Savonlinnan Oopperajuhlat – Carmen 8.–10.7.2021

Savonlinnan Oopperajuhlat on Suomen kulttuurielämän valovoimaisimpia ja kansainvälisestikin merkittävimpiä tapahtumia. Oopperaesitys keskiaikaisen linnan pihalla on ainutkertainen ja unohtumaton elämys. Georges Bizetin Carmen on kiihkeä ja kesytön. Se on vapaan naisen lakeja tottelematonta rakkautta, polttavaa intohimoa, mustasukkaisuutta ja kohtalonuskoa. Ehkä Carmenin levottomuutta lietsoo perustavaa laatua oleva tarve kuulua johonkin ja jollekin. Bizet punoi sävellykseensä sevillalaisen poljennon, mutta myös kotimaansa ranskalaisen hienostuneisuuden ja kepeyden. Esityskieli ranska. Tekstitys suomeksi ja englanniksi. Esityksen kokonaiskesto noin 3 tuntia 15 minuuttia. Yksi väliaika. Rooleissa Carmen: Tuija Knihtilä, Don José: Amadi Lagha, Micaëla: Aurora Marthens, Escamillo: Yuriy Yurchuk.

Matkaohjelma

Torstai 8.7.

Lähtö klo 8.00 Turun linja-autoasemalta, tilausajolaituri 10:stä. Ajetaan Lahteen, jossa kahvitarjoilu Piano-Paviljongissa Sibeliustalon kupeessa. Nähdään myös ympäristön upea Vesijärven Puuarkkitehtuurialue. Jatketaan matkaa Mikkeliin ja vieraillaan Tertin kartanossa, jossa lounastarjoilu. Matka jatkuu Savonlinnaan, jossa majoittuminen hotelli Pietari Kylliäiseen kahdeksi yöksi. Iltapala idyllisessä Saima kahvila-ravintolassa ennen Pikkukirkon Yösoitto-konserttia, joka alkaa klo 21.00.

Perjantai 9.7.

Aamiainen hotellissa. Ajetaan Varkauteen, jossa opastettu kiertoajelu Alvar Aallon rakennuksilla. Käydään taidekeskus Väinölässä, joka on idyllinen puutalo koivujen katveessa Varkauden keskustassa.  Kolmessa galleriahuoneessa järjestetään vaihtuvia taidenäyttelyitä läpi vuoden. Lisäksi talossa on laaja peruskokoelma grafiikkaa, akvarelleja ja veistoksia. Lounas nautitaan entisen tehdasruokalan satavuotiaassa miljöössä  ravintola Kaks Ruusussa. Lounaan jälkeen mahdollisuus käydä Vesitornissa, josta avautuvat upeat näköalat. Lopuksi vieraillaan vielä Päiviönsaaressa, jossa voi tehdä mieluisia lähituoteostoksia. Paluu hotelliin ja illalla tehdään laivaristeily, joka päättyy Olavinlinnan takalaituriin. Sieltä päästään seuraamaan klo 19.00 alkavaa Carmen-oopperaa.

Lauantai 10.7.

Aamiaisen jälkeen huoneiden luovutus ja lähdetään kotimatkalle. Ajetaan Imatralle ja vieraillaan Vetaraanimuseossa kauniissa Piponiuksen talossa, aivan Imatran Valtionhotellia vastapäätä. Esittelyn lisäksi nautitaan kahvit. Tämän jälkeen ajetaan kohti Kotkaa, jossa tarjolla herkullinen lounas ranskalaista aatelislinnaa muistuttavassa Karhulan hovissa. Kotimatka jatkuu Helsingin kautta Turkuun, jonne saavutaan noin klo 20.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 735 €
  • ei-jäsenet 755 €

Lisämaksu yhden hengen huoneesta 130 €.

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • 2 yön majoitus hotellissa kahden hengen huoneessa
  • konserttilippu
  • Carmen-oopperalippu, A-katsomo
  • 2 aamiaista, 3 lounasta, 2 kahvitarjoilua, iltapala
  • sisäänpääsymaksut ja opastukset kohteisiin ohjelman mukaan
  • matkanjohtajan palvelut