Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä. Koronavirustilanteesta huolimatta välitämme vertaistukihenkilöitä. Koronapandemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lue vapaaehtoistoiminnan koulutuksista

Vertaistukihenkilövälitys heinäkuussa

Tarvitsetko tukea ja keskusteluapua syöpään liittyvissä kysymyksissä? Otathan tarvittaessa yhteyttä valtakunnalliseen neuvontapalveluun. Neuvontaan voi soittaa, lähettää sähköpostia tai ottaa yhteyttä chatissa.

Katso neuvontapalvelun yhteystiedot

Voit myös jättää yhteydenottopyynnön ja yhteystietosi Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ajanvarauksen (p. 02 2657 927, avoinna arkisin klo 9–11) kautta sairaanhoitajallemme, joka ottaa sinuun yhteyttä.

Vertaistukivälitys jatkuu elokuussa normaalisti. Otathan yhteyttä syöpäsairaanhoitaja Pirkko-Liisa Santalaan puhelimitse, p. 044 451 5511 (ti-ke klo 10–15) tai jätäthän tukipyyntösi ja yhteystietosi sähköpostiosoitteeseen pirkko-liisa.santala@lssy.fi.

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Ilmoittaudu mukaan keskusteluryhmään, jossa käydään läpi syöpähoitojen jälkeistä henkistä ja fyysistä toipumista. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.

Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet. Ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 14.45–16.15

Ilmoittautuminen ja lisätiedot
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen 02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Loppuvuonna kahvit järjestetään tiistaina 21.9., 19.10., 16.11. ja 14.12. klo 17.0018.30. Kahvit pyritään järjestämään kahvilassa, mikäli koronatilanne sallii tämän. Tarvittaessa kahvit pidetään Teams-ohjelman välityksellä. Tiedotamme tästä syyskuussa.

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan