Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Tule mukaan vertaistoimintaan!

Vertaistukiryhmät

Kuvassa nainen istuu sohvalla ja hieroo edessään istuvan naisen hartioita.

Haluaisitko tavata muita syöpää sairastavia ja jakaa luottamuksellisesti sairauden herättämiä ajatuksia ja tunteita heidän kanssaan? Tervetuloa mukaan vertaistukitoimintaan! Ryhmiin ei tarvitse sitoutua, vaan voit osallistua niin moneen tapaamiseen kuin haluat. Ryhmät ovat maksuttomia, ja niitä ohjaavat ammattilaiset tai koulutetut vertaistukihenkilöt.

Vertaistukiryhmät Turussa

Yli 40-vuotiaat syöpään sairastuneet

• Meri-Karinassa keskiviikkona 21.8., 18.9., 23.10., 20.11. ja 18.12. klo 18.00–19.30
  • Ei ennakkoilmoittautumista

Syöpään sairastuneiden läheiset

• Meri-Karinassa tiistaina 27.8., 24.9., 29.10., 26.11. ja 17.12. klo 18.00–19.30
  • Ei ennakkoilmoittautumista

Hematologista syöpää sairastavat

• Meri-Karinassa torstaina 29.8., 26.9., 24.10., 21.11. ja 19.12. klo 18.00–19.30
  • Ilmoittaudu tästä linkistä viimeistään viikkoa ennen tapaamispäivää

Kaikki syöpää sairastavat sekä heidän läheisensä

Meri-Karina, Seiskarinkatu 35, 20900 Turku.

Vertaistukiryhmä Loimaalla

Kaikki syöpää sairastavat

• Ensimmäinen tapaaminen Päiväpirtissä (Turuntie 13). Muiden tapaamisten paikka ilmoitetaan myöhemmin. Kaikki tapaamiset ovat klo 17.00–19.00
    • Torstai 22.8. Vertaistukiryhmän pelisäännöt ja minun tarinani
    • Torstai 19.9. Kun perheessä sairastutaan vakavasti, miten läheiset käyttäytyvät?
    • Torstai 24.10. Mistä voimia arjen keskelle?
    • Maanantai 25.11. Pelko ja ahdistus – miten koen sen?
    • Maanantai 16.12. Levyraati – mikä on minun voimabiisini ja miten päädyin juuri siihen?
  • Ilmoittaudu tästä linkistä viimeistään kolmea päivää ennen tapaamispäivää

Vertaistukiryhmä Salossa

Rintasyöpää sairastavat

• Salo-Karinassa (Helsingintie 52) torstaina 8.8., 5.9., 3.10., 7.11. ja 12.12. klo 18.00–20.00
  • Ei ennakkoilmoittautumista.

Fuck Cancer -kahvit

Kuvassa on kaksi kahvikuppia ja kahden kahvittelijan kädet.

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä jakamaan sairauden herättämiä ajatuksia ja tunteita. Kahvituksia vetävät yhdistyksen työntekijä ja koulutettu vertaistukija. Tervetuloa!

Kahvit ovat tauolla kesä- ja heinäkuun ja jatkuvat jälleen syksyllä. Loppuvuodesta kahvit juodaan Café Art -kahvilassa tiistaina 20.8., 17.9., 22.10., 19.11. ja 10.12. klo 17.0018.30. Ei ennakkoilmoittautumista. Kahvila sijaitsee Aurajokirannalla, osoitteessa Läntinen Rantakatu 5. Tervetuloa mukaan!

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Pia Ilves, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Toivo-vertaistukisovellus

Kuvassa nainen pitelee kännykkää, jossa on auki Toivo-vertaistukisovellus.

Toivo on maksuton vertaistukisovellus, josta voit etsiä vertaistukea. Sitä voi käyttää puhelimella tai tietokoneella.

Toivo-vertaistukisovellus on ohjelma, joka tarjoaa vertaistukea ja tietoa sairastuneille ja heidän omaisilleen. Sovellus on maksuton ja sitä voi käyttää myös anonyymisti.

Palvelu perustuu kahdenkeskiseen vertaistukeen. Sovelluksen vertaistukijat ovat luotettavia, koulutettuja ja sitoutuneita vaitioloon myös sen jälkeen, kun lopettavat vertaistukijoina. Lataa sovellus puhelimeesi Google Playsta tai App Storesta. Kuva: www.olkatoiminta.fi

Vertais- ja läheistuki

Kuvassa kaksi käsiparia pitelee puista sydäntä.

Vertais- ja läheistuki on vapaaehtoista ja vastavuoroista kokemusten vaihtoa sekä tukemista samassa elämäntilanteessa olevien kesken. Vertaistukija on itse sairastanut syövän. Läheistukijalla ei ole omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta, vaan hän on ollut sairastuneen läheisen tukena ja vierellä kulkijana.

Vertaistukija voi olla merkittävä voimavara vastasairastuneelle. Vertaistuen myötä tämä näkee, miten sairauden kanssa voi selvitä. Läheistukija tukee sairastuneen läheistä. Hän kuuntelee ja auttaa oman kokemuksensa kautta. Vertais- ja läheistukijat ovat Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kurssin käyneitä vapaaehtoisia. Vertais- ja läheistukijoille järjestetään perus- ja täydennyskoulutusta sekä työnohjausta.

Haluaisitko vertais- tai läheistukijan? Ota yhteyttä syöpäsairaanhoitaja Annamari Riveroon tai täytä tukihenkilöpyyntölomake, niin otamme sinuun yhteyttä.

Täytä tukihenkilöpyyntölomake

Haluaisitko toimia vertais- tai läheistukijana? Koulutamme uusia vapaaehtoisia syksyllä 2024. Lue lisää maksuttomasta koulutuksesta täältä.

Syöpäsairaanhoitaja Annamari Rivero
044 0551 583, annamari.rivero@lssy.fi

Älä jää yksin

Toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan