Vertaistuesta voimaa suruun, perhekurssi läheisensä syöpäkuoleman kokeneille leskille ja lapsille

Milloin?

4.-6.9.2020

Missä?

Meri-Karinan hyvinvointikeskus, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku

Kenelle?

Kurssi on tarkoitettu sinulle, joka olet menettänyt puolisosi syöpään ja sinulla on alaikäisiä lapsia.

Mitä?

Kurssi toteutetaan viikonloppukurssina. Ammattilaiset auttavat osallistujia käymään läpi surun vaiheita, niiden tunnistamista, ymmärtämistä ja käsittelemistä. Kurssilla autetaan pääsemään elämässä eteenpäin ja löytämään voimavaroja tulevaisuuteen. Aikuisten osalta kurssin tavoitteena on saada vertaistukea, työkaluja surun käsittelyyn sekä voimavaroja. Lisäksi aikuiset saavat tietoa tunteiden tunnistamisesta, niiden käsittelystä ja tilanteen vaikutuksista erityisesti lasten käyttäytymiseen. Kurssin menetelminä ovat asiantuntija-alustukset, keskustelut ryhmissä sekä aikuisten ja lasten yhteinen toiminta.

Lasten ja nuorten osalta kurssin tavoitteena on ryhmäytyminen, vertaistuen saaminen sekä tunnetyöskentely. Lapsia ja nuoria autetaan tunnistamaan, käsittelemään ja ilmaisemaan tunteitaan. Kurssilta saadaan työkaluja käsitellä tunteita myös kurssin jälkeen. Menetelminä on leikki, askartelu, keskustelu, tunnetyöskentelyn eri menetelmät sekä aikuisten ja lasten yhteinen toiminta.

Ohjaaja

Kurssin ohjaajina toimivat sairaanhoitajat ja lapsiperhekoordinaattori. Kurssin ohjelmassa ovat mukana lisäksi eri alojen asiantuntijat ja lastenohjaajat.

Hakuohjeet

Kurssille haetaan täyttämällä paperinen hakulomake. Hakulomake postitetaan osoitteeseen: Lounais-Suomen Syöpäyhdistys, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku. Hakuaika kurssille päättyy 4.8.2020.

Osallistujien määrä ja valinta

Kurssille valitaan 8 leskeä ja heidän lapset hakemuksen perusteella. Osallistuminen kurssille on maksutonta.

Meri-Karinan kurssitoimisto, kurssi@lssy.fi, 02 2657610