Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukivälitys

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä. Koronavirustilanteesta huolimatta välitämme vertaistukihenkilöitä. Koronapandemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lue vapaaehtoistoiminnan koulutuksista

Vertaistukihenkilövälitys

Syöpäsairaanhoitaja Pirkko-Liisa Santala
044 451 5511 (ti-ke klo 10–15)
pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Toivo-vertaistukisovellus

Kuvassa on Toivo-sovelluksen tunnus.

Toivo on maksuton vertaistukisovellus, josta voit etsiä vertaistukea. Sitä voi käyttää puhelimella tai tietokoneella. Vertaistukijat ovat koulutettuja ja vaitiolovelvollisia. Lataa sovellus puhelimeesi Google Playsta tai App Storesta tai käytä sitä selaimella osoitteessa https://app.mesensei.com/toivo. Kuvan lähde: olkatoiminta.fi

Fuck Cancer -kahvit

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu syöpää sairastaville ja sen sairastaneille noin 18–40-vuotiaille nuorille aikuisille ja heidän läheisilleen. Kahveilla pääset tapaamaan muita saman kokeneita nuoria aikuisia sekä kuulemaan ja jakamaan kokemuksia. Kahvituksia vetävät yhdistyksen kaksi työntekijää ja vertaistukihenkilö. Tervetuloa!

Tänä vuonna Fuck Cancer -kahvit järjestetään tiistaina 25.1., 22.2., 22.3., 26.4. ja 24.5.2022 klo 17.0018.30. Heikentyneen koronatilanteen vuoksi tiistain 25. tammikuuta kahvit järjestetään etänä Teams-ohjelman välityksellä. Alla on osallistumislinkki, jota klikkaamalla pääset mukaan kahvitteluihin. Koronatilanteen salliessa kahvit pyritään pitämään kasvokkain Turun jokirannassa sijaitsevan Café Art -kahvilan kabinetissa, joka sijaitsee osoitteessa Läntinen Rantakatu 5, 20100 Turku.

Osallistu tiistain 25.1. kahveille

Ohjeita liittymiseen

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Pia Ilves, perhetyön asiantuntija
044 451 5655, pia.ilves@lssy.fi

Keskusteluryhmät

Keväällä 2022 on tarjolla kaksi eri vertaistukiryhmää, jotka molemmat kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Ryhmien vetäjänä toimii vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmitt. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa, ja kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Takaisin elämään -ryhmä
Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoidot ovat päättyneet enintään puoli vuotta sitten. Tule jakamaan kokemuksia henkisestä ja fyysisestä toipumisesta muiden saman kokeneiden kanssa. Ryhmä kokoontuu maanantaina 14.2., 28.2., 14.3., 28.3. ja 11.4.2022 klo 17.00–18.30.

Elämä, jätä ovi auki -ryhmä
Ryhmä on tarkoitettu henkilöille, joiden aktiiviset syöpähoidot ovat päättyneet ja he ovat siirtyneet palliatiiviseen hoitoon. Tule jakamaan kokemuksia vertaisten kanssa ja saamaan tukea tilanteeseesi. Ryhmä kokoontuu maanantaina 14.2., 28.2., 14.3., 28.3. ja 11.4.2022 klo 14.45–16.15.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen ryhmiin
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi.

Toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan