Kokkola ja Tankarin majakkasaari 2.–4.7.2024

Kuvassa on Tankarin majakkasaaren majakka.

Kokkolan viehättävä merenrantakaupunki tarjoaa aitoa pohjanmaalaista tunnelmaa. Vanhakaupunki Neristan on yksi Suomen laajimpia säilyneitä puutaloalueita. Kaksitoista korttelia värikkäitä ja hyvin hoidettuja puutaloja kaupungin keskustassa vievät aikamatkalle Kokkolan vaiherikkaaseen historiaan. Tankarin karu ja ihastuttava saari on ollut kalastajien ja hylkeenpyytäjien asuttamana jo 1500-luvulla. Tankarin majakkasaarelle liikennöi saaristoristeilijä M/S Jenny. Menomatkalla käydään ihailemassa maisemia Raippaluodon sillalla. Myös paluumatkalla Turkuun nähdään mielenkiintoisia kohteita viehättävällä seitsemän sillan saaristoreitillä.
Matkaohjelma

Tiistai 2.7.
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 7.30. Ajetaan Eurajoelle, jossa kahvitarjoilu Kämpän Kaffetuvalla. Jatketaan matkaa Vaasaan, jossa ajetaan Suomen pisimmälle maantiesillalle Raippaluotoon ja sen kupeessa sijaitsevaan Berny’s-ravintolaan. Nautitaan lounas upeita maisemia ihaillen. Matka jatkuu Kokkolaan, jossa majoitutaan aivan keskustassa sijaitsevaan Original Sokos Hotel Kaarleen.

Keskiviikko 3.7.
Aamiainen hotellissa, minkä jälkeen tehdään opastettu kaupunkikierros, joka päättyy Meripuiston matkustajasatamaan. M/S Jenny lähtee kohti Tankarin saarta klo 11.00. Laivalla on kahvila ja yleisövessat. Puolitoista tuntia kestävän merimatkan aikana nähdään Kokkolan saaristoluontoa avomeren äärellä. Perillä saaressa nautitaan keittolounas Café Tankarissa, minkä jälkeen on opastettu kävelykierros. Tankarin saaren pinta-ala on vajaat 21 hehtaaria, ja se kuuluu Luodon saariston Natura 2000 -alueeseen. Maastoon on merkitty puolentoistakilometrin mittainen luontopolku, jonka varrella olevista tauluista voi tutustua saaren luontoon. Tankarin majakka on yhä käytössä, minkä vuoksi linssistö on suljettu yleisöltä. Majakan valo sytytettiin ensimmäisen kerran 15.10.1889, ja se on Suomen valovoimaisin. Saarella on myös luotsiasema, hylkeenpyyntimuseo ja pieni puukirkko. Laiva lähtee paluumatkalle klo 15.30. Paluu hotelliin. Ilta vapaata aikaa käydä esimerkiksi katsomassa toritapahtumaa myyjineen ja esiintyjineen.

Torstai 4.7.
Aamiaisen jälkeen huoneiden luovutus ja lähtö kotimatkalle. Ajetaan kaunista seitsemän sillan reittiä Luodon kuntaan ja käydään Tyynelän Tonttulassa, jonka 1700-luvun pihapiirissä on nähtävillä eri teemoin sisustettuja aittoja, jotka on kalustettu talonpoikaisella antiikilla. Kaikki tontut ovat uniikkia käsityötä rungosta vaatteisiin saakka. Jatketaan Pietarsaareen, jossa kahvitarjoilu Bageri & Cage Skorpanissa, Skatan puutalokorttelissa. Tämän jälkeen opastettu kierros Aspegrenin upealla puutarha-alueella. Rovasti Gabriel Aspegren rakennutti Rosenlundin pappilan 1700-luvulla, ja sen puutarha on Suomen vanhimpia pappilapuutarhoja. Matka jatkuu Oravaisiin vänrikki Stoolin keskukseen, jossa lounas ravintola Ädelbragdissa. Tutustutaan upseerinasuntoon, Furiirin puustelliin ja alueella sijaitsevaan sotilastorppaan, muistomerkkiin kenraalimajuri Adlercreutzin komentokukkulalla, Lotta Svärdin muistokiveen ja Oravaisten taistelutantereeseen. Jatketaan matkaa edelleen Vaasan, Porin ja Rauman kautta Turkuun, jonne saavutaan noin klo 20.30.

Matkan hinta

• Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen 440 €
  • ei-jäsen 460 €
  • lisämaksu yhden hengen huoneesta 100 €

Hintaan sisältyy

• bussikuljetukset
  • kahden yön hotellimajoitus kahden hengen huoneessa
  • kaksi aamiaista, kolme lounasta, kaksi kahvitarjoilua
  • opastettu kierros Tankarissa ja sisäänpääsy majakkaan. Huomioithan, että kulku majakkaan ainoastaan jyrkkiä kierreportaita pitkin
  • sisäänpääsymaksut ja opastukset matkaohjelman mukaisiin kohteisiin
  • matkanjohtajan palvelut

Emme suosittele Tankar-retkeä liikuntaesteisille. Otathan retkelle mukaan hyvät jalkineet ja säänmukaisen vaatetuksen. Retkellä on säävaraus. Jos sää on liian tuulinen, tehdään vaihtoehtoinen retki Lohtajan upealle ranta-alueelle.

Vastuullinen matkanjärjestäjä Matkapojat Oy.

Lisätiedot ja varaukset
Matkakerho Matkari
02 2657 913 tai matkari@lssy.fi
Toimisto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–15.00.

Voit ilmoittautua matkalle myös täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Siirry Matkarin etusivulle

Kuvassa on Jenny-nimi en risteilylaiva.