Syöpäneuvonta

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen syöpäneuvontapalvelut ovat kaikkien käytössä Turussa, Salossa ja Loimaalla. Opastusta ja tukea on saatavilla myös Forssassa ja Uudessakaupungissa.

Neuvonta-asemien sijainti ja ajanvaraus

Varaa aika numerosta 02 2657 927. Ajanvaraus on avoinna maanantaina, keskiviikkona ja perjantaina klo 9–11 sekä tiistaina ja torstaina klo 13–15. Yleistä syöpäneuvontaa, syövän periytyvyysneuvontaa sekä Lapset puheeksi -keskustelua on mahdollista toteuttaa myös etäyhteydellä sekä puhelimitse.

• Meri-Karinan neuvonta-asema, Seiskarinkatu 35, Turku
    • ajanvarauksella maanantaista perjantaihin
  • Salo-Karinan neuvonta-asema, Helsingintie 52, Salo
    • ajanvarauksella keskiviikkoisin
  • Loimaan neuvonta-asema, Loimaan sairaala, Seppälänkatu 15–17, 3 krs, Loimaa
    • ajanvarauksella

Toiminnassa noudatetaan valtakunnallisia hygienia- ja turvallisuusohjeistuksia. Ethän saavu neuvonta-aseman vastaanotolle, mikäli sinulla on koronaoireita.

Neuvonta-asemat – palvelua kaikille

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen neuvonta-asemien palvelut Turussa, Salossa, Loimaalla, Forssassa ja Uudessakaupungissa palvelevat  syöpää sairastavia ja heidän läheisiään. Syöpäneuvonta-asemaa hoitaa koulutettu ja asiaan perehtynyt sairaanhoitaja.

Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen antama syöpä- ja terveyskasvatusneuvonta täydentää julkisen terveydenhuollon palveluja. Tarjolla on monipuolista ja luotettavaa tietoa syöpäsairauksista ja niiden ennaltaehkäisystä, varhaisesta toteamisesta ja oireiden tunnistamisesta.

Sinun ei tarvitse olla Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen voidaksesi tulla asiakkaaksi neuvonta-asemalle. Neuvonta-asemien kaikki muut palvelut ihomuutosten tarkastuksia lukuun ottamatta ovat täysin maksuttomia myös henkilöille, jotka eivät ole yhdistyksen jäseniä. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille ihomuutosten tarkastus on maksuton, ei-jäsenille se maksaa 25 euroa.

Neuvonta-asemien palvelut

Yleinen syöpäneuvonta

Syövän periytyvyysneuvonta

Periytyvyysneuvontaa antaa siihen koulutettu sairaanhoitaja. Periytyvyysneuvonnassa sairaanhoitaja selvittää asiakkaalta syöpätapausten määrää suvussa. Sairaanhoitaja lähettää asiakkaalle, jota syövän perinnöllisyys askarruttaa, postitse esitietolomakkeet ja ohjaa niiden täyttämisessä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun sekä neuvontakeskustelun perusteella asiakkaalle piirretään Syöpäjärjestössä sukupuu, joka havainnollistaa mahdollisen perinnöllisen syövän riskiä. Täytetyn esitietolomakkeen ja sukupuun perusteella Syöpäjärjestöjen syövän perinnöllisyyteen erikoistunut asiantuntijalääkäri arvioi jatkotutkimusten tarpeen ja antaa tarvittaessa lähetteen yliopistosairaalaan. Varsinaisen syöpäalttiuteen liittyvän perinnöllisyysneuvonnan asiakkaalle antaa perinnöllisyyslääkäri.

Lapset puheeksi -keskustelu

Miten tukea lasta tai nuorta, kun perheenjäsen sairastaa syöpää? Moni vanhempi kokee huolta lasten voinnista, kun perheenjäsen sairastaa syöpää. Maksuttomassa Lapset puheeksi -keskustelussa pohditaan yhdessä Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen ammattilaisen kanssa lapsen tai nuoren elämäntilannetta syövän muuttaessa perheen arkea. Yhteinen tavoite keskustelussa on perheen toimiva arki ja hyvinvoinnin ylläpitäminen syövästä huolimatta. Keskustelu antaa muun muassa tietoa, miten lasta voi tukea syövän muuttamassa elämäntilanteessa ja miten lapsen kanssa voi keskustella syöpään liittyvistä asioista. Keskustelu voidaan toteuttaa joko etäyhteydellä tai kasvotusten. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Rintojen omatarkkailun opastus

Rintasyöpä on yleisin syöpä Suomessa. Se voi tulla kenelle tahansa, mutta naisilla se on yleisempää kuin miehillä. Omia rintoja kannattaa opetella tarkkailemaan säännöllisesti. Kun rintansa tarkastaa säännöllisesti, oppii tuntemaan ne ja huomaa, jos niissä tapahtuu muutoksia. Sairaanhoitaja opastaa rintojen omatoimiseen tutkimiseen.

Ihomuutosten tarkastus

Onko sinulla ihomuutoksia, jotka huolestuttavat sinua? Ihomuutosten tarkastuksessa sairaanhoitaja käy läpi koko kehon luomet ja sinua askarruttavan ihomuutoksen. Tarvittaessa sairaanhoitaja ohjaa luomien poistoon. Diagnooseja ei suoriteta. Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsenille tarkastus on maksuton, ei-jäsenille tarkastus maksaa 25 euroa. Tarkastuksia tehdään Turun, Salon ja Loimaan lisäksi myös Uudessakaupungissa.

Rintaproteesit sekä proteesitaskulliset rintaliivit ja uimapuvut

Voit saada kauttamme rintaproteesin, mikäli rintasi on leikattu syövän takia osittain tai kokonaan. Proteesin sovittamiseen varataan sovitusaika. Voit hankkia kauttamme myös proteesitaskulliset rintaliivit sekä uimapuvun. Lue tarkemmat ohjeet alempaa tältä sivulta kohdasta ”rintaproteesin hankinta”.

Vertaistukihenkilövälitys

Kaipaatko tukihenkilöä, joka kulkisi rinnallasi? Kauttamme voit saada koulutetun vertaistukihenkilön, joka on itse sairastanut syövän tai hänellä on omakohtainen kokemus läheisen syöpään sairastumisesta.

Haluaisitko keskustella psykologin tai sairaanhoitajan kanssa? Lue lisää psykososiaalisesta tukipalvelustamme täältä.

Palvelut Forssassa ja Uudessakaupungissa

Forssassa ja Uudessakaupungissa on saatavana opastusta ja tukea, kuten keskusteluryhmiä.

Tutustu Uudenkaupungin paikallisosaston palveluihin
 Tutustu Forssan seudun paikallisosaston palveluihin

Rintaproteesin hankinta

Rintaproteesin voi hankkia Turun, Loimaan ja Salon neuvonta-asemien kautta.

• Ensimmäistä rintaproteesia varten asiakas saa palvelusetelin sairaalasta leikkauksen yhteydessä.
  • Rintaproteesi uusitaan tarpeen mukaan. Rintaproteesin uusiminen: asiakas hankkii palvelusetelin itse. Turkulaiset soittavat Turun kaupungin kuntoutustoimistoon (p. 040 194 6295), josta palveluseteli lähetetään kotiin. Muut kuntalaiset soittavat oman kunnan terveyskeskukseen ja pyytävät sieltä palvelusetelin rintaproteesia varten. Huomioithan, että osaproteesille pyydetään osaproteesin palveluseteli.
  • Aika rintaproteesin sovitukseen varataan numerosta 02 2657 927 (ma, ke ja pe klo 9–11, ti ja to klo 13–15.). Aikaa proteesin sovitukseen varataan noin 1–1,5 tuntia. Asiakas tuo palvelusetelin mukanaan.

Oletko hankkinut uima-asun käyttöoikeusrannekkeen?

Ranneke oikeuttaa käyttämään uimapukua uimahallin sauna- ja pesutiloissa, vaikka säännöt velvoittaisivatkin toimimaan toisin.

Nähdessäsi rannekkeen tai uima-asuun kiinnitetyn sinisen merkin, voit luottaa siihen, että uimapuvun käyttöön on perusteltu syy, esimerkiksi syöpäsairaus tai avanne. Käyttöoikeusrannekkeen voit ostaa Meri-Karinan hyvinvointikeskuksen infosta (Seiskarinkatu 35, Turku) hintaan 3,50 €.

Käyttöoikeusranneke. Avaa kuvaa uuteen välilehteen.

Tutustu potilastietojen säilytystä koskevaan tiedotteeseen

Lue potilastietojen säilytyksestä (pdf)

Asiakaspalautekysely

Osallistu neuvontapalvelujen asiakaspalautekyselyyn ja auta kehittämään neuvonta-asemien palveluja.

Täytä asiakaspalautekysely