Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä. Koronavirustilanteesta huolimatta välitämme vertaistukihenkilöitä. Koronapandemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lue vapaaehtoistoiminnan koulutuksista

Lisätiedot ja vertaistukihenkilöiden välitys
Syöpäsairaanhoitaja Pirkko-Liisa Santala
02 2657 619 (ti-ke klo 10–15)
pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Voit myös jättää soittopyynnön Meri-Karinan infoon: 02 2657 666.

Fuck Cancer -kahvit verkossa

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille tai sen sairastaneille ja heidän läheisilleen. Kahvituksia vetävät yhdistyksen työntekijät ja vertaistukihenkilö.

Vuoden viimeinen tapaaminen järjestetään Teams-ohjelman välityksellä 15.12. klo 17.00–18.30.

Et tarvitse Teams-ohjelmaa osallistuaksesi kahveille, sillä voit tulla mukaan verkkoselaimen kautta. Sinun ei myöskään tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Keitä itsellesi kuppi kahvia tai teetä, avaa verkkoyhteys ja tule mukaan! Koska kahvittelut järjestetään verkossa, mukaan voi tulla mistä päin Suomea tahansa.

Linkki vuoden viimeiseen keskusteluun julkaistaan tällä sivulla noin viikkoa ennen kahvitusta.

Tutustu liittymisohjeisiin

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Muuta toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Cancerstödgrupp i Pargas och Kimitoön

Pargas
Kontaktpersonen i Pargas är Pirkko Karrento, tel. 050 569 0610

Kimitoön
Kontaktpersoner på Kimitoön är Ulla Granroth, tel. 040 7341 931
och Ann-Katrin Andersson, tel. 040 7685 456

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan