torstai 18.5.
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.30. Ajetaan Helsinkiin, josta laiva lähtee klo 10.30. Laivalla nautitaan brunssi noutopöydästä. Paikallisopas on ryhmää vastassa Tallinnan satamassa. Ajetaan viehättävään Haapsalun kylpyläkaupunkiin, jossa tehdään kiertoajelu. Haapsalusta jatketaan matkaa Rohukülan satamaan, josta laiva lähtee kohti Hiidenmaan saarta. Laivamatka kestää noin 1,5 tuntia. Päivällinen ja majoittuminen hotelli Sonajalaan.

Perjantai 19.5.
Aamiainen hotellissa. Aamupäivällä tutustutaan Hiidenmaan pohjoisrannikkoon. Saarikierroksella nähdään 1500-luvulta peräisin oleva Kõpun majakka ja maailmankuulun insinöörin Gustave Eiffelin toimistossa suunniteltu Tahkunan majakka. Vieraillaan katajametsistään tunnetulla Kassarin niemimaalla. Hiidenmaan museon Kassarin näyttelyrakennuksessa voi tutustua saaren historiaan. Vieraillaan myös Vaemlan villatehtaalla. Iltapäivällä tunnin lauttamatka Sôrun satamasta Saarenmaan Triigiin, josta noin puolen tunnin ajomatka Kuressaareen. Majoittuminen Johan Spa -hotelliin, jossa nautitaan yhteinen illallinen.

Lauantai 20.5.
Aamiainen hotellissa. Kuressaaren vanhankaupungin kävelykierroksella nähdään muun muassa raatihuone, tori ja Lossipark-kaupunginpuisto. Tutustutaan Piispanlinnaan ja museoon. Ajetaan aivan saaren eteläkärkeen Sörven vierailukeskukseen, jossa katseenvangitsijana toimii Itämeren alueen korkein majakka. Palataan hotelliin ja nautitaan yhteinen päivällinen Kuressaaren suositussa, historiallisessa Veski-myllyravintolassa.

Sunnuntai 21.5.
Aamiaisen ja huoneiden luovutuksen jälkeen lähdetään ajamaan kohti Kuivastun satamaa. Alkumatkasta käydään katsomassa Kaalin kylän luonnonnähtävyyttä, vaikuttavaa meteoriittikraatterikenttää. Tallinnassa on hetki aikaa esimerkiksi ostostentekoon ennen laivan lähtöä klo 16.30. Laivalla päivällinen buffetpöydästä. Laiva saapuu Helsinkiin klo 18.30. Turkuun saavutaan noin klo 21.00.

Matkan hinta

• jäsenet 730 €
  • ei-jäsenet 750 €
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 130 €

Hintaan sisältyy

• bussikuljetukset
  • laivamatkat ohjelman mukaan
  • kolme yötä hotellissa kahden hengen huoneessa
  • 3 aamiaista, 1 lounas, 4 päivällistä
  • sisäänpääsymaksut ja suomenkielisen paikallisoppaan palvelut
  • matkanjohtajan palvelut

Matkalle mukaan passi tai virallinen EU-henkilökortti. Vastuullinen matkanjärjestäjä Matkapojat Oy.