Tartto–Peipsijärvi–Vihula 13.–15.6.2024

Kuvassa on Virossa sijaitseva rakennus.

Viron toiseksi suurin kaupunki Tartto on valittu vuoden 2024 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi. Etelä-Viron metsien keskellä sijaitsevassa Tartossa on vanhojen puutalojen lisäksi arvokkaita kaupunkirakennuksia, vehreitä puistoja ja luonnonkaunis Emajoenvarsi. Viron ja Venäjän rajajärvi Peipsijärvi on Euroopan neljänneksi suurin järvi, jonka rannoilta löytyy kulttuuriperintöä, hienoja luontokohteita ja mielenkiintoista historiaa. Peipsin alueella asuu ortodoksivähemmistö, Viron vanhauskoiset, jotka asuttivat alueen 1600-luvun lopulla paetessaan Venäjältä tsaarin toimeenpanemia kirkon uudistuksia. Vihula on tyylikäs 1500-luvun kartano upeissa maisemissa Vihulan kylässä, Lahemaan kansallispuistossa. Matkalla päästään tutustumaan myös muun muassa Alatskivin ja Palmsen kartanoihin.

Matkaohjelma

Torstai 13.6.
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.00. Ajetaan Helsingin Länsisatamaan, jossa lähtöselvitys ja siirtyminen laivaan. Tallink Siljan My Star -laiva lähtee Helsingistä klo 10.30. Heti laivaan siirtymisen jälkeen nautitaan myöhäinen aamiainen buffet-ravintolassa. Laiva saapuu Tallinnaan klo 12.30. Virolainen suomen kieltä puhuva opas on satamassa ryhmää vastassa. Bussimatka Tarttoon alkaa. Matkalla pidetään kahvitauko Pôltsamaalla. Tarttoon saavutaan iltapäivällä. Tehdään bussilla kaupunkikierros, jonka aikana nähdään muun muassa vuonna 1632 perustettu maan vanhin ja suurin yliopisto, vanhin vironkielinen teatteri Vanemuine, Viron opetus- ja tiedeministeriö, korkein oikeus ja Viron kansallismuseo. Kiertoajelun jälkeen majoittuminen hotelli Dorpatiin. Yhteinen illallinen hotellin ravintolassa. Ajomatka Tallinnasta Tarttoon 190 kilometriä.

Perjantai 14.6.
Aamiainen hotellissa. Tutustutaan Viron kansallismuseoon. Museovierailun jälkeen matka jatkuu kohti Peipsijärveä ja vanhauskoisten kyliä järven rannalla. Tutustutaan Varnjan kylän vanhauskoisten museoon. Alatskivissa Mõisaztallissa pidetään kahvitauko ja vieraillaan Alatskivin upeassa kartanolinnassa, jonka päärakennus valmistui vuonna 1885. Iltapäivällä matka jatkuu kohti Pohjois-Viroa, ja illansuussa saavutaan viehättävään Vihulan kartanohotelliin. Illallinen hotellin ravintolassa. Sauna- ja allasosasto ovat käytettävissä. Huomioithan, että hotellissa on portaita. Päivän ajomatkan noin 200 kilometriä.

Lauantai 15.6.
Aamiainen hotellissa. Aamiaisen jälkeen ajetaan Altjan kylän kautta Palmsen kartanoon. Lahemaan kansallispuistossa sijaitseva Palmsen kartano ja ulkomuseo on ensimmäinen täysin kunnostettu kartanokokonaisuus puistoineen, puutarhoineen ja historiallisine rakennuksineen. Vierailijat voivat tutustua näyttelyihin, työpajoihin, koulutuskeskukseen, palmutaloon, viinikellariin, romanttiseen kahvilaan ja kansanomaiseen kapakkaan. Kahvitauko Palmsen Kõrtsissa. Iltapäivällä vapaata aikaa esimerkiksi ostosten tekoon Tallinnassa ennen Tallink Siljan Megastar-laivan lähtöä klo 16.30. Laivalla buffet-päivällinen. Helsinkiin saavutaan klo 18.30 ja jatketaan Turkuun, jonne saavutaan noin klo 21.30.

Matkan hinta

• Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen 690 €
  • ei-jäsen 710 €
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 100 €

Hintaan sisältyy

• bussikuljetukset matkaohjelman mukaan
  • laivamatkat Helsinki-Tallinna ja Tallinna-Helsinki kansipaikoin
  • hotellimajoitus Tartossa ja Vihulassa kahden hengen huoneessa
  • kolme aamiaista, kolme päivällistä
  • sisäänpääsymaksut matkaohjelman mukaisiin kohteisiin
  • matkanjohtajan ja paikallisoppaan palvelut

Matkalle mukaan passi tai virallinen EU-henkilökortti.

Vastuullinen matkanjärjestäjä Matkapojat Oy.

Lisätiedot ja varaukset
Matkakerho Matkari
02 2657 913 tai matkari@lssy.fi
Toimisto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–15.00.

Voit ilmoittautua matkalle myös täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Siirry Matkarin etusivulle

Kuva on Viron Peipsijärveltä. Kuvassa näkyy merta sekä rannalla seisova torni.

Ylempi kuva: Nljane Nelik
Alempi kuva: Visit Estonia