Vertaistuki

Kaipaatko tukihenkilöä tai ystävää jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme voit saada koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä. Koronavirustilanteesta huolimatta välitämme vertaistukihenkilöitä. Koronapandemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lisätiedot ja vertaistukihenkilöiden välitys

Erikoissairaanhoitaja Tiina Hvitfelt
02 2657 619 (ti-ke klo 10–15)

Voit myös jättää soittopyynnön Meri-Karinan infoon: 02 2657 666.

Cancerstödgrupp i Pargas och Kimitoön

Pargas
Kontaktpersonen i Pargas är Pirkko Karrento, tel. 050 569 0610

Kimitoön
Kontaktpersoner på Kimitoön är Ulla Granroth, tel. 040 7341 931
och Ann-Katrin Andersson, tel. 040 7685 456

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Toimintaa nuorille aikuisille