Muinaistulet Rosalassa 28.8.2021

Entisaikoina tulien avulla ilmoitettiin merenkulkijoille turvallinen tie satamaan tai rantaan. Nykyään tuli sytytetään kerran vuodessa vanhaa perinnettä kunnioittaen. Muinaistulien yön kunniaksi vietetään ohjelmallinen ilta Rosalan saaressa. Rosalan Viikinkikeskus on vuonna 1992 perustettu museo ja vierailukeskus, jonka pääasiallinen tarkoitus on esitellä saariston ja Suomen rauta-aikaista historiaa.

Matkaohjelma

Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 15.00. Ajetaan Kemiönsaaren Kasnäsiin, josta yhteysalus Rosalaan lähtee. Venematka kestää noin 30 minuuttia. Saarelle saavuttua katsotaan auditoriossa esitys viikingeistä ja heidän mytologiastaan. Esityksen jälkeen kierretään oppaan johdolla viikinkikylässä. Herkullinen illallinen – noutopöytä viikinkien tapaan – nautitaan tunnelmallisessa Päällikön hallissa. Ohjelmallinen ilta jatkuu ennen muinaistulien sytytystä kylän lahdella. Paluumatkalle lähdetään veneellä noin klo 22.30 ja jatketaan bussikuljetuksella Turkuun, jonne saapuvaan puoliltaöin.

Matkan hinta:

• jäsenet 120 €
  • ei-jäsenet 140 €

Hintaan sisältyy:

• linja-autokuljetukset
  • opastus, ohjelma ja illallinen
  • matkanjohtajan palvelut