Vertaistuki

Kaipaatko vertaista jakamaan ajatuksia ja kokemuksia? Kauttamme saat koulutetun tukihenkilön, jonka roolina on olla kokemusten jakaja, kuuntelija, keskustelija ja rinnalla kulkija.

Vertaistukitoiminta perustuu osallistujiensa omaan elämänkokemukseen, keskinäiseen tasa-arvoon ja solidaarisuuteen, kuulluksi ja ymmärretyksi tulemiseen sekä keskinäiseen tukemiseen. Vertaistukeen osallistuvat ovat tasavertaisia keskenään ja toimivat sekä tukijoina että tuettavina. Vertaisilta saatu tuki auttaa arjessa selviytymisessä, mutta ei korvaa ammattityötä. Koronavirustilanteesta huolimatta välitämme vertaistukihenkilöitä. Koronapandemian vuoksi kasvokkaistapaamiset eivät ole mahdollisia, mutta tuen antaminen järjestyy puhelimitse.

Yhdistyksen toteuttama tukihenkilötoiminta on luottamuksellista ja tapahtuu tuettavan toiveista ja tarpeista käsin. Tukihenkilöt ovat saaneet peruskoulutuksen ja sitoutuneet osallistumaan työnohjaukseen ja täydennyskoulutukseen. Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa järjestetään keväällä ja syksyllä koulutukset.

Lue vapaaehtoistoiminnan koulutuksista

Vertaistukihenkilövälitys on tauolla heinäkuun ajan.

Lisätiedot ja vertaistukihenkilöiden välitys
Syöpäsairaanhoitaja Pirkko-Liisa Santala
044 451 5511 (ti-ke klo 10–15)
pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Voit myös jättää soittopyynnön Meri-Karinan infoon: 02 2657 666.

Fuck Cancer -kahvit verkossa

Fuck Cancer -kahvit on tarkoitettu 18–40-vuotiaille nuorena aikuisena syöpään sairastuneille tai sen sairastaneille ja heidän läheisilleen. Kahvituksia vetävät yhdistyksen työntekijät ja vertaistukihenkilö.

Kevään viimeinen Fuck Cancer -kahvihetki järjestetään tiistaina 18.5. klo 17.00–18.30. Tervetuloa mukaan! Tapaamme verkossa Teams-ohjelman välityksellä.

Osallistu 18.5. tapaamiseen

Tutustu liittymisohjeisiin

Et tarvitse Teams-ohjelmaa osallistuaksesi kahveille, sillä voit tulla mukaan verkkoselaimen kautta. Sinun ei myöskään tarvitse ilmoittautua ennakkoon. Koska kahvittelu järjestetään verkossa, mukaan voi tulla mistä päin Suomea tahansa.

Pia Ilves, pia.ilves@lssy.fi, 044 451 5655
Annamari Rivero, annamari.rivero@lssy.fi, 044 055 1583

Fuck Cancer -kahvit ovat Fuck Cancer -brändin alaista, Sylva ry:n koordinoimaa valtakunnallista toimintaa syöpään sairastuneiden nuorten aikuisten ja heidän läheistensä hyväksi.

Muuta toimintaa nuorille aikuisille

Siirry Suomen Syöpäpotilaiden Nuoret aikuiset syöpäpotilaat -verkostosta kertovalle verkkosivulle
Siirry Sylva ry:n nuorten aikuisten toiminnasta kertovalle verkkosivulle

Takaisin elämään syöpähoitojen jälkeen -keskusteluryhmät

Vähäisen osallistujamäärän vuoksi kevään ryhmät järjestetään syksyllä. Tapaamiset pidetään 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10. Ilmoittaudu mukaan syksyn ryhmiin!

Maksuttomia keskusteluryhmiä järjestetään kaksi. Molemmat ryhmät on tarkoitettu henkilöille, joiden syöpähoitojen päättymisestä on kulunut enintään noin puoli vuotta. Ryhmissä keskustellaan vaativan erityistason psykoterapeutti Florence Schmittin johdolla siitä, millaista on ollut palata arkeen syöpähoitojen päättymisen jälkeen ja miten henkinen ja fyysinen toipuminen ovat edenneet. Ryhmät kokoontuvat Meri-Karinan hyvinvointikeskuksessa. Molempiin ryhmiin otetaan 8–10 osallistujaa. Kaikki ryhmissä käydyt keskustelut ovat luottamuksellisia.

Alle 60-vuotiaat, joiden lapset asuvat kotona

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 17.00–18.30

Yli 60-vuotiaat, joilla ei ole kotona asuvia lapsia

• Ryhmä kokoontuu maanantaisin 23.8., 6.9., 20.9., 4.10. ja 18.10.2021 klo 14.45–16.15

Ilmoittautuminen ja lisätiedot
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen 02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Potilaskerhot

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen alaisuudessa toimii kaksi potilaskerhoa: eturauhassyöpäpotilaille ja heidän läheisilleen suunnattu Etuset-ryhmä sekä lapsisyöpäpotilaille ja heidän perheilleen suunnattu Sykerö-kerho.

Tutustu Etuset-ryhmän toimintaan
Tutustu Sykerö-kerhon toimintaan