Kiertomatka Lofooteille 12.–18.9.2024

Kuvassa on Norjan Lofoottien vuoristoa ja kylä.

Pohjois-Norjassa sijaitsevan Lofoottien lumoavan saariryhmän maisemaa hallitsevat korkealle nousevat vuorenhuiput, suojaisat lahdelmat ja sympaattiset kalastajakylät. Matkan kohteita ovat satamakaupunki Narvik, Lofoottien saariryhmän pääkaupunki Svolvær sekä jylhistä maisemistaan tunnettu Trollfjord-vuono, jonne tehdään veneretki. Käydään myös Lofoten-katedraalissa, Rambergin valkoisilla rantahietikoilla ja vieraillaan Borgin kylässä sijaitsevassa Viikinkimuseossa. Matkan aikana tutustutaan myös Mo i Ranaan, joka on Pohjois-Norjan kolmanneksi suurin kaupunki ja sijaitsee vuonojen ja tuntureiden välissä, mahtavan luonnon ympäröimänä. Kilometrit ovat tällä matkalla pitkiä, mutta matkan varrella pidetään sopivasti taukoja.

Matkaohjelma

Torstai 12.9. Turku – Haaparanta
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.00. Ajetaan kohti Haaparantaa. Matkalla omakustanteinen kahvi- ja lounastauko. Saavutaan illansuussa Ruotsin puolelle Haaparantaan ja majoitutaan ensimmäiseksi yöksi Tornionjoen läheisyydessä sijaitsevaan Haaparannan kaupunginhotelliin, joka on kunnostettu aikaisempaan loistoonsa vanhojen alkuperäisten kaupunginhotellin tunnusmerkkien kera: punaista plyysiä, kristallikruunuja ja koristekuvioita. Nautitaan illallinen hotellin ravintolassa. Päivän ajomatka noin 780 kilometriä.

Perjantai 13.9. Haaparanta – Narvik
Hotelliaamiaisen jälkeen matka jatkuu Haaparannasta Kiirunan kaivoskaupungin kautta Narvikiin. Alkumatkasta saadaan ihailla komeaa tunturimaisemaa Tornionjoen ympärillä. Narvik on maailman pohjoisimpia kaupunkeja ja yksi Pohjois-Norjan tärkeimmistä satamakaupungeista. Meri reunustaakin kaupunkia kolmelta puolelta, tunturi neljänneltä. Majoittuminen Quality Grand Royal -hotellissa, joka on kaupungin suurin hotelli ja kätkee paljon historiaa seiniensä sisäpuolelle. Hotelli sijaitsee Narvikin sydämessä kävelyetäisyyden päässä tuntureista, vuonoista ja ostoskeskuksista. Illallinen hotellin ravintolassa. Päivän ajomatka noin 530 kilometriä.

Lauantai 14.9. Narvik – Svolvær
Aamiainen hotellissa, minkä jälkeen ajetaan Narvikista Svolværiin. Alkumatkasta seuraillaan Ofotvuonon rantoja ja myöhemmin maisemaa koristavat vuorten teräväkärkiset huiput sekä saariston kirkasvetiset poukamat. Neljäntuhannen asukkaan Svolvær on Lofoottien saariryhmän pääkaupunki. Majoitutaan laadukkaassa Thon Hotel Lofotenissa, joka sijaitsee idyllisellä paikalla Svolværin satamassa aivan Lofoottien sydämessä. Iltapäivällä lähdetään noin neljä tuntia kestävälle veneretkelle, joka vie Trollfjord-vuonon jylhiin maisemiin. Veneessä on mahdollisuus kokeilla kalastusta. Trollfjord, suomeksi Peikkovuono, on yksi Norjan tunnetuimmista vuonoista. Se on noin kaksi kilometriä pitkä ja kapeimmalta kohdalta vain 100 metriä leveä ja sitä ympäröivät vuoriseinämät kohoavat 600–1100 metrin korkeuteen. Ihaillaan mahtavia maisemia ja nautitaan luonnon kauneudesta. Retken jälkeen palataan hotelliin, jossa illallinen. Päivän ajomatka noin 220 kilometriä.

Sunnuntai 15.9. Lofootit
Aamiainen hotellissa. Päivän aikana saadaan ihailla Lofoottien saariryhmän kauneutta, jonka vuoksi jo viikingit kutsuivat aikoinaan Lofootteja jumalten saariksi. Vierailemme muun muassa Lofoten-katedraalissa, Rambergin valkoisilla rantahietikoilla ja Borgin kylässä sijaitsevassa Viikinkimuseossa. Se on arkeologisten löytöjen perusteella muinainen päällikön talo. Matala, nurinpäin käännettyä venettä muistuttava rakennus on kiehtova kohde. Museossa eletään viikinkiaikaa: työnäytökset valaisevat, miten viikingit valmistivat tarvekaluja ja vaatteita, myös ruokaa valmistetaan ajan hengessä. Lounastarjoilu retken aikana. Illaksi palataan takaisin hotelliin. Päivän ajomatka noin 200 kilometriä.

Maanantai 16.9. Svolvaer – Mo i Rana
Aamiaisen jälkeen lähdetään kohti Lødingen kylää, josta on noin tunnin lauttamatka Bognesiin. Matka jatkuu Fausken kautta kohti Mo i Ranaa, joka on Pohjois-Norjan kolmanneksi suurin kaupunki. Majoitumme Scandic Meyergårdeniin, joka sijaitsee keskeisellä paikalla. Illallinen hotellin ravintolassa. Päivän ajomatka noin 460 kilometriä.

Tiistai 17.9. Mo i Rana – Uumaja
Maittavan aamiaisen jälkeen lähdetään Mo i Ranasta Sinistä tietä pitkin kohti Uumajaa, Pohjois-Ruotsin suurinta kaupunkia. Majoitutaan Clarion Hotel Umeåssa, joka sijaitsee keskellä Uumajaa Uumajanjoen maisemissa. Kävelykadun kaupat ja galleriat ovat vain muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Illallinen hotellissa. Päivän ajomatka noin 475 kilometriä.

Keskiviikko 18.9. Uumaja – Vaasa – Turku
Varhainen aamupala hotellissa ja siirtyminen satamaan. Wasalinen uusi Aurora Botnia -alus lähtee Uumajasta klo 8.00. Kuljetaan läpi Merenkurkun kauniin saariston ja saavutaan Vaasaan klo 13.00. Lounas nautitaan Vaasan seudulla. Ajetaan kohti Turkua, jonne saavutaan noin klo 19.30. Päivän ajomatka noin 335 kilometriä.

Matkan hinta

• Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen 1445 €
  • ei-jäsen 1465 €
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 390 €

Hintaan sisältyy

• bussikuljetukset
  • lautta- ja laivamatkat ohjelman mukaan
  • hotellimajoitus kahden hengen standardihuoneessa
  • kuusi aamiaista, kaksi lounasta, viisi päivällistä
  • paikallisoppaan palvelut vene- ja kokopäiväretkellä
  • sisäänpääsymaksu Viikinkimuseoon ja katedraaliin
  • matkanjohtajan palvelut

Matka ei sovi liikuntarajoitteisille. Matkalle mukaan passi tai virallinen EU-henkilökortti.

Vastuullinen matkanjärjestäjä Matkapojat Oy.

Lisätiedot ja varaukset
Matkakerho Matkari
02 2657 913 tai matkari@lssy.fi
Toimisto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–15.00.

Voit ilmoittautua matkalle myös täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Siirry Matkarin etusivulle

Kuva: Matkapojat Oy