Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukivälitys

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lue vapaaehtoistoiminnan koulutuksista

Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
044 451 5506, teija.kemppainen@lssy.fi
Kesätauko 27.6.–25.7.

Syksyn Fuck Cancer -kahvit

Kuvassa on kaksi kahvikuppia ja kahden kahvittelijan kädet.

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Fuck Cancer -kahvit järjestetään Café Art -kahvilan kabinetissa tiistaina 23.8., 27.9., 25.10., 22.11. ja 13.12. klo 17.00–18.30. Kahvila sijaitsee Aurajokirannalla, osoitteessa Läntinen Rantakatu 5. Tervetuloa mukaan!

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Ruut Ketola, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, ruut.ketola@lssy.fi

Toivo-vertaistukisovellus

Kuvassa nainen pitelee kännykkää, jossa on auki Toivo-vertaistukisovellus.

Toivo on maksuton vertaistukisovellus, josta voit etsiä vertaistukea. Sitä voi käyttää puhelimella tai tietokoneella.

Toivo-vertaistukisovellus on ohjelma, joka tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille ja heidän omaisilleen. Sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää myös anonyymisti.

Palvelu perustuu kahdenkeskiseen vertaistukeen. Sovelluksen vertaistukijat ovat luotettavia, koulutettuja ja sitoutuneita vaitioloon myös sen jälkeen, kun lopettavat vertaistukijoina. Lataa sovellus puhelimeesi Google Playsta tai App Storesta. Kuva: www.olkatoiminta.fi

Toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan