Saimaan kanava – Lappeenranta ja Viipuri 27.–29.5.2021

Saimaan kanava johtaa Saimaan järvialueelta Viipurin kautta Suomenlahdelle ja on maamme merkittävin historiallinen kanava. Kanava avattiin jo vuonna 1856, ja se on vihitty nykyisellään käyttöön vuonna 1968. Pituutta kanavalla on 43 kilometriä ja siinä on kahdeksan sulkua, joista kolme on Suomen ja viisi Venäjän puolella. Lappeenrannasta tehdään päiväristeily kanavaa pitkin Viipuriin, jossa perillä muutama tunti aikaa kiertoajeluun ja nähtävyyksien katseluun.

Matkaohjelma

Torstai 27.5.

Lähtö klo 9.00 Turun linja-autoasemalta, tilausajolaituri 10:stä. Lounas nautitaan Lahdessa ravintola Lokissa Vesijärven hienoissa rantamaisemissa. Jatketaan matkaa Lappeenrantaan, jossa majoittuminen Scandic Patria -hotelliin.

Tehdään lyhyt kaupunkikiertoajelu ja käydään 1840-luvulla rakennetussa Kanavamuseossa, joka on entinen kanavan piiripäällikön ja kasöörin virkatalo. Museossa esitellään kanavan rakentamisen historiaa aina 1600-luvun Pontuksen kanavasta nykyiseen Saimaan kanavaan.

Illalla on aikaa käydä kaupungilla.

Perjantai 28.5.

Varhaisen aamiaisen jälkeen siirrytään lähtöselvitykseen läheiseen matkustajasatamaan. M/S Carelia lähtee klo 7.45 kohti Viipuria. Matkan aikana on reittiselostusta ja ohjelmaa. Saamme ihastella kauniita järvimaisemia ja kokea kanavan sulkujen läpi kulkeminen. Lounastarjoilu noutopöydästä. Viipurin satamaan saavutaan noin klo 13.15. Viipurissa tehdään bussilla kaupunkikierros ja nähdään tärkeimmät nähtävyydet, esimerkiksi linna, vanhakaupunki muureineen, kellotorni, Eremitaasi ja Monrepos´n puisto. Kiertoajelu päättyy Kauppatorille, josta on lyhyt kävelymatka satamaan. Laiva lähtee paluumatkalle klo 16.15. Nautitaan päivällinen noutopöydästä. Saapuminen Lappeenrantaan noin klo 21.45.

Lauantai 29.5.

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Ajetaan maalaismaisemiin Pulsan asemalle. Alueella on 1869 valmistunut rautatieasemakokonaisuus. Paikallinen yrittäjäperhe on antanut asemalle uuden elämän entisöimällä sen vanhaa rakennusperinnettä kunnioitten. Nykyisin asemalla toimii tunnelmallinen kahvila, sisustusmyymälä ja aamiaismajoitusta. Vierailun jälkeen jatketaan kotimatkaa historiallisiin puistomaisemiin Loviisan Kappeliin, jossa nautitaan lounas. Turkuun saavutaan noin klo 18.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 455 €
  • ei jäsenet 475 €

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 80 €.

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • majoitus 2 hengen huoneessa
  • 2 aamiaista, 3 lounasta, 1 päivällinen
  • risteilyliput
  • sisäänpääsyt, kiertoajelut ja suomenkielisen paikallisoppaan palvelut
  • satamamaksut
  • matkanjohtajan palvelut

Matkalle mukaan voimassaoleva ulkomaanpassi. Passin kuva-aukeamasta tulee toimittaa kopio matkatoimistoon viimeistään 2 viikkoa ennen matkaa. Viisumivapaalla matkalla passin tulee olla voimassa matkan yli, mielellään vähintään viikko matkan jälkeen.

Kehotamme hankkimaan matkaa varten kattavan peruutusturvan sisältävän matka- ja matkatavaravakuutuksen sekä tarkistamaan perusrokotusten voimassaolo.