Vuonna 2022 myönnetyt apurahat

Vuonna 2022 Lounaissuomalaiset Syöpäjärjestöt myönsi apurahoja yhteensä 187 200 euroa. Seitsemälletoista tutkijalle jaettiin väitöskirja-apuraha, neljälletoista tutkimusapuraha ja kuudelle matka-apuraha.

Lisäksi Turun yliopistollisen keskussairaalan Naistenklinikalla gynekologisen syövän hoitoon osallistuville lääkäreille ja henkilökunnalle myönnettiin apuraha koulutustilaisuuden järjestämiseen. Apuraha myönnettiin seminaariin, joka tarjoaa koulutusta munasarjasyövän hoidossa käytettävien tablettimuotoisten PARP-inhibiittoreiden käyttöön.

Apurahat jaettiin viime joulukuussa järjestetyssä Lounaissuomalaisen Syöväntorjuntapäivän tilaisuudessa. Perinteikkäässä tilaisuudessa on kuultu vuosittain Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen perustajajäsenen ja syöväntorjuntatyön uranuurtajan, professori Osmo Järven mukaan nimetty juhlaesitelmä. Vuonna 2022 sen piti dosentti Pilvi Riihilä tutkimusaiheestaan Merkkitekijätutkimuksen merkitys ja rooli okasolusyövässä. Riihilä palkittiin tilaisuudessa Osmo Järven nimikkomitalilla.

Tunnustuksia syöväntorjuntatyössä ansioituneille

Tilaisuudessa muistettiin myös muita syövänvastaisessa työssä ansioituneita. Vuodesta 2001 lähtien jaetun Matti Koivurinta -mitalin vastaanotti tänä vuonna professori Pentti Seppälä. Hän on tehnyt valtakunnallisestikin poikkeuksellisen pitkän uran vapaaehtoisessa syöväntorjuntatyössä vuodesta 1964 lähtien. Seppälä on toiminut vuosien varrella muun muassa Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtajana, hallituksen valmisteluvaliokunnan jäsenenä, Lounais-Suomen Saattohoitosäätiön hallintoneuvoston varapuheenjohtajana, useiden rahastojen hoitokunnan jäsenenä sekä useissa valtakunnallisissa Syöpäjärjestöjen luottamustehtävissä. Lisäksi hän toimi vuosikymmeniä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen poliklinikka Karinan ja Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen vastaavana ylilääkärinä.

Suomen Syöpäyhdistyksen pronssinen ansiomitali myönnettiin viime syksynä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksestä eläkkeelle jääneelle erikoissairaanhoitaja Tiina Hvitfeltille ja hopeinen ansiomitali Moikoisten Syöväntutkimussäätiön hallintoneuvoston pitkäaikaisimmalle jäsenelle, professori Helena Leino-Kilvelle.

Kahdennentoista kerran jaettu Lounaissuomalaisten Syöpäjärjestöjen yhteinen vapaaehtoistyön mitali myönnettiin Lions Club Archipelagolle, joka on vuosien ajan järjestänyt CelebAm-nimisen hyväntekeväisyysgolfkisan lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön hyväksi. Mitalin vastaanotti Aki Repo.

Tilaisuudessa jaettiin Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen viirit kolmelle syöväntorjuntatyössä ansioituneelle henkilölle. Viiri myönnettiin lapsisyöpäpotilasperheiden kerho Sykerön puheenjohtaja Maria Tiiralle, Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Salon paikallisosaston puheenjohtaja Katriina Männylle ja paikallisosaston pitkäaikaiselle johtokunnan jäsenelle sekä osaston taloudesta- ja kirjanpidosta huolehtivalle Harri Leinolle.

Lahjoituksia Lounais-Suomen Syöpäyhdistykselle

Tilaisuudessa Lounais-Suomen Syöpäyhdistys vastaanotti lahjoitukset Ompelukerholta ja Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen Turun paikallisosastolta. Ompelukeho lahjoitti jouluarpajaistensa 700 euron tuoton yhdistyksen toimintaan. Turun paikallisosasto lahjoitti kaksi kuntopyörää Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen liikuntasaliin sekä hyvinvointikeskuksen asiakkaille ja asukkaille käyttöön kaksi sähköpolkupyörää.

Vuonna 2022 myönnetyt apurahat pdf)