Tummamäen luontopolku ja kivityömuseo Vehmaalla lauantaina 14.5.2022

Alueella kaivettiin graniittia vuoteen 1973 asti. Luontopolun on rakentanut Lahdingon kyläyhdistys vuonna 2013. Polku on vajaan parin kilometrin mittainen, helppokulkuinen ja sen varrella on näköalalava, taukokatos, kuivakäymälä ja laavu nuotiopaikkoineen. Kivilouhosten päältä avautuu upea näkymä varsinaisuomalaiseen maalaismaisemaan. Vehmaan kivenlouhinnan ja -työstämisen perinteistä kertova kivityömuseo on perustettu Huolilan tilan vanhaan kivinavettaan. Museossa voi tutustua kivityömiehen elämään, ja pysyväisnäyttelyssä esillä on muun muassa oikea kivireki.

Matkaohjelma

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 9.00. Ajetaan Vehmaalle Lahdingon kylässä sijaitsevalle Tummamäen luontopolulle. Kuullaan matkanjohtajamme tarinaa ympäristöstä. Reitin varrella on myös opastauluja. Ulkoilun jälkeen siirrytään läheiselle kivityömuseolle kuulemaan lisää kivien tarinaa. Alueella on nähtävissä myös kotiseutumuseo ja ruotumiehen torppa. Päivän päätteeksi ajetaan Taivassalon puolelle Lahdenperään ja nautitaan keittolounas navettaravintolassa viehättävällä Pollin pihalla. Turkuun saavutaan noin klo 15.00.

Matkan hinta:

• jäsenet 55 €
  • ei-jäsenet 65 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • sisäänpääsy kivityömuseoon ja esittely
  • lounas
  • matkanjohtajan palvelut