Syöpäneuvonta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvontapalvelut ovat kaikkien käytössä Turussa, Salossa ja Loimaalla. Opastusta ja tukea on saatavilla myös Forssassa ja Uudessakaupungissa. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse ja varata ajan vastaanotolle.

Syöpäneuvonta-asemien maksuttomat palvelut Turussa, Forssassa, Loimaalla, Salossa ja Uudessakaupungissa palvelevat oireetonta väestönosaa sekä syöpäpotilaita ja heidän läheisiään. Syöpäneuvonta-asemaa hoitaa koulutettu ja asiaan perehtynyt sairaanhoitaja.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen antama syöpä- ja terveyskasvatusneuvonta täydentää julkisen terveydenhuollon palveluja. Tarjolla on monipuolista ja luotettavaa tietoa syöpäsairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä, varhaisesta toteamisesta ja oireiden tunnistamisesta.

Neuvonta-asemat palvelevat syöpäpotilaita välittämällä apuvälineitä ja tukihenkilöitä sekä tarjoamalla keskusteluapua ja henkistä tukea. Asiakas voi hankkia Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen kautta myös proteesitaskullisia rintaliivejä ja uimapukuja.

Huolestuttavatko ihomuutokset?

Meri-Karinan neuvonta-aseman asiakkaista suuri osa tulee luomihuolien vuoksi. Sairaanhoitaja tarkastaa ihomuutoksia ja antaa UV-altistukseen liittyvää terveyskasvatusta. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille maksuttomaan luomitarkastukseen varataan aikaa noin 20 minuuttia. Luomihuolipoliklinikka toimii Meri-Karinan ohella Loimaan ja Salo-Karinan palveluasemalla.

Neuvonta-asemilla saa lisäksi periytyvyysneuvontaa. Sairaanhoitaja tekee sukupuun syövän periytyvyydestä asiakkaan antamien sukutietojen perusteella. Yhteyttä voi myös ottaa, jos mieltä askarruttavat esimerkiksi ennaltaehkäisyyn ja varhaistoteamiseen liittyvät kysymykset.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvontahoitajat

Ajanvaraukset maanantaista perjantaihin klo 9–11, p. 02 2657 927

Kesän aukioloajat

• Ajanvaraus (02 2657 927) ja Turun syöpäneuvonta-asema ovat suljeuttuina 15.–21.7.2019.
  • Loimaan ja Salon syöpäneuvonta-asemat ovat suljettuina koko heinäkuun.
  • Tänä aikana voit ottaa yhteyttä valtakunnalliseen palveluun tai jättää yhteydenottopyynnön Meri-Karinan infoon, 02 2657 666 tai meri-karina@lssy.fi

Rintaproteesin hankinta Turun, Loimaan ja Salon asemilla

• Ensimmäistä rintaproteesia varten asiakas saa palvelusetelin/maksusitoumuksen sairaalasta leikkauksen yhteydessä.
  • Rintaproteesi uusitaan tarpeen mukaan. Rintaproteesin uusiminen: asiakas hankkii palvelusetelin/maksusitoumuksen itse.
  • Turkulaiset soittavat Turun kaupungin kuntoutustoimistoon, p. 02 266 2280, lähettävät palvelusetelin kotiin.
  • Muut kuntalaiset soittavat oman kunnan terveyskeskukseen ja pyytävät sieltä apuvälinemaksusitoumuksen/palvelusetelin rintaproteesia varten. Huom! Osaproteesille pyydetään osaproteesin maksusitoumus !

Ajanvaraus rintaproteesin sovitukseen:

(ma-pe klo 9–11)

• Aikaa proteesin sovitukseen varataan n. 1–1,5 tuntia.
  • Asiakas tuo palvelusetelin/apuvälinemaksusitoumuksen mukanaan.

Bröstprotes förnyas enligt behov

• För första bröstprotesen får kunden en servicesedel från sjukhuset i samband med operationen.
  • Bröstprotesens förnyelse; kunden skaffar själv bröstprotesens servicesedel eller åtagande för delprotes.
  • Åboborna ringer till Åbo stads rehabiliteringskontor, nr. 02 266 2280, därifrån skickas servicesedeln hem.
  • De som bor i andra kommuner ringer till sin egen kommunala hälsovårdsstation och ber en servicesedel / stödengagemang till bröstprotes. OBS! Till delprotes begärs åtagande för delprotes!

Tidsbeställing till provning av bröstprotes:

(mån-fre kl. 9–11)

• Till protesprovning reserveras ca 1–1,5 timme.
  • Kunden hämtar servicesedeln / stödengagemang med sig.

Syöpäneuvonta-asema Turku

Seiskarinkatu 35, 20900 Turku
Neuvontahoitajan vastaanotto ajanvarauksella

• oireita koskevaa neuvontaa, terveystietoa ja opastusta: yleinen syöpäneuvonta, syövän periytyvyysneuvonta, rintojen omatarkkailun opastus
  • luomihuolipoliklinikka (jäsenille maksuton, ei-jäsenille 22 €:n toimistomaksulla)
  • vertaistukihenkilövälitys

ma-pe klo 9–11, p. 02 2657 927

Huom! Ajanvaraus ja Turun syöpäneuvonta-asema ovat suljeuttuina 15.–21.7.2019.

Syöpäneuvonta-asema Loimaa

Tyks Loimaan sairaalan tiloissa, Seppälänkatu 15–17, 32200 Loimaa

Loimaan syöpäneuvonta-asema sijaitsee Loimaan sairaalan pohjakerroksessa fysioterapiaosaston vieressä. Neuvonta-asemalle on sisä- ja ulkosisäänkäyntimahdollisuudet.

Neuvontahoitajan vastaanotto ajanvarauksella:

ma-pe klo 9–11, p. 02 2657 927

Huom! Loimaan syöpäneuvonta-asema on suljettuna heinäkuun.

Salo-Karinan palveluasema

Helsingintie 52, 24100 Salo
Neuvontahoitajan vastaanotto ajanvarauksella  keskiviikkoisin

ma-pe klo 9–11, p. 02 2657 927

Avoinna perjantaisin klo 10–12. Päivystäjinä Salon paikallisosaston henkilöt.

• keskusteluapua
  • vertaistukea

Varaa aika henkilökohtaiseen keskusteluun numerosta 02 728 1670.

Vertaistukihenkilöiden välitys: LSSY:n neuvontahoitaja Pirkko-Liisa Santala, 02 2657 619, pirkko-liisa.santala@lssy.fi

Huom! Salo-Karinan palveluasema on suljettuna heinäkuun.

Uusikaupunki

Alinenkatu 26, 23500 Uusikaupunki

Avoinna:
maanantaisin klo 10–14
tiistaisin klo 10–14
keskiviikkoisin klo 10–14
torstaisin klo 13–17 (tukihenkilövälitys)
perjantaisin klo 10–14

• keskusteluryhmätoimintaa
  • tukihenkilövälitystä torstaisin klo 13–17, p. 044 045 3022 (Tarja-Liisa Kukkonen)
  • terveyskasvatustilaisuuksia

Uudenkaupungin paikallisosasto

Forssan Solukko

Siurilankatu 28, 30300 Forssa

• Tukihenkilövälitys ti-to klo 10–17, p. 050 577 7338

Forssan seudun paikallisosasto

Oletko jo hankkinut uima-asun käyttöoikeusrannekkeen?

Ranneke oikeuttaa käyttämään uimapukua uimahallin sauna- ja pesutiloissa, vaikka säännöt velvoittaisivatkin toimimaan toisin.

Nähdessäsi rannekkeen tai uima-asuun kiinnitetyn sinisen merkin, voit luottaa siihen, että uimapuvun käyttöön on perusteltu syy, esimerkiksi syöpäsairaus tai avanne. Käyttöoikeusrannekkeen voit ostaa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen infosta (Seiskarinkatu 35, Turku) hintaan 3,50 €.