Motionspass på distans

Visste du att regelbunden och mångsidig motion är nyttig både under och efter cancerbehandlingar? Träning främjar rehabiliteringen: du återhämtar dig snabbare, nackdelarna orsakade av behandlingarna minskar och ditt psykiska välmående påverkas positivt.

Vi erbjuder kostnadsfria, handledda träningsvideor och motionspass på distans 6.2.–14.4.2023.

Tidtabell

Styrketräning på måndagar (på finska)
Träningen utförs främst med egen kroppsvikt som motstånd. Varannan vecka lättare
styrketräning, varannan vecka mer effektiv styrketräning. Styrketräning finss att se på nätet.

Lymfagympa varannan tisdag, start 14.2 kl. 17.00–17.30 (på finska)
Lätt träning som främjar lymfcirkulationen och minskar svullnad. Rörelserna görs
sittande, ibland används käpp eller boll som hjälpmedel. Delta i lymfagympa.

FasciaMethod på onsdagar kl. 18.15–19.00 (på finska)
Dynamisk rörlighetsträning, rörelsestyrning, balansövningar och precisionsstretching. Delta i FasciaMethod.

Avslappning på söndagar 5 gånger, 12.2–12.3 kl. 18–18.30 (på finska)
Rörelse och avslappning genom yoga och dansrörelseterapi. Du kan delta i kursen antigen varje gång eller bara i en del. Efter de handledda träningspassen kan du fortsätta självständigt med hjälp av färdigt inbandat videomaterial. Delta i avslappning.

Motionspass på svenska
Svenskspråkiga motionspass finns att se på nätet. Motionspassens tema är Core samt rörlighet och yoga.

Motionspassen organiseras i samarbete med: Österbottens Cancerförening, Sydvästra Finlands Cancerförening, Västra Cancercentret, Cancerföreningen i Satakunta och Bröstcancerföreningen – Europa Donna Finland rf.