Syöpäneuvonta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvontapalvelut ovat kaikkien käytössä Turussa, Salossa ja Loimaalla. Opastusta ja tukea on saatavilla myös Forssassa ja Uudessakaupungissa.

Koronavirusepidemian aikaan syöpäpotilaille ja heidän läheisilleen tarjotaan  neuvontaa, ohjausta sekä tukea puhelimitse ja sähköpostitse. Katso alta syöpäpotilaiden neuvonnan ja ohjauksen yhteystiedot. Muutoin Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvonta-asemien vastaanottotoiminta Turussa, Loimaalla, Salossa, Forssassa ja Uudessakaupungissa on keskeytetty toukokuun loppuun saakka.

Syöpäpotilaiden neuvonta ja ohjaus
Neuvontapalveluihin liittyvät asiat:
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
02 2657 927 (ma-pe klo 9–11)

Psykososiaalinen tuki:
02 2657 609, teija.kemppainen@lssy.fi

Vertaistukihenkilövälitys:
Vastaava hoitaja Teija Kemppainen
02 2657 619 (ti-ke 10–15)
Huomaathan, että tuettava ja tuen saaja eivät yleisen koronavirustilanteen vuoksi voi tavata kasvokkain, joten tukea annetaan ainoastaan puhelimitse. Lue lisää vertaistukitoiminnasta.

Neuvonta-asemat – palvelua kaikille

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemien palvelut Turussa, Salossa, Loimaalla, Forssassa ja Uudessakaupungissa palvelevat oireetonta väestönosaa sekä syöpäpotilaita ja heidän läheisiään. Syöpäneuvonta-asemaa hoitaa koulutettu ja asiaan perehtynyt sairaanhoitaja.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen antama syöpä- ja terveyskasvatusneuvonta täydentää julkisen terveydenhuollon palveluja. Tarjolla on monipuolista ja luotettavaa tietoa syöpäsairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä, varhaisesta toteamisesta ja oireiden tunnistamisesta.

Neuvonta-asemat palvelevat syöpäpotilaita välittämällä apuvälineitä ja tukihenkilöitä sekä tarjoamalla keskusteluapua ja henkistä tukea. Asiakas voi hankkia Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta myös proteesitaskullisia rintaliivejä ja uimapukuja.

Neuvonta-asemien sijainti ja ajanvaraus

Varaa aika neuvonta-aseman hoitajalle. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
  • Loimaan neuvonta-asema, Seppälänkatu 15–17, Loimaa (Tyks Loimaan sairaalan tiloissa; pohjakerros, fysioterapiaosaston vieressä)

Neuvonta-asemien palvelut Turussa, Salossa ja Loimaalla

Yleinen syöpäneuvonta

Syövän periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvontaa antaa siihen koulutettu sairaanhoitaja. Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään Syöpäjärjestössä sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen perinnöllisen syövän riskiä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Rintojen omatarkkailun opastus

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Omia rintoja kannattaa opetella tarkkailemaan säännöllisesti. Hoitaja opastaa naisia rintojen omatoimiseen tutkimiseen.

Luomien tarkastus

Onko sinulla luomia tai ihomuutoksia, jotka huolestuttavat sinua? Varaa aika sairaanhoitajalle, joka tarkistaa  iho- ja luomimuutokset ja ohjaa luomien omatoimisessa tarkkailussa, auringolta suojautumisessa ja ihon hoidossa. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille maksuttomaan luomitarkastukseen varataan aikaa noin 20 minuuttia. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille tarkastus on maksuton, ei-jäsenille 22 euron toimistomaksulla.

Rintaproteesit sekä proteesitaskulliset rintaliivit ja uimapuvut

Voit saada kauttamme rintaproteesin, mikäli rintasi on leikattu syövän takia osittain tai kokonaan. Proteesin sovittamiseen varataan sovitusaika. Voit hankkia kauttamme myös proteesitaskulliset rintaliivit sekä uimapuvun. Lue tarkemmat ohjeet alempaa tältä sivulta kohdasta ”rintaproteesin hankinta”.

Psykososiaalinen tuki

Kaipaatko henkistä tukea, kuuntelijaa ja keskustelijaa? Voit varata keskustelujan hoitajalta. Läheinen voi varata myös oman keskusteluajan. Keskustelu käydään kasvotusten tai puhelimitse.

Vertaistukihenkilövälitys

Kaipaatko tukihenkilöä, joka kulkisi rinnallasi? Kauttamme voit saada koulutetun vertaistukihenkilön, joka on itse sairastanut syövän tai hänellä on omakohtainen kokemus läheisen syöpään sairastumisesta. Yhdistyksessämme on tällä hetkellä 100 koulutettua vertaistukihenkilöä.

Palvelut Forssassa ja Uudessakaupungissa

Forssassa ja Uudessakaupungissa on saatavana opastusta ja tukea. Katso alta Forssan ja Uudenkaupungin tarjoamat palvelut sekä yhteystiedot.

Uusikaupunki

Alinenkatu 26, 23500 Uusikaupunki

Avoinna:
maanantaisin klo 10–14
tiistaisin klo 10–14
keskiviikkoisin klo 10–14
torstaisin klo 13–17 (tukihenkilövälitys)
perjantaisin klo 10–14

• keskusteluryhmätoimintaa
  • terveyskasvatustilaisuuksia
  • tukihenkilövälitys LSSY:n neuvontahoitaja Pirkko-Liisa Santalan kautta, p. 02 2657 619 (ti-ke klo 10–15), pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Uudenkaupungin paikallisosasto

Forssa

Siurilankatu 28, 30300 Forssa

• Tukihenkilövälitys ti-to klo 10–17, p. 050 577 7338

Forssan seudun paikallisosasto

Rintaproteesin hankinta

Rintaproteesin voi hankkia Turun, Loimaan ja Salon neuvonta-asemien kautta. Ensimmäistä rintaproteesia varten asiakas saa palvelusetelin/maksusitoumuksen sairaalasta leikkauksen yhteydessä. Rintaproteesi uusitaan tarpeen mukaan. Rintaproteesin uusiminen: asiakas hankkii palvelusetelin/maksusitoumuksen itse. Turkulaiset soittavat Turun kaupungin kuntoutustoimistoon, p. 02 266 2280, lähettävät palvelusetelin kotiin. Muut kuntalaiset soittavat oman kunnan terveyskeskukseen ja pyytävät sieltä apuvälinemaksusitoumuksen/palvelusetelin rintaproteesia varten. Huomaathan, että osaproteesille pyydetään osaproteesin maksusitoumus. Ajan rintaproteesin sovitukseen voi varata numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Aikaa proteesin sovitukseen varataan n. 1–1,5 tuntia. Asiakas tuo palvelusetelin/apuvälinemaksusitoumuksen mukanaan.

Bröstprotes förnyas enligt behov

För första bröstprotesen får kunden en servicesedel från sjukhuset i samband med operationen. Bröstprotesens förnyelse; kunden skaffar själv bröstprotesens servicesedel eller åtagande för delprotes. Åboborna ringer till Åbo stads rehabiliteringskontor, nr. 02 266 2280, därifrån skickas servicesedeln hem. De som bor i andra kommuner ringer till sin egen kommunala hälsovårdsstation och ber en servicesedel / stödengagemang till bröstprotes. OBS! Till delprotes begärs åtagande för delprotes! Tidsbeställing till provning av bröstprotes: Tel. 02 2657 927 (mån-fre kl. 9–11). Till protesprovning reserveras ca 1–1,5 timme. Kunden hämtar servicesedeln / stödengagemang med sig.

Oletko jo hankkinut uima-asun käyttöoikeusrannekkeen?

Ranneke oikeuttaa käyttämään uimapukua uimahallin sauna- ja pesutiloissa, vaikka säännöt velvoittaisivatkin toimimaan toisin.

Nähdessäsi rannekkeen tai uima-asuun kiinnitetyn sinisen merkin, voit luottaa siihen, että uimapuvun käyttöön on perusteltu syy, esimerkiksi syöpäsairaus tai avanne. Käyttöoikeusrannekkeen voit ostaa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen infosta (Seiskarinkatu 35, Turku) hintaan 3,50 €.