Syöpäneuvonta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvontapalvelut ovat kaikkien käytössä Turussa, Salossa ja Loimaalla. Opastusta ja tukea on saatavilla myös Forssassa ja Uudessakaupungissa.

Turun ja Salon asemat

• Turun ja Salon syöpäneuvonta-asemat ovat avoinna.
  • Yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa, psykososiaalista tukea sekä Lapset puheeksi -keskustelua on mahdollista toteuttaa etänä/puhelimitse.

Loimaan asema

• Loimaan asema on avoinna.
  • Palvelemme rintaproteesien välityksessä, sovituksessa ja uusinnassa (saatavilla myös rintaproteesiliivejä, uima-asuja sekä harrasteproteeseja uintiin ja liikuntaan).
  • Tarjoamme psykososiaalista tukea, rintojen omatarkkailun opastusta, vertaistukihenkilövälitystä sekä kuntoutukseen ja yhdistyksen jäsenyyteen liittyvää ohjausta ja neuvontaa. Tarvittaessa avustamme myös haku- ja liittymiskaavakkeiden täyttämisessä.

Neuvonta-asemien sijainti ja ajanvaraus

Varaa aika neuvonta-aseman hoitajalta. Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11 numerosta 02 2657 927. Huom! Käytäthän maskia tullessasi vastaanotolle.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin
  • Loimaan neuvonta-asema, Tyks/Loimaan sairaala, Seppälänkatu 15–17, 3 krs, Loimaa. Huom! Asema on muuttanut Loimaan sairaalan pohjakerroksesta kolmanteen kerrokseen.
    • ajanvarauksella

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita. Ethän saavu myöskään siinä tapauksessa, jos olet matkustanut ulkomailla viimeisen kahden viikon aikana. Käytäthän maskia tullessasi vastaanotolle.

Neuvonta-asemat – palvelua kaikille

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemien palvelut Turussa, Salossa, Loimaalla, Forssassa ja Uudessakaupungissa palvelevat oireetonta väestönosaa sekä syöpäpotilaita ja heidän läheisiään. Syöpäneuvonta-asemaa hoitaa koulutettu ja asiaan perehtynyt sairaanhoitaja.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen antama syöpä- ja terveyskasvatusneuvonta täydentää julkisen terveydenhuollon palveluja. Tarjolla on monipuolista ja luotettavaa tietoa syöpäsairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä, varhaisesta toteamisesta ja oireiden tunnistamisesta.

Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut luomitarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille luomitarkastus on maksuton, ei-jäsenille se maksaa 22 euroa.

Neuvonta-asemien palvelut Turussa, Salossa ja Loimaalla

Yleinen syöpäneuvonta

Syövän periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvontaa antaa siihen koulutettu sairaanhoitaja. Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään Syöpäjärjestössä sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen perinnöllisen syövän riskiä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Rintojen omatarkkailun opastus

Rintasyöpä on naisten yleisin syöpä. Omia rintoja kannattaa opetella tarkkailemaan säännöllisesti. Hoitaja opastaa naisia rintojen omatoimiseen tutkimiseen.

Luomien tarkastus

Onko sinulla luomia tai ihomuutoksia, jotka huolestuttavat sinua? Varaa aika sairaanhoitajalle, joka tarkistaa  iho- ja luomimuutokset ja ohjaa luomien omatoimisessa tarkkailussa, auringolta suojautumisessa ja ihon hoidossa. Luomitarkastukseen varataan aikaa noin 20 minuuttia. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille tarkastus on maksuton, ei-jäsenille se maksaa 22 euroa.

Rintaproteesit sekä proteesitaskulliset rintaliivit ja uimapuvut

Voit saada kauttamme rintaproteesin, mikäli rintasi on leikattu syövän takia osittain tai kokonaan. Proteesin sovittamiseen varataan sovitusaika. Voit hankkia kauttamme myös proteesitaskulliset rintaliivit sekä uimapuvun. Lue tarkemmat ohjeet alempaa tältä sivulta kohdasta ”rintaproteesin hankinta”.

Psykososiaalinen tuki

Kaipaatko henkistä tukea, kuuntelijaa ja keskustelijaa? Voit varata keskustelujan hoitajalta. Läheinen voi varata myös oman keskusteluajan. Keskustelu käydään kasvotusten tai puhelimitse.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta. Keskustelu antaa muun muassa tietoa, miten lasta voi tukea syövän muuttamassa elämäntilanteessa ja miten lapsen kanssa voi keskustella syöpään liittyvistä asioista. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Vertaistukihenkilövälitys

Kaipaatko tukihenkilöä, joka kulkisi rinnallasi? Kauttamme voit saada koulutetun vertaistukihenkilön, joka on itse sairastanut syövän tai hänellä on omakohtainen kokemus läheisen syöpään sairastumisesta. Yhdistyksessämme on tällä hetkellä 100 koulutettua vertaistukihenkilöä.

Palvelut Forssassa ja Uudessakaupungissa

Forssassa ja Uudessakaupungissa on saatavana opastusta ja tukea, kuten keskusteluryhmiä.

Tutustu Uudenkaupungin paikallisosaston palveluihin
 Tutustu Forssan seudun paikallisosaston palveluihin

Rintaproteesin hankinta

Rintaproteesin voi hankkia Turun, Loimaan ja Salon neuvonta-asemien kautta.

• Ensimmäistä rintaproteesia varten asiakas saa palvelusetelin tai maksusitoumuksen sairaalasta leikkauksen yhteydessä.
  • Rintaproteesi uusitaan tarpeen mukaan. Rintaproteesin uusiminen: asiakas hankkii palvelusetelin tai maksusitoumuksen itse. Turkulaiset soittavat Turun kaupungin kuntoutustoimistoon (p. 02 266 2280), josta palveluseteli lähetetään kotiin. Muut kuntalaiset soittavat oman kunnan terveyskeskukseen ja pyytävät sieltä apuvälinemaksusitoumuksen tai palvelusetelin rintaproteesia varten. Huomaathan, että osaproteesille pyydetään osaproteesin maksusitoumus.
  • Aika rintaproteesin sovitukseen varataan numerosta 02 2657 927 (ma-pe klo 9–11). Aikaa proteesin sovitukseen varataan noin 1–1,5 tuntia. Asiakas tuo palvelusetelin tai apuvälinemaksusitoumuksen mukanaan.

Bröstprotes förnyas enligt behov

För första bröstprotesen får kunden en servicesedel från sjukhuset i samband med operationen. Bröstprotesens förnyelse; kunden skaffar själv bröstprotesens servicesedel eller åtagande för delprotes. Åboborna ringer till Åbo stads rehabiliteringskontor, nr. 02 266 2280, därifrån skickas servicesedeln hem. De som bor i andra kommuner ringer till sin egen kommunala hälsovårdsstation och ber en servicesedel / stödengagemang till bröstprotes. OBS! Till delprotes begärs åtagande för delprotes! Tidsbeställing till provning av bröstprotes: Tel. 02 2657 927 (mån-fre kl. 9–11). Till protesprovning reserveras ca 1–1,5 timme. Kunden hämtar servicesedeln / stödengagemang med sig.

Oletko jo hankkinut uima-asun käyttöoikeusrannekkeen?

Ranneke oikeuttaa käyttämään uimapukua uimahallin sauna- ja pesutiloissa, vaikka säännöt velvoittaisivatkin toimimaan toisin.

Nähdessäsi rannekkeen tai uima-asuun kiinnitetyn sinisen merkin, voit luottaa siihen, että uimapuvun käyttöön on perusteltu syy, esimerkiksi syöpäsairaus tai avanne. Käyttöoikeusrannekkeen voit ostaa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen infosta (Seiskarinkatu 35, Turku) hintaan 3,50 €.

Käyttöoikeusranneke. Avaa kuvaa uuteen välilehteen.

Tutustu potilastietojen säilytystä koskevaan tiedotteeseen

Lue potilastietojen säilytyksestä (pdf)