Päivä Sastamalassa 9.8.2024

Kuvassa on Pukstaavin museorakennus.

Tyrvään Pappila on valmistunut puupappilasta kansallisromanttiseksi kivipappilaksi vuonna 1922, ja se on huolella entisöity tapahtumataloksi. Pappilan laajan puutarhan kukkaloistosta löytyy noin 100 nimettyä kasvia. Alueella sijaitsee myös veistospuisto, jossa on usean eri taiteilijan teoksia. Pappilan kivinavetassa on esillä vaihtuva taidenäyttely. Tyrvään Pyhän Olavin kirkko on 1500-luvun alussa rakennettu myöhäiskeskiaikainen harmaakivikirkko. Tuhopoltossa vuonna 1997 kirkon puuosat ja sisätilat tuhoutuivat täysin ja korjaustyöt saivat kansallista huomiota. Kirjamuseo Pukstaavi puolestaan on ilmeikäs kirjan koti, jossa viihtyvät kaikenikäiset. Museon tapahtumat ja näyttelyt esittelevät suomalaisen kirjan 500-vuotista historiaa. Kirjan kotina toimii 100-vuotias apteekkari Bäckmanin talo, joka sijaitsee Sastamalan historiallisessa Kirjakorttelissa.

Matkaohjelma
Lähtö Turun linja-autoasemalta klo 9.00. Ajetaan Sastamalaan, jossa tutustutaan Tyrvään Pyhän Olavin kirkkoon. Sieltä jatketaan Tyrvään Pappilaan, jossa nautitaan lounas noutopöydästä. Ihastellaan upeaa puutarhaa ja käydään Pappilan kivinavetan taidenäyttelyssä. Näyttely julkistetaan alkuvuodesta. Siirrytään Kirjakortteliin ja käydään katsomassa kulttuuritalo Funkkiksen gallerian taidenäyttely, josta siirrytään viereiseen kirjamuseo Pukstaaviin, jossa on opastetun museovierailun lisäksi kahvitarjoilu. Mahdollisuus tutustua samassa pihapiirissä sijaitsevaan Sastamalan seudun 90-vuotiaaseen museoon. Paluu Turkuun noin klo 18.00.

Matkan hinta

• Lounais-Suomen Syöpäyhdistyksen jäsen 110 €
  • ei-jäsen 130 €

Hintaan sisältyy

• bussikuljetukset
  • lounas ja kahvitarjoilu
  • sisäänpääsymaksut ja opastukset
  • matkanjohtajan palvelut

Lisätiedot ja varaukset
Matkakerho Matkari
02 2657 913 tai matkari@lssy.fi
Toimisto on avoinna maanantaista torstaihin klo 9.00–15.00.

Voit ilmoittautua matkalle myös täyttämällä sähköisen lomakkeen.

Siirry Matkarin etusivulle

Kuva: Visit Tampere / Laura Vanzo

Kuvassa on Pukstaavin museorakennus.